• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

”Förbud mot att spruta eld (Flamethrower?” mot hissen”

IMG_2127.jpeg

När började hisstillverkarna med denna skylt?
Om man kan lite på internet från 2013 i hela EU.
Symbolen kommer från ISO 7010 och har nummer P020.

Tror tyvärr att det inte finns en förbudsskylt mot eldkastare 😅

Under sommaren har jag haft tre stycken basilikaplantor i köksfönstret tillsammans med en kruka thaibasilika. Nu tycker jag att samtliga fyra växter luktar och smakar thaibasilika. Kan absolut ingenting om växter så undrar vad som kan ha hänt, någon form av korsbefruktning?

Edit: alltså i separata krukor men med 5-10cm avstånd
Så länge du inte tagit frön från dem och drivit upp nya plantor så skulle jag vilja påstå att det är helt omöjligt att de korsat sig i alla fall. Skulle kunna vara något annat fenomen som uppstår i så fall men det vet jag inte vad det skulle kunna vara. 🤔

Så länge du inte tagit frön från dem och drivit upp nya plantor så skulle jag vilja påstå att det är helt omöjligt att de korsat sig i alla fall. Skulle kunna vara något annat fenomen som uppstår i så fall men det vet jag inte vad det skulle kunna vara. 🤔
Nej inga frön som har bytt bo. Basilikaplantorna har jag odlat från frön så har bra koll på antal stammar där och det har inte kommit upp några nya sedan se förenades med thaibasilikan.

Jag spillde en klick smör på en tröja och fläcken försvinner inte i tvättmaskinen. Hur får jag bort den?

1000010148.jpg
Hade liknande fall. Läste på något husmorstips. Blött fläcken med vatten. Diskmedel på fläcken. Gnugga ordentligt så det skummar. Låt stå så diskmedlet kommer verkligen in i ytan. Skölj av med kokande(vattenkokare) vatten och torka. Upprepa om inte fläcken försvinner.

Testade sjukt många andra tips med potatismjöl för att suga upp fettet osv men inget fungerande förutom ovan.

Edit: en del säger man ska köra plagget i tvättmaskinen efter man har sköljt av med kokande vatten men jag gjorde inte det.

Hade liknande fall. Läste på något husmorstips. Blött fläcken med vatten. Diskmedel på fläcken. Gnugga ordentligt så det skummar. Låt stå så diskmedlet kommer verkligen in i ytan. Skölj av med kokande(vattenkokare) vatten och torka. Upprepa om inte fläcken försvinner.

Testade sjukt många andra tips med potatismjöl för att suga upp fettet osv men inget fungerande förutom ovan.

Edit: en del säger man ska köra plagget i tvättmaskinen efter man har sköljt av med kokande vatten men jag gjorde inte det.
Tack, ska testa!

Min iPhone har bettet sig märkligt ett tag nu! Så igår tänkte jag nollställa den, efter det jag hade säkerhetskopiera den.

Var inga problem att göra säkerhetskopieringen via ITunes, problemet uppstod då jag skulle återställa telefonen. Då dök dessa meddelanden upp!

IMG_6091.jpeg
IMG_6090.jpeg

Nu har jag blivit av med allt tillbaka i tiden fram till i början av Mars då jag senast gjorde en säkerhetskopia!

Finns det något man kan göra för att få det att fungera med den senaste säkerhetskopieringen?!

Min iPhone har bettet sig märkligt ett tag nu! Så igår tänkte jag nollställa den, efter det jag hade säkerhetskopiera den.

Var inga problem att göra säkerhetskopieringen via ITunes, problemet uppstod då jag skulle återställa telefonen. Då dök dessa meddelanden upp!

IMG_6091.jpeg
IMG_6090.jpeg

Nu har jag blivit av med allt tillbaka i tiden fram till i början av Mars då jag senast gjorde en säkerhetskopia!

Finns det något man kan göra för att få det att fungera med den senaste säkerhetskopieringen?!
Man kan ringa Apple för teknisk support, gjorde det för ett par veckor sedan och det var lätt att komma fram. I mitt fall gällde det ett konto/Apple-id-problem.

Man kan ringa Apple för teknisk support, gjorde det för ett par veckor sedan och det var lätt att komma fram. I mitt fall gällde det ett konto/Apple-id-problem.

Tack för svar!

Jag har varit i kontakt med Apple support, men dom kunde tyvärr inte göra något konkret!

Fick dock förslaget att ladda hem/ned Apple Devices och prova hitta säkerhetskopian där!

Hej!
Kan någon vänligen bekräfta att under 80- och 90-talet fanns drycken MER i smaken ”svartvinbär”?
Inte Hallon/svartvinbär som finns idag alltså utan bara Svartvinbär.
Hittar ingen information alls om detta på nätet men är 100 på att den fanns. Eller?

Hej!
Kan någon vänligen bekräfta att under 80- och 90-talet fanns drycken MER i smaken ”svartvinbär”?
Hittar ingen information alls om detta på nätet men är 100 på att den fanns. Eller?

ABSOLUT! Det var min favoritsmak!

Hej!
Absolut korrekt, i mina tonår valde jag dock hellre Festis variant med det något mer exotiska namnet Cassis. 😎

Hej!
Minns det väl. Jag var typ i 10-års åldern när den var en favvo. Varvade den ibland med persika men svartvinbär var bäst.
ABSOLUT! Det var min favoritsmak!
Samma här. Och för farsan också. Vi brukade köpa en varsin på macken och ha i bilen när vi var ute och åkte i barndomen. Mysiga minnen
Absolut korrekt, i mina tonår valde jag dock hellre Festis variant med det något mer exotiska namnet Cassis. 😎
100% säker på att det inte var samma sak??
Jag gjorde detsamma igår, helt sjukt att det inte finns en endaste bild! Man tycker det borde ha funnits någon reklambild iaf på den med svartvinbär 🤔
IMG_0785.jpeg

Tillbaka
Topp