• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmer Typ 2

Tompaz

Omega
Har köpt en allmer urdelstvätt där skenan till spolmotorn lossnat i sitt fäste. Någon med erfarehet av denna maskin eller finns det någon som har ett serviceschema.
Allmer02.jpg
 

Raketen

Breitling
Hej!
Såg precis ditt inlägg om tvätten. Fick du igång den?
Är på jagt efter reservdelar och manual själv. Fins det möjlighet att kopiera din manual, om man frågar fint och snällt? :)
 

tictac62

Cartier
Tack för tipset!!
Det verkar sannerligen vara byggd med gammal hederlig industrikvalitet.
Ja, dom är välbyggda, våran är får 1964 och fungerar perfekt, fortfarande, och den har gått mycket genom åren, behöver man ultraljud, så häll rengörings vätska i en fd, stor rödbetsburk, så stora korgen går i och ställ glasborken i en enkel ultraljudstvätt, och kör någon minut, och sedan i Allmer tvätten så har du perfekt rengjorda delar.
Har köpt en till Almer i fint skick som, backup.
Lycka Till!
 

Raketen

Breitling
Tack!
Jag håller på med en Pierce 103 till min samling. Den har nog inte varit servad sedan 50-talet. Då troligtvis bara tilläggsoljad. Körde den i min ultraljudstvätt i många omgångar, med manuell glasfiberborstning emellan. Med stora svårigheter blev den ordentligt ren. Så där och då, bestämde jag mig att leta efter en beg rengöringsmaskin. Samt bättre vätskor i framtiden. Stå och "fibbla" med naftabaserade kemikalier, kändes inte hälsosamt heller. Något jag börjat fundera mer på, när man passerat 50.. :) Känns dessutom bättre att lägga tiden på att göra det som är roligt. Polera axlar, bussningsarbete mm. :)
 

Raketen

Breitling
Har testkört min utan toppkåpan. För att utröna hur den fungerar. Väldigt intrikat konstruktion. Men genial! Men inser att om man inte vet hur allt fungerar. Så är det nog väldigt svårt att laga den. Om du vill, så kan jag filma ett klipp på funktionen med kammarna som sköter korgvändningen och tidsbegränsningen.
 

Raketen

Breitling
Hej!
Tofts Ur i Falun, hade reservdelar till Allmer, för några år sedan, och dom servade också maskinerna.
Dessa maskiner är i stort sett, outslitliga, om du servar dom.
Kolla med Tofts Ur!
Pratade med Tofts ur idag. Mycket trevlig pratstund med innehavaren! Har full koll på dessa, lät inte heller omöjligt att få fram en korg! 👍
 

Raketen

Breitling
Ja, dom är välbyggda, våran är får 1964 och fungerar perfekt, fortfarande, och den har gått mycket genom åren, behöver man ultraljud, så häll rengörings vätska i en fd, stor rödbetsburk, så stora korgen går i och ställ glasborken i en enkel ultraljudstvätt, och kör någon minut, och sedan i Allmer tvätten så har du perfekt rengjorda delar.
Har köpt en till Almer i fint skick som, backup.
Lycka Till!
Hej!
Fick tag I en korg på tradera. 😊
Lite rengöring, fett och olja på rätt ställen. Så går den nu väldigt fint.
Vad rekommenderar du för rengöringsmedel?
Tänkte köpa något bra, som inte påverkar chellack. Har hittills balltat med nafta och IPA manuellt och ultraljud. Ser fram emot både bättre resultat och mindre fibblande! 😊😁
 

GastonL

Breitling
Nu har jag fått en servicemanual, efter rengöring samt oljat enl. manual är den igång. Dock kvarstår ett fel, ändrar inte rotationsriktning i badet. Inte helt enkel konstruktion men skam den som ger sig.
Hej
Jag har också köpt en Allmer typ 2 och denna har nog stått en tid. Såg att du hade en servicemanual. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av den, en kopia el liknande?
Mvh
L
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej,
Har ev en allmer typ 2 på gång som inte verkar fungera. Kan man få ta del av en service manual / annan behjälplig information för att kunna få igång den? Tacksam för hjälp 🙏
En fråga som slår mig, jag antar att man i många fall vill använda IPA som sköljmedel, har burkarna i karusellen någon förslutning? Vill inte att det står och osar/luktar från maskinen när den inte används. Andra Rengöringsmaskin har ofta skruvade lock.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hej,
Har ev en allmer typ 2 på gång som inte verkar fungera. Kan man få ta del av en service manual / annan behjälplig information för att kunna få igång den? Tacksam för hjälp 🙏
En fråga som slår mig, jag antar att man i många fall vill använda IPA som sköljmedel, har burkarna i karusellen någon förslutning? Vill inte att det står och osar/luktar från maskinen när den inte används. Andra Rengöringsmaskin har ofta skruvade lock.

Jag har Elmas ny-version av deras klassiska roterade tvätt. Elma Solvex SE. Den har också bara icke skruvbara lock. IPAn dunstar ganska fort om det inte är absolut tätt. Värdelöst dåligt.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har Elmas ny-version av deras klassiska roterade tvätt. Elma Solvex SE. Den har också bara icke skruvbara lock. IPAn dunstar ganska fort om det inte är absolut tätt. Värdelöst dåligt.
Vad tråkigt när du investerat i en riktig kvalitetsprodukt och en tvätt för livet att det ska behöva vara så. Låter sammantaget som att jag inte går vidare med allmer spåret då. Lägger hellre lite mer pengar och får en bättre tvätt. Typ L&r mastermatic / Elma super elite.
 

tictac62

Cartier
Jag har 2 st Allmer typ 2, en i reserv! Jag kör Regulin tvätt och Regulin skölj, och avslutar Isopropanol.
Bra tvätt och skölj, nackdelen är är att Regulin skölj och ISO avdunstar fort. Därför häller jag över i glasflaskor och metallkapsyl. Allmer 2 är en bra rengöringsmaskin, utan ultraljud, Det har jag löst med, dom gånger det behövs ultraljud, så har jag rengöringsvätska i en glasburk, där jag lägger i rengöringskorgen i och sedan ställer burken i ultraljudsbadet och kör någon minut. Jag har använt modernare rengöringsmaskiner, men Allmer tvätten, gör lika rent, som dom dyrare maskinerna.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har 2 st Allmer typ 2, en i reserv! Jag kör Regulin tvätt och Regulin skölj, och avslutar Isopropanol.
Bra tvätt och skölj, nackdelen är är att Regulin skölj och ISO avdunstar fort. Därför häller jag över i glasflaskor och metallkapsyl. Allmer 2 är en bra rengöringsmaskin, utan ultraljud, Det har jag löst med, dom gånger det behövs ultraljud, så har jag rengöringsvätska i en glasburk, där jag lägger i rengöringskorgen i och sedan ställer burken i ultraljudsbadet och kör någon minut. Jag har använt modernare rengöringsmaskiner, men Allmer tvätten, gör lika rent, som dom dyrare maskinerna.
Har du tillgång till manual/hur jag kan tänkas felsöka den jag ev kan köpa? Eller erfarenhet av att laga en? Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Kan ju vara värt att laga den då låter det som.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nu har jag skaffat två maskiner. En fullt fungerande bortsett från värmeplattan. En som inte funkar så bra, dock funkar värmen på den, så kan ju flytta över den. Båda motorerna går men men korgmotorn behöver lite hjälp att komma igång. Dessutom roterar karusellen inte korrekt lägen. Så får skruva lite i den. Har två instruktionsböcker också. Hoppas kunna få igång den andra med 😅
6ED2390F-677F-4FC6-8C28-EF8E0DC91D6F.jpeg

C6CB9292-9548-4F8C-80FC-C406DF86BEF8.jpeg

179F9B7F-F5C7-4993-8A0C-8DB515075932.jpeg
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Igår provkörde jag min ena maskin. Ska göra en ordentlig video-genomgång av den vid något tillfälle.
Här är iaf ett nytt projekt som fick äran att åka premiärtur i nya maskinen! :D
tempImageocxMKG.jpg

tempImage9WjMwu.jpg

Men här får ni en känsla för hur cool den här gamla maskinen är :D
Nya fräscha L&R rengöringsmedel, första 2 i #111 & två sista i #3 sen ett femte steg för värme och verket kom ut skinande rent :)
 

Watcheyes

Cartier
Igår provkörde jag min ena maskin. Ska göra en ordentlig video-genomgång av den vid något tillfälle.
Här är iaf ett nytt projekt som fick äran att åka premiärtur i nya maskinen! :D
tempImageocxMKG.jpg

tempImage9WjMwu.jpg

Men här får ni en känsla för hur cool den här gamla maskinen är :D
Nya fräscha L&R rengöringsmedel, första 2 i #111 & två sista i #3 sen ett femte steg för värme och verket kom ut skinande rent :)
Jäkla cool maskin, men mer avancerad elektronik då antar jag.
 

D.Luffy

Breitling
Hej, kul att se andra Allmers typ 2 ute också. @JoakimS om du får tid och lust skulle du kunna fota hur ringklockan sitter? Då det verkar som att en fjäder är något har släppt där på min. Ingen stor grej, men ändå lite irriterande när allt annat fungerar. Tack på förhand.

IMG_1040.jpg
 

D.Luffy

Breitling
Tack för snabbt svar @JoakimS, ja precis. Hur ser det ut om du tar loss den samt hur det ser ut på insidan där själva haspen eller vad man skall kalla det för. Hade varit väldigt tacksam.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack för snabbt svar @JoakimS, ja precis. Hur ser det ut om du tar loss den samt hur det ser ut på insidan där själva haspen eller vad man skall kalla det för. Hade varit väldigt tacksam.
Jag är faktiskt inte så sugen på att montera isär denna alls. Den fungerar precis som den ska och då rör jag inget! Vågar inte ens ändra hastighet. Jag bara kör den 😅
Men @Anvil har en maskin han skruvar med just nu för att ha till sin Rengöringsmaskin. Kanske han kan kolla och dela med sig? 😃
 
Topp