Här kommer lite "testresultat" som
@MrJazze efterfrågade. Tror även
@krämbulle kan dra lite slutsatser av detta.
Jag är 177cm 72kg. Kör idag ett par Elan Wingman 86 CTi i 172cm (radie 15,5m) så de blir min referens för de andra skidorna. Testade följande Völklskidor:
Racetiger SL 165cm
Deacon 84 177cm
Blaze 106 186cm
Racetiger SL är som
@Davvan skrev ett kirurgiskt instrument. Frambrätet biter fast av sig själv så man behöver knappt ha tryck fram för att initiera svängen och böja upp skidan på tightare radie. Mycket allerta och kvicka. Extremt bra bett även på hårda pisten jag körde. 100% fokus på skärande kortsvängar. Glöm allt annat. Jättebra skidor om man ska köra tighta hårda pister (tänk väggen i sälen). Jag tycker att bara kortsvängande blir lite tråkigt. Jag vill ha mix med brant, halvbrant, puckel, uppkört mm. Så jag hade absolut kunnat tänka mig dessa om min hemmabacke varit tight och oftast hård/isig. Alternativt som en i en uppsättning för isiga dagar med mycket folk i backen.
De är väldigt lika mina wingman i beteende även om mina är snäppet mer krävande, kräver en något vassare åkare och har ett bredare användningsområde. Man kan säga att om man klarar av att hantera wingman, älskar känslan i racetiger sl men vill ha bredare användningsområde och är ok med lite större svängradie så hade man blivit väldigt nöjd med ett par wingman. Vågar man inte gå fullt in på ett par cti så finns även mjukare ti varianten och vill man ha mer pistfokus är deras amphibio serie rätt lik, alternativt deras wingman 78 som är mer kortsvängig.
Deacon 86 är på papperet lik mina wingman men en helt annan skida på fötterna. De går som ett godståg genom slask, småhögar mm. Bettar bra och plöjer. Känns tunga i frambrättet. Inga skidor man tar ut i hård puckelpist eller pressar i kortsvängar med rejäla nedlägg och låga (down unweighting/flexion) övergångar. Vill man åka fram över pisten med stora svängar genom allt bröt så är de helrätt. Jag valde mellan dessa och wingman när jag köpte (utan att ha provat). Väldigt glad att jag valde min lekfulla, superlätta, något krävande wingman. Tror att en storlek kortare (172cm) deacon 84 hade passat mig lite bättre i och med att de har så pass tung känsla.
Blaze. Väldigt lik deacon 84 i känslan ä. Betydligt bredare så klart vilket man känner men skillnaden är förvånande liten. Bettade bra (med nya stålkanter) även i rätt hård pist. Men lura inte er själva. Detta är en puderskida. Köper du den som enda skida för att få en allroundskida så missar du mycket glädje. Det gäller antagligen alla skidor över 90mm under foten...
Som ni ser slutar testen i att min starka rek är på skidan jag redan åker. Så jäkla kul och lekfull och givande. Tänk bara på att den kräver sin skidåkare. Minst väldigt avancerad till proffs. Man måste driva skidan med precision i alla situationer. Både Deacon 86 och racetiger sl är betydligt mer lättåkta och då är ändå de skidor som bör sparas till mer avancerade åkare.