• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

zeke_varg

Omega
Tjena,

hittade ingen tråd om sporter nedför branten.

tips på backar och områden.. bra skidor för pistade backar. Sverige, alperna el Japan. Slipa själv el lämna in? Bra kläder för backen? Rygga el utan? Goggles?

själv så är ungarna på gång att få lite fart under skidorna. Jag har börjat titta på att fixa bra slip på egen hand med lite inköpta verktyg. Återstår att se om klipp på nätet och testning av verktygen blir bra nog. Jag har varit rätt lat på att ens lämna in dom för slip o hängning så får se hur detta slutar.
 

Häggvik

Omega
Var köper man en Snowboard nuförtiden?
Kollade Stadium, XXL osv i veckan och hittade ingenting.
Är det helt ute med bräda nu? När jag åkte som mest för ca 20 år sedan så kunde man ju typ köpa snowboards på Konsum.

Edit: Jag vill alltså köpa i fysisk butik.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Var köper man en Snowboard nuförtiden?
Kollade Stadium, XXL osv i veckan och hittade ingenting.
Är det helt ute med bräda nu? När jag åkte som mest för ca 20 år sedan så kunde man ju typ köpa snowboards på Konsum.

Edit: Jag vill alltså köpa i fysisk butik.
Köpte min Burton Custom 59 på XXL för halva priset off season.......köpte min första Custom 1996.....åkt på den varje år...bytte ut den 2016.......bra kvalle
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Har också planer på att återuppta mitt åkande efter ~5 års uppehåll. Ska runt och kika efter bräda i helgen. Men väntar nog med köp tills efter nyår.
 

city69

Omega
Kul tråd. I vinter bär det av till Alperna (Livigno) med kidsen för för första gången för dem. Är gammal skidåkare. Har försökt mig på snowboard, men aldrig fastnat. Byggde en med fenor etc i mitten på 80-talet, köpte en typ 1990 men inget för mig. På 80-talet var det monoski som gällde. Köpte en i Ischg 1983 som fortfarande finns kvar (kanske dags att ta fram den snart igen)
 

joca

Patek
2-Faktor
Var köper man en Snowboard nuförtiden?
Kollade Stadium, XXL osv i veckan och hittade ingenting.
Är det helt ute med bräda nu? När jag åkte som mest för ca 20 år sedan så kunde man ju typ köpa snowboards på Konsum.

Edit: Jag vill alltså köpa i fysisk butik.
Stockholm? Länna sport har massor.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå fjällen så vill jag bara kasta in lite tråkigheter nu när säsongen börjar.

Snälla, kör försiktigt!
Vi har en ”bra rutt” genom samhället, och varje år blir man förbryllad över alla bilar med frifart-boxar på taket.
Att man själv tycker man håller en rimlig hastighet, och att en bra, modern bil känns säker och tyst ändrar ingenting om man ligger tätt bakom andra bilar och kör om till varje pris. Om man åker en väg första gången så är det omöjligt att veta var det är fullständigt olämpligt att göra en säker omkörning, och vilka kurvor som ofta är isiga.
Jag var med i räddningstjänsten i ett antal år, och vi övade ofta scenariot ”full bil med barn kör av vägen”. Att vi här på bonnavishan känner oss tvingade att samordna ambulanserna för att kunna ta hand om extra många skadade, och att vi laddar med extra filtar i bilarna eftersom barn ofta sitter i tisha i bilarna känns minst sagt onajs.

Så snälla, tänk ett varv till på hur ni kör. Ta ett snack med era vänner om farorna i trafiken
En trafikolycka är ett dåligt avslut eller början på en härlig fjällsemester.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Naj! Köp inte bräda/skidor från jättarna, gå in till typ Hollywood (finns butik i både sthlm/gbg) eller dedikerad skidbutik så du får riktiga grejer, kläder/goggles/etc och professionell hjälp...ja det är värt några extra kronor.
Köp neutrala mörka färger på kläder så du kan nyttja dessa under många år, se till att få ordentlig vattenpelare i jacka/byxor och snåla inte på handskarna. Se till att ha fler linser till goggles, gul/rosa brukar funka bäst i Norden, spegelglas kan se koolt ut men är helt värdelöst i mulet väder.
Ryggsäck använder jag enbart om det ska hikas i det fria annars bara i vägen i liftar mm.

Slipning vallning etc brukar lösas enkelt och hyfsat billigt på alla anläggningar, finns ingen anledning att köpa verktyg om man inte åker varje dag.
Kan säga att jag åker/åkt rätt mycket men tror aldrig jag slipat en bräda innan ny bräda sitter under fötterna (ca 1-3 brädor per säsong nuförtiden)
Nu snackar jag bara bräda men allt detta är förstås översättbart även för skidåkning :)
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Kul tråd. I vinter bär det av till Alperna (Livigno) med kidsen för för första gången för dem. Är gammal skidåkare. Har försökt mig på snowboard, men aldrig fastnat. Byggde en med fenor etc i mitten på 80-talet, köpte en typ 1990 men inget för mig. På 80-talet var det monoski som gällde. Köpte en i Ischg 1983 som fortfarande finns kvar (kanske dags att ta fram den snart igen)
Pluspäng på monoski ;) inte ofta man ser dessa nuförtiden. Livigno är ett fantastiskt ställe om det är bra väderförhållanden, trevlig resa!
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Åker regelbundet. Mer ofta och roligt än bra.
Kör Åre och Österrike nu fram till mars.
Kör sen i år med hjälm med visir istället för separata goggles.
Kör slimmat ryggskydd.
Head skidor och pjäxor.
Haglöfs/marmot kläder och tillbehör.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Favoriter hittils Montrey och Engelberg.
Framtidsplan Japan nån gång i framtiden, däremellan Whistler Och kanske även östeuropa,
 

mosse

Omega
Ska till Livigno i vinter. Blivit några år sedan jag åkte och är rätt sugen på att uppdatera majoriteten av skidoutfitten. Har folk tips på kvalitativa kläder/hjälm/googles till en rimlig slant? Tänker enfärgat och mörkt. Vad kör folk för mellanlager över understället?
 

zeke_varg

Omega
Naj! Köp inte bräda/skidor från jättarna, gå in till typ Hollywood (finns butik i både sthlm/gbg) eller dedikerad skidbutik så du får riktiga grejer, kläder/goggles/etc och professionell hjälp...ja det är värt några extra kronor.
Köp neutrala mörka färger på kläder så du kan nyttja dessa under många år, se till att få ordentlig vattenpelare i jacka/byxor och snåla inte på handskarna. Se till att ha fler linser till goggles, gul/rosa brukar funka bäst i Norden, spegelglas kan se koolt ut men är helt värdelöst i mulet väder.
Ryggsäck använder jag enbart om det ska hikas i det fria annars bara i vägen i liftar mm.

Slipning vallning etc brukar lösas enkelt och hyfsat billigt på alla anläggningar, finns ingen anledning att köpa verktyg om man inte åker varje dag.
Kan säga att jag åker/åkt rätt mycket men tror aldrig jag slipat en bräda innan ny bräda sitter under fötterna (ca 1-3 brädor per säsong nuförtiden)
Nu snackar jag bara bräda men allt detta är förstås översättbart även för skidåkning :)
1-3 brädor per säsong? :eek:

Själv siktar jag på 5-7 år per skidpar. Kör nog bara 15-20dagar/år. Dessutom begagnade skidor från start..

Har väl en förhoppning att kidsen kör skidträning/skidklubb men tvingar inte till nåt. Vill att de ska åka på bra grejer utan att bränna pengar mer än vi gör. Därav test av slipning.
 
  • Like
Reactions: v0n

v0n

Patek
2-Faktor
1-3 brädor per säsong? :eek:

Själv siktar jag på 5-7 år per skidpar. Kör nog bara 15-20dagar/år. Dessutom begagnade skidor från start..

Har väl en förhoppning att kidsen kör skidträning/skidklubb men tvingar inte till nåt. Vill att de ska åka på bra grejer utan att bränna pengar mer än vi gör. Därav test av slipning.
haha ja kanske inte helt normalt men ändå ingenting jämfört vad som gick åt förr om åren. Åker en del park som sliter galet mycket på utrustningen och har en längre styvare bräda för friåkning och så.
Tycker det låter sunt att underhålla grejerna man har så länge det är helt men väljer personligen att låta proffsen göra detta som har riktiga maskiner, brukar som sagt inte vara jättedyrt heller. Vet inte riktigt med skidor, men slipar du en bräda på fel sätt blir det inte roligt i backen.

Har själv tre små knattar, inte det roligaste att vara låst vid barnbackar och liftharv hela dagarna men hoppas man slipper det där snart och bara njuta :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ska till Livigno i vinter. Blivit några år sedan jag åkte och är rätt sugen på att uppdatera majoriteten av skidoutfitten. Har folk tips på kvalitativa kläder/hjälm/googles till en rimlig slant? Tänker enfärgat och mörkt. Vad kör folk för mellanlager över understället?
Kör Haglöfs ställ sedan ett par år men är sugen på att testa detta fabrikat....
https://www.stellarequipment.com/
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Kör Haglöfs ställ sedan ett par år men är sugen på att testa detta fabrikat....
https://www.stellarequipment.com/
Jag kom också från Haglöfs och fick hem ett nytt Stellar i veckan, recension kommer inom några dagar då jag är på G uppåt nu!:)
Jag har dock enbart köpt yttersta lagret, har inget behov av att matcha med innerlagren..
Screenshot_20191214-214020_Samsung Internet.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag kom också från Haglöfs och fick hem ett nytt Stellar i veckan, recension kommer inom några dagar då jag är på G uppåt nu!:)
Jag har dock enbart köpt yttersta lagret, har inget behov av att matcha med innerlagren..
Screenshot_20191214-214020_Samsung Internet.jpg
Ser bra ut med ventilation på de rätta ställena också. Valfritt ullunderställ i lite bättre kvalle sen är det bara att köra.
Tycker generellt att folk bylsar på sig för mycket kläder i backen, tunnt och kvalitativt är nyckeln till framgång :)
 

zeke_varg

Omega
Ser bra ut med ventilation på de rätta ställena också. Valfritt ullunderställ i lite bättre kvalle sen är det bara att köra.
Tycker generellt att folk bylsar på sig för mycket kläder i backen, tunnt och kvalitativt är nyckeln till framgång :)
Att köra jättefoderjackan är så fel. Folk är rädda för att köra tunt. att sporta i minusgrader är inte så komplicerat.

Visst sitter man bara i sittliften o hasar sönder pisten nedför så.. då kan man köra canadagooose.

Är ni osäkra, gå in i en vettig shopp o få tips.
 
  • Like
Reactions: v0n

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jag kom också från Haglöfs och fick hem ett nytt Stellar i veckan, recension kommer inom några dagar då jag är på G uppåt nu!:)
Jag har dock enbart köpt yttersta lagret, har inget behov av att matcha med innerlagren..
Screenshot_20191214-214020_Samsung Internet.jpg
Intressant! Det är skal jag är sugen på. Min ryggplatta har skavt bort all windstopper legering på insidan av Haglöfsjackan.....så måste köpa nytt! Hur känns kvallen i tyg och sömmar?
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Jag håller också på att jaga nytt ställ. Framförallt jacka. Är också helt inne på spåret med rent skalplagg nu. Gärna goretex. Får se vad det slutar med.

Kommer att skaffa mig en ny bräda i vinter också, förmodligen blir det en Nitro Fusion, provade en förra säsongen och tyckte att den var riktigt rolig att åka på.
 

chimaira

Cartier
Bra trådstart!
Någon som har varit på Skidtestarhelg i år? Jag har varit i Sälen två år i rad och tycker att det är fantastiskt. Åkningen i Sälen i december är väl inget att skriva hem om med det är grymt att kunna testa, i stort sett, vilka skidor man vill från en massa tillverkare. Rekommenderas varmt.
Personliga favoriter i år är ”Iclantic Pioneer 109”, riktigt bra allroundskida.

Andra favoriter var:
Line Sakana 105
K2 Mindbender 108
Elan Ripstick 106
Och självklart min egna Völkl Mantra 191:)

https://www.freeride.se/prylar/skidor/icelantic-pioneer-109.html

http://www.skidtestardagar.se/sv/start/
96F659C6-345F-4DD5-B36F-1070A104BFAD.jpeg


/c
 
Senast ändrad:

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bra trådstart!
Vi har hängt i Hemsedal på sportlovet de senaste åren. Ungarna är 7 resp 11 så de klarar sig bra utför, det är riktigt skönt!
För egen del så tar jag tacksamt emot tips på bra goggles. Nu har jag ett par Von Zipper som jag köpte 2006... Mörkt glas som funkar dåligt i lite sämre väder - då ser man ingenting överhuvudtaget. Nån tipsade ovan om utbytbara linser och det låter inte dumt - har ni några konkreta tips på bra modeller? @Von ?
 
  • Like
Reactions: v0n
Topp