• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till lyxklockor

Chrisjones199

Breitling
Hej, vad är några billigare alternativ till klassiska lyxklockor? Jag är ute efter en längre lista på ikoniska klockor som AP Royal oak, Patek Philippe Nautilus, A Lange & Söhne etc och bra alternativ till dessa i varierande prisklass. Allt från några hundralappar till ordinarie pris.

Jag vill gärna att de ska ha liknande karaktäristiska drag som den dyrare klockan. Det behöver inte bara vara ”super-lyxklockor”. Bara det är erkända modeller som de flesta klocksamlarna skulle vilja ha i sin kollektion.

Vore jättetacksam för svar!
 

JeppeH

Omega
San Martin har en hyllning till Nautilus.
D1 Milano till Royal Oak.
Klockor liknande submariners finns det mängder av, och i olika prisklasser.
 

JeppeH

Omega
@Aurum klockor med eget namn men som ser ut som, eller liknar, en dyr modell kallas väl ofta homage? Kanske inget jag skulle välja själv direkt men jag påstår att det är fel att kalla det kopior.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
@Aurum klockor med eget namn men som ser ut som, eller liknar, en dyr modell kallas väl ofta homage? Kanske inget jag skulle välja själv direkt men jag påstår att det är fel att kalla det kopior.
Man behöver inte vara raketforskare för att inse att i många av de fabriker som det görs "homemages" görs också kopior.
Ta märket Pegani Design som exempel. Ta bort skölden, lägg en krona och gör om lite av texten på tavlan och så har du en kopia.
PDD.png
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
@Aurum klockor med eget namn men som ser ut som, eller liknar, en dyr modell kallas väl ofta homage? Kanske inget jag skulle välja själv direkt men jag påstår att det är fel att kalla det kopior.
Förstår vad du menar men dessa är inte gjorda för att hylla något, bara en omskrivning för att kopiera någons design för att tjäna pengar på det.
 

PNM

Panerai
Det första jag skulle ifrågasätta är ”erkända modeller som de flesta klocksamlarna skulle vilja ha i sin kollektion”. Finns förvisso vissa som verkar gå på devisen ”man måste ha en sub, en speedy, en ap ro, en skx” osv men är det verkligen de flesta? Känns ganska meningslöst att samla objekt baserat på något gruppkonsensus - vinner man något pris i slutändan? Själv tycker jag det känns mycket mer meningsfullt att köpa klockor baserat på personlig smak och intresse. En kollektion av imitationer på klockor som klocksamlare vill ha i sin kollektion känns om möjligt ännu mer meningslöst.

Mina 5 ören. Men till frågan - en Google-sökning på “budget versions of luxury watches” torde leda till någon lista på internets. Har inte sett någon systematisk genomgång på detta forum men kan ha fel.
 
Om man tolkar detta så snällt man kan så kanske man kan tänka så här. Det finns vissa klassiska designmönster som flera tillverkare har gjort modeller av. Dessa klockorna är ju lika sina mer kända kusiner men ändå inga homager.

edit: alla bilder är stulna


upload_2020-10-11_21-51-33.jpeg

upload_2020-10-11_21-52-33.jpeg

upload_2020-10-11_21-58-24.jpeg
 

JeppeH

Omega
Man behöver inte vara raketforskare för att inse att i många av de fabriker som det görs "homemages" görs också kopior.
Ta märket Pegani Design som exempel. Ta bort skölden, lägg en krona och gör om lite av texten på tavlan och så har du en kopia.
PDD.png

Det är säkert så att det i samma fabriker görs s.k. homageklockor som kopior. Annat har jag inte sagt. Klockan på din bild är ingen kopia i mina ögon, men modellen snyltar på Rolex design och renommé - helt klart. Modellen lär ju dock inta ta några kunder från Rolex..
 

JeppeH

Omega
Förstår vad du menar men dessa är inte gjorda för att hylla något, bara en omskrivning för att kopiera någons design för att tjäna pengar på det.

Ok, jag trodde homage var ett vedertaget begrepp för den här typen av klockor som så tydligt tagit annat märkes design. Det förstår nog de flesta att syftet är att tjäna pengar.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det finns ju mer eller mindre "creddiga" alternativ till lyxklockor, tex SKX007 vs sub, Seagull 1963 vs speedy, Hamilton Hack vs IWC mark XVIII, Timex Q vs GMT Pepsi, osv. Men i ordet "creddig" ligger i min mening att de står på egna ben. Många mikromärken lånar på tok för mycket för min smak.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är säkert så att det i samma fabriker görs s.k. homageklockor som kopior. Annat har jag inte sagt. Klockan på din bild är ingen kopia i mina ögon, men modellen snyltar på Rolex design och renommé - helt klart. Modellen lär ju dock inta ta några kunder från Rolex..
Modellen tar nog inga kunder från Rolex nej, men förekomsten av dessa klockor kan ju skada Rolex som varumärke och få presumtiva kunder att välja andra märken istället.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Hej, vad är några billigare alternativ till klassiska lyxklockor? Jag är ute efter en längre lista på ikoniska klockor som AP Royal oak, Patek Philippe Nautilus, A Lange & Söhne etc och bra alternativ till dessa i varierande prisklass. Allt från några hundralappar till ordinarie pris.

Jag vill gärna att de ska ha liknande karaktäristiska drag som den dyrare klockan. Det behöver inte bara vara ”super-lyxklockor”. Bara det är erkända modeller som de flesta klocksamlarna skulle vilja ha i sin kollektion.

Vore jättetacksam för svar!
Rolex har ”rätt erkända” modeller som inte är super-lyxklockor.
Något överprisade kanske de senaste åren. Men finns många fina beggade här på KS för under 50k.
 

Hugii

Audemars
@Aurum klockor med eget namn men som ser ut som, eller liknar, en dyr modell kallas väl ofta homage? Kanske inget jag skulle välja själv direkt men jag påstår att det är fel att kalla det kopior.
Skulle du köpa en bil från Kina som ser exakt ut som BMW men heter "Grodan Bert"? Den är gjord som en hyllning till BMW (av någon som inte har någon som helst koppling till märket/företaget, vill bara tjäna pengar på sin hyllning)!?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
@Aurum klockor med eget namn men som ser ut som, eller liknar, en dyr modell kallas väl ofta homage? Kanske inget jag skulle välja själv direkt men jag påstår att det är fel att kalla det kopior.
Om det är en "hommage" (som det stavas på svenska), beror på syftet. En hommage är en hyllning, ett tecken på respekt. Den kan vara mer eller mindre lik det den hyllar.
Med kopia menar man normalt något som försöker se ut exakt som originalet (med företagsnamn och allt i det här fallet), så kopior kan man inte kalla dem om de går under eget namn. (Ävan kallat plagiat eller förfalskning.)
Pastisch är ett liknande begrepp men som inte säger annat än att det är baserat på, eller liknar, annat (äldre) verk, det kanske är mer passande här?
Men det är klart att en del försöker rida på vågen av populära modeller och göra något liknande, det är begripligt, och lite meningslöst att klaga på. Det är frivilligt att köpa dem...

Annars tycker jag inte att man ska vara för hård när det gäller klockor som liknar varandra. Man kan bara variera en rund urtavla med 2-3 visare och lite streck eller siffror på så många sätt, och det har gjorts tusentals klockmodeller genom åren. Hur olika är t.ex. alla kostymklockor från alla de stora tillverkarna egentligen, om man ser dem på lite avstånd? ;)
 

Emfen

Breitling
Förstår vad du menar men dessa är inte gjorda för att hylla något, bara en omskrivning för att kopiera någons design för att tjäna pengar på det.
"Plagiarism is the highest form of flattery" ;)

För egen del, och förvisso partisk som Steinhart-ägare, ser jag verkligen inte problemet; om man köper en Submariner så gör man det högst sannolikt av andra faktorer än ett unikt utseende. En Steinhart eller andra hommage-klockor har inte samma harmoni, precision eller detaljer och materialval som Rolexen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
"Plagiarism is the highest form of flattery" ;)

För egen del, och förvisso partisk som Steinhart-ägare, ser jag verkligen inte problemet; om man köper en Submariner så gör man det högst sannolikt av andra faktorer än ett unikt utseende. En Steinhart eller andra hommage-klockor har inte samma harmoni, precision eller detaljer och materialval som Rolexen.
Problemet är att någon har lagt tid och pengar på en specifik produkt. Sedan kopierar någon annan designen för egen vinning. Väldigt tråkigt beteende och tillför inte något egen. Har nära noll förståelse för de som köper dessa kopior.
 

PNM

Panerai
Om det är en "hommage" (som det stavas på svenska), beror på syftet. En hommage är en hyllning, ett tecken på respekt. Den kan vara mer eller mindre lik det den hyllar.
Med kopia menar man normalt något som försöker se ut exakt som originalet (med företagsnamn och allt i det här fallet), så kopior kan man inte kalla dem om de går under eget namn. (Ävan kallat plagiat eller förfalskning.)
Pastisch är ett liknande begrepp men som inte säger annat än att det är baserat på, eller liknar, annat (äldre) verk, det kanske är mer passande här?
Men det är klart att en del försöker rida på vågen av populära modeller och göra något liknande, det är begripligt, och lite meningslöst att klaga på. Det är frivilligt att köpa dem...

Annars tycker jag inte att man ska vara för hård när det gäller klockor som liknar varandra. Man kan bara variera en rund urtavla med 2-3 visare och lite streck eller siffror på så många sätt, och det har gjorts tusentals klockmodeller genom åren. Hur olika är t.ex. alla kostymklockor från alla de stora tillverkarna egentligen, om man ser dem på lite avstånd? ;)

Så om man skriver Rolex på imitationen är det fruktansvärt och fy och skam men om man skriver Relox på imitationen istället (vilket ingen kan se om man inte granskar tavlan) så är det något fint, ett tecken på respekt och en hyllning... Right.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Så om man skriver Rolex på imitationen är det fruktansvärt och fy och skam men om man skriver Relox på imitationen istället (vilket ingen kan se om man inte granskar tavlan) så är det något fint, ett tecken på respekt och en hyllning... Right.
Och om man svarar sådär så är man inte läskunnig.
 

PNM

Panerai
Och om man svarar sådär så är man inte läskunnig.

Du har rätt, du skrev inte detta. Dock har jag svårt att se hur man undviker den slutsatsen om man drar en skiljelinje mellan kopior och hommager vid huruvida logotypen är kopierad eller inte. Givet att ”hommage” är en hyllning / tecken på respekt som du skrev känns det ohederligt att kalla Relox (eller Bay Rans och Vuis Luittons för den delen) för hommager - alla vet att syftet är att profitera på någon annans design. Replikor känns som mer ärligt språkbruk.
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag föreslår att du kollar in riktiga lyxklockor från tillverkare som inte håller priset så bra på begagnatmarknaden. Köper du dessa så får du bra urverk och kvalitet och slipper prisraset som nya klockor har.
Exempel:
Chopard
BVLGARI
Jaeger Le Coultre
Norquain (tror jag, relativt nytt märke)
AP Code 11.59 kanske är dessa framtidens Royal Oak om masshysterin går åt det hållet om säg 15-25 år :)
Nomos
Glashütte
Blancpain (dock är deras dykare homager, köpt varumärke)
Hublot
Louis Vuitton
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Du har rätt, du skrev inte detta. Dock har jag svårt att se hur man undviker den slutsatsen om man drar en skiljelinje mellan kopior och hommager vid huruvida logotypen är kopierad eller inte. Givet att ”hommage” är en hyllning / tecken på respekt som du skrev känns det ohederligt att kalla Relox (eller Bay Rans och Vuis Luittons för den delen) för hommager - alla vet att syftet är att profitera på någon annans design. Replikor känns som mer ärligt språkbruk.
Men det är inte jag som kallar dem det, det var någon annan som föreslog det och jag ville bara förtydliga vad en hommage egentligen är, och menar ju snarare att de inte är det, om det inte är uttryckligen avsikten. (Och det är det väl oftast inte, och en ärlig hommage skulle ju inte dessutom försöka efterlikna märkesnamnet.) Jag föreslog t.ex. pastisch som alternativ, men replik är kanske också en möjlig benämning.
 
  • Like
Reactions: PNM
Topp