• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anses Bulova ok?

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tror inte att folk här inne är dom som alla klagar på sätter på kopior på armen.
De flesta här vet vad dom gör och vet mycket väl statusen på klockor och hierarkin bland märkena.

Personligen köpte jag en sådan Bulova "royal oak" för att jag gillar designen men har inte råd att lägga pengarna på en AP ändå, på samma sätt som jag aldrig skulle köpa en PAM, jag finner tillräcklig tillfredsställelse i den MM jag har.

Skulle gärna äga en Rolex men jag har inga problem att bära en Steinhart, om någon frågar så är det ju inte så att man försökt få det att se ut som just en Rolex, utan att man själv står för att man bär "plagiat" som ni uttrycker det.

Dom som förkastar dessa klockor är ofta dom som har råd att köpa orginalet, självklart är orginalet alltid trevligare men jag tror nog många får smaka på det lite genom inspirerade klockor istället för att inte få något alls.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Aron skrev:
Eftersom det ver min super seville som verkade dra igång dessa heta känslor så kanske jag borde skriva nåt också (eller kanske inte)... :?
Vad som anses vara ok eller inte måste väl ändå vara nåt som varje individ får bestämma själv, eller?
Och sedan har ju Bulova en ganska lång historia som inte alls bara handlar om att göra Rolex homager. Tror att varumärket från början är Amerikanskt och använde ETA verk, i alla fall sitter det ett ETA i min som är tillverkad 1981.
Och det handlar ju inte heller om några fejkade klockor utan det framgår ju klart och tydligt vad det är för märke på den, hade vart en annan sak om man köper en "Rolex" för 1500:- i thailand...

Och en sista fundering som dök upp i huvudet, vore det inte lika förkastligt att ha en Tudor day-date i så fall, för det är väl just en designkopia av Rolex till ett lägre pris?? :? eller tänker jag fel?

Och om det ska anses som ett fulmärke? Det ägs numera av Citizen tror jag, så- ja, kanske fulmärke ;)
Gammel-Bulova körde inhouse-verk och den där pensionerade urmakaren jag påverkats av blir pigg i sin starriga blick när jag halar fram en Bulova och undrar om den är värd att fixa. Bulova har nog bidragit med mer än bara Accotron till klockhistorien men det vet säkert andra mer om. Det var bättre förr...:)
Jag tycker att det blivit ett fulmärke i den bemärkelsen att de tappat all koppling till sin historia...precis likt ett av mina favoritmärken Enicar.
 
Ariste skrev:
Gammel-Bulova körde inhouse-verk och den där pensionerade urmakaren jag påverkats av blir pigg i sin starriga blick när jag halar fram en Bulova och undrar om den är värd att fixa. Bulova har nog bidragit med mer än bara Accotron till klockhistorien men det vet säkert andra mer om. Det var bättre förr...:)
Jag tycker att det blivit ett fulmärke i den bemärkelsen att de tappat all koppling till sin historia...precis likt ett av mina favoritmärken Enicar.

Även Sandoz var ju ett 'eget' märke förut och numera ett fulmärke som bara spottar ut hommager...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Per skrev:
Det blir löjligt när ägarna köper något för det ser ut som något helt annat. Punkt slut liksom.

Vem som är först kvittar. Köper jag något för det ser ut som en Rolex eller Royal Oak så är det inte så svårt att lista ut anledningen. Fattigt är bara förnamnet. :)

Du tror inte det kan vara för att man gillar designen då ? inte för att jag måste bära klockan med ett visst märke på.
Fattigt hit och fattigt dit, äcklig attityd från din sida.

Bara för att man är intresserad av klockor betyder inte det att man har råd med DD hit och dit i Guld och Subar till höger och vänster, de flesta klockor dykarklockor är ju inspirerade av Suben på något sätt, så du fördömer i princip alla klockor som fattiga då ?

Dom där som ska se ut som Ploprof verkar alla hylla och där är det minsann inget problem, Ocean 7 och allt vad dom heter.
Det om något är ju rent plagiat av utseende.

Om du inte vill slå på dig en Bulova så gör inte det, men kom inte och säg att att folk som gör det är fattiga och vill att man ska tro det är en APRO, lite väl mycket jag vet allt attityd tycker jag.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Äcklig attityd? Jag likställer plagierad design med rena kopior. Vill man inte ta sig råd så får man helt enkekt köpa annat. Kanske magstarkt att kalla det fattigt men det dessa producenter gör är att snika pengar på de som ursprungligen tagit fram något som blivit framgångsrikt. Det känns inte ok på något sätt. Det vi talar om här är rena kopior som någon satt sitt eget märke på. De har inte blivit "inspirerade" utan de har hela tiden velat göra pengar på någon annans framgång.

Tycker du det är ok så får det stå för dig. Jag kan inte försvara det och hag ser verkligen ingen större skillnad mot stt köpa en plankad design mot en ren kopia. Köper du kopian så hymlar du iaf inte om det du gör.

Jag är rätt så övertygad om att alla här inne kan prioritera och spara ihop 50k om de vill. För vissa går det snabbt och för andra tar det längre tid. Klockorna vi nämner är inte "omöjliga" om man bara vill. Sen om det tar en månad ellet tre år men vill man så tror jag de flesta kan. Går det bara inte så är det bara att fokusera på annat. Det är ingen mänsklig rättighet att lufsa runt i en helgulds-daydate.

Jag månar om de som tar fram lyckade saker. De som bara vill snika på andras framgång kallar jag fattigt. Beklagar om det är en äcklig atyityd men dessa producenter är inte vatten värda för mig. Stöd dem inte genom att köpa deras skit.

Jag ogillar rena plankningar. Dvs när något enbart ser ut på ett sätt för att rida på andras framgång. Om de sen hetet Bulova, Steinhart, MM, Ocean7 eller något annat kvittat. Kopior är inte hommager. En hommage är en hyllning och sist jag hyllade någon/något så stal jag iaf inte pengar från ursprunget.

Ha en bra dag. :)

Edit: Beklagar typos och dåligt språk. Skriva på telefon i t-bana är svårt för vissa. ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Per skrev:
Äcklig attityd? Jag likställer plagierad design med rena kopior. Vill man inte ta sig råd så får man helt enkekt köpa annat. Kanske magstarkt att kalla det fattigt men det dessa producenter gör är att snika pengar på de som ursprungligen tagit fram något som blivit framgångsrikt. Det känns inte ok på något sätt. Det vi talar om här är rena kopior som någon satt sitt eget märke på. De har inte blivit "inspirerade" utan de har hela tiden velat göra pengar på någon annans framgång.

Tycker du det är ok så får det stå för dig. Jag kan inte försvara det och hag ser verkligen ingen större skillnad mot stt köpa en plankad design mot en ren kopia. Köper du kopian så hymlar du iaf inte om det du gör.

Jag är rätt så övertygad om att alla här inne kan prioritera och spara ihop 50k om de vill. För vissa går det snabbt och för andra tar det längre tid. Klockorna vi nämner är inte "omöjliga" om man bara vill. Sen om det tar en månad ellet tre år men vill man så tror jag de flesta kan. Går det bara inte så är det bara att fokusera på annat. Det är ingen mänsklig rättighet att lufsa runt i en helgulds-daydate.

Jag månar om de som tar fram lyckade saker. De som bara vill snika på andras framgång kallar jag fattigt. Beklagar om det är en äcklig atyityd men dessa producenter är inte vatten värda för mig. Stöd dem inte genom att köpa deras skit.

Jag ogillar rena plankningar. Dvs när något enbart ser ut på ett sätt för att rida på andras framgång. Om de sen hetet Bulova, Steinhart, MM, Ocean7 eller något annat kvittat. Kopior är inte hommager. En hommage är en hyllning och sist jag hyllade någon/något så stal jag iaf inte pengar från ursprunget.

Ha en bra dag. :)

Edit: Beklagar typos och dåligt språk. Skriva på telefon i t-bana är svårt för vissa. ;)

Härligt när någon här visar lite attityd och vågar stå för sin egen åsikt! Håller helt med dig Per. När man måste ursäkta sig för ett klockköp är något fel. Antingen på inställningen eller uret, oftast uret...
 

ottwon

Omega
Re: Sv: Anses Bulova ok?

Per skrev:
Äcklig attityd? Jag likställer plagierad design med rena kopior. Vill man inte ta sig råd så får man helt enkekt köpa annat. Kanske magstarkt att kalla det fattigt men det dessa producenter gör är att snika pengar på de som ursprungligen tagit fram något som blivit framgångsrikt. Det känns inte ok på något sätt. Det vi talar om här är rena kopior som någon satt sitt eget märke på. De har inte blivit "inspirerade" utan de har hela tiden velat göra pengar på någon annans framgång.

Tycker du det är ok så får det stå för dig. Jag kan inte försvara det och hag ser verkligen ingen större skillnad mot stt köpa en plankad design mot en ren kopia. Köper du kopian så hymlar du iaf inte om det du gör.

Jag är rätt så övertygad om att alla här inne kan prioritera och spara ihop 50k om de vill. För vissa går det snabbt och för andra tar det längre tid. Klockorna vi nämner är inte "omöjliga" om man bara vill. Sen om det tar en månad ellet tre år men vill man så tror jag de flesta kan. Går det bara inte så är det bara att fokusera på annat. Det är ingen mänsklig rättighet att lufsa runt i en helgulds-daydate.

Jag månar om de som tar fram lyckade saker. De som bara vill snika på andras framgång kallar jag fattigt. Beklagar om det är en äcklig atyityd men dessa producenter är inte vatten värda för mig. Stöd dem inte genom att köpa deras skit.

Jag ogillar rena plankningar. Dvs när något enbart ser ut på ett sätt för att rida på andras framgång. Om de sen hetet Bulova, Steinhart, MM, Ocean7 eller något annat kvittat. Kopior är inte hommager. En hommage är en hyllning och sist jag hyllade någon/något så stal jag iaf inte pengar från ursprunget.

Ha en bra dag. :)

Edit: Beklagar typos och dåligt språk. Skriva på telefon i t-bana är svårt för vissa. ;)


100%-igt inlägg

Skickat från Samsung GS2 med Tapatalk
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Per skrev:
Äcklig attityd? Jag likställer plagierad design med rena kopior. Vill man inte ta sig råd så får man helt enkekt köpa annat. Kanske magstarkt att kalla det fattigt men det dessa producenter gör är att snika pengar på de som ursprungligen tagit fram något som blivit framgångsrikt. Det känns inte ok på något sätt. Det vi talar om här är rena kopior som någon satt sitt eget märke på. De har inte blivit "inspirerade" utan de har hela tiden velat göra pengar på någon annans framgång.

Tycker du det är ok så får det stå för dig. Jag kan inte försvara det och hag ser verkligen ingen större skillnad mot stt köpa en plankad design mot en ren kopia. Köper du kopian så hymlar du iaf inte om det du gör.

Jag är rätt så övertygad om att alla här inne kan prioritera och spara ihop 50k om de vill. För vissa går det snabbt och för andra tar det längre tid. Klockorna vi nämner är inte "omöjliga" om man bara vill. Sen om det tar en månad ellet tre år men vill man så tror jag de flesta kan. Går det bara inte så är det bara att fokusera på annat. Det är ingen mänsklig rättighet att lufsa runt i en helgulds-daydate.

Jag månar om de som tar fram lyckade saker. De som bara vill snika på andras framgång kallar jag fattigt. Beklagar om det är en äcklig atyityd men dessa producenter är inte vatten värda för mig. Stöd dem inte genom att köpa deras skit.

Jag ogillar rena plankningar. Dvs när något enbart ser ut på ett sätt för att rida på andras framgång. Om de sen hetet Bulova, Steinhart, MM, Ocean7 eller något annat kvittat. Kopior är inte hommager. En hommage är en hyllning och sist jag hyllade någon/något så stal jag iaf inte pengar från ursprunget.

Ha en bra dag. :)

Edit: Beklagar typos och dåligt språk. Skriva på telefon i t-bana är svårt för vissa. ;)

Ok, då tycker vi olika angående vad som är rena plagiat och vad som inte är.
Jag menar skulle man tänka på samma sätt så skulle ju Ikea inte gå att handla på tex...

Jag hävdar fortfarande det jag alltid hävdat och det är att plagiat är den bästa och billigaste reklamen du kan få.

Så du menar att om inte MM, Steinhart osv fanns, så hade folk endast köpt Panerai, Rolex osv ?
Vad är en ok homage enligt dig ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Så du menar att om inte MM, Steinhart osv fanns, så hade folk endast köpt Panerai, Rolex osv ?
Vad är en ok homage enligt dig ?
Pelagos är en hommage till snowflaken. Black bay till Tudor 7922. Nya ExpII till Rolex 1655 etc.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Per skrev:
CaptainOats skrev:
Så du menar att om inte MM, Steinhart osv fanns, så hade folk endast köpt Panerai, Rolex osv ?
Vad är en ok homage enligt dig ?
Pelagos är en hommage till snowflaken. Black bay till Tudor 7922. Nya ExpII till Rolex 1655 etc.

Så det finns endast homager som är ok inom samma märke menar du ?
Nja, finns nog undantag. En hommage är som sagt en hyllning. Mindre tillverkare som kinesen som bygger rolle-liknande saker med lite egen touch är väl ett bra exempel. Nu kommer jag inte på vad det heter men det är ju en fullkomligt rolletokig kille som gör det för skojs skull. Nu tjänar han säkert någon krona här och där men det är iaf inte lika uppenbart. Tillverkningen är också limiterad vill jag minnas. Vet inte om det är han som gör Kingston-varianten också? Det är väl också någonstans i gränslandet till OK. :)
 

John R

Panerai
yonsson skrev:
Denna däremot är mumma.
accutron_astronaut_dial.jpg


Trycker på gillarknappen!

/ John R
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
Nja, finns nog undantag. En hommage är som sagt en hyllning. Mindre tillverkare som kinesen som bygger rolle-liknande saker med lite egen touch är väl ett bra exempel.

Jag tror du menar denna snubben.
http://forums.watchuseek.com/f74/rxw-co ... 84885.html

De enda homegar som jag skulle kunna tänka mig köpa är de som Eddie säljer ( timefactors.com ). Han gör nästan enbart homager till modeller som inte säljs längre, vilket i min värld är anledningen till att de är ok.

Sen gör ju även Dagaz watches fina homager av utgångna Seikomodeller. ( 10watches.com )

Förutom dessa två företags homager, så skulle jag nog aldrig medveten kunna köpa en homage.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
John R skrev:
max skrev:

( Hade jag fått en son så skulle jag döpt honom till Max! Känner nästa
att jag vill adoptera dig. Gjorde en gång en 3D punkt i plugget som
jag kom att tänka på då jag läste ditt trevliga slut på denna tråd)

Ähh. Jag som tänkte spara det inlägget för att läsa det imorgon bitti på tåget. Nu är ju hela tågresan förstörd ju. :(
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Han skrev ett riktigt långt inlägg och nu är det borta, ångrade han sig?
Verkar så. Ämnet ter sig vara halvkänsligt. :)

Hade förväntat mig mer från dig dock. Vill minnas gamla härliga rants på TTT om "hommager". Nu har du blivit from som ett lamm. ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Äh, du vet var jag står. Avskyr allt vad hommager heter och det inkluderar Steinhart, Davosa, Ocean7, Marina Militaire etc och nu uppenbarligen gamla Bulova. Hade ingen aning om att de skitat ner sig så. Fast jag anser ju också att alla sketna Seiko och Citizen plankningar på DJ och DD också är åt helvete! Jag har haft ont om pengar men jag har aldrig, jag repeterar aldrig använt produkter som renommesnyltar. Tycker det är att sälja ut sig själv och sin trovärdighet. I slutet av 80-talet började folk springa runt i fejkade DD (detta inkluderar Joberman) men jag föll aldrig för det och köpte istället en gammal Omega Seamaster vilket inte var vanligt då.. Någon integritet får man ha!
 

John R

Panerai
Det får nog bli en uppsatts i framtiden på detta ämne!
Det går djupare ner än vad jag kunde föreställa mig. Är det genetiskt?
Spelar det sociala arvet in? Har det med hur lång tid man blev ammad
som lite/stor osv...

/ John R
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
jag anser ju också att alla sketna Seiko och Citizen plankningar på DJ och DD också är åt helvete!

Visa gärna vilka modeller du menar, för de har jag missat.

Jag ser det lite såhär; Under alla generationer uppstår tankar om förbättringar. Dessa tankar är ofta revolutionerande. De uppstår både inom psykologi, sociologi, vetenskapen och självklart även inom teknik. Det märkliga är att de ofta uppstår oberoende av varandra. Darwin upptäckte även detta inom biologin och kallade det för parallell evolution. DET har jag inga som helst problem med. Alltså att olika företag utvecklar sina klockor eller vad det nu är utifrån samma tanke om förbättring.

Omvärldsanalys har i dagsläget gjort att alla företag i viss mån utvecklas åt samma håll. Vidare har iso-certifieringar tydliggjort kraven och önskemålen om förbättringar. Det är oundvikligt att flera olika märken utvecklar liknande modeller. Det har ingenting med efterapning att göra, utan är enbart en anpassning till efterfrågan. Problemet är när ett företag kopierar ett annat. Då tappar jag fullständigt intresset.
 

max

Dancing Queen
Baaah vette fasen var mitt inlägg tog vägen?
*sigh* ångrade mig inte men har uppenbarligen lyckats med något konststycke att ersätta hela texten med en punkt :/ Får väl köra en ny utläggning när jag tagit mig ner från norrland.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
yonsson skrev:
Spencer66 skrev:
jag anser ju också att alla sketna Seiko och Citizen plankningar på DJ och DD också är åt helvete!

Visa gärna vilka modeller du menar, för de har jag missat.

Jag ser det lite såhär; Under alla generationer uppstår tankar om förbättringar. Dessa tankar är ofta revolutionerande. De uppstår både inom psykologi, sociologi, vetenskapen och självklart även inom teknik. Det märkliga är att de ofta uppstår oberoende av varandra. Darwin upptäckte även detta inom biologin och kallade det för parallell evolution. DET har jag inga som helst problem med. Alltså att olika företag utvecklar sina klockor eller vad det nu är utifrån samma tanke om förbättring.

Omvärldsanalys har i dagsläget gjort att alla företag i viss mån utvecklas åt samma håll. Vidare har iso-certifieringar tydliggjort kraven och önskemålen om förbättringar. Det är oundvikligt att flera olika märken utvecklar liknande modeller. Det har ingenting med efterapning att göra, utan är enbart en anpassning till efterfrågan. Problemet är när ett företag kopierar ett annat. Då tappar jag fullständigt intresset.



Dessa är några av designplankningar jag talar om och det uppstod inte samtidigt med de strömmar i samhället som var vid denna tid. DJ respektive DD kom på 40- respektive 50-talet.
Det här är varför jag fortfarande anser att Seiko och citizen är skräp..

B2268285-FCC5-44D3-ADB7-771E89BC9605-3033-000005F5296B3473.jpg


37F7575E-5F14-467C-9AA3-27CC8216F22E-3033-000005F53BEA7F6F.jpg


91B7EAFD-89D6-4D64-B47F-17652694E80B-3033-000005F547953028.jpg
 
Min högst personliga tanke är att många av dessa äldre märken som under någon gång har haft flertalet lyckade modeller t.ex Bulova med Accutron som var en mega succe av vad jag förstår kanske påverkades av krisen och då kanske passade på och pumpa ut flertalet hommager för att inte tvingas lägga ner eller så är dessa Hommage 'Bulovor' inte inte alls 'riktiga bulova' utan nån jeppe som köpt rätten till namnet och pumpar ut dessa???????????

Jag vet faktiskt inte för om man tittar på Bulova Accutron's hemsida nu så säljer dom INTE ALLS några hommager utan har helt egna linjer och flertalet ser faktiskt rätt schyssta ut...

http://www.bulova-accutron.com/en_us

MEN söker man på Bulova på E-Bay hittar man väldigt många hommager men tydliga indikationer vilka som är förebilderna men inga HELT identiska...

WEIRD!

Ett axplock av vad jag hittade

Bulgari RipOff
51YMFV7bT2L._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg


IWC Aquatimer RipOff
41JOLm39qaL._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg


Rolex DD RipOff
41UXd0heApL._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg


Rolex Sub?
51OzGkzRTEL._SL190_CR0,0,190,246_.jpg


Här verkar dom t.om 'hommagat' Camel :) det är iofs coolt :cool:
51FkqxidptL._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg


Tag Heuer
41TiUKuDCoL._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg

31L4SsuPNsL._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg


Cartier
31QiZ%2B0XQ4L._SL190_CR0,0,190,246_.jpg


Omega Constellation RipOff
51o7gerDq0L._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg

41NiDrktgGL._SL246_SX190_CR0,0,190,246_.jpg


Och underligt nog den enda klocka dom inte hommagat är dom modeller som dom själva är kända för????????????

Hål i huvet kanske? Eller olika företag???? någon kanske vet mer....
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
masterkiller skrev:
Min högst personliga tanke är att många av dessa äldre märken som under någon gång har haft flertalet lyckade modeller t.ex Bulova med Accutron som var en mega succe av vad jag förstår kanske påverkades av krisen och då kanske passade på och pumpa ut flertalet hommager för att inte tvingas lägga ner eller så är dessa Hommage 'Bulovor' inte inte alls 'riktiga bulova' utan nån jeppe som köpt rätten till namnet och pumpar ut dessa???????????


Hål i huvet kanske? Eller olika företag???? någon kanske vet mer....

Haha, ja dom har verkligen spårat ur där ett tag , spännande undrar vad som hände där ?
 
Topp