• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP RO 14790 vs PP 3800

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Mm, men AP:n bär väl större än 3800? Har provat den sistnämnda och för jäkla fin som den må vara kändes den riktigt liten på mig. Med det sagt har du rätt i att vissa mindre klockor kan man onekligen vänja sig vid..
Har inte prövat 3800 tyvärr. APn bärs som en datejust, kanske lite lite större men betydligt mindre än en oq då OQn är tjockare och blir mer tavla av.
image.jpeg
 

f04tc

Omega
Stöttar ditt slutliga val! För mig spelar min PP 3800 i en division över min AP 14790. Gillar dock båda skarpt, men den räfflade tavlan och boettformen på 3800:n är svårslagna.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Lånar tråden lite och frågar, hur mycket flyger en AP som TS nämner under radarn?
Jag vet att frågan är lite som " hur långt är ett snöre" men ändå. Funderingar mottages...
 
Lånar tråden lite och frågar, hur mycket flyger en AP som TS nämner under radarn?
Jag vet att frågan är lite som " hur långt är ett snöre" men ändå. Funderingar mottages...

Beror väl lite på vem du frågar och vart. I Sthlm's innerstad inte så mycket. Ute på vischan desto mer. Men jag tycker samtidigt inte att den tillkallar extra störig uppmärksamhet som tex en sub i 18k.

Mina few cents.

Mvh
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Lånar tråden lite och frågar, hur mycket flyger en AP som TS nämner under radarn?
Jag vet att frågan är lite som " hur långt är ett snöre" men ändå. Funderingar mottages...
Jag tror både den AP och PP som det pratats om i tråden går relativt bra under radarn. De är i stål och inte lika välkända bland icke klockintresserade som exempelvis Rolex eller Omega.
Jag har använt min 3800 i stål ganska så mycket och vist har man fått några kommentarer eller att några tittat på den men har bara vart positiva kommentarer, de som är mera jante eller bara blir sura för att någon har en dyr klocka som inte de har råd med vet inte vad det är för klocka jag har på handleden.
 

Whedda

Rolex
Har ägt 14790, 15202 samt 5711 i h provat 3800. Det finns en ganska påtaglig skillnad i upplevd storlek där Nautilus uppfattas mindre än måttet anger och AP större än måttet anger oavsett modell.

En 14790 på 36mm kändes enligt mig som har små handleder helt ok även om 15202 är en fetare klocka pga historiken. Jag vande mig ganska snabbt vid den större känslan.
5711 är verkligen helt perfekt pga formen och 3800 känns väldigt liten även för mig som vanligtvis alltid föredrar 35-38mm.
 

Whedda

Rolex
Alla verkar ganska överens om att Patek lirar i "en egen liga". Är jag ensam om att tycka att 15202 bräcker PP5711?

Håller med till 100%

5711 är en fantastisk klocka men det finns saker som kan förbättras. Non hacking är en grej jag stör mig på personligen.

Som vardagsklocka har 5711 fördelen med 120m vattenskydd och skruvad krona mot 15202 med icke skruvad krona och 50m vattenskydd. Har vid flera tillfällen valt 5711 eller DD på semester av den anledningen då man inte behöver ta av sig klockan på 2 veckor oavsett om det är strand eller middag
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Håller med till 100%

5711 är en fantastisk klocka men det finns saker som kan förbättras. Non hacking är en grej jag stör mig på personligen.

Som vardagsklocka har 5711 fördelen med 120m vattenskydd och skruvad krona mot 15202 med icke skruvad krona och 50m vattenskydd. Har vid flera tillfällen valt 5711 eller DD på semester av den anledningen då man inte behöver ta av sig klockan på 2 veckor oavsett om det är strand eller middag

Det är förståeligt. 50m är en ganska taskig WR-rating. Tål lite regn, men inte mycket mera.
 

Whedda

Rolex
Det är förståeligt. 50m är en ganska taskig WR-rating. Tål lite regn, men inte mycket mera.

Exakt. Sen är 50m hos exempelvis Rolex med skruvad krona mer betryggande än AP som vid flera gånger när jag frågat i butik och hos urmakare rekommenderat att man avstår från vattenaktiviteter.

Har en bekant som badade med sin jumbo som visade sig ta in vatten. Det landade i en extremt ansenlig servicekostnad...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Mina handleder är smala (16.5cm) men relativt platta.
AP 14790 36mm
image.jpg


AP 15202 39mm
image.jpg


PP 5711 40mm
image.jpg


Har ingen bild på 3800 men här är en på en DD 36mm för jämförelse.
image.jpg
Är det rätt uppfattat att du upplever Rolex DD mindre än 14790 eller upplevs de ungefär lika i storlek?
 

Whedda

Rolex
Är det rätt uppfattat att du upplever Rolex DD mindre än 14790 eller upplevs de ungefär lika i storlek?

Aningen mindre om än inte extremt. 14790 (liksom alla RO) är längre mellan luggarna och sträcker sig längre över själva handleden. Nautilus är tvärtom kort i det måttet och bred i sidled vilket inte alls uppfattas på samma sätt
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är det rätt uppfattat att du upplever Rolex DD mindre än 14790 eller upplevs de ungefär lika i storlek?
Jag upplevde DDn som mindre

image.jpeg
Aningen mindre om än inte extremt. 14790 (liksom alla RO) är längre mellan luggarna och sträcker sig längre över själva handleden. Nautilus är tvärtom kort i det måttet och bred i sidled vilket inte alls uppfattas på samma sätt
Det måste nämnas att det är så jävla olika form på klockorna, att en jämförelse blir lite knas.
DD är relativt tjock i jämförelse, och känns nästan knubbig om man tittar på 14790 - som är tunn, platt och har integrerad länk.

DD har mer närvaro på handleden (lite beroende på vilken referens vi talar om), och presidentlänken har också mer närvaro än Royal Oak. Däremot är den inte lika lång lug till lug som 14790.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack hörni för bra inputs... Det blev dock inte lättare ;). Det är nog som @vaniljglass säger att det blir som att jämföra äpplen och päron...
 

ScubaKing

Audemars
Tror du har en relativt ovanlig inställning. Inget fel i det alls utan respektabelt, men nyfiken som man är: vad gillar du istället?

Jag gillar många olika klockor och märken. Kan ge dig några exempel. Jag gillar äldre sport Rolex, gärna med målad tavla/index. Jag gillar äldre Breitling Chronomater, gärna dem borstade modellerna som till exempel "Blackbird" från den första serien. Jag tycker om Seikos dykar modeller. Oris och Panerai tycker jag om.
Överlag föredrar jag sport klockor, dykar klockor. Jag tycker om Grand Seiko men jag kommer nog aldrig köpa någon.

Några märken jag inte tycker om är PP, AP offshore (dem klassiska RO funkar), Hublot.

A7766-Breitling4.JPG


rolex-sea-dweller-2-.jpg


221801d1300126359-eure-meinung-seiko-sumo-vs-steinhart-ocean-44-001.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar många olika klockor och märken. Kan ge dig några exempel. Jag gillar äldre sport Rolex, gärna med målad tavla/index. Jag gillar äldre Breitling Chronomater, gärna dem borstade modellerna som till exempel "Blackbird" från den första serien. Jag tycker om Seikos dykar modeller. Oris och Panerai tycker jag om.
Överlag föredrar jag sport klockor, dykar klockor. Jag tycker om Grand Seiko men jag kommer nog aldrig köpa någon.

Några märken jag inte tycker om är PP, AP offshore (dem klassiska RO funkar), Hublot.

A7766-Breitling4.JPG


rolex-sea-dweller-2-.jpg


221801d1300126359-eure-meinung-seiko-sumo-vs-steinhart-ocean-44-001.jpg
Jag tror många håller med dig i att Rolex vintage sport är riktigt schyssta. Panerai likaså, seiko mm. Dock brukar folk oxå gilla AP och PP. Jag själv tex som kör Rolex Explorer (1) och DJ skulle absolut kunna tänka mig någon AP tex...
Vad är det du inte gillar? Designen? Vad klockan utstrålar? Målgruppen de vänder sig till? Bang for the buck?
 

ScubaKing

Audemars
Jag tror många håller med dig i att Rolex vintage sport är riktigt schyssta. Panerai likaså, seiko mm. Dock brukar folk oxå gilla AP och PP. Jag själv tex som kör Rolex Explorer (1) och DJ skulle absolut kunna tänka mig någon AP tex...
Vad är det du inte gillar? Designen? Vad klockan utstrålar? Målgruppen de vänder sig till? Bang for the buck?

När det gäller AP`s offshore serie så tycker jag dem är rätt vulgära, stora klumpar. När det gäller nästan samtliga PP (Aquanaut, Nautilus) så tycker jag inte om designen, formen på klockorna, urtavlan.
 
Topp