• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AP royal Oak VS Rolex Date Platina

Hej!
Ska investera i en ny klocka. Mina funderingar kretsar kring en Audemars Piquet Royal Oak Moonphase 36mm från 2007, 4/5 i skick för runt 215 000kr.

det andra alternativet är en Rolex Day Date platina blue dial 36mm. Rolexen är från 1995, 4/5 i skick. Pris på denna är 230 000kr

Vilken av dessa klockor tror ni är det bästa köpet investeringsmässigt? Vilken tror ni håller värdet bäst, alternativt kan gå upp i värde?
hade varit lite tråkigt att köpa en klocka och gå allt för mycket back när man ska sälja den sen. Tanken med köpet är att jag ska bära klockan, men också ha det som en investering, alternativt sälja den om priset skulle stiga.

Bilagor

• F34A2852-240D-44E5-828D-A6817B4100DC.png
    F34A2852-240D-44E5-828D-A6817B4100DC.png
    111.5 KB · Visningar: 24
  • CA3694C9-8AB5-43C1-86B6-1E1F66F7FB0A.png
    CA3694C9-8AB5-43C1-86B6-1E1F66F7FB0A.png
    119.2 KB · Visningar: 24
Hej!
Ska investera i en ny klocka. Mina funderingar kretsar kring en Audemars Piquet Royal Oak Moonphase 36mm från 2007, 4/5 i skick för runt 215 000kr.

det andra alternativet är en Rolex Day Date platina blue dial 36mm. Rolexen är från 1995, 4/5 i skick. Pris på denna är 230 000kr

Vilken av dessa klockor tror ni är det bästa köpet investeringsmässigt? Vilken tror ni håller värdet bäst, alternativt kan gå upp i värde?
hade varit lite tråkigt att köpa en klocka och gå allt för mycket back när man ska sälja den sen. Tanken med köpet är att jag ska bära klockan, men också ha det som en investering, alternativt sälja den om priset skulle stiga.
Är inte platinan till salu här på KS?
Den var såld.

Investera i en klocka är tydligen säkrare än aktier, men ändå är du rädd att förlora pengar på just de två klockorna du har valt ut.

Hur vill du ha det?
Inget är säkert, men man kan minimera förlusten genom o sprida ut sina tillgångar.
man kan förlora pengar på klockor med, men det brukar oftast inte ha samma typ av fall i pris som aktier kan ha. Därför ville jag kolla lite vilken klockansom kan hålla värdet bäst mellan dessa två.

Tycker båda är svårdefinierade när det kommer till prisuppgång. Generellt känns det inte som att DD står sig så bra i värde? Är AP:n helt orörd, och förblir nästintill orörd kan den nog gå om DD:n på sikt, men det är bara spekulationer. Det känns generellt som det är mycket hype kring vassa/skarpa AP.

Hur mensr du nu? Klockor för tillfälligt är en säkrare investering än aktier till exempel pga covid-19, presidentval etc

Kan garantera dig att det första som faller i ett scenario om framtidsoro är lyxkonsumption. Aktier kommer fortsätta vara ett investeringsinstrument men klockor tillhör inte den kategorin. Vill du bli en framgångsrik investerare så sluta spekulera och handla index kontinuerligt över tid.

Vill du ha tips på en klocka att bära så säger jag DD av dessa två. Månfas är en ovanligt onödig komplikation och hör inte hemma på en sportklocka.

Fan vad alla ska vara otrevliga hela tiden. Tröttsamt. @Liljacarl skriver ju att han dels inte vill gå för mkt back och frågar om vilken som håller värdet bäst alt kan gå upp i värde. @Criss Cross har ju faktiskt gett ett superrelevant svar: den ena är i ädelmetall, den andra är det inte.

AP är för gemene man också ett smalare märke, dessutom med hiskeliga servicekostnader. Oavsett vad man tycker om modellerna rent estetiskt bör rolexen vara det säkrare köpet, baserat på ädelmetall, starkare varumärke, mer tidlös design (mindre trendkänslig), rolex återkommande prisjusteringar uppåt. Håller du inte med? Säg det då, men skippa snacket om ”investera i aktier istället” eller försök till andra lustigheter.

Hej!

Jag skulle valt Rolexen. Jag tror att den kommer att behålla (eller tom öka om du har lite tur) värdet bättre än APn och jag gissar även att den kommer att vara lättare att sälja om det skulle bli aktuellt i framtiden. AP RO har varit extra populära de senaste åren, men jag skulle tro att Rolex är ett stabilare märke.

Fan vad alla ska vara otrevliga hela tiden. Tröttsamt. @Liljacarl skriver ju att han dels inte vill gå för mkt back och frågar om vilken som håller värdet bäst alt kan gå upp i värde. @Criss Cross har ju faktiskt gett ett superrelevant svar: den ena är i ädelmetall, den andra är det inte.

AP är för gemene man också ett smalare märke, dessutom med hiskeliga servicekostnader. Oavsett vad man tycker om modellerna rent estetiskt bör rolexen vara det säkrare köpet, baserat på ädelmetall, starkare varumärke, mer tidlös design (mindre trendkänslig), rolex återkommande prisjusteringar uppåt. Håller du inte med? Säg det då, men skippa snacket om ”investera i aktier istället” eller försök till andra lustigheter.
Haha, det var ju OP som tog upp aktier som ett exempel. Hänger du med?

Om du vill bidra till ett forum där man bara ser klockor som investeringsobjekt och att man endast väljer bort objekt för att inte gå back så får det stå för dig

Tillbaka
Topp