• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AP royal Oak VS Rolex Date Platina

Ska du unna dig eller investera?

Det ena tolkar jag som att splasha på nåt du vill ha utan så mycket ekonomisk tanke bakom, och det andra är motsatsen, att köpa nåt du inte gillar för att du tror att priset ska gå upp...
Måste väl inte vara 100% antingen eller? Det är ju klart roligare att unna sig något som inte faller i värde som en sten, vad det än är. Hade du haft 500 lakan att lägga på en sportbil är det klart att det hade känts roligare inuti att köpa en några år gammal 911 som kanske faller till 400 de kommande fem åren jämfört med en fabriksny mustang som är värd 200 efter fem år, även om du inte köpte någon av dem uttryckligen i syftet att investera.

Känns som många i tråden har ett rätt skevt synsätt på privatekonomi.

Spännande tanke där.
bra svar måste jag säga,
Är osäker på om dessa klockor kommer tappa värde. Och om de skulle tappa vill jag mest veta vad ni tror kommer tappa mest. För som sagt, vill. Helst inte gå allt för mycket back i längden.

Jag tror att AP värdet är mer trendkänsligt. Se t ex på Patek där många modeller har tappat i värde det senaste året.
Rolex har ett stabilare värde och som sagt, i värsta fall så får du smälta ner länken till en platina tacka ;)

Ska du unna dig eller investera?

Det ena tolkar jag som att splasha på nåt du vill ha utan så mycket ekonomisk tanke bakom, och det andra är motsatsen, att köpa nåt du inte gillar för att du tror att priset ska gå upp...
Ska unna mig mågon av dessa klockor för o fira en milstolpe, ville ha någon av dessa klockor men kan inte bestämma mig för vilken. Därför jag frågade här

uttryckligen i syftet att investera.

Känns som många i tråden har ett rätt skevt synsätt på privatekonomi.

Frågan "jag vill göra ett bra ekonomiskt beslut - vilken klocka för 200k ska jag köpa?" har inget rätt svar.

Att köpa en klocka för fyr-, fem- eller tom sexsiffriga belopp är nästan alltid en (privatekonomiskt sett) usel idé och om ens ekonomi inte klarar ifall klockan tappar värde medan man äger den så kanske man borde köpt en billigare klocka och lagt resten av pengarna på en säkrare investering, vilket var min rekommendation. Ser inte vad som är skevt med det..

Och jo, om du undrar varför folk läser det som att hen har ett investeringssyfte snarare än en försiktig livsnjutarinställning så lyder en passage i trådstarten såhär:

"Vilken av dessa klockor tror ni är det bästa köpet investeringsmässigt? Vilken tror ni håller värdet bäst, alternativt kan gå upp i värde?"

Senast ändrad:
Heh, tvärtom tycker jag. Att köpa en klocka för fyr-, fem- eller tom sexsiffriga belopp är nästan alltid en (privatekonomiskt sett) usel idé och om ens ekonomi inte klarar ifall klockan tappar värde medan man äger den så kanske man borde köpt en billigare klocka och lagt resten av pengarna på en säkrare investering, vilket var min rekommendation. Ser inte vad som är skevt med det..

Och jo, om du undrar varför folk läser det som att hen har ett investeringssyfte snarare än en försiktig livsnjutarinställning så lyder en passage i trådstarten såhär:

"Vilken av dessa klockor tror ni är det bästa köpet investeringsmässigt? Vilken tror ni håller värdet bäst, alternativt kan gå upp i värde?"

Om du inte förstår eller bryr dig om att ett värdetapp på 25 är roligare att bära än ett tapp på 100 har vi inte så mycket att diskutera skulle jag tro. Men kanske andra skribenter kan läsa meningsutbytet och ha någon behållning av det.

Om du inte förstår eller bryr dig om att ett värdetapp på 25 är roligare att bära än ett tapp på 100 har vi inte så mycket att diskutera skulle jag tro. Men kanske andra skribenter kan läsa meningsutbytet och ha någon behållning av det.
Det är klart jag varken förstår eller bryr mig om vad du säger, precis som du skiter blankt i det jag säger och missförstår med flit. :)

Ta

Tack så mycket!!
Jo det stämmer ju förvisso, är servicekostnaden mycket dyrare än på rolex?

tror kanske redan du fått svar, men nymans listar service inkl polering för en day-date till 9100, en RoyalOak chrono 15300. Skulle inte bli förvånad om månfas kostar extra. Har som sagt också hört att det kan dra iväg för AP rätt rejält, men det får någon kunnigare berätta om.

Personligen älskar jag day-date:n i vitguld eller platina för att den inte sticker ut lika mkt som vanligt guld. Men det är jag det. Skulle tro att många tänker motsatt när det handlar om ett klocka i den prisklassen. Gör lite research och kolla prisutvecklingen på de olika modellerna! :)

tror kanske redan du fått svar, men nymans listar service inkl polering för en day-date till 9100, en RoyalOak chrono 15300. Skulle inte bli förvånad om månfas kostar extra. Har som sagt också hört att det kan dra iväg för AP rätt rejält, men det får någon kunnigare berätta om.

Personligen älskar jag day-date:n i vitguld eller platina för att den inte sticker ut lika mkt som vanligt guld. Men det är jag det. Skulle tro att många tänker motsatt när det handlar om ett klocka i den prisklassen. Gör lite research och kolla prisutvecklingen på de olika modellerna! :)
Tack!! Ja alltså jag ör ju svag för day daten också just för der så stilren och just denna modell upplevs precis som du säger inte som lika ”flashig” vilket gör att man kan hamna lite under radarn. Länken till daydaten ör ju också helt fenomenal och den isblå urtavlan😍

Så om något håller värdet riktigt bra så blir det helt plötsligt mycket roligare?
Jag trodde nöjen & hobbys kostade pengar..
Klockor är ju just det, nöjen och lyxkonsumption.

Jag betalar/förlorar hellre pengar på det jag tycker är roligt, än att behåller pengarna i något som jag inte tycker om/tycker är roligt.

För att dra jämförelsen till bilar som du gjorde tidigare:
Jag har köpt en del roliga sportbilar genom åren, som jag förlorat pengar på. Men det gör inte så mkt eftersom jag trivdes och hade roligt under tiden medans jag ägde dessa.. hade aldrig bytt bort detta mot att äga någon tråkig ”vanlig” bil som jag kanske hade gjort ett mindre tapp på..

Slutsats till @Liljacarl : Båda klockorna är ju från välkända tillverkare så köp den klocka som tilltalar dig mest, som du tror du kommer trivas bäst med och du kommer bli glad av varje gång du bär den! Allt annat är ju sekundärt

Så om något håller värdet riktigt bra så blir det helt plötsligt mycket roligare?

Jag betalar/förlorar hellre pengar på det jag tycker är roligt, än att behåller pengarna i något som jag inte tycker om/tycker är roligt.

Jag har köpt en del roliga sportbilar genom åren, som jag förlorat pengar på. Men det gör inte så mkt eftersom jag trivdes och hade roligt under tiden medans jag ägde dessa.. hade aldrig bytt bort detta mot att äga någon tråkig ”vanlig” bil som jag kanske hade gjort ett mindre tapp på..

Slutsats till @Liljacarl : Båda klockorna är ju från välkända tillverkare så köp den klocka som tilltalar dig mest, som du tror du kommer trivas bäst med och du kommer bli glad av varje gång du bär den! Allt annat är ju sekundärt
De flesta tänker på andrahandsvärdet, annars hade vi inte sett så många beigea blanka dykarur från Rolex och Omega här. Då hade alla haft GG och andra intressanta ur.

De flesta tänker på andrahandsvärdet, annars hade vi inte sett så många beigea blanka dykarur från Rolex och Omega här. Då hade alla haft GG och andra intressanta ur.
Att folk köper klockor ifrån stora kända tillverkare är ju inte jättekonstigt egentligen,är ju flockbeteende att köpa samma som andra och det man blir matad med, sådana är vi ju av natur.

Och värdetapp har man ju med någonstans i kalkylen vad det än gäller men det bör ju inte vara den faktor som avgör ens köp (när det gäller nöjen och hobbys)

Jag tror, utan att vilja vara trist, att AP har haft sin resa. De mest hajpade närmar sig 5711 vilket jag inte tror de kommer vara så länge.
Jag vet inte hur priserna är på beggad Octo Finissimo nu, men kan tänka mig att de står näst på tur om de inte stuckit redan (låg väl på typ 70-80 nyss).

Bland Rolex tror jag på gulguld med ovanlig tavla.

Men framför allt. Det handlar om kompetens, erfarenhet och is i magen. Om du köper Rolex, AP, PP etc på C24 eller hos stora dealers kommer du sällan göra bra affär. Om du kan dina klockor kan du köpa när informationen är knapp och marknadsplatsen illa genomlyst. Tiden när allt som heter Rolex stiger i en rak brant linje tror jag är historia, men kan såklart ha fel. Om du kan plocka från USA kan det bli bra nu när dollarn backat.

Mkt bra skick alltid prio 1, 2 och 3 om du ska ha ngt värdebeståndigt.

Tack!! Ska se lite vilken det blir!

Jag tror, utan att vilja vara trist, att AP har haft sin resa. De mest hajpade närmar sig 5711 vilket jag inte tror de kommer vara så länge.
Jag vet inte hur priserna är på beggad Octo Finissimo nu, men kan tänka mig att de står näst på tur om de inte stuckit redan (låg väl på typ 70-80 nyss).

Men framför allt. Det handlar om kompetens, erfarenhet och is i magen. Om du köper Rolex, AP, PP etc på C24 eller hos stora dealers kommer du sällan göra bra affär. Om du kan dina klockor kan du köpa när informationen är knapp och marknadsplatsen illa genomlyst. Tiden när allt som heter Rolex stiger i en rak brant linje tror jag är historia, men kan såklart ha fel. Om du kan plocka från USA kan det bli bra nu när dollarn backat.

Tack så hemskt mycket!
Menar du att Royal oak sticker upp i prisklass till PP 5711, eller menar du att royal oak haft sin tid och kommer gå ner sig i populäritet? En splitter ny royaloak från nymans går för cirka 2

tack för bra svar!!

menar du att royal oaken haft sin tid och att PP 5711 kommer ta över? Sedan är ju PAtek 5711 en sjukt populär klocka sln stigit i värde så det är galet. Men Känns fortfarande som att Royal oak är en eftertraktad klocka, och nypris på sådan hos nymans ur går för 234k medan den på marknaden går för 250 och uppåt.

Tillbaka
Topp