• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AP royal Oak VS Rolex Date Platina

Hej!
Ska investera i en ny klocka. Mina funderingar kretsar kring en Audemars Piquet Royal Oak Moonphase 36mm från 2007, 4/5 i skick för runt 215 000kr.

det andra alternativet är en Rolex Day Date platina blue dial 36mm. Rolexen är från 1995, 4/5 i skick. Pris på denna är 230 000kr

Vilken av dessa klockor tror ni är det bästa köpet investeringsmässigt? Vilken tror ni håller värdet bäst, alternativt kan gå upp i värde?
hade varit lite tråkigt att köpa en klocka och gå allt för mycket back när man ska sälja den sen. Tanken med köpet är att jag ska bära klockan, men också ha det som en investering, alternativt sälja den om priset skulle stiga.

Det var inga dåliga klockor du hade i åtanke! Men om man nu skulle försöka att svara på din fråga, så skulle jag nog säga ROLEXEN! Generellt så tilltalar ROLEX fler än vad AP gör. Men nu är du uppe i en prisklass som inte gemene man är ens i närheten att vara beredda och betala, så det kan bli lite svårsålt.

Historiskt så har ju ROLEX bara ökat i värde, och jag tror att det håller i sig. VI kan nog iaf vara säker på, att den inte kommer att tappa i värdet på lång sikt.

AP är även den poppis, men då den vanliga RO utan något extra allt .

Av ren nyfikenhet, varför just dessa två klockor, det är ju inte så att det är dom två mest efterfrågande på marknaden! Med tanke på ditt inlägg så finns det ju bättre alternativ...

Senast ändrad:
Måste finnas mycket bättre saker att göra med ~200-250kkr än att köpa en klocka, om avsikten är investering... Vill man nu tvunget göra det så borde det väl vara bättre med en DD i guld/vitguld än platina?

Haha, det var ju OP som tog upp aktier som ett exempel. Hänger du med?

Om du vill bidra till ett forum där man bara ser klockor som investeringsobjekt och att man endast väljer bort objekt för att inte gå back så får det stå för dig
Läs första inlägget igen. Står inget om aktier, det dök upp när alla började ifrågasätta och göra sig lustiga. Står ”investera i en ny klocka” och det är väl något annat än att köpa det enbart för en investering i dagligt tal? Sen står det en att den ska bäras och inte tappa för mkt i värde, men gärna ha chans att gå upp. Jag vill bidra till ett forum där man svarar trevligt. Och en hel del visar ju nu i tråden att det inte ska vara så svårt.

Läs första inlägget igen. Står inget om aktier, det dök upp när alla började ifrågasätta och göra sig lustiga. Står ”investera i en ny klocka” och det är väl något annat än att köpa det enbart för en investering i dagligt tal? Sen står det en att den ska bäras och inte tappa för mkt i värde, men gärna ha chans att gå upp. Jag vill bidra till ett forum där man svarar trevligt. Och en hel del visar ju nu i tråden att det inte ska vara så svårt.
Du menar alltså att det är fel att ifrågasätta på ett diskussionsforum?
Gillar också att det är du som bestämmer vad som är ok eller inte

Du menar alltså att det är fel att ifrågasätta på ett diskussionsforum?
Gillar också att det är du som bestämmer vad som är ok eller inte
Jag menar att det är fel att förlöjliga. (Dessutom är det tröttsamt.) Och när jag ifrågasätter det så gör jag fel enligt dig? Så vem är det som försöker bestämma? Släpp det nu, det gör jag - frågeställaren har ändå fått bra svar.

Det var inga dåliga klockor du hade i åtanke! Men om man nu skulle försöka att svara på din fråga, så skulle jag nog säga ROLEXEN! Generellt så tilltalar ROLEX fler än vad AP gör. Men nu är du uppe i en prisklass som inte gemene man är ens i närheten att vara beredda och betala.

Historiskt så har ju ROLEX bara ökat i värde, och jag tror att det håller i sig. VI kan nog iaf vara säker på, att den inte kommer att tappa i värdet på lång sikt.

Av ren nyfikenhet, varför just dessa två klockor, det är ju inte så att det är dom två mest efterfrågande på marknaden! Med tanke på ditt inlägg så finns det ju bättre alternativ...

Jag tror att du har en poäng ang priset. Marknaden (dvs antal köpare) för klockor runt en kvarts miljon är liten. Ska man sälja den så bör/måste en sådan klocka exponeras internationellt. Alltså andra kanaler än att som privatperson sälja någon för ett femsiffrigt belopp.

Tack för bra svar!
ja du har väl rätt att rolex är ett större varumärke.
men tänker om skicket spelar någon roll i detta fall? APn är i bättre skick än vad rolexen är, tror du det spelsr stor roll på eftermarknade?

jo förvisso är det ju väldigt dyra klockor, men efterfrågan på Day date har ökat de senaste åren och det samma gäller AP. Visst man hade kanske kunnat köpa billigare klockor, och det är också något jag överväger, men detta är klockor som varit populära länge och lite av en deöm för mig själv med.

Jag skulle valt Rolexen. Jag tror att den kommer att behålla (eller tom öka om du har lite tur) värdet bättre än APn och jag gissar även att den kommer att vara lättare att sälja om det skulle bli aktuellt i framtiden. AP RO har varit extra populära de senaste åren, men jag skulle tro att Rolex är ett stabilare märke.
Okej! Även om skicket på daydaten är något sämre än skicket på AP?

Ta
Fan vad alla ska vara otrevliga hela tiden. Tröttsamt. @Liljacarl skriver ju att han dels inte vill gå för mkt back och frågar om vilken som håller värdet bäst alt kan gå upp i värde. @Criss Cross har ju faktiskt gett ett superrelevant svar: den ena är i ädelmetall, den andra är det inte.

AP är för gemene man också ett smalare märke, dessutom med hiskeliga servicekostnader. Oavsett vad man tycker om modellerna rent estetiskt bör rolexen vara det säkrare köpet, baserat på ädelmetall, starkare varumärke, mer tidlös design (mindre trendkänslig), rolex återkommande prisjusteringar uppåt. Håller du inte med? Säg det då, men skippa snacket om ”investera i aktier istället” eller försök till andra lustigheter.
Tack så mycket!!
Jo det stämmer ju förvisso, är servicekostnaden mycket dyrare än på rolex?

Kan garantera dig att det första som faller i ett scenario om framtidsoro är lyxkonsumption. Aktier kommer fortsätta vara ett investeringsinstrument men klockor tillhör inte den kategorin. Vill du bli en framgångsrik investerare så sluta spekulera och handla index kontinuerligt över tid.

Vill du ha tips på en klocka att bära så säger jag DD av dessa två. Månfas är en ovanligt onödig komplikation och hör inte hemma på en sportklocka.
Jo förvisso kommer lyxindustrin minska, men samtidigt tror jag att klockor alltid kommer vara aktuella.

ja daydate ör ju en populär klocka och har blivit allt populärare på senare tid!

Det var inga dåliga klockor du hade i åtanke! Men om man nu skulle försöka att svara på din fråga, så skulle jag nog säga ROLEXEN! Generellt så tilltalar ROLEX fler än vad AP gör. Men nu är du uppe i en prisklass som inte gemene man är ens i närheten att vara beredda och betala, så det kan bli lite svårsålt.

Okej! Jo det stämmer, tänkte om månfas var en eftertraktad klocka även den. Så om man ska gå för AP ska det vara den vanliga Royal oaken utan månfas?

daydaten har ju ökat i populäritet och är väl kanske generellt en mer eftertraktad klocka då rolex är ett märke som även de som inte ör klockintressersde känner till.

jo det är så att jag har rolex klockor i sportmodellerna, och kände för o skaffa något extra. Detta är två av mina drömklockor, men vill samtidigt inte förlora allt för mycket på affären, så tänkte att jag kan fråga på ett forum där det finns mer klockkunniga än jag. Har varit i branchen ett kort tag. Sedan är det ju två eftertraktade klockor då både royal oak och daydate blivit så galet eftertraktade den senaste tiden.

Okej! Jo det stämmer, tänkte om månfas var en eftertraktad klocka även den. Så om man ska gå för AP ska det vara den vanliga Royal oaken utan månfas?

daydaten har ju ökat i populäritet och är väl kanske generellt en mer eftertraktad klocka då rolex är ett märke som även de som inte ör klockintressersde känner till.

jo det är så att jag har rolex klockor i sportmodellerna, och kände för o skaffa något extra. Detta är två av mina drömklockor, men vill samtidigt inte förlora allt för mycket på affären, så tänkte att jag kan fråga på ett forum där det finns mer klockkunniga än jag. Har varit i branchen ett kort tag. Sedan är det ju två eftertraktade klockor då både royal oak och daydate blivit så galet eftertraktade den senaste tiden.
Ponera att det hade varit aktier vi pratade om.

• Båda aktierna tilltalar dig på en känslomässig nivå
  • Båda aktierna har redan haft en ordentlig prisökning
  • Du tror att marknaden för denna typ av aktie kommer minska
  • Båda aktierna kommer med en potentiell dold kostnad

Hade du verkligen "investerat"? Och hur kommer du trivas med ägandet om du oroar dig för en nedgång i pris?

edit: Tilläggas bör att det är roliga klockor, och du borde ju helt klart köpa om det är en dröm för dig.

Senast ändrad:
Jo det stämmer ju förvisso, är servicekostnaden mycket dyrare än på rolex?
Generellt skulle jag säga JA. En vanlig AP-service kan gå på 15.000:- och en Rolex-service på 7-8.000:-
Exakt pris beror så klart på hur många komplikationer (funktioner) klockan har, hur slitna delarna är, om klockan ska poleras osv.

Du kan alltid skicka frågan till tex @Nymans Ur 1851 för att få ett hum om vad servicen kostar på de två du kollat på.

Jäklar vad trevligt KS har blivit. En nykomling ber om lite hjälp och ni yxar ner honom direkt :depressed:
Även om Ni "proffs" vet/kan allt så ge en nykomling lite space, tycker andan på KS dragit åt det dryga hållet där man skall mästra och idiotförklara nya medlemmar.
Sen kan man tycka att frågan är konstig men man kanske kan förklara utan att dumförklara. Som svar på frågan: Jag hade gått för Rolex:en
@Liljacarl

Bara och bara...
I ditt fall är klockor = Objekt som jag ser som en investering och som jag är rädd att förlora pengar på
Under de senaste 4-5 åren är det ju många som har den synen på klockor men det innebär ju inte att alla som gör sin DD är ute efter att tjäna pengar.
Andrahandsvärdet är intressant i många andra branscher så varför skulle klockor vara undantaget?

Jag tolkar det inte som att @Liljacarl är ute efter att tjäna pengar i första hand utan istället om att försäkra sig om att klockan håller sitt värde någorlunda tills den dagen den kanske måste säljas.

Under de senaste 4-5 åren är det ju många som har den synen på klockor men det innebär ju inte att alla som gör sin DD är ute efter att tjäna pengar.
Andrahandsvärdet är intressant i många andra branscher så varför skulle klockor vara undantaget?

Jag tolkar det inte som att @Liljacarl är ute efter att tjäna pengar i första hand utan istället om att försäkra sig om att klockan håller sitt värde någorlunda tills den dagen den kanske måste säljas.

Ok om det verkligen var så, att det var en klock-intresserad som ställde lite frågor.

Av det han har sagt så är min bild att han försöker diversifiera sina tillgångar. Slänger fram argument om att klockor är säkrare än aktier.
Och som är rädd att förlora pengar

Precis. Har inte sagt någonstans att detta är något jag nödvändigtvis vill tjäna pengar på, utan vill köpa en ny klocka, och helst inte gå allt för mycket back, eller som jag skrev ALTERNATIVT att klockan stiger. Du har fattat vad meningen med inlägget är. Tack!!!

Även om Ni "proffs" vet/kan allt så ge en nykomling lite space, tycker andan på KS dragit åt det dryga hållet där man skall mästra och idiotförklara nya medlemmar.
Sen kan man tycka att frågan är konstig men man kanske kan förklara utan att dumförklara. Som svar på frågan: Jag hade gått för Rolex:en
@Liljacarl
Precis!! Jag swr inte detta som ett sätt att tjäna pengar, utan ville mest veta vilken av dessa klockor som är det bästa valet.

Bara och bara...
I ditt fall är klockor = Objekt som jag ser som en investering och som jag är rädd att förlora pengar på
Nej det är inget onjekt jag tänkt o ha som investering att tjäna pengar på. Ville bara veta vilken av dessa klockor ni trodde skulle hålla värdet bäst, tills den dag jag känner att jag vill sälja. Det har ju varit så att många klockor stigit i värde och man faktiskt kunnat göra pengar på. Så ville mest försäkra mig om att jag inte väljer en klocka som tappar allt för mycket i värde.

Generellt skulle jag säga JA. En vanlig AP-service kan gå på 15.000:- och en Rolex-service på 7-8.000:-
Exakt pris beror så klart på hur många komplikationer (funktioner) klockan har, hur slitna delarna är, om klockan ska poleras osv.

Du kan alltid skicka frågan till tex @Nymans Ur 1851 för att få ett hum om vad servicen kostar på de två du kollat på.
Tack för bra svar!! Kul att se att det finns de som tar frågan på allvar och inte känner för att vara självutnämnda proffs

Ponera att det hade varit aktier vi pratade om.

• Båda aktierna tilltalar dig på en känslomässig nivå
  • Båda aktierna har redan haft en ordentlig prisökning
  • Du tror att marknaden för denna typ av aktie kommer minska
  • Båda aktierna kommer med en potentiell dold kostnad

Hade du verkligen "investerat"? Och hur kommer du trivas med ägandet om du oroar dig för en nedgång i pris?

edit: Tilläggas bör att det är roliga klockor, och du borde ju helt klart köpa om det är en dröm för dig.
Spännande tanke där.
bra svar måste jag säga,
Är osäker på om dessa klockor kommer tappa värde. Och om de skulle tappa vill jag mest veta vad ni tror kommer tappa mest. För som sagt, vill. Helst inte gå allt för mycket back i längden.

Köp nåt för 10% av priset så kan du bära den utan ångest och lägg resterande 90% i en fond så har du både en fin klocka och en bra investering

Köp nåt för 10% av priset så kan du bära den utan ångest och lägg resterande 90% i en fond så har du både en fin klocka och en bra investering
Sant, men har redan pengar i fonder. Detta köp är med pengar jag tjänat via aktier och valuta handel (till mesta dels forex). Så detta är pengar som i dagens tid kallas ”cashflow” så tänkte unna mig något. Men skadad av jobbet som man är så är det svårt att inte tänka på värdet i klockan. Kommer förmodligen köpa någon av dem, ville mest veta vilken som rekomenderas mest då jag inte kan bestämma mig. Men borde kanske göra en ny tråd där jag bara ställer frågan ”vilken av dessa klockor?” Hahaha

Borde kanske göra en ny tråd med frågan ”vilken av dessa klockor ska man köpa och varför?” Hahaha så slipper alla sura ”proffs” bli så provocerade av mitt inlägg. Kommer förmodligen köpa någon av dem men kan inte bestämma mig för vilken 😅

Sant, men har redan pengar i fonder. Detta köp är med pengar jag tjänat via aktier och valuta handel (till mesta dels forex). Så detta är pengar som i dagens tid kallas ”cashflow” så tänkte unna mig något. Men skadad av jobbet som man är så är det svårt att inte tänka på värdet i klockan. Kommer förmodligen köpa någon av dem, ville mest veta vilken som rekomenderas mest då jag inte kan bestämma mig. Men borde kanske göra en ny tråd där jag bara ställer frågan ”vilken av dessa klockor?” Hahaha
Ska du unna dig eller investera?

Det ena tolkar jag som att splasha på nåt du vill ha utan så mycket ekonomisk tanke bakom, och det andra är motsatsen, att köpa nåt du inte gillar för att du tror att priset ska gå upp...

Tillbaka
Topp