• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Jag kommer skaffa Xs, antagligen den med minst minne - anvÀnder inte sÄ mycket. Byter varje Är, Och sÄ fÄr den i familjen som behöver en ny Àrva mina gamla. Sambon fÄr Àrva min gamla X i Är

NÀr vi ÀndÄ diskutera nya X. Hur tÀnker ni som köper Xs Max? Har ni oerhört djupa jeansfickor eller gÄr ni runt med en liten vÀska som mÄnga tjejer gör med sina mobiler inuti?
Jag tycker att min X Àr i det största laget och ser Max-modellen (som "Plus"-modellerna tidigare) som en iPad-kompromiss snarare. Upplys mig gÀrna med era erfarenheter!

NÀr vi ÀndÄ diskutera nya X. Hur tÀnker ni som köper Xs Max? Har ni oerhört djupa jeansfickor eller gÄr ni runt med en liten vÀska som mÄnga tjejer gör med sina mobiler inuti?
Jag tycker att min X Àr i det största laget och ser Max-modellen (som "Plus"-modellerna tidigare) som en iPad-kompromiss snarare. Upplys mig gÀrna med era erfarenheter!
Vi har byxor gjorda för mÀn, dessa har tillrÀckliga fickor. Kostymbyxor Àr sÄdÀr men dÄ har man ju kavajinnerficka

Jag tÀnker sÄhÀr: iPhone 7 & 8 plus grym skÀrm Ä visst en stor mobil. iPhone x riktigt bra lur men vad saknar jag ? Jo större skÀrm ....
iPhone XS max = fulltrÀff
Plats finns alltid , men fÄr erkÀnna att jag har Àven minst 7 olika manbags och dÀr finns alltid lite plats kvar för en XS max ifall nÄgot skulle bli fel

Nej men jag Àr helt allvarlig, jag har allsköns olika byxor frÄn mjukisbyxor till smokingbyxor och hade aldrig problem med iPhone Plus. Det Àr en mÀrkligt Äterkommande frÄga. Jag vet dock att min sambo inte fÄr plats med Plus i sina byxor.
Stretchjeans Àr hemligheten , de va lÀngesen folk gick omkring i stentvÀttade stenhÄrda jeans utan mjukningsmedel

Ja, visst finns det fanboys till allt, till och med klockor.... Men. Anekdot frÄn verkligheten: i min sons klass (han Àr 8 Är) gÄr det drygt 20 barn. Drygt hÀlften kommer frÄn rimligt vÀlbestÀllda villaomrÄden dÀr förÀldrarna typiskt sett har jobb, tjÀnstemannayrken och bilar av nyare ÄrgÄng. Andra knappa hÀlften kommer frÄn stadsdelens hyresrÀttsomrÄde, dÀr typfamiljen bestÄr av ensamstÄende mamma med lÄglöneyrke.
Min son uppfattar givetvis och som tur Àr inte dessa skillnader - dÀremot har vi haft lÄnga diskussioner om varför Justin, Paradise och Noel har fÄtt (nya) iPhones, medan Erik, Oskar och Olivia inte fÄtt detta av sina förÀldrar. Gissa vilka ungar som bor i vilka omrÄde.

Var vill du komma? HĂ€nger inte med i resonemanget.

Nej nĂ€r de slĂ€pper ”budget” modellen som kostar 9500kr sĂ„ blir det inte nĂ„gon iPhone denna gĂ„ngen.

Gick frÄn Iphone till Samsungs S serie och har aldrig nÄgonsin Ängrat mig. Om jag var kvar med Iphone skulle jag aldrig nÄgonsin köpa en för dessa pengar, inte en chans i vÀrlden.

Brukar normalt alltid byta nÀr en ny modell kommer, oavsett pris, men Ärets nyheter var en rejÀl besvikelse.

Bixby, Knox, telefonen full av annan skit, allmÀnt kÀnt i branschen att Samsungs telefoner sölar ned mÀrkbart med tiden, helt meningslöst edgeglas, sÀkerhetsbrister, lÄngsamma uppdateringar. Om man vill ha Android finns det ju Pixel mm. som kan leverera en produkt nÀrmare iPhone. Hade pixel 2 XL exempelvis som utöver kass skÀrm var en fantastisk telefon. Bytte dock tillbaka till iPhone för att jag tyckte att avsaknaden av iMessage var för stor :/
Inte mÄnga rÀtt i det inlÀgget. Det Àr ju Apple som tvingats erkÀnna att dom sölar ner sina telefoner medvetet. imessage fyller vÀl ingen vettig funktion sedan mess Àr gratis.

Ni som gnÀller pÄ priset Àr för unga och bortskÀmda med billig lÄgprisskit. NÀr Ericsson Hotline kom kostade den 30000kr men sÄ var den ocksÄ oÀndligt mycket coolare Àn en iPhone.
EricssonHotline.jpg

Senast Àndrad:
Mest stör jag mig pÄ det svenska priset, det amerikanska Àr ju helt ok. Men sen ska vi pÄ med fet moms, Copyswedeavgift och svag svensk krona och vips Àr det skitdyrt.

Ni som gnÀller pÄ priset Àr för unga och bortskÀmda med billig lÄgprisskit. NÀr Ericsson Hotline kom kostade den 30000kr men sÄ var den ocksÄ oÀndligt mycket coolare Àn en iPhone.
EricssonHotline.jpg

Är 45 Ă„r och min första mobil var en Bosch dĂ€r batteriet hade bajonet fattning och antennen fick man dra ut... samma Ă„r som Ericsson slĂ€ppte sin hotline med orange knappsats... dĂ„ kostade mig 32kr/min om jag kommer ihĂ„g rĂ€tt... och jag tycker fortfarande att 15-18k för en iPhone Ă€r mycket :)

Finns det folk som köper en telefon kontant direkt vid utlÀmning numera dÄ?
De flesta kör vÀl ett 24 mÄnaders abonnemang?
Man brukar fÄ lite rabatt dÄ ocksÄ :) Landar vÀl pÄ en 700-800 kr/mÄnaden dÄ.
TyvÀrr, till alla kreditföretags glÀdje, sÄ kommer 95% tycka att de har rÄd med 833:-/mÄn i 24 mÄnader men att 20 000:- för en telefon Àr helt galet!

SjÀlv kör jag telefonen genom jobbet. FÄr vÀlja helt fritt, sÄ kommer troligen köra en XS MAX 256GB inom kort. Min 7:a har gjort sitt :D

TyvÀrr, till alla kreditföretags glÀdje, sÄ kommer 95% tycka att de har rÄd med 833:-/mÄn i 24 mÄnader men att 20 000:- för en telefon Àr helt galet!

SjÀlv kör jag telefonen genom jobbet. FÄr vÀlja helt fritt, sÄ kommer troligen köra en XS MAX 256GB inom kort. Min 7:a har gjort sitt :D
Jag köper allt kontant numera. Boende undantaget. Det blir ju totalt sett billigast och man hÄller de fasta kostnaderna nere.

Jag köper allt kontant numera. Boende undantaget. Det blir ju totalt sett billigast och man hÄller de fasta kostnaderna nere.

Gött med para ;) Men jag försöker nog betala allt ocksÄ. Men lite avbetalningar tycker jag skapar en bra balans. SÄ en mobiltelefon ser jag nog som rimligt att skriva av :)

...
SjÀlv kör jag telefonen genom jobbet

Jag har köpt all mina telefoner kontant, förutom mina 2 senaste iphones som bÄda hade 12mÄn abb. Vet egentligen inte varför, verkade vÀl vara en bra deal dÄ eller nÄgot.

Jag har en iphone X privat och en iphone 8 via jobbet, det ryktas om att jobbtelefonerna ska bytas ut till nyare iphones efter Ärsskiftet, fÄr se...

Annars har jag för tillfÀllet inget större sug efter dom nya modellerna, skÀrmstorleken jag har nu duger bra sÄ jag behöver ingen större, och dom nya verkar inte heller ha nÄgra nya unika funktioner (dvs ingen egentlig USP?), sÄ min iphone X fÄr stanna ett tag till. MÄste bara fÄ skÀrmen bytt dÄ den har börjat bli repig...

Edit: kan iofs förstÄ att 512gb lagring kan vara lockande för vissa, men jag har 64gb i dagslÀget och Àr inte ens i nÀrheten av att ha fyllt telefonen helt, sÄ för mig Àr det dÀr inget viktigt.

Är lite besviken dĂ„ jag gĂ€rna skulle ha sett fler nyheter och förĂ€ndringar:(

BÀsta nyheten Àr ÀndÄ nya IOS 12......nu kan man Àntligen köra waze via carplay........via min SE.....seger.....

Köper telefoner kontant. Har telenor fri surf 400kr/mÄnaden. TyvÀrr har de smyghöjt Är efter Är sÄ nÀr jag skaffade det sÄ kostade det bara 200kr i mÄnaden. Vill inte slÀppa det abonnemanget men det dÀr erbjudandet frÄn tre med unlimited + XS för 600ish kronor var riktigt bra. Köpte Iphone 8 förra hösten och rÀknar med att behÄlla den i tvÄ Är till. Att inte behÄlla telefonen tre Är eller mer Àr enligt mig bortkastade pengar, det hÀnder inte sÀrskilt mycket pÄ ett eller tvÄ Är rent tekniskt. Jag hade gÀrna behÄllt telefonerna lÀngre om det inte vore för att batterierna fort blir kassa.

Inte mÄnga rÀtt i det inlÀgget. Det Àr ju Apple som tvingats erkÀnna att dom sölar ner sina telefoner medvetet. imessage fyller vÀl ingen vettig funktion sedan mess Àr gratis.

Inga rÀtt i det hÀr inlÀgget.

Apple sölar inte ner telefoner medvetet utöver att minska strömförbrukningen för att handskas med ett gammalt batteri. Bra kompromiss för att slippa att telefonen stÀnger av sig. Nytt batteri Àr sÄ gott som gratis. Sluta trolla.

Det finns massvis med fördelar med iMessage, synkad online-backup av meddelanden till mÄnga olika enheter, kryptering hela vÀgen och iMessage-app:ar, för att nÀmna nÄgra.

Inga rÀtt i det hÀr inlÀgget.

Apple sölar inte ner telefoner medvetet utöver att minska strömförbrukningen för att handskas med ett gammalt batteri. Bra kompromiss för att slippa att telefonen stÀnger av sig. Nytt batteri Àr sÄ gott som gratis. Sluta trolla.

Det finns massvis med fördelar med iMessage, synkad online-backup av meddelanden till mÄnga olika enheter, kryptering hela vÀgen och iMessage-app:ar, för att nÀmna nÄgra.
Du kan ju synca Googles sms app med datorn och köra via datorn. NÄgot annat jag missar? Annars Àr det vÀl bara krypteringen som man missar och det Àr ju en ganska stor sak ;)

Tillbaka
Topp