• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Ni som köpt max Àr ni nöjda? Velar lite pÄ att skriva ner XS eller XS max pÄ Ärets kravspec till julafton :p

Haft min i ett par veckor nu. Jag Ă€r nöjd. AnvĂ€nder förmodligen inte telefonens fulla kapacitet. Men skönt med ”fullskĂ€rm”. Den Ă€r dessutom snabb och har bra kamera :D

Jag kÀnner stor skillnad mot min iPhone7 (och inte bara storleken dÄ).

Har inte kört iPhone sen iPhone 4. Jag har inte saknat den och dom gÄnger jag testat iPhone eller försökt hjÀlpa nÄgon mindre tekniskt kunnig med deras iPhone sÄ har jag bara blivit frustrerad av den. Sen att betala svinpriser för det. Nej tack.

vad tycker ni om gÄrdagens slÀpp? Blir ev en grön 11 Pro, mest för jag gillar fÀrgen :D
Tycker det sÄg bra ut! Vidvinkel Àr ju fantastiskt sÄ roligt att Apple hoppat pÄ tÄget men lite skeptisk till night mode som inte sÄg ut att imponera öht, men vi fÄr se i tester. Gillade ocksÄ den gröna, siktar nog in mig pÄ den ocksÄ, dags att ÄtervÀnda till iPhone efter en tripp förbi Samsungland :)

Kollade bara lite snabbt men Àr den stora uppdateringen pÄ 11 Pro frÄn tidigare modeller kameran?
NÄgot annat vÀsentligt?

Priset för en 512gb Pro Àr grymt svettigt 18 895kr :D
Det fÄr man ju en fin Sinn-kronograf för! :)

Har en X och Àr lite skeptisk till om det Àr vÀrt att uppgradera med tanke pÄ priserna. Men det Àr klart man blir sugen pÄ 11 Pro ... ;) Hugaligen! Vore skönt om se priserna kunde normaliseras lite. HÀlften av nypriserna vore mer rimligt, imho.

Kollade bara lite snabbt men Àr den stora uppdateringen pÄ 11 Pro frÄn tidigare modeller kameran?
NÄgot annat vÀsentligt?
Det Ă€r vĂ€l ”det vanliga” med lite snabbare processor och lite bĂ€ttre batteritid. Annars var det nog mest kameran: vidvinkel, nattfoton och nĂ„t med filma ocksĂ„.

Och den vanliga 11 kÀnns ju rÀtt vÀrdelös?
Ska vara Pro man gÄr pÄ isÄfsll :)
Som jag förstod det Àr det Pro som Àr fortsÀttningen pÄ X/Xs, medan den vanliga Àr nÀsta version av förra Ärets enklare modell, Xr (lite som med 5C för nÄgra Är sedan).

Den största skillnaden mellan vanlig och Pro Àr vÀl att det Àr OLED pÄ Pro och vanlig LCD pÄ icke Pro.

Gillade den mörkgröna skarpt men har lÀnge varit utanför apple-ekosystemet sÄ det kÀnns sÄdÀr att behöva ge sig in i det igen. Finns det nÄgon lista över priserna i SEK? Anar att man fÄr pynta nÄgra kronor till jÀmfört med ren vÀxelkurs...

Gillade den mörkgröna skarpt men har lÀnge varit utanför apple-ekosystemet sÄ det kÀnns sÄdÀr att behöva ge sig in i det igen. Finns det nÄgon lista över priserna i SEK? Anar att man fÄr pynta nÄgra kronor till jÀmfört med ren vÀxelkurs...
Finns pÄ svenska Apples hemsida :)

SÄklart, dumstrut pÄ mig :oldman:
Har en telefon pÄ 64gb idag och det har rÀckt gott och vÀl - hur mÄnga kommer nÄgonsin upp i en halv terabyte som man mÄste lagra?
Nej det Àr vÀldigt irriterande lagringsalternativ. 64 GB Àr för litet för mig eftersom jag redan nu ligger precis pÄ grÀnsen med alla bilder, men jag Àr inte i nÀrheten att fylla 256. Hade önskat att standardmodellen hade 128 GB, hade varit perfekt och sÄs lapp man betala för utrymme som aldrig anvÀnds.

Köpte min bÀrbara med
15", GTX1070, 32GB ram och 512 m.2 minne för 17 000 :D

Om man filmar mycket sÄ Àr det skönt med mycket lagring. I 4K 60fps sÄ rinner det pÄ bra. Vem nu som filmar i 60fps utöver vissa slow-mo klipp...

Senast Àndrad:
Verkar som att mÄnga Àr intresserade av den mörkgröna sÄ det blir vÀl till att hugga en annan fÀrg sÄ man slipper vÀnta 2-3 veckor extra.

SÄg att de slÀpper genomskinliga skydd ocksÄ. Mycket trevligt.
TÀnkte dock testa utan först dÄ den nya baksidan tydligen ska vara strÀvare Àn tidigare.

Verkar som att mÄnga Àr intresserade av den mörkgröna sÄ det blir vÀl till att hugga en annan fÀrg sÄ man slipper vÀnta 2-3 veckor extra.

SÄg att de slÀpper genomskinliga skydd ocksÄ. Mycket trevligt.
TÀnkte dock testa utan först dÄ den nya baksidan tydligen ska vara strÀvare Àn tidigare.
Hallelujah för det. Fick Äka och köpa skal direkt till X:en. Den bara gled runt var man Àn la den ...

Nej det Àr vÀldigt irriterande lagringsalternativ. 64 GB Àr för litet för mig eftersom jag redan nu ligger precis pÄ grÀnsen med alla bilder, men jag Àr inte i nÀrheten att fylla 256. Hade önskat att standardmodellen hade 128 GB, hade varit perfekt och sÄs lapp man betala för utrymme som aldrig anvÀnds.
Samma hÀr. Bytte ner mig till 64 GB frÄn 128 GB pga prisbilden pÄ X. Men bilderna blir fullt sÄ man fÄ tanka över eller krÄngla med iCloud. Det Àr smolk i bÀgaren, om det gÄr att applicera hÀr.

Jag har köpt pÄ mig en extra iPhone SE att ha nÀr min nuvarande lÀgger ner istÀllet. VÀgrar byta innan Apple tar sitt förnuft till fÄnga och slÀpper en iPhone mini eller liknande.

Eller sÄ tömmer man luren ibland.
Nu vet jag inte exakt hur stora bildfilerna blir i snitt pÄ just IFÄn X, men sÀg 7-10MB. Med 50 GB tillgÀngligt lagringsutrymme fÄr du ju plats med 5-7000 bilder. Ofta du kÀnner behov av fler i fickan?

(Ja, jag VET att somliga kÀnner sig manade att leka lÄngfilmsproducenter med sina telefoner. Köp rÀtt verktyg istÀllet. )

Eller sÄ tömmer man luren ibland.
Nu vet jag inte exakt hur stora bildfilerna blir i snitt pÄ just IFÄn X, men sÀg 7-10MB. Med 50 GB tillgÀngligt lagringsutrymme fÄr du ju plats med 5-7000 bilder. Ofta du kÀnner behov av fler i fickan?

(Ja, jag VET att somliga kÀnner sig manade att leka lÄngfilmsproducenter med sina telefoner. Köp rÀtt verktyg istÀllet. )
Man Àr vÀl lite lat. Har sÀkert 12-13.000 bilder. Och det Àr bara sen jag köpte just denna telefon. Har dock en PC laptop hemma och den har en ovana att tappa bort iPhone-enheten hipp som happ nÀr man ska föra över bilder. :/

Vi presentation i gÄr visade ett företag att man kan spela in frÄn flera av de 4 kamerorna samtidigt vilket borde underlÀtta för mÄnga som producerar enklare filmer, influencers osv. Editering av filmen sÄ ocksÄ smidig ut sÄ mÄnga kommer att klara sig med en 11 Pro och slipper köpa en extra kamera.

Jag har köpt pÄ mig en extra iPhone SE att ha nÀr min nuvarande lÀgger ner istÀllet. VÀgrar byta innan Apple tar sitt förnuft till fÄnga och slÀpper en iPhone mini eller liknande.
Det kan du nog glömma. Marknaden finns uppenbarligen inte för mindre skÀrmar.
Nackdelen med en gammal modell Àr att visa funktioner försvinner med tiden.

Tillbaka
Topp