• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Efter senaste uppdateringen till iOS 26.1 sÄ Àr ju Apple Intelligence tillgÀngligt Àven pÄ europeiska marknaden. NÄgra tankar frÄn er andra pÄ vilka fantastiska möjligheter som öppnats i och med det?

Jag lÄter Siri lÀsa upp viktiga notiser i hörlurarna sÄ man slipper plocka fram telefonen i onödan, stÀlla timer nÀr man lagar mat och larma pÄ huset nÀr man gÄr ut och styra lite annan smart utrustning, vilket förvisso funka bra innan ocksÄ.

Sedan testa jag playground och genmoji men det verkar bara vara gimmick.
Hoppas det hÀr klippet Àr mer ploj Àn verklighet

Haha jo det Ă€r nog inte för utan att de stĂ„r (beta) pĂ„ ikonen
 😅
IMG_3313.jpeg

Tycker detta med AI Àr löjligt. Helt meningslös video, allt gÄr fortare om man anvÀnder touch skÀrmen istÀllet. Det bÀsta som Siri gör Àr att lÀsa upp meddelanden i AirPods och sÄ kan man svara pÄ de direkt. NÀr Gemini kan sÄnt sÄ kanske man kan anvÀnda Android

Tycker detta med AI Àr löjligt. Helt meningslös video, allt gÄr fortare om man anvÀnder touch skÀrmen istÀllet. Det bÀsta som Siri gör Àr att lÀsa upp meddelanden i AirPods och sÄ kan man svara pÄ de direkt. NÀr Gemini kan sÄnt sÄ kanske man kan anvÀnda Android
Överlag en konstig video. Det rĂ€cker med att göra en liknande röstprompt pĂ„ telefonen för att se att ovan video Ă€r trams.

Skulle vara intressant att lÀsa mer, finns det nÄgon artikel som du kan hÀnvisa till?

Jajamensan. Jag trodde detta var ganska kÀnt.

"Apple in China. The Capture of the World Greatest Company".
Patrick McCee.
Scribner 2025.

Tar det emot pÄ engelska, sÄ rekommenderar jag oktobernumret av den svenska tidsskriften Axess.
DÀr finns en hyfsat lÄng artikel som heter "Apples olyckliga affÀr med China".

Artikeln tar upp hur Apple blev plockade av China.

Lycka till med lÀsningen.

Jajamensan. Jag trodde detta var ganska kÀnt.

"Apple in China. The Capture of the World Greatest Company".
Patrick McCee.
Scribner 2025.

Tar det emot pÄ engelska, sÄ rekommenderar jag oktobernumret av den svenska tidsskriften Axess.
DÀr finns en hyfsat lÄng artikel som heter "Apples olyckliga affÀr med China".

Artikeln tar upp hur Apple blev plockade av China.

Lycka till med lÀsningen.
Apple idag utvecklas av kinesiska ingengörer.
Det Àr inte bara komponenterna det handlar om.
Apple har dÀr gjort bort sig ordentligt.
Med tanke pÄ att Kina idag Àr vÀrldens andra största tillverkare av halvledare sÄ Àr det enormt mycket teknik som kommer frÄn Kina oavsett.

Sedan Àr det egentligen egalt om ingenjörerna Àr frÄn Kina eller inte. Ditt argument handlar ju om att de tillverkas i Kina. Varav boken bygger pÄ att tillverkning i Kina gynnar den kinesiska staten. FrÄgan Àr ju inte om Apple eller Kina. Snarare det faktum att konsumenter vill betala lÀgsta möjliga pris.

Men detta Ă€r en politisk diskussion som inte har nĂ„got med Apple’s produkter i sig att göra (vilket Ă€r det vi diskuterar i trĂ„den).

Med tanke pÄ att Kina idag Àr vÀrldens andra största tillverkare av halvledare sÄ Àr det enormt mycket teknik som kommer frÄn Kina oavsett.

Sedan Àr det egentligen egalt om ingenjörerna Àr frÄn Kina eller inte. Ditt argument handlar ju om att de tillverkas i Kina. Varav boken bygger pÄ att tillverkning i Kina gynnar den kinesiska staten. FrÄgan Àr ju inte om Apple eller Kina. Snarare det faktum att konsumenter vill betala lÀgsta möjliga pris.

Men detta Ă€r en politisk diskussion som inte har nĂ„got med Apple’s produkter i sig att göra (vilket Ă€r det vi diskuterar i trĂ„den).
Apple och övrig tillverkning/utveckling av produkter Àr en del av vÀrldshandeln.

Detta Àr politik i allra högsta grad.

Köp av Apples produkter gynnar den kinesiska gangsterdiktaturen, precis som köp av rysk gas och olja gynnar den ryska gangsterdiktaturen.

Apple och övrig tillverkning/utveckling av produkter Àr en del av vÀrldshandeln.

Köp av Apples produkter gynnar den kinesiska gangsterdiktaturen, precis som köp av rysk gas och olja gynnar den ryska gangsterdiktaturen.

Eftersom det inte diskuteras politik pÄ KS sÄ ÄtergÄr vi till deras produkter och lÀmnar det andra till Flashback

Efter 9 Är pÄ android bestÀmde jag mig för att prova en omgÄng med nya iPhone 17. Skitsmidigt att flytta över allt vettigt förutom bilder.
NÄgon som sitter pÄ tips pÄ hur jag enkelt för över hela mitt album frÄn Google foton? I en drömvÀrld hade jag fortsatt köra Google foto-appen som lirar bra, men problemet Àr att jag inte har tillgÄng till de gamla bilderna nÀr jag t.ex ska ladda upp eller skicka bilder, filvÀljaren hittar alltsÄ inte bilderna i Google foto

Efter 9 Är pÄ android bestÀmde jag mig för att prova en omgÄng med nya iPhone 17. Skitsmidigt att flytta över allt vettigt förutom bilder.
NÄgon som sitter pÄ tips pÄ hur jag enkelt för över hela mitt album frÄn Google foton? I en drömvÀrld hade jag fortsatt köra Google foto-appen som lirar bra, men problemet Àr att jag inte har tillgÄng till de gamla bilderna nÀr jag t.ex ska ladda upp eller skicka bilder, filvÀljaren hittar alltsÄ inte bilderna i Google foto
Google is your friend

jag skulle sÀga att vara kvar i google photo och bara ladda ner den bilden du behöver nÀr du ska dela. DÄ hamnar den i din icloud. GÄr du över till android sen sÄ har du bilderna i google photos, icloud kommer du inte Ät pÄ en android.
Ska du t.ex skicka bild i meddelande sÄ kan du vÀlja google photos istÀllet för bilder dÀr du delar, dÄ ser du alla bilder

IMG_0162.jpeg

jag skulle sÀga att vara kvar i google photo och bara ladda ner den bilden du behöver nÀr du ska dela. DÄ hamnar den i din icloud. GÄr du över till android sen sÄ har du bilderna i google photos, icloud kommer du inte Ät pÄ en android.
Ska du t.ex skicka bild i meddelande sÄ kan du vÀlja google photos istÀllet för bilder dÀr du delar, dÄ ser du alla bilder

IMG_0162.jpeg
Men det gÄr inte att vÀlja google photos om jag t.ex ska ladda upp en bild hÀr, eller?
Ska grÀva lite mer i det hÀr med största anledning att man bara har 5gb i iClouds gratisversion medan Google foto har 15gb

Men det gÄr inte att vÀlja google photos om jag t.ex ska ladda upp en bild hÀr, eller?
Ska grÀva lite mer i det hÀr med största anledning att man bara har 5gb i iClouds gratisversion medan Google foto har 15gb
Rekommenderar starkt att betala lite för större lagringsutrymme pĂ„ iCloud. Har lĂ€rt mig det den hĂ„rda vĂ€gen ”way back”. Hade ocksĂ„ 5gb gratis utrymme vilket blev fullt av bilder sĂ„ stĂ€ngde av bilder i backup mot iCloud sen nĂ€r telefonen dog elektronik döden sĂ„ försvann 20-30gb lokalt sparade bilder och filmer pre-2014 som aldrig gick att Ă„terskapa
 (tur man inte hade barn pĂ„ den tiden utan att det bara va en och annan fin middag eller Lange wrist shot som gick förlorat)

Har nu iCloud 2tb och familjedelning och behöver inte oroa mig att nĂ„got ska försvinna, om inte hela vĂ€rlden gĂ„r under typ
 Tycker Apples system kĂ€nns sĂ€kra sĂ„ Ă€r lugn med att min information ligger dĂ€r ocksĂ„.

Sen framkallar frugan en stor Ă„rs-fotobok varje Ă„r med familjebilder sĂ„ det kĂ€nns lite extra betryggande Ă€ven om det Ă€r OT i denna trĂ„d 😅

rÀtt. Enda som man kan göra Àr gÄ in pÄ Google photo och vÀlja ladda ner , dÄ hamnar den i bilder och kan laddas upp hÀr

Är det nĂ„gon som upplevt att nĂ„got Ă€r löst pĂ„ Airpods Pro 2? PĂ„ min vĂ€nstra hörlur lĂ„ter det som nĂ„got pĂ„ insidan Ă€r löst nĂ€r jag har de pĂ„ mig och rör mig eller nĂ€r jag skakar den. SĂ„klart var det 14 mĂ„nader sedan jag köpte dem sĂ„ garantin Ă€r tyvĂ€rr ute.

Är det nĂ„gon som upplevt att nĂ„got Ă€r löst pĂ„ Airpods Pro 2? PĂ„ min vĂ€nstra hörlur lĂ„ter det som nĂ„got pĂ„ insidan Ă€r löst nĂ€r jag har de pĂ„ mig och rör mig eller nĂ€r jag skakar den. SĂ„klart var det 14 mĂ„nader sedan jag köpte dem sĂ„ garantin Ă€r tyvĂ€rr ute.
Hade strul med mina förra airpods pro, detta efter att garantin hade gÄtt ut. Fick sprillans nya av apple utan kostnad dÄ de ansÄg att det var ett kÀnt fel. DÄ var det att det knastrade i ena luren. SÄ testa att kila förbi nÄt servicecenter o se vad de sÀger. Jag gick dÄ till MacRent i Stockholm, men det finns ju rÀtt mÄnga.

Har du samma problem Àven om du stÀnger av noise cancelling? För mig lÀt det visserligen inte som att nÄgot satt löst, men jag hade missljud/knaster i ena luren (Airpods 2 Pro) nÀr noise cancelling var pÄ. Efter lite googlande hittade jag flera med liknande problem som rekommenderade rengöring.

Min lur sĂ„g “ren” ut, men jag körde Ă€ndĂ„ med tops och lite tryckluft och sedan dess har problemet försvunnit helt. Tydligen kan smuts pĂ„verka mikrofonerna sĂ„ att noise cancelling-funktionen beter sig konstigt och ger missljud. Ingen aning om det stĂ€mmer men det löste mitt problem :)

Har du samma problem Àven om du stÀnger av noise cancelling? För mig lÀt det visserligen inte som att nÄgot satt löst, men jag hade missljud/knaster i ena luren (Airpods 2 Pro) nÀr noise cancelling var pÄ. Efter lite googlande hittade jag flera med liknande problem som rekommenderade rengöring.

Min lur sĂ„g “ren” ut, men jag körde Ă€ndĂ„ med tops och lite tryckluft och sedan dess har problemet försvunnit helt. Tydligen kan smuts pĂ„verka mikrofonerna sĂ„ att noise cancelling-funktionen beter sig konstigt och ger missljud. Ingen aning om det stĂ€mmer men det löste mitt problem :)
Ja alltsÄ det lÄter som nÄgot Àr löst pÄ insidan nÀr jag skakar dem nÀr de inte Àr pÄ

Tillbaka
Topp