• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Apple-TV...Tråden, nu är äntligen NYA Apple TV här...

Funkar "täckningen" för dig när du har den fäst bakom skärmen sådär?
Min strular lite men har 77" så det kanske blockar mottagningen. Bör ju inte vara någon skillnad när den ligger ute på kanten kan man tycka.

Det tycker jag, än så länge, så har jag inte känt att fjärren inte har mottagning! Hade lite problem med en Gen2/Gen3 som satt bakom TVn, den var tvungen att sticka lite utanför TVn för att funka!

Det tycker jag, än så länge, så har jag inte känt att fjärren inte har mottagning! Hade lite problem med en Gen2/Gen3 som satt bakom TVn, den var tvungen att sticka lite utanför TVn för att funka!
De äldre fjärrkontrollerna använde sig av IR där den måste "se" enheten för att signalen ska nå fram men de nya kontrollerna till 4/4K använder sig istället av BT vilket gör det möjligt att placera Apple TVn bakom TVn eller i en TV-möbel och ändå kunna styra den. 😊

De äldre fjärrkontrollerna använde sig av IR där den måste "se" enheten för att signalen ska nå fram men de nya kontrollerna till 4/4K använder sig istället av BT vilket gör det möjligt att placera Apple TVn bakom TVn eller i en TV-möbel och ändå kunna styra den. 😊

Tack för förklaringen @HSK , hade för mig att jag inte hade några problem med min Gen4 när den var bakom TVn innan den kom ut till ateljén!

Tack för förklaringen @HSK , hade för mig att jag inte hade några problem med min Gen4 när den var bakom TVn innan den kom ut till ateljén!
Även om BT inte kräver fri sikt så har tekniken fortfarande en begränsad räckvidd (man brukar vanligtvis prata om max 10m) så det kan hända att du kanske har längre till TVn än tidigare och/eller att det finns andra prylar i vägen som kan störa signalen (wifi-enheter, trådlösa högtalare etc).

Jag har ca 4-5 meter till TVn och Apple TVn. Det funkade att ha den bakom min 65" som stod på bänk, men när jag köpte 77" och satte på väggen och AppleTVn bakom då började det strula.

Kanske är så enkelt att den sitter för nära vägg och med en panel framför som kanske dödar signalen.

Något annat än fjärrkontrollen som skiljer? Har två 4k med ganla kontrollen. Använder iftast kontrollen i iphone för att enklar skriva vid sök.

Något annat än fjärrkontrollen som skiljer? Har två 4k med ganla kontrollen. Använder iftast kontrollen i iphone för att enklar skriva vid sök.
Snabbare processor men det är mest om man vill kunna spela lite spel på den, den vanliga 4K räcker gott och väl till att strömma film i upp till 4K-upplösning. Utöver det så finns det stöd för färgkalibrering med hjälp av iphone/ipad men det känns som en funktion som rätt få kommer att använda och stöd för HFR vilket också är rätt ovanligt så ingenting man direkt uppgraderar för men om man ändå ska köpa en så är det klart att det är bättre att köpa den senaste modellen om de ligger likvärdigt i pris. Vill man bara åt den nya fjärrkontrollen så går den som sagt även att köpa löst för ca 650kr.

Nu ska vi se om den är rolig 😀
3E3FEAC7-A9F1-40B8-9009-84408EE069E5.jpeg

Vad använder ni dem här till? Om man har AirPlay på tv:n vad tillför boxen? Funderar på om jag "behöver" en eller ej :D

Kan man justera volymen på TVn också?

Har inte haft en Apple TV på 8 år och då funkade inte speglingen från min ipad mini perfekt. Sambon kör Apple nu och habegäret med den nya kontrollen är rätt stort...

Har inte haft en Apple TV på 8 år och då funkade inte speglingen från min ipad mini perfekt. Sambon kör Apple nu och habegäret med den nya kontrollen är rätt stort...
Ja, så länge TVn stöder HDMI CEC men i stort sett alla TV-apparater har åtminstone en CEC-port. Kika i manualen eller titta på baksidan av TVn så brukar det stå skrivet vid någon av HDMI-portarna och när du kopplar in Apple TVn i denna HDMI-port så kan du t.ex. slå på TVn, justera volym osv. med bara ATV-fjärren. 😊

Jag har testat och det funkar på dessa märken iallafall:
LG
Panasonic
Sony

Själv använder jag inte ljudet i TVn utan kör digitalt till min DAC och då funkar det inte eftersom den signalen är "fixed" 100%, men om jag bara vill höja och sänka TVn eller hörlurarna som är kopplade till TVn så funkar det.

Har generation 3, funderar på ny Apple TV. Kan någon vänlig själ undersöka om appen ZDFMediathek finns i svenska appstore för Apple TV? Den finns för Ipad. Det här är tyska tv-kanalen ZDF's play.
273C9D36-A44B-4492-97D0-F3824D11C8DB.png

STORT tack för att du kollade @Affe ! Frugan är halvtyska och konsumerar en hel del där, airplay från Ipad funkar men problem att etablera kontakt ibland och då blir jag inkallad.

Det är lunch mannen, är bara glad om jag kan vara till hjälp, tog mig typ 2 min att kolla upp detta, så det var inte något ansträngande precis 😁 !

Senast ändrad:
Ok, jag är sjukt irriterad just nu.
Min Apple TV är kopplad till min LG OLED.
I över ett år så har det gått att stänga av och starta tvn med AppleTV-fjärren.
Men de senaste dagarna så startar den TVn hela tiden. Någon som är med om liknande på senast uppdateringen?

Tillbaka
Topp