• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple vs. PC?

David

Bödeln
Pro eller Air? Några avgörande skillnader?
Jag köpte en 15" Pro maxad med extra allt 2010 (2.66 GHz Core i7, 8 GB RAM, GeForce GT 330M och matt skärm) som jag rev ut DVD-spelaren ur för att frigöra plats åt en 256 GB SSD. Hårddisken bytte jag senare mot en snabb 1 TB HDD, den bildar tillsammans med SSD:n en 1.25 TB FusionDrive, som är en utmärkt kompromiss vad gäller prestanda och lagringsutrymme. Fem år och lika många versioner av OS X senare känns den fortfarande nästan lika fräsch. (Jag saknar USB3, Thunderbolt och 802.11ac.)

Hur som helst, jag har under tiden jag haft den även använt en standardkonfigurerad MacBook Air 11". Jag upplever inte några större skillnader i prestanda så länge jag inte kompilerar, kodar om video, hanterar väldigt stora foton eller kör extremt många program samtidigt. Det låter inte som om du kommer att göra något av detta. Är så fallet är det egentligen bara två parametrar du behöver bry dig om, och det är lagringsutrymme och skärmstorlek. Klarar du dig med mindre är MBA given, den är mindre, lättare och batterisnålare.
 

MBx

Cartier
Många. Jag köpte en 15" Pro maxad med extra allt 2010 (2.66 GHz Core i7, 8 GB RAM, GeForce GT 330M och matt skärm) som jag rev ut DVD-spelaren ur för att frigöra plats åt en 256 GB SSD. Hårddisken bytte jag senare mot en snabb 1 TB HDD, den bildar tillsammans med SSD:n en 1.25 TB FusionDrive, som är en utmärkt kompromiss vad gäller prestanda och lagringsutrymme. Fem år och lika många versioner av OS X senare känns den fortfarande nästan lika fräsch. (Jag saknar USB3, Thunderbolt och 802.11ac.)

Hur som helst, jag har under tiden jag haft den även använt en standardkonfigurerad MacBook Air 11". Jag upplever inte några större skillnader i prestanda så länge jag inte kompilerar, kodar om video, hanterar väldigt stora foton eller kör extremt många program samtidigt. Det låter inte som om du kommer att göra något av detta. Är så fallet är det egentligen bara två parametrar du behöver bry dig om, och det är lagringsutrymme och skärmstorlek. Klarar du dig med mindre är MBA given, den är mindre, lättare och batterisnålare.

Tack för utförligt svar. Jag har sneglat på 13"-modellerna. Då skulle det stå mellan Air eller Pro med Retinaskärm (den har flashlagring för Pro utan Retina skärm har hårddisk). Storleken och vikt skiljer sig på decimalerna (i cm och kg).

PC - det går inte att gejma på Mac. :)

Slutat spela för länge sedan.:) (Rättare sagt, jag började aldrig;))
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor


Alla (då menar jag alla) som har gått från PC till Apple har varit mer än nöjda.

Jag hade en Macbook 15 för något år sen, 2012 kanske. Hade rätt mycket problem, drag n drop fungerade inte ibland, du var tvingen att sätta datorn i sleep för att få igång det igen, glappade i laddkontakten. Kontakten gick på garanti men det andra "gjorde jag fel". Yeah right, finns hur mycket som helst om man googlar på det. Kommer inte ihåg men det var mer problem.

Jag gillade dock tangentbordet och pekplattan.

Det är ju ingen universallösning för att slippa problem om man köper en Mac.

Sedan verkar de flesta jämföra en HP, Dell, ASUS eller Acer för 4-5K mot en Macbook för 10k. Det är klart att den dyrare känns mer välbyggd, har bättre batterier, mindre toleranser på komponenter osv.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Har alltid använt PC fram tills 2009, då gick jag över till MAC. Kommer inte gå tillbaka om inget speciellt händer.

Allt är smidigare och användarvänligare, det är min korta förklaring till valet av Mac, varesig man kör iPhone eller inte
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Är inte det gratis att uppgradera till Yosemite? Kan missminna mig.

Hur funkar Yosemite? Har inte uppgraderat då jag läst kommentarerna i app store som användare skrivit.
Har en 13" macbook pro.

Skärmavbild 2015-01-21 kl. 16.15.25.png
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Hur funkar Yosemite? Har inte uppgraderat då jag läst kommentarerna i app store som användare skrivit.
Har en 13" macbook pro.

Skärmavbild 2015-01-21 kl. 16.15.25.png
I ärlighetens namn så har jag inte upplevt några försämringar. Använder den inte så vansinnigt mycket och när jag gör det så är det mest Safari och Excel. Dessa funkar utan konstigheter.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Jag har en MacBook Air 13,3" mid-2011 och som föregående skribent skrev så märker jag ingen seghet alls.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Alla som skriver att det är så smidigt och bra.
Vad är det som är smidigare och bättre?

Jag köper helt klart att de brukar vara schyssta att klämma på och snygga att fota bredvid en kaffekopp på ett cafe, jag köper också att PC-tillverkarna stoppar in en massa "skit", men det andra?
 

hedbrg

Panerai
Inget krånglande med antivirus (nej, jag vet, man behöver inte virusprog på windows, ja, ja vet att man kan få virus på mac), inget stök med att leta passande drivrutiner
 
Topp