• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch - flipp eller flopp?

Apple watch hittills är en ...

  • flipp (positivt)

    Röster: 19 19.8%
  • flopp (negativt)

    Röster: 77 80.2%

  • Totala väljare
    96
  • Enkät stängd .
Kan tänka mig att smidigheten med tjänster som Applepay, incheckning på flyg, hotellnycklar och annat liknande som kommer att det är smidigt med en "handledsdevice" istället för att gräva fram plånbok/telefon. Vore bekvämt med passerkortet till jobbet inlagt. Det behövs ju en ziljon gånger om dagen vid varje förflyttning i lokalerna.
Tror att behovet av laddning är ett hinder för att ersätta hotellnycklar eller passerkortet. Om jag ändå måste ha korten med mig som 'backup' så är lite av vinsten borta.
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Saker som görs mer sällan med Apple Watchen, som t.ex. betala eller öppna dörrar känns som de lika gärna kan göras med telefonen.
 

JohnDoe

Rolex
Tror att behovet av laddning är ett hinder för att ersätta hotellnycklar eller passerkortet. Om jag ändå måste ha korten med mig som 'backup' så är lite av vinsten borta.
Min AW funkar lätt 2 dagar men även 1 dag räcker långt. Jobbar inte 48 h i ett sträck. Laddar även tfn varje natt. Det där med passerkort beror ju på var man jobbar och hur mycket man rör sig i fastigheten. För mig blir det ofta 50+ passager per dag. Jobbigt med kortet.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Det är en alpha eller betaprodukt som säljs för ett premiumpris.
Funktionaliteten är underutvecklad och kommer ta tid att mogna. Och det här med applefolk eller androidfolk är något folk pratade om 2012, vi har kommit till den punkten att de flesta har haft en eller flera mobiler från endera läger, det har skett en konvergens av google/apple och folk väljer den produkt som känns mest värd. Märket är inte så viktigt längre då alla appar ändå finns på båda plattformarna, gränssnitten är i stort sett identiska och erbjuder i stort sett samma funktionalitet samtidigt som mer flyttas mot molntjänster och webbintegrering. Applekulten dog nog ungefär som Jobs.

Smartklockor är än så länge bara en gimmick, de tillför ingen funktionalitet alls utan är som tunna klienter med usel batteritid och lagg. Gränssnitten klarar inte att köras på grund av undermålig processorkraft som kompromissats in i klumpiga boetter. Det som krävs för att de skulle bli en succé är att de blir mer polerade, att funktionerna inte bara är en spegling av vad som redan kan göras med mobilen utan att de blir självständiga. Det krävs antagligen bättre batterier, en annorlunda skärmteknik. Ett helt andra set med användningsfall än vad som visas i dagsläget, nu är det bara pinsamt.

Gränssnittet på iwatch är en riktig throwback till 2008, vem vill ha en snurrmodul på sidan på det viset, ni kan för övrigt som är ägare prova att zooma ut med en kontinuerlig rörelse, det gå att zooma oändligt om man inte släpper "ratten", det är väl det som är det roliga med klockan. En sån grej känns som en utvecklargrej eller nån form av miss / gimmick. Helt otroligt.

Ja det var den ranten det :)
 

Tommy_T

Breitling
Är väl helt meningslöst att jämföra AW med en vanlig klocka? Det är väl en liten dator som ska kommunicera med mobilen. Även en Iphone visar tid. Ingen får för sig att jämföra den med en seriös (automatisk) klocka.
 

elmaco

Omega
Jag är inget Apple fan, tycker deras produker är dåliga till vad man får betala. Visst de gör saker med premuimkänsla men helt ärligt, vem kommer använda en sådan? Min polare har en och jag klämde lite på den i nyfikenhet. Tycker att den upplevdes laggig och att skärmen hade för låg upplösning.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Är väl helt meningslöst att jämföra AW med en vanlig klocka? Det är väl en liten dator som ska kommunicera med mobilen. Även en Iphone visar tid. Ingen får för sig att jämföra den med en seriös (automatisk) klocka.
Då de konkurerar om samms plats på handleden så är jämförelsen mer relevant än den till en mobiltelefon.

Jag är lite pepp på den ändå. Så pass att jag gav en i julklapp till tjejen så jag får se hur den funkar.
Spontant är den fasen en flipp. ;)
 

Tommy_T

Breitling
Då de konkurerar om samms plats på handleden så är jämförelsen mer relevant än den till en mobiltelefon.

Jag är lite pepp på den ändå. Så pass att jag gav en i julklapp till tjejen så jag får se hur den funkar.
Spontant är den fasen en flipp. ;)

Sant med platsen på handleden. Eller så får man göra som Yngwe Malmsteen och köra en på varje hand! :)
 

Sond

Patek
Så olika man kan uppfatta det. :) Jag har sett typ 8st IRL sedan lansering och alla har burits av män 34-43 år.
Här kommer nu föreningen märka ord, skillnaden är inte hur vi uppfattar eller upplever det. Det är en skillnad i vad vi sett. I verkligheten. Det moderna samhället går allt mer mot hur vi uppfattar eller upplever saker, men i det här fall har vi helt enkelt sett olika saker i verkligheten...
 
Det är en alpha eller betaprodukt som säljs för ett premiumpris.
Funktionaliteten är underutvecklad och kommer ta tid att mogna. ...

Ja, det känns som om Apple ville ha en produkt i detta segmentet, för att säkra upp en framtida position, i en framtid då klockan är mobiltelefonen. Om nu denna framtid realiseras, då skärmytan på en klocka är för liten - här behövs någon sorts teknisk innovation. Att ha en vanlig telefon i en klocka kan väl fungera, men om man skall surfa och göra lite andra saker är ju skärmen alldeles för liten.
 
... Vore bekvämt med passerkortet till jobbet inlagt. Det behövs ju en ziljon gånger om dagen vid varje förflyttning i lokalerna.

Är det bara jag som kör med kortet i hållare i lanyard / nyckelband runt halsen? Smidigare än så kan det knappast bli när man skall hålla det mot låselektroniken vid dörrpassager. Har man dubbla plagg på överkroppen kan man dessutom ha det "osynligt", såvida inte arbetsplatsen kräver synligt ID...
 

JohnDoe

Rolex
Är det bara jag som kör med kortet i hållare i lanyard / nyckelband runt halsen? Smidigare än så kan det knappast bli när man skall hålla det mot låselektroniken vid dörrpassager. Har man dubbla plagg på överkroppen kan man dessutom ha det "osynligt", såvida inte arbetsplatsen kräver synligt ID...
Om det bara vore så väl att läsarna satt vettigt. Korta "halsband"...
 
Min AW funkar lätt 2 dagar men även 1 dag räcker långt. Jobbar inte 48 h i ett sträck. Laddar även tfn varje natt. Det där med passerkort beror ju på var man jobbar och hur mycket man rör sig i fastigheten. För mig blir det ofta 50+ passager per dag. Jobbigt med kortet.

Jag tror att ett passersystem där min enhet kräver laddning riskerar ge fler problem än det löser. Vad sägs om Rolex + NFC-tag istället... ;)
b176448.jpg
 
Senast ändrad:

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Min gissning är att alla till slut blir tvungna att göra dem kompatibla till andra OS och mobiler också.
Apple kommer på sin höjd erbjuda en "Importera din data från din Android-klocka"-tjänst, de kommer inte göra Apple Watch kompatibel med t.ex. Android. Varför skulle de vilja öppna upp för att man ska köpa annat än iPhone?
Smartklockor är än så länge bara en gimmick, de tillför ingen funktionalitet alls utan är som tunna klienter med usel batteritid och lagg. Gränssnitten klarar inte att köras på grund av undermålig processorkraft som kompromissats in i klumpiga boetter. Det som krävs för att de skulle bli en succé är att de blir mer polerade, att funktionerna inte bara är en spegling av vad som redan kan göras med mobilen utan att de blir självständiga. Det krävs antagligen bättre batterier, en annorlunda skärmteknik. Ett helt andra set med användningsfall än vad som visas i dagsläget, nu är det bara pinsamt.
Vi har verkligen helt olika uppfattningar om användningen av klockan. Jag använder min Apple Watch oändligt mycket, allt från en trevlig hjälpreda när jag är ute och flyger till snabbkoll inför dagens möten och att ha Siri endast ett handledslyft bort.
Fast bästa funktionen är nog ändå att jag snabbt kan filtrera kommunikation utan att dra upp mobilen. Det är SÅ mycket mer socialt accepterat att slänga ett öga på klockan istället för att dra upp mobilen ur fickan och kontrollera vad som skickades.
Batteriet räcker f ö ledigt i 2 dagar för mig, och då är jag en s k poweruser.
Gränssnittet på iwatch är en riktig throwback till 2008, vem vill ha en snurrmodul på sidan på det viset, ni kan för övrigt som är ägare prova att zooma ut med en kontinuerlig rörelse, det gå att zooma oändligt om man inte släpper "ratten", det är väl det som är det roliga med klockan. En sån grej känns som en utvecklargrej eller nån form av miss / gimmick. Helt otroligt.
"Snurrmodulen" på sidan är i min mening en bra lösning på ett problem. Oerhört responsiv och reagerar precis som man tänkt sig. Och nej, det är garanterat ingen utvecklarmiss att man kan zooma ut långt i app-vyn.
Ja, det känns som om Apple ville ha en produkt i detta segmentet, för att säkra upp en framtida position, i en framtid då klockan är mobiltelefonen. Om nu denna framtid realiseras, då skärmytan på en klocka är för liten - här behövs någon sorts teknisk innovation. Att ha en vanlig telefon i en klocka kan väl fungera, men om man skall surfa och göra lite andra saker är ju skärmen alldeles för liten.
Men ...varför i hela världen skulle man vilja dra upp en webbläsare på en liten klockdisplay? Vad skulle syftet med det vara? Att surfa på klockan kan vi göra då den kan projicera en större bild, typ holografiskt (super-scifi!) eller liknande. Att peta runt i en webbläsare på 42mm är jag inte intresserad av att göra ö h t.
 

sir alex

Panerai
Apple kommer på sin höjd erbjuda en "Importera din data från din Android-klocka"-tjänst, de kommer inte göra Apple Watch kompatibel med t.ex. Android. Varför skulle de vilja öppna upp för att man ska köpa annat än iPhone?

Vi har verkligen helt olika uppfattningar om användningen av klockan. Jag använder min Apple Watch oändligt mycket, allt från en trevlig hjälpreda när jag är ute och flyger till snabbkoll inför dagens möten och att ha Siri endast ett handledslyft bort.
Fast bästa funktionen är nog ändå att jag snabbt kan filtrera kommunikation utan att dra upp mobilen. Det är SÅ mycket mer socialt accepterat att slänga ett öga på klockan istället för att dra upp mobilen ur fickan och kontrollera vad som skickades.
Batteriet räcker f ö ledigt i 2 dagar för mig, och då är jag en s k poweruser.

"Snurrmodulen" på sidan är i min mening en bra lösning på ett problem. Oerhört responsiv och reagerar precis som man tänkt sig. Och nej, det är garanterat ingen utvecklarmiss att man kan zooma ut långt i app-vyn.

Men ...varför i hela världen skulle man vilja dra upp en webbläsare på en liten klockdisplay? Vad skulle syftet med det vara? Att surfa på klockan kan vi göra då den kan projicera en större bild, typ holografiskt (super-scifi!) eller liknande. Att peta runt i en webbläsare på 42mm är jag inte intresserad av att göra ö h t.
Om "en trevlig hjälpreda när man flyger" är ett av de tyngre argumenten till att skaffa en AW så kan man nog konstatera att det är en flopp.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Om "en trevlig hjälpreda när man flyger" är ett av de tyngre argumenten till att skaffa en AW så kan man nog konstatera att det är en flopp.
Nu hittar du på saker, jag har inte någonstans påstått att det var ett av de tyngre argumenten. Du kan ju omöjligt ha läst vidare i min text då du missade vad jag tyckte var bästa funktionen.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Du kan kolla på roliga klipp på katter direkt på armen utan att behöva ta upp mobilen ur fickan?
Ska vi ha höjd på den här diskussionen eller ska du enbart välja ut delar av mina svar, förvränga dem samt skriva tramsargument som det här? Då kommer vi tyvärr inte längre i diskussionen, och du behöver inte besvara det här.

Om det nu enbart är det (kattklipp) som du får inkommande på din mobil så får det stå för dig.
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Jag använder min Apple Watch oändligt mycket, allt från en trevlig hjälpreda när jag är ute och flyger till snabbkoll inför dagens möten och att ha Siri endast ett handledslyft bort.
Fast bästa funktionen är nog ändå att jag snabbt kan filtrera kommunikation utan att dra upp mobilen. Det är SÅ mycket mer socialt accepterat att slänga ett öga på klockan istället för att dra upp mobilen ur fickan och kontrollera vad som skickades.

Jag håller med om ovanstående. Exakt så började jag känna efter någon veckas användning. Det var det beroendet som kom krypande och det faktum att mina mekaniska konkurrerade om samma handledsplats som gjorde att jag valde att göra mig av med AWn.

Och om det inte är en succé så är det i alla fall ett första steg som placerar Apple i förarsätet i den nya marknaden. Likt iPhone 1st gen.

Jag kommer med all sannolikhet att köpa nästa version av AWn när den kommer. Men ett smart notis-armband för den "andra" handleden är vad jag önskar mig av Apple i framtiden ...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med om ovanstående. Exakt så började jag känna efter någon veckas användning. Det var det beroendet som kom krypande och det faktum att mina mekaniska konkurrerade om samma handledsplats som gjorde att jag valde att göra mig av med AWn.

Och om det inte är en succé så är det i alla fall ett första steg som placerar Apple i förarsätet i den nya marknaden. Likt iPhone 1st gen.

Jag kommer med all sannolikhet att köpa nästa version av AWn när den kommer. Men ett smart notis-armband för den "andra" handleden är vad jag önskar mig av Apple i framtiden ...
Inte sannolikt om vi får se någon enklare variant a'la notis-armband, det närmaste Apple varit ett s k budget-val är iPhone 5c. Det kom aldrig någon 6c...
Fast, man ska aldrig säga aldrig. :)
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Inte sannolikt om vi får se någon enklare variant a'la notis-armband, det närmaste Apple varit ett s k budget-val är iPhone 5c. Det kom aldrig någon 6c...
Fast, man ska aldrig säga aldrig. :)

Håller med. Men det behöver inte vara ett budgetval. iPad Minis främsta egenskap är att den är mindre, inte budget. Samma sak med iPod Nano och Shuffle. Och iPhonen har anpassat sin storlek efter marknadens efterfrågan. Det som talar emot att de skulle skapa ett armband är att de inte kan sälja appar lika bra som klockorna kan ... Så jag får väl glömma den tanken. :banghead::)
 

JohnDoe

Rolex
Precis som @daviden skriver är det extremt smidigt att hantera samtal, mail, sms och andra notifieringar under t.ex möten med en AW. Vi har ju alla olika typer av arbeten där det funkar mer eller mindre bra att "pilla på en telefon" på möten eller andra situationer. Kalendervyn är också praktisk där man lätt kan scrolla dagens möten.
 

Hipshot

Omega
Kan vara smart till vissa typer av träning med hjärtfrekvens och div träningsappar mm. Dvs där en iwc på skinn inte är optimalt . Men till dagligdags är den bara b.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
" Och nej, det är garanterat ingen utvecklarmiss att man kan zooma ut långt i app-vyn.

Javisst det ska gå att zooma ut. Men det komiska är att det går att zooma oändligt ;) alltså tills ikonerna är mindre än en pixel på skärmen. Personligen tycker jag en sådan grej känns som en kvarglömd artefakt från testningen.

Hur som helst så är det bra att dom får ut enheterna på markaden så att utvecklingsinsatserna till appar och sådant sker av andra aktörer än apple, det är antagligen inte apple själva som kommer på de bästa användningsområdena för klockan, utan tredjepartsutvecklare, precis som i ios/android.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hur som helst så är det bra att dom får ut enheterna på markaden så att utvecklingsinsatserna till appar och sådant sker av andra aktörer än apple, det är antagligen inte apple själva som kommer på de bästa användningsområdena för klockan, utan tredjepartsutvecklare, precis som i ios/android.
Ja, den har varit ute i över 8 månader. Developer kit ännu längre, så det är klart att utvecklarna har tagit fram (och tar fram) sköna appar. Precis som Apple understryker i sina utvecklar-konferenser, och i keynotes för nya releaser. Typ alltid "We love to see what you're going to do with it", vilka produkter de än släpper.
 
Topp