• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch Sport och Apple Watch

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Den är väl som en iPhone, då det är en förlängning av iPhone på handleden. D.v.s. - tappar du den är det trist.
Fördelen är ju att klockan sitter fast på handleden, en iPhone sitter inte fast någonstans.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Den är väl som en iPhone, då det är en förlängning av iPhone på handleden. D.v.s. - tappar du den är det trist.
Fördelen är ju att klockan sitter fast på handleden, en iPhone sitter inte fast någonstans.

Ja, resultatet av misshandeln var inte direkt överraskande. Kan inte tycka att experimentet var direkt nödvändigt heller.
Jag hade kunnat ta den istället även fast jag hellre klöser ut ögonen på mig själv. Men ändå.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Den är väl som en iPhone, då det är en förlängning av iPhone på handleden. D.v.s. - tappar du den är det trist.
Fördelen är ju att klockan sitter fast på handleden, en iPhone sitter inte fast någonstans.
Har tappat en del klockor tyvärr, tror alla utom en klarade sig med nån mindre repa. På en vintage omega gick balansaxeln av.
Strapet som Apple använder är ett Ikepod strap. Välkända för att ge upp efter för kort tids användning. Dels uppe vid infästningen och dels i den smala delen vid "spännet".
Tycker nog testet är relevant.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har tappat en del klockor tyvärr, tror alla utom en klarade sig med nån mindre repa. På en vintage omega gick balansaxeln av.
Strapet som Apple använder är ett Ikepod strap. Välkända för att ge upp efter för kort tids användning. Dels uppe vid infästningen och dels i den smala delen vid "spännet".
Tycker nog testet är relevant.

Läge att inte välja det strapet alltså?
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Läge att inte välja det strapet alltså?
Om du vill använda det ett slag så ja. Strapet blev dessutom väldigt dyrt att producera. Vet dock ej vad Apple tänker ta men på 90talet när Ikepod lanserades med det bandet så listade bara bandet ett par tusen. Dom blev dessutom lite glansiga och flottiga efter tids användande.
Hoppas däremot att Ikepod får ett välförtjänt uppsving pga Apple men man älskade Ikepod för sin design inte kvalitén :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
jakob.dala
Vidarebefordrar...
2015-04-30_09-06-35.png
 

joey

Cartier
Som gammal Mac-vän och klockgalning som man är känns en Apple Watch som ett naturligt val.

Jag har beställt två men har bara fått den lilla (38mm) hittills. Min stora (42mm, milanese) kommer i maj nån gång.

Första intryck:
- går snabbt att lära sig
- väldigt lätt och smidig
- imponerande kvalitetskänsla
- en keeper, tills det kommer en tvåa såklart...

image.jpg


image.jpg
 

Babinus

Cartier
Tack för länken filmen om droptestet. Man kan tycka vad man vill om hur viktigt detta är, men för mig räcker det för att inte ens överväga ett köp. Vi lever olika liv och eftersom jag aldrig skulle ha den till kostym så går den fetbort om man måste behandla den som en baby.

Apple gör fina grejor, ingen tvekan om det, men att de ännu inte har läst på läxan om dess allvarligaste brist på telefoner (den pryl man alltid har på sig och ska hänga med i ur och skur och hårda situationer) gör att jag tyvärr blivit tvungen att titulera mig före detta iPhoneägare.

Utan att för den skull tycka att konkurrenterna har nått klimax på detta område. De är bara mindre dåliga helt enkelt. Så, nej, ingen smartwatch av annat märke heller. Än.

Vad som händer i framtiden får vi se. Intressant är det såklart och utveckling lär följa.
 

adress

Friends of KS
Som gammal Mac-vän och klockgalning som man är känns en Apple Watch som ett naturligt val.

Jag har beställt två men har bara fått den lilla (38mm) hittills. Min stora (42mm, milanese) kommer i maj nån gång.

Första intryck:
- går snabbt att lära sig
- väldigt lätt och smidig
- imponerande kvalitetskänsla
- en keeper, tills det kommer en tvåa såklart...

image.jpg


image.jpg
Verkar som man kan skifta armbandet - beroende på om man är H eller V hänt. Stämmer det?
Beställer 42 Milanese - när den kommer till Sverige - maj/juni ( lev jul/aug) Har inte så bråttom som när det gäller iPhone. Då hämtade jag min första i USA hösten 2007.
 

joey

Cartier
Verkar som man kan skifta armbandet - beroende på om man är H eller V hänt. Stämmer det?
Beställer 42 Milanese - när den kommer till Sverige - maj/juni ( lev jul/aug) Har inte så bråttom som när det gäller iPhone. Då hämtade jag min första i USA hösten 2007.

Jag har den på högern eftersom vänstern redan är upptagen... Att skifta banden går snabbt och även att byta "orientation". Med andra ord kan man byta arm samt ange vilken sida man vill ha knapparna genom att bara ändra i Companion-appen när man känner för det.
 

Randel

Cartier
Tack för en väldigt trevlig recension daviden :) Jag är en Apple fanboy så jag lär väl köpa en trots att jag rent spontant inte känner något större behov av en. En fråga: Det där Milanese-meshet ser snyggt ut, men det känns lite vanskligt att "svepa" ett mesh runt sådär i en loop, är det inte risk att man sabbar det? Att man råkar trycka klockan mot något så att länkarna knäcks uppe vid boetten där loppen bildas (runt bandstiftet alltså)?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kul att du redan langat upp denna, inte ens kommit ut i butik än?

Är de vattentäta (avstötande) öht?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Min enda fråga är, och enda chansen till att jag skulle överväga att köpa en: kan man använda den som seriös träningsklocka? Någon som vet?
 

adress

Friends of KS
Min enda fråga är, och enda chansen till att jag skulle överväga att köpa en: kan man använda den som seriös träningsklocka? Någon som vet?
Absolut ! Finns redan flera program på Apple för detta. Skriverier senaste dagarna har varit problem för dom som har tatueringar - där klockan skall sitta. Men som sagt träningsklocka - finns hur avancerade appar som du vill ha - och mer där till.
 

adress

Friends of KS
Tänk bara på - ni som köper utomlands - innan den kommit till Sverige. Språkvalet blir engelska mfl. dock inte svenska. Det betyder att - för att kunna använda flera funktioner - måste man även köra engelska på iPhone. Blir lite struligt - ex Siri när den äntligen kommit till Sverige.
Det är en av anledningarna till att jag avvaktar till den kommer till Sverige. Dessutom enklare med service/garantiärenden ifall oturen är framme.
 

Bluefade

Omega
uploadfromtaptalk1430779817119.jpg

Testade en polares för några dagar sen. En rolig gadget helt klart. Mellanvarianten är verkligen gedigen och bandet är fruktansvärt mjukt och följsamt. Känns som de lyckats med känslan i alla fall.
 

adress

Friends of KS
Konstruktionen för att byta armband är genial. Varför har inte fler konstruerat det på det sättet.
Bara att trycka in knappen - och dra ut åt sidan.
Armband blir nog en stor aftermarket.
image.jpg
 

adress

Friends of KS
Nu börjar det dyka upp ganska många  Watch på nätet. Köpta i USA och England. 99% är den lilla i 38 mm - så det känns som det är många " felköp". Man skulle köpt 42 mm.
Priserna börjar också närma sig " verkligheten ".
 

Koj

Omega
Bra recension, tveksam till vatten o stöttåligheten men kommer säkert mer robusta modeller framöver.
 

adress

Friends of KS
Idag har tydligen uppdateringen till bla svenska kommit. Då är nog lanseringen i Sverige allt för långt borta. Får min beställda på torsdag eller fredag. Det blev med klassiskt läderarmband - skönast på sommaren. 42 mm är storleken.
image.jpg
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hmm känns inte så speciellt, Apple är ju inte först. Samsung har har för ett bra tag sedan släppt en nästan identisk. Jag är tveksam till detta.. Har dock inte helt hundra koll på alla funktioner hos denna Apple Watch. Tack för en bra recension iallafall!
 

adress

Friends of KS
Hmm känns inte så speciellt, Apple är ju inte först. Samsung har har för ett bra tag sedan släppt en nästan identisk. Jag är tveksam till detta.. Har dock inte helt hundra koll på alla funktioner hos denna Apple Watch. Tack för en bra recension iallafall!
Samsung är inte identisk - långt därifrån. Läget är ungefär detsamma som när Apple släppte sin första smartphone 2007. Ingen är i närheten - ännu - vad gäller smartwatch. Men dom kommer. Sedan om dom kommer ikapp - där är det väl ungefär som med dagens iPhone kontra Samsung.
Oavsett - säljer iPhone " lite mer". Alla behövde inte en smartphone då - men nästan alla har en idag - vare sig dom behöver eller inte.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Samsung är inte identisk - långt därifrån. Läget är ungefär detsamma som när Apple släppte sin första smartphone 2007. Ingen är i närheten - ännu - vad gäller smartwatch. Men dom kommer. Sedan om dom kommer ikapp - där är det väl ungefär som med dagens iPhone kontra Samsung.
Oavsett - säljer iPhone " lite mer". Alla behövde inte en smartphone då - men nästan alla har en idag - vare sig dom behöver eller inte.
Kanske går det att jämnföra med smartphone revolutionen. Det får framtiden utvisa.
För mig känns den lite overkill. När jag ändå sitter och tittar på min mobil när jag får en stund över.

Är det tänkt att denna typ av "klocka" på sikt ska kunna ersätta våra mobiler?
 
Topp