• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aqua terra alt datejust

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag håller på att sälja av allt som inte sitter fast. Tänkte göra en rokad i klocklådan. Det som kommer att stanna är en rolex 116610ln och en vintage zenith dressare.
När jag sålt av vad jag har borde ha ca 25k sparat i budgeten. Jag tänkte då komplettera med en stål dressare, tänker datejust med ljus tavla, räfflad ring och jubileelänk, eller omega aqua terra midzise med blå eller vit tavla.

Hjärtat klappat lite mer för aqua terra men funderar på om den är lite "för" sportig, att den kanske konkurrerar lite om samma plats i lådan som subben.
Vet inte, vad säger ni? 25 tusen, beggad DJ eller ny AT från Italien?
 

Isodor

Audemars
AT skyfall. Blå tavla mot svart läder är fint dä.

Dessutom "finare" urverk i AT'n än DJ...

Sen är frågan om du tycker den är för stor.

1125423d1371544536-strap-size-omega-aqua-terra-8500-38-5-mm-mid-size-deployment-clasps-question-imageuploadedbytapatalk1371544538.076103.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Svårt val. Skyfall är sjukt läcker men en rasslig DJ är svårslaget. Vet faktiskt inte vad jag skulle valt.

Tycker att båda är sportiga.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle rösta på en AT Skyfall eller lägga till ca 5k och köpa en DD.
 

Wi

NLA
2-Faktor
I ditt fall hade jag valt en DJ.
Som du säger så skulle användningsområdet för ATn krocka med din rolle
 

Mangusta

Cartier
ATn med blå tavla är grymt snygg. Mycket snyggare än Rollen. Men så kommer vi ju till det eviga att Rolex alltid är en Rolex. Svårt val pga det...
 

Camo00

Patek
Hade också kört på ATn, men kanske inte om Du tänker ha den som "fin-dressare" då den är rätt fet och sportig som Du själv säger...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Då är det typ 6-2 till AT. Måste säga att den lockar jävligt mkt. Har väl en till två månader kvar tills köp. Hur är det att mixa AT skyfall med läder armband, tycker det verkar svårt att matcha blå tavla med nått, tyckte det i alla fall när man hade blå smp, den passade bara på stålet.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Aquaterran är helt klart Omegas svar på Rolex Datejust - och just "Skyfall"-modellen är otroligt fräsch. Kolla tavlan och länken, som känns otroligt massiv och uppdaterad med sina numera skruvade länkar. Huruvida verket är "finare" än Rolex 3135 eller inte tänker jag inte kommentera förrän jag sett en sisådär 15-20 års drifthistorik av Omegan, men so far so good (och jag har inte sett några skäl att tvivla). Har ingen AT, men med Omega på min track record är det enkelt att bli förförd, så tillvida att ATn är en väldigt tilltalande vardagsklocka med väl genomtänkt sportigt anslag - i någon mån mer än en Datejust. Ett elegant alternativ till en Rolex Explorer, vill jag påstå, med tydliga visare och diskretare tavla.

Vilket som skulle ju duga gott; AT eller DJ. Båda är enkla att få tag på. Datejusten kan du komplettera så att du har såväl Jubile- som Oysterlänk för ombyte. Och tröttnar du på den ena är det enkelt att sälja till förmån för den andra.

Detta sagt av en som äger flera Datejusts... men ingen Omega AT...

A
 

JayJay

Rolex
Jag fattar inte frågan riktigt. Är det en dressad klocka eller en av de två du själv föreslår du är ute efter? Hur som helst så känns en DJ som det bättre valet. Mest för att den ligger längre ifrån suben. Annars kanske du skulle krydda med några lappar och skaffa en DD på läder?
 

plexan

Cartier
Inte helt enkelt, men jag säger AT,n! Ska köpa en själv en vacker dag.
Gillar dock DJ också, men nä AT,n ger ändå mer ha begär för mig.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
AT skyfall. Blå tavla mot svart läder är fint dä.

Dessutom "finare" urverk i AT'n än DJ...

Sen är frågan om du tycker den är för stor.

1125423d1371544536-strap-size-omega-aqua-terra-8500-38-5-mm-mid-size-deployment-clasps-question-imageuploadedbytapatalk1371544538.076103.jpg
!:woot:! Ref på denna? Vilken diameter är den? Vill veta allt ;)

Edit: Sökte lite och hitta följande info, den blåa Aqua terra finns bara i 38.5mm och bör ha ref 231.10.39.21.03.001. Måste fan prova den!

Edit2: Såg en på Youtube som hade den blåa även i 41.5mm

Hitta en till bild på den.
e4a6ybeg.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En sån där DJ, precis som du beskriver, är ju en perfekt allroundklocka, och funkar nog bäst som dressare. Vintage är Da shit ;)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag fattar inte frågan riktigt. Är det en dressad klocka eller en av de två du själv föreslår du är ute efter? Hur som helst så känns en DJ som det bättre valet. Mest för att den ligger längre ifrån suben. Annars kanske du skulle krydda med några lappar och skaffa en DD på läder?
Frågan var luddig, men typ vilken av dessa två?
Jag lutade åt AT men nojjade över att den var lite för sportig, mer sport klocka än "sport dressare".
Men efter att se bilden tidigare i tråden på AT skyfall med svart läder tror jag det blir svårt att inte välja den...Men som sagt, köpet ligger en bit fram och man kan ändra sig många gånger.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Frågan var luddig, men typ vilken av dessa två?
Jag lutade åt AT men nojjade över att den var lite för sportig, mer sport klocka än "sport dressare".
Men efter att se bilden tidigare i tråden på AT skyfall med svart läder tror jag det blir svårt att inte välja den...Men som sagt, köpet ligger en bit fram och man kan ändra sig många gånger.
Skyfall är fin, men enligt mig för hög för att kvala in som ren dressare. Sen beror det kanske på om din vintage Zenith är mörktavlad eller ljus? Har den mörk tavla, så går alltså Skyfall helt bort. Det är ju lite kul med så stor variation som möjligt IMHO. Sen funderar jag på varför du har kvar Zenithen? Jo, för du gillar vintage ;) Så köp den där Rollen istället, den är ju bara så rassligt-gubb-snygg :)
 

Sond

Patek
Jag tycker de skiljer sig åt rätt rejält. Samtidigt som de har samma användningsområde. Jag tycker alltså inte AT drar iväg för långt åt sporthållet. Däremot kan man säga att DJ ligger mer dress och AT mer sport. Men det överlappande området är stort. Samtidigt utstrålar de helt olika saker. Och självklart passar båda på läder. Så om jag ska knyta ihop detta cirkelresonemang blir det nog ett flummigt - välj en dag för beslut, Ta beslutet den dagen. Du blir nöjd med vilket som.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker de skiljer sig åt rätt rejält. Samtidigt som de har samma användningsområde. Jag tycker alltså inte AT drar iväg för långt åt sporthållet. Däremot kan man säga att DJ ligger mer dress och AT mer sport. Men det överlappande området är stort. Samtidigt utstrålar de helt olika saker. Och självklart passar båda på läder. Så om jag ska knyta ihop detta cirkelresonemang blir det nog ett flummigt - välj en dag för beslut, Ta beslutet den dagen. Du blir nöjd med vilket som.
Lite OT, men måste bara säga att det var en intressant beslutsprocess. Jag gillar den!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Skyfall är fin, men enligt mig för hög för att kvala in som ren dressare. Sen beror det kanske på om din vintage Zenith är mörktavlad eller ljus? Har den mörk tavla, så går alltså Skyfall helt bort. Det är ju lite kul med så stor variation som möjligt IMHO. Sen funderar jag på varför du har kvar Zenithen? Jo, för du gillar vintage ;) Så köp den där Rollen istället, den är ju bara så rassligt-gubb-snygg :)
Min zenith har ljus tavla, har kvar den för att det är min morfars klocka. Den är jätte fin men i övrigt är jag inte mkt för vintage. Men med det sagt så gillar jag en rasslig DJ......fan det är svårt det här.

Får väl göra som sond skrev, välja dag och bara hugga en..
 

Sond

Patek
Lite OT, men måste bara säga att det var en intressant beslutsprocess. Jag gillar den!
Inte helt taget ur luften. Jag fattar många kniviga beslut i mitt arbete. Ofta finns en dag då ett beslut måste tas. Då får man använda den information man har och sedan leva med det beslutet. Det går att använda samma process där inte en speciell dag finns för beslut. I mitt jobb kan det vara så att jag måste fatta ett beslut för att få tid för nästa fråga. Då kan det helt enkelt vara så att jag säger möte hos mig 10.00 i övermorgon och där tas beslutet. Och så lever jag med det.

Har då fört över det till det privata. Sätt ut en dag för beslut. Ta beslutet den dagen. Lev med det..:)
 

JayJay

Rolex
Frågan var luddig, men typ vilken av dessa två?
Jag lutade åt AT men nojjade över att den var lite för sportig, mer sport klocka än "sport dressare".
Men efter att se bilden tidigare i tråden på AT skyfall med svart läder tror jag det blir svårt att inte välja den...Men som sagt, köpet ligger en bit fram och man kan ändra sig många gånger.
Okej jag fattar. Ang AT på läder så har jag en kollega som kör det som vardagsklocka. Grå tavla och 38,5mm. Min högst personliga uppfattning är att den kombinationen är sisådär. Detta eftersom AT helt enkelt är för tjock. AT på länk däremot är kalasfint.
 

Genta

Cartier
Har haft både DJ och AT och känns som samma andas inte så sportiga barn. AT Skyfall i bild med matchande blå kostym får en att dregla, men när man nyktrar till och tittar på andrahandsvärdet så är ju DJ överlägsen. Min AT hade cal 2500 och åkte in och ut på verkstan. Hoppas nya urverket är bättre. Stålet i DJ har väl fortfarande en annan blandning än AT, som ger DJ än bättre lyster. Också finns det ett större urtavlor till DJ som man kan byta till.

Till sist - jag skulle tagit med 10 tkr i kalkylen för en matchande blå kostym till AT Skyfall
 

Guinness

Cartier
Kolla annars AT med vit urtavl och guldvisare, ref 2534.30 (tror jag)

Den är het, finns i nya modellen också men kan inte ref dit.
 
Topp