• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Armbands placering vid boetten!?

Har inga armband vid sidan av klockan, testade och gillade det inte, kan ha det på andra handen dock.

Eldkastarkyssar och ljumma fisar till dig TS. :)
Stoppa inte köttbullar i näsan Markus”

Senast ändrad:
Hej kamrat!
Jobbar inom finanssvängen med företagsfinansiering.
"Action is the fundamental key to success"
och jag som trodde du var musiker. :)
IMG_2723.JPG

C1B32EEC-3B0A-47BC-8B0D-2C846947D4F9.png

Har inget emot denna tråd på något sätt men tycker att klockans plassering på handleden är viktigare! Folk får självklart klart bära sina ur hur det behagar och med vilka attiraljer som önskas till höger eller vänster. Men personligen undrar jag varför vissa bär sitt ur nedanför knölen!?
PS du kan lägga in "Action is the fundamental key to success!" i din signatur!

C1B32EEC-3B0A-47BC-8B0D-2C846947D4F9.png

Har inget emot denna tråd på något sätt men tycker att klockans plassering på handleden är viktigare! Folk får självklart klart bära sina ur hur det behagar och med vilka attiraljer som önskas till höger eller vänster. Men personligen undrar jag varför vissa bär sitt ur nedanför knölen!?
PS du kan lägga in "Action is the fundamental key to success!" i din signatur!
Måste faktiskt säga att jag bär min under knölen. Tycker att det blir jobbigt att sträcka på hela armen för att få fram klockan under manschetten, jackan eller vad det nu kan vara. Nu kan jag i stället bara snegla på armen direkt.

Måste faktiskt säga att jag bär min under knölen. Tycker att det blir jobbigt att sträcka på hela armen för att få fram klockan under manschetten, jackan eller vad det nu kan vara. Nu kan jag i stället bara snegla på armen direkt.
Under knölen är nog mest att föredra för oss skjort -och kavajbeklädda.
Men friluftsliv, dykning, klättring mm är totalt valfritt och kanske hellre överknöl att föredra och även utanpå persedlar.
Kommer ni för övrigt ihåg uttrycket "grosshandlar/bilhandlarhänget"? Med ett överdrivet underknölshäng oftast med en rasslig överdimensionerad jubileelänk på möglig daydate. Bifogar även exempel på
IMG_3181.JPG
moden tappning.

Och klassikern Leif GW -där snackar vi massiv överknölshäng! (För övrigt en galen kul tråd här på KS)
IMG_3184.jpg

Bilagor

• IMG_3184.jpg
    IMG_3184.jpg
    39.5 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Som vanligt går det inte att föra denna diskussionen på forumet. För er som har missat själva frågan, så handlar det om vilken sida om klockan man ska placera sina (icke-kopplat-till-klockan-)armband på. Svårare än så behöver det inte vara, även om jag har förstått att många borde gå om grundskolan för att kompensera för sina inläsningssvårigheter.
Mitt svar på frågan är alltid till vänster om klockan (eller till höger om man bär klockan på höger arm). Varför? Ja, det ser snyggare ut, helt enkelt!
0811-jpg.599478

Som vanligt går det inte att föra denna diskussionen på forumet. För er som har missat själva frågan, så handlar det om vilken sida om klockan man ska placera sina (icke-kopplat-till-klockan-)armband på. Svårare än så behöver det inte vara, även om jag har förstått att många borde gå om grundskolan för att kompensera för sina inläsningssvårigheter.
Mitt svar på frågan är alltid till vänster om klockan (eller till höger om man bär klockan på höger arm). Varför? Ja, det ser snyggare ut, helt enkelt!
0811-jpg.599478
Tack för inlägget, tydligt och enkelt presenterat!

Rolle 114060 band.JPG

Kära kamrater!
Vill väcka liv i debatten om det svåra, men ack så viktiga valet av var placera ev armband antingen till vänster om boett (friliggande), till höger om boett (intill skruvknapp) eller (hör och häpna!) både och!
Jag anser själv att proportion på storlek boett/urtavla kontra tjocklek på armband oftast styr placering.
Exempel:
Liten urtavla, tjockt armband = Placering armband till vänster om boett -Syfte: Enklare tillgänglighet till skruvknapp
Stor urtavla, smalt armband = Placering armband till höger om boett - Syfte: Enligt proportionalitetsprincipen samt för symmetrin på handleden (skruvknapp nås ju ändå)
Tycker verkligen vi borde färga vår inlaga i denna viktiga debatt samt skicka in vristshot på vad ni själva föredrar!
Själv bidrar jag med ett totalexempel på armbandsplacering -Både till vänster och höger om boett (inget att föredra dock!) på min dagens Rolle114060.
My fellow friends, bring it on med fler argument eller motargument, högt och lågt, upp o ner eller diss eller hiss!
Enjoy bröder!
"Action is the fundamental key to success"

- Jag tycker att armband bredvid ett armbandsur på en man inte passar sig. Uret i sig är ju ett smycke och bör framstå i egen dager. Jag tror framlidne Magdalena Ribbing skulle hålla med om det.

0811-jpg.599478
Ser ju prydligt ut :) Personligen gör jag alltid tvärt om eftersom jag vill ha klockan ovanför, lätt vilandes mot "knölen". Testade på baksidan men då trycker dom ner klockan, ytterst lite, men tillräckligt för att bli obekvämt. Jag kör i princip endast armband på sommaren och då till "sommar/semesterklockan". Detta beror på att armbanden oftast inhandlas tillsammans med närvarande barn som tycker det är kul, oftast armband med någon lokal anknytning eller gjorda på plats av någon glad hippie :cigar:. Vissa armband har i och för sig överlevt sommaren, men är oftast inte i presentabelt skick nog att få följa med till jobbet efter semestern. Har några samiska tenn armband och en fet silverkätting, men dom får inte plats bredvid klockan, utan bärs på den lediga armen när andan faller på. Summa summarum, tycker det är helt ok med armband och klocka på samma arm, men kör det endast som en ledig kombo för egen del.
IMG_9889.JPG

QEYI6924.jpg
Pease B!

Ser ju prydligt ut :) Personligen gör jag alltid tvärt om eftersom jag vill ha klockan ovanför, lätt vilandes mot "knölen". Testade på baksidan men då trycker dom ner klockan, ytterst lite, men tillräckligt för att bli obekvämt. Jag kör i princip endast armband på sommaren och då till "sommar/semesterklockan". Detta beror på att armbanden oftast inhandlas tillsammans med närvarande barn som tycker det är kul, oftast armband med någon lokal anknytning eller gjorda på plats av någon glad hippie :cigar:. Vissa armband har i och för sig överlevt sommaren, men är oftast inte i presentabelt skick nog att få följa med till jobbet efter semestern. Har några samiska tenn armband och en fet silverkätting, men dom får inte plats bredvid klockan, utan bärs på den lediga armen när andan faller på. Summa summarum, tycker det är helt ok med armband och klocka på samma arm, men kör det endast som en ledig kombo för egen del. Pease B!
Tack för strålande inlägg, sakligt och personligt!

Håll med om att den är festligt töntig:D
Självklart är den det, därför är det så underbart att man både kan ta sig själv och sina medkamrater på festlig distans.
Det gäller att bjuda på sig själv så att återväxten till vårt stolta gemensamma intresse tryggas upp och inte rostar igen till strikt nörderi då vi alla är olika. Peace

Föredrar ofta även vänster vid dressad vintage.
Här en 1957 Gruen Geneve Super G Airflight jump watch switches 12 / 24 hour -en urtavla med 24h-visarmarkeringar, urtavlan byter siffror vid 13.00 samt 01:00.
IMG_3207.JPG
Vilken lustig komplikation! Har aldrig sett sån förr. Perfekt för jänkare som är notoriskt dåliga på att förstå "military time" som de kallar det!

Ser ju prydligt ut :) Personligen gör jag alltid tvärt om eftersom jag vill ha klockan ovanför, lätt vilandes mot "knölen". Testade på baksidan men då trycker dom ner klockan, ytterst lite, men tillräckligt för att bli obekvämt. Jag kör i princip endast armband på sommaren och då till "sommar/semesterklockan". Detta beror på att armbanden oftast inhandlas tillsammans med närvarande barn som tycker det är kul, oftast armband med någon lokal anknytning eller gjorda på plats av någon glad hippie :cigar:. Vissa armband har i och för sig överlevt sommaren, men är oftast inte i presentabelt skick nog att få följa med till jobbet efter semestern. Har några samiska tenn armband och en fet silverkätting, men dom får inte plats bredvid klockan, utan bärs på den lediga armen när andan faller på. Summa summarum, tycker det är helt ok med armband och klocka på samma arm, men kör det endast som en ledig kombo för egen del.
IMG_9889.JPG

QEYI6924.jpg
Pease B!
Åh gud, är den suben medvetet patinerad eller har den blivit så med tiden? Går den ens? Inget illa menat, har bara aldrig sett sån extrem.

Tillbaka
Topp