Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skulle nog vilja påstå att din GS 3180 spöar det mesta i tråden...galen tråd... vilka mästerverk
flera klockor ser ju nästan helt orörda ut ju...
Har ju några men inte alls i samma skick - man vill ju inte söla ner tråden..,
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Har du världens största Constellation samling?
Har du världens största Constellation samling?![]()
Superkul tråd! Jag är med; ska pytsa ut mina kronometrar i lagom takt;-)Hej, kompisar!
Som någon som uppskattar urverk, och framför allt fickursverk av hög kvalitet, är området kronometrar roligt. Kronometer är egentligen ett ganska godtyckligt begrepp, inte minst på grund av historiskt bristande standardisering och enhetlighet vad gäller ordets användning. Jag utgår i alla fall personligen från den definition som fastslogs år 1951/1952 i dokumentet Commision internationale de coordination des travaux des observatoires chronométriques, där en gemensam definition av begreppet fattades i Schweiz och i Frankrike. Den nya definitionen tydliggjorde att en kronometer är ett precisionsur som justerats i ett flertal positioner och temperaturer och som HAR erhållit ett gångcertifikat från en objektiv part. Tidigare ställdes inte krav på att uret testats utav en objektiv part, utan det var i någon mening upp till tillverkarna själva att avgöra om precisionen var god nog för benämningen kronometer. Detta gör att det från tiden innan 1951/1952 finns en del klockor som kanske inte borde bära namnet kronometer, bland annat en del mycket små damklockor från Movado. Hade dessa verkligen klarat riktig kronometertestning? Innan 1951/1952 fanns det förresten också minst två konkurrerande definitioner av kronometer, men den diskussionen lämnar vi här.
En kronometer är alltså ett ur som testats för precision och erhållit ett ovannämnt gångcertifikat. Detta kräver i regel urverk utöver det vanliga, vilket gör att de är roliga att samla på! Vad har vi egentligen för armbandskronometrar på forumet? Armbandskronometer använder jag här som benämning på ett armbandsur som kronometertestats.
Jag börjar tråden med en manuell kronometer av Recta, som testats av den oberoende testningsbyrån, Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres, i Bienne, där också företaget Recta låg, inte långt från Omega. Min Recta är alltså testad av oberoende testningsbyrå sannolikt någon gång på 40-talet, när denna objektiva testning inte var ett krav för kronometerbenämningen.
Urverket är ett egenproducerat Recta kaliber G8 på 12 linjer (~27 mm) i värstingutförande, specialbyggt för kronometertestning. Tekniska finesser såsom svanhalsruckning, självjusterande spiral med Breguet-kurva och Glucydur-balans. Handfinishering utöver det vanliga, vilket man kan se på exempelvis kron- och spärrhjulen, insidan av hjulen i löpverket samt hörnen på verkets bryggor. Vidare är urverkets serienummer tydligt utskrivet, något som inte annars är vanligt på Recta-verk.
Det är en rolig klocka inte minst för att den är välkonstruerad, men också för att Recta var en förhållandevis liten producent av kronometrar. Tittar man på den enda andra Recta-armbandskronometern jag lyckats hitta dokumenterad (https://omegaforums.net/threads/nos-recta-chronometre-18k-gold-original-box-tag-strap-buckle.35537/) så skiljer den sig något trots det närliggande serienumret, exempelvis har den en helt annan typ av svanhalsruckning. Detta är en ganska stor skillnad mot exempelvis Rolex och Omega, som med sina Datejust- och Constellation-serier tillverkade identiska kronometrar i mycket stor skala (vågar man säga massproducerade?). En otroligt imponerande bedrift!
Visa era kronometrar! Gärna också från de mindre tillverkarna! Bilder på urverk är väl inte ett krav, men då urverken står i fokus i tråden, så är det ett stort plus.
![]()
![]()
![]()
![]()
Slänger in lite roligt kronometer-relaterat reklammaterial från Recta också!
![]()
![]()
Wow, du har stålvarianten också; vilket par! Har aldrig sett stålvarianten i verkligheten! Kan inte finnas så många, eller?
Wow, du har stålvarianten också; vilket par! Har aldrig sett stålvarianten i verkligheten! Kan inte finnas så många, eller?
Fick mitt första utdrag från Zeniths arkiv på den här idag. Superkul att få veta detaljer om när den är tillverkad och att urverks- och boettnummer matchade. Trevlig fredag klocknördar!Zenith Chronometre med Spillmann-boett i 18K och 133.8 hammarautomat. Från ca 1958.![]()
![]()
![]()
Supersnygg!
Tack, rätt nice med en kronometertank också
Wow, en 30T2RG står högt upp på min önskelista! Har du någon urverksbild att bjuda på?
Wow, en 30T2RG står högt upp på min önskelista! Har du någon urverksbild att bjuda på?![]()
I just wondered if you had any movement pictures of this rare bird to share! I have a thing for chronometer movement;-)I have many vintage watches that I could sell, but not the above Omega at the moment.