• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Räv

Cartier
2-Faktor
24887326619_caafe74f6a_b.jpg
 

kuma-kun

Audemars
King Seiko Chronometer caliber 44 fran 1965 är nästa klocka till rakning.
Kaliber 44A började användas i King Seiko från 1963 och var Daini divisionen bästa klocka och tävlade om kunderna gunst mot Suwa divisionens Grand Seiko.
Den har sitt ursprung från Seiko Cronos som var Daini divisionen standard klocka och som kom i diverse utföranden, 17 , 21 eller 23 stenar och med datum eller utan och även som vattentät model men den bästa var Cronos Special och var extra bra justerad.
Den King Seiko vi tittar på nu är utrustad med verket 44A och var chronometer certifierat av Seiko själva men när dom slutade att cerrtifiera så användes verket i utvecklad form i Grand Seiko 44 som numera är en liten ikon eftersom det var den första klockan med "grammar of design" boett.
KS 44 Chronometer har en egen boett med rätt breda och flata bandhorn och en sekundvisare som har en lite pilspetsformad sekunddvisare som andra KS inte har.
Min 44 Chronometer är inte i bästa skick men jag väntar på ett bättre exemplar ska dyka upp så jag kan byta ut den.
Alla 44 verk tickar på i lugna 18000 bpm vilket är rätt behagligt.

44320441411_7397ea74a8_b.jpg


Notera sekundstopparmen.

43414169445_bca673c2a0_b.jpg


Med en vanlig KS 44.

44371090722_9f3a45a260_b.jpg


Här tillsammans med Cronos Special från 1963, King Seiko 44 från 1967 och längst till höger en GS från 1968 med 44B verket.

30552137768_c6f94cf4c4_b.jpg


43702958984_7770b868ac_b.jpg
 
Senast ändrad:

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej, kompisar!
Som någon som uppskattar urverk, och framför allt fickursverk av hög kvalitet, är området kronometrar roligt. Kronometer är egentligen ett ganska godtyckligt begrepp, inte minst på grund av historiskt bristande standardisering och enhetlighet vad gäller ordets användning. Jag utgår i alla fall personligen från den definition som fastslogs år 1951/1952 i dokumentet Commision internationale de coordination des travaux des observatoires chronométriques, där en gemensam definition av begreppet fattades i Schweiz och i Frankrike. Den nya definitionen tydliggjorde att en kronometer är ett precisionsur som justerats i ett flertal positioner och temperaturer och som HAR erhållit ett gångcertifikat från en objektiv part. Tidigare ställdes inte krav på att uret testats utav en objektiv part, utan det var i någon mening upp till tillverkarna själva att avgöra om precisionen var god nog för benämningen kronometer. Detta gör att det från tiden innan 1951/1952 finns en del klockor som kanske inte borde bära namnet kronometer, bland annat en del mycket små damklockor från Movado. Hade dessa verkligen klarat riktig kronometertestning? Innan 1951/1952 fanns det förresten också minst två konkurrerande definitioner av kronometer, men den diskussionen lämnar vi här.
En kronometer är alltså ett ur som testats för precision och erhållit ett ovannämnt gångcertifikat. Detta kräver i regel urverk utöver det vanliga, vilket gör att de är roliga att samla på! Vad har vi egentligen för armbandskronometrar på forumet? Armbandskronometer använder jag här som benämning på ett armbandsur som kronometertestats.

Jag börjar tråden med en manuell kronometer av Recta, som testats av den oberoende testningsbyrån, Bureaux officiels de contrôle de la marche des montres, i Bienne, där också företaget Recta låg, inte långt från Omega. Min Recta är alltså testad av oberoende testningsbyrå sannolikt någon gång på 40-talet, när denna objektiva testning inte var ett krav för kronometerbenämningen.
Urverket är ett egenproducerat Recta kaliber G8 på 12 linjer (~27 mm) i värstingutförande, specialbyggt för kronometertestning. Tekniska finesser såsom svanhalsruckning, självjusterande spiral med Breguet-kurva och Glucydur-balans. Handfinishering utöver det vanliga, vilket man kan se på exempelvis kron- och spärrhjulen, insidan av hjulen i löpverket samt hörnen på verkets bryggor. Vidare är urverkets serienummer tydligt utskrivet, något som inte annars är vanligt på Recta-verk.
Det är en rolig klocka inte minst för att den är välkonstruerad, men också för att Recta var en förhållandevis liten producent av kronometrar. Tittar man på den enda andra Recta-armbandskronometern jag lyckats hitta dokumenterad (https://omegaforums.net/threads/nos-recta-chronometre-18k-gold-original-box-tag-strap-buckle.35537/) så skiljer den sig något trots det närliggande serienumret, exempelvis har den en helt annan typ av svanhalsruckning. Detta är en ganska stor skillnad mot exempelvis Rolex och Omega, som med sina Datejust- och Constellation-serier tillverkade identiska kronometrar i mycket stor skala (vågar man säga massproducerade?). En otroligt imponerande bedrift!

Visa era kronometrar! Gärna också från de mindre tillverkarna! Bilder på urverk är väl inte ett krav, men då urverken står i fokus i tråden, så är det ett stort plus.

lRDuF3C.jpg

ta90noD.jpg

mOCRdwT.jpg

jMaiFdS.jpg


Slänger in lite roligt kronometer-relaterat reklammaterial från Recta också!
OX8jtjL.jpg

Q1ss6tJ.jpg
Superkul tråd! Jag är med; ska pytsa ut mina kronometrar i lagom takt;-)
 
Topp