30T2RG?
Edit: Såg nu, väldigt fin!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
30T2RG?
Benämner man den 30T2SCRG eller hur fungerar det? Ping @Tony C.30T2RG?
Edit: Såg nu, väldigt fin!
Oj, oj, oj så grann! Tack för delning!Lägger in min mögliga 30T2RG här också på original band och spänne.
Mysig!Lägger in min mögliga 30T2RG här också på original band och spänne.
30T2RG?
Du har i flera inlägg nämnt att Grand Seiko 44 är den första modell där grammar of design tillämpades. I artikeln länkad till nedan, sägs att Tanaka började på Daini redan 1959 och att den första modell som undergick designprinciperna var King Seiko 44-9990 fr 1964. Detta stämmer alltså inte?King Seiko Chronometer caliber 44 fran 1965 är nästa klocka till rakning.
Kaliber 44A började användas i King Seiko från 1963 och var Daini divisionen bästa klocka och tävlade om kunderna gunst mot Suwa divisionens Grand Seiko.
Den har sitt ursprung från Seiko Cronos som var Daini divisionen standard klocka och som kom i diverse utföranden, 17 , 21 eller 23 stenar och med datum eller utan och även som vattentät model men den bästa var Cronos Special och var extra bra justerad.
Den King Seiko vi tittar på nu är utrustad med verket 44A och var chronometer certifierat av Seiko själva men när dom slutade att cerrtifiera så användes verket i utvecklad form i Grand Seiko 44 som numera är en liten ikon eftersom det var den första klockan med "grammar of design" boett.
KS 44 Chronometer har en egen boett med rätt breda och flata bandhorn och en sekundvisare som har en lite pilspetsformad sekunddvisare som andra KS inte har.
Min 44 Chronometer är inte i bästa skick men jag väntar på ett bättre exemplar ska dyka upp så jag kan byta ut den.
Alla 44 verk tickar på i lugna 18000 bpm vilket är rätt behagligt.
Notera sekundstopparmen.
Med en vanlig KS 44.
Här tillsammans med Cronos Special från 1963, King Seiko 44 från 1967 och längst till höger en GS från 1968 med 44B verket.
Du har i flera inlägg nämnt att Grand Seiko 44 är den första modell där grammar of design tillämpades. I artikeln länkad till nedan, sägs att Tanaka började på Daini redan 1959 och att den första modell som undergick designprinciperna var King Seiko 44-9990 fr 1964. Detta stämmer alltså inte?
https://wornandwound.com/affordable-vintage-king-seiko-44-9990-44ks-rules/
Testades inte dessa på observatoriet i Besancon? Jag tror att observatoriet har alla testresultat för dessa klockor i sina arkiv. De nämnde detta som hastigast någon av gångarna jag var där för att leta efter mina fickur.Marinarmbandskronometertråden...
Testades inte dessa på observatoriet i Besancon? Jag tror att observatoriet har alla testresultat för dessa klockor i sina arkiv. De nämnde detta som hastigast någon av gångarna jag var där för att leta efter mina fickur.
Oj, vilken samling kronometrar! Bara sådär en vanlig fredag!Den här har nog inte fått vara med här tidigare (en av min frus klockor):
Sedan lite gammal skåpmat men andra bilder än tidigare:
Superfin! Så ren och snygg tavlaMekanisk Girard Perregaux High Frequency. Glömde att jag hade den, den förtjänar att komma fram
Här på NSA-liknande länk.