• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att bära en helguldare i Sverige

Ja, kanske om man är villig och betala 50-100% mer än listpris så kan man ge upp en AD.
Om man vill köpa något nytt för listpris så... nope

Men nu är vi lite offtopic
Jag förstår. I så fall är nog vitguld grejen, eller platina, elller TT. Är inte dunderförtjust i 6-siffriga sub och GMT men 116713/116613 är ändå rätt trevliga, inte minst för att TT-klockor är så bespottade. Gulguld med länk skulle bli för mycket för mig.

Eller en Reverso I guld.
Case closed.

Du ska ha en dyrare klocka och struntar lite i vad det är så länge det är Rolex? Samtidigt vill du inte att folk ska döma dig för ditt klockval?

Du ska ha en dyrare klocka och struntar lite i vad det är så länge det är Rolex? Samtidigt vill du inte att folk ska döma dig för ditt klockval?

Perhaps its my Swedish skills, but where exactly did I say that?
This cannot be further away from what is happening here. Isn't this obvious by coming to this board for opinions? Someone who just wants a Rolex would simple just get a Rolex.

What I *am* saying here is that if I am willing to "strunta i" something its paying extra for gold versions up to 265k if this means I can buy them today.

I am considering this as a watch I can get a hold of today, within my budget and from an AD.
For the record if Vacheron Constantin made the dual time in 1-2mm smaller diameter and 2-3mm thinner, so it actually fits me, I wouldn't think twice.

For the record, if VC made the dual time 2mm smaller and thinner I wouldn't hesitate to pull the trigger a long time ago.

Perhaps its my Swedish skills, but where exactly did I say that?
This cannot be further away from what is happening here. Isn't this obvious by coming to this board for opinions? Someone who just wants a Rolex would simple just get a Rolex.

I am considering this as a watch I can get a hold of today, within my budget and from an AD.
For the record if Vacheron Constantin made the dual time in 1-2mm smaller diameter and 2-3mm thinner, so it actually fits me, I wouldn't think twice.

If VC made the dual time 2
Fördjupa dig i intresset och köp den klocka du fastnar mest för?

Are we reading the same thread?
There is always more to learn, but what makes you think I need to go deeper into this hobby?
What makes you assume I want a gold Rolex just to have a gold Rolex?
I thought it was clear for those who read that this is a creative solution to a an industry wide problem (wait lists).
Maybe my Swedish is incorrect, so please feel free to point it out.

If anything, you just proved my concerns to be right.
If community members hear "gold Rolex" and all they have to say is essentially "maybe you should go deeper into the hobby" and make assumptions (even though there's black over white reasoning) - I cant expect any better than the average person in the street.

• Like
Reactions: Npl
Men en Daytona I stål till marknadspris kostar väl ändå mindre än en i guld från AD? Dessutom kan du ju flippa den om du inte gillar den och få tillbaka pengarna.
När det gäller frågan om du kommer tröttna på en roseguldsdaytona på Oysterflex kan nog ingen annan svara än du själv.
Mitt förslag är att köpa en Grand Seiko i guld/platina. Ingen kommer döma dig, garanterat.

Ja, en SS daytona kanske kostar mindre än osterflex men jag vill ha nytt och tar hellre en förlust vid försäljning än att donera till gråhandel.
Jag vet och respekterar att vissa kanske har andra åsikter, men det är mitt.

Som ni kanske har märkt jag håller på att skaffa mig en lite dyrare klocka som en milestone klocka, men det går inte riktigt med hypen runt SS.
En alternative som jag kan faktiskt tänka mig är en klocka i ädelmetall och skita i väntelista, typ Daytona Oysterflex med chocolate tavlan.
[...]Jag är ganska trött i väntelista situationen och är villig att betala för en guldklocka, men vill inte komma på att jag orkar inte bära den efter nån månad... kanske det är en psykolog jag behöver:banghead:
Det finns faktiskt många (nästan alla, faktiskt) märken där du slipper förnedras hos AD om du är ute efter en stålklocka! Men är märket det viktiga, gå för guld!

Kanske inte alla som vill betala ÖVER listpris bara för att det är kö på en modell man vill ha. Jag hade inte gjort det.
Nej, inte jag heller. Jag hade bara valt ett annat märke istället. Men finns det bara en handfull modeller man kan tänka sig och man inte vill vänta så finns det väl inte så många val. Guldklockor köpta hos AD utan prut är väl sällan en bra affär heller.

Nej, inte jag heller. Jag hade bara valt ett annat märke istället. Men finns det bara en handfull modeller man kan tänka sig och man inte vill vänta så finns det väl inte så många val. Guldklockor köpta hos AD utan prut är väl sällan en bra affär heller.
För mig lockar varken PP, AP eller Rolex så jag har det ganska enkelt. :)

@M.L. Självklart finns mer klocker att köpa utan kö, även från dessa märken. Men det är inte märket dom är viktigt, det är hur klockan själv passar min handled och hur jag känner när jag har den på mig.
Tyvärr dom som jag vill ha är ingen av dom som går att få tag i.

@Pete11 jag håller med faktiskt om "bra affär" i rent ekonomiskt sätt. Men jag är beredd att ta den förlusten, det är inte som tråden handlar om.
Och som sidenote det går att pruta lite på oysterflex.

Are we reading the same thread?
There is always more to learn, but what makes you think I need to go deeper into this hobby?
What makes you assume I want a gold Rolex just to have a gold Rolex?
I thought it was clear for those who read that this is a creative solution to a an industry wide problem (wait lists).
Maybe my Swedish is incorrect, so please feel free to point it out.

If anything, you just proved my concerns to be right.
If community members hear "gold Rolex" and all they have to say is essentially "maybe you should go deeper into the hobby" and make assumptions (even though there's black over white reasoning) - I cant expect any better than the average person in the street.
Well, you said; "I want an expensive watch. Can't buy SS because of hype, the alternative is gold". That's why I asked.

A couple of things to think about: There are stainless steel Rolexes that aren't a part of the hype, there are other brands besides Rolex, and there are other white metals to buy..

Why don't you find a specific watch that you really want?

62C2B7DD-F3B0-4782-930A-35C5595AA11C.jpeg

Svaret är borstat guld! Stencool, men antagligen för stor.

Kul hur en klocka kan vara så diskret (nåja.. relativt) och håll käften på samma gång.

@M.L. Självklart finns mer klocker att köpa utan kö, även från dessa märken. Men det är inte märket dom är viktigt, det är hur klockan själv passar min handled och hur jag känner när jag har den på mig.
Tyvärr dom som jag vill ha är ingen av dom som går att få tag i.
Men du vill egentligen inte ha klockan i guld, så då är det rimligare att du betalar marknadspris (gråhandlare eller alla privatpersoner som säljer plastade klockor, alla (nästan) klockor går att få tag på så länge du öppnar plånboken ordentligt) för det du faktiskt vill ha? Det är (om jag förstått marknaden för forumfavoriten rätt?) en win + win + win för dig. Dvs du får vad du vill ha + att du betalar mindre för vad du vill ha (jmf med guld) + att du förlorar mindre om du skulle sälja.

Well, you said; "I want an expensive watch. Can't buy SS because of hype, the alternative is gold". That's why I asked.

A couple of things to think about: There are stainless steel Rolexes that aren't a part of the hype, there are other brands besides Rolex, and there are other white metals to buy..

Why don't you find a specific watch that you really want?

I see now, thanks for clarifying.

There are a lot of other options that I like on the dressier side, but that is for a little later down the road and for a different budget. In this case since I'm looking for a "milestone" sportier piece that should feel a little more "everyday Grail" for me, this limits the options.

I would love an Overseas if they made them in a size that would fit me, for example.
The 15202st that I wanted and started this snowball, actually flew to Geneva for, would probably never happen for me (from AD).

This is how I ended up considering an oysterflex Daytona.

I see now, thanks for clarifying.

There are a lot of other options that I like on the dressier side, but that is for a little later down the road and for a different budget. In this case since I'm looking for a "milestone" sportier piece that should feel a little more "Grail" for me, this limits the options.

I would love an Overseas if they made them in a size that would fit me, for example.
The 15202st that I wanted and started this snowball, actually flew to Geneva for, would probably never happen for me (from AD).

This is how I ended up considering an oysterflex Daytona.
You're in a price range with a lot of options, not just Rolex.

Tillbaka
Topp