• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att fota klockor...

Tips till mobilfotograferna: För bra "glamourfoton" rekommenderar jag ett stativ. Jag har ett sånt här.
joby-gt-regular-gp-original-iphone6-left.jpg

Sen kan man koppla in headset i mobilen, då funkar volymknapparna som utlösare för vibrationsfritt foto. Blir en otrolig skillnad, faktiskt! Kan försöka komma ihåg att ta jämförelsefoton med och utan stativ.
Vidare har jag en 20-kronors makrolins som man bara klämmer på. Funkar ruggigt bra för priset!
img_4928-jpg.511905

Kommer nog investera i en Foldio 2 senare i sommar.
5997.jpg

Psykel, det finns bra mkt billigare varianter på Ebay, kostar inte mer än några hundringar om ens det. Men samtidigt kanske de inte är lika bra. Brukar vara så.

Själv kör jag mest med 90mm Tamron Macro objektiv på ett Canon hus. Ett kvalité stativ är ett måste då objektivet inte har något som kompenserar för eventuella skakningar. Den inbyggda blixten hade jag tagit bort om möjlighet fanns, aldrig fått ett enda bra foto med den (funderar på att inhandla den nya 6d mk2 som Canon släpper snart där blixten är bortplockad. Det enda som hindrar mig är avsaknaden av att filma 4k... suck).

Det enda jag har att klaga på ang 90mm Tamron objektivet (förutom avsaknaden av antiskak, visserligen finns det en ny version med detta implementerat) är det faktum att det är just 90mm. Det blir rätt långt om man vill ta mer dramatiska bilder där klockan dominerar bilden. Bättre isf att gå ner till 40mm eller 28mm. Lägre än så och bilderna tenderar att bli "warpade" så det ser ganska konstigt ut.

Det är roligt att se mobilbilderna. Snart kommer det bli onödigt med kamerautrustning för tiotusentals kronor om utvecklingen fortsätter i samma takt. Vet samtidigt inte om jag ska jubla eller gråta då ens utrustning kommer bli tämligen värdelös. :bag:

En sak jag finner svårt är att få till reflektioner från visare och diverse dial indexeringar om de är i blank metall, samtidigt som man inte vill att glaset ska reflektera allt för mkt. Besvärligast blir det om tanken är att bilden ska vara rakt framifrån. Någon som har något tips? I mina försök har jag fått förlita mig till Photoshop för att få det att se bra ut, utan en massa reflektioner mot glaset.

Tips till mobilfotograferna: För bra "glamourfoton" rekommenderar jag ett stativ. Jag har ett sånt här.
joby-gt-regular-gp-original-iphone6-left.jpg

Sen kan man koppla in headset i mobilen, då funkar volymknapparna som utlösare för vibrationsfritt foto. Blir en otrolig skillnad, faktiskt! Kan försöka komma ihåg att ta jämförelsefoton med och utan stativ.
Vidare har jag en 20-kronors makrolins som man bara klämmer på. Funkar ruggigt bra för priset!
img_4928-jpg.511905

Kommer nog investera i en Foldio 2 senare i sommar.
5997.jpg

Kanske bra att fotta i Foldio inför försäljningar av klockor. Men ganska tråkigt om man nu t.ex lägger ut på instagram, ks eller har en blogg. Blir ganska så enformigt med vit bakgrund hela tiden.

Tillbaka
Topp