• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att göra en klockresa från billigt till dyrt och tillbaka?

Hur går din klockresa?

• Jag har "mycket" pengar i mina klockor och är glad och lycklig med det

Röster: 56 25.5%
  • Jag vill inte ha så mycket pengar i mina klockor längre, vill minska samlingen etc

Röster: 25 11.4%
  • Jag har numera sålt av det dyra och finner mer lycka och användning i billigare alternativ

Röster: 24 10.9%
  • Jag har ännu inte hunnit utforska/testa det jag vill, avser att slösa mer osv

Röster: 115 52.3%

• Totala väljare
    220
Ja du.
Själv så hade man ingen klocka som ung även på 90talet vad vi mobiler istället för klocka.
Är först på senare år säg de senaste 4åren man börjat ha klocka.

När jag var yngre så hade min bästa vän som jag umgicks mycket med det väldigt gott ställt och hans far hade dyra bilar bla R.R Mercedes de dyrare varianterna. Porsche, Ferrari osv på 80-90talet. Självfallet hade hans far även Rolex klockor. Detta fick man veta var den bästa klockan i världen osv.

Började med Tissot. Longines, Seiko, Orient, Breitling osv. Men när klockorna började närma sig runt 12000kr så fick det vara nog . Har helt enkelt för mkt respekt för pengar för att våga använda klockorna på ett normalt sätt då det är en onödig lyxvara för en normal arbetande person med barn att försörja.

Det med statusklockor är lite löjligt faktiskt tycker man numera, en klocka kan inte göra en cool eller vara en bättre person utan man själv kan få en 100kr timex att vara cool om man själv är trygg och bra som person.

Många verkar tro att bara för att nån skådis eller president hade rolex eller nån pilot hade omega så får man den statusen själv. Steve McQueen var cool inte hans klocka.

Samma med alla som köper dyra sk special forces klockor eller klockor som dom har anknytning med militärt eller polisiärt.

Typ alla poliser jag känner har billiga plastklockor samt även de militärer man stöter på i HV.

Nu vill jag ha nåt snyggt som inte kostar för mkt har en steinhart på G. Tror jag kommer bli nöjd. Då kvalitén är mkt bra även för 4000kr klockor visst en rolex är säkert bättre men inte 50000kr bättre den som säger nåt annat kan inte vara seriös.

Jag tillhör kategorin för snål/ekonomisk/inte nog intresse för att köpa "dyrt". Jag skulle gärna äga något i 20-30k klassen och flera ggr känt att det kanske vore läge slå till när en ändå haft råd men har inte förmått mig det än. Det finns för mig annat som jag hellre spenderar pengar på. För mig finns det dock väldigt mycket roligt för några tusen i såväl mikro- som etablerade märken. Och där trivs jag fortfarande bra efter alla år :)

För mig spelar inte priset så stor roll om men tror dock att jag även vid ett dyrare köp skulle klara av gå tillbaka till billigare igen, design gör mkt för egen del även fast de lilla extra detaljerna på många dyrare ur är bra trevligt!

Har klättrat uppåt även om jag aldrig haft en 5k-klocka utan började med Speedmaster Reduced och nu är jag lite i ett vägskäl. Har en Sub som jag är enormt nöjd med, men fluppardjävulen dyker upp då och då. Just nu är det antingen uppåt i pris med Hulk/BLNR eller neråt med Speedmaster FOIS. Varierar lite från dag till dag.
Hulken pls

Jag får ut väldigt mycket av mitt intresse även med billiga vintageur. Senast in var en Lagonda idag för 265:-.

Det kittlar dock inte lika mycket som när jag efter 3-4 månaders dagligt letande äntligen hittade en bra Rolex DD för några år sedan. Finns ofta en god anledning till att vissa klockor är dyra men prisstegringen på tex vintage Rolex är bara trist, speciellt då jag missade tåget...

Anser att man kan hitta mycket roliga klockor för en bra bit under 10.000:-. Hade jag haft en klockbudget på 1.000.000:- skulle jag förmodligen äga några dyra klockor men troligtvis även klockor för ett par tusenlappar.

Att man måste vara rädd om den av skäl jag skulle vilja slippa. Att behöva tänka på hur man förvarar den och andra klockor. Tycker det förtar nöjet lite att inte kunna välja spontant vilken klocka man vill ha på sig utan att behöva planera in besök på banken eller säkerhetsskåpet på jobbet.
Aha, ok. Då är det mängden pengar på armen som är "nackdelen". Jag trodde det var något funktionellt eller liknande.

Någonstans går ju en gräns för vilken summa man är bekväm med på armen/i huset. Men för den lokala lim-sniffaren så räcker det kanske med att det är en Rolex - oavsett värde... :(

Intressant detta. Har gjort exakt samma resa som TS beskriver. Började med Seiko SKX007 under gymnasietiden, hoppade över till en Sinn 104 när man började tjäna pengar, sedan vidare till en vintage Datejust och nu med en Speedmaster. Jag tror absolut att jag kan se charmen i "billigare" klockor i framtiden, men för att komma dit måste jag nog ha utforskat mer. Världen av Pateks och trevliga Vintagerolex är för lockande att bara se som en dröm.

Många intressanta inlägg och en inblick i resan några har gjort!

Själv började jag med en omega Geneve som jag ärvde av min morfar (hade haft några andra tidigare som jag inte kommer ihåg vilka det var), till att köpa en epoq och en oris, och tio år efter det köpa SD och sen några år efter det köpa en tank.

För mig finns det fortfarande många klockor under dyrare segmentet jag vill testa men även "billigare" varianter också!

Intressanta diskussioner måste jag säga! Keep it coming!

Efter den senaste tidens tråkiga händelser med rån, bedrägerier och stölder så är jag mer noggrann med att låsa in mina dyrare klockor utanför hemmet. Det har fört med sig att jag använder mina äldre "billigare" klockor mer frekvent av praktiska skäl....
Inte för att det bör komma som en överraskning för folk att det sker rån varje dag, framförallt då man går runt med mycket stöldbegärliga föremål och enkelt tillgripna sådana, men visst har detta (inte att det just skrivits om det på senare tid här, men allmänt) att göra med att jag också tycker att det känns olustigt och glädjedödande att hela tiden behöva känna ett behov av att täcka för sin klocka när man vistas i vissa miljöer. Jag vill äga klockor jag kan använda hela tiden utan att tänka på vare sig miljö (med hänsyn till brottslighet) eller "arbetsmiljö" (vad klockan fysiskt utsätts för och om jag skulle gråta blod om jag hade sönder en dyr klocka).

Manar till försiktighet att prata alltför mycket om ens klocksamling i dessa rån- och stöldtider.
Tråkigt dock att vi ska behöva känna så bara pga att det skrivits ett par inlägg om rån på senaste tiden. Se mitt inlägg ovanför - det sker stölder och rån varje dag, bara det att det skrivs om mikroskopisk mängd om dessa i media.
Självklart ska man inte skylta med mer än nödvändigt, men det krävs inga hjärnforskare för att förstå att många som är aktiva här sitter på klockor som kostar skjortan. Gäller bara att vara försiktig med sin identitet och sociala medier samt vilka man gör affärer med här.
Om man ska behöva "hymla" och skriva kodat och hemligt om vad vi har, vad vi lägger och hur vi prioriterar i klockor så kan iallafall jag lika gärna lägga ner detta intresse. Vet att det inte var riktigt det du menade kanske, men jag pratar allmänt.

.....Började med Tissot. Longines, Seiko, Orient, Breitling osv. Men när klockorna började närma sig runt 12000kr så fick det vara nog . Har helt enkelt för mkt respekt för pengar för att våga använda klockorna på ett normalt sätt då det är en onödig lyxvara för en normal arbetande person med barn att försörja.
...
Många verkar tro att bara för att nån skådis eller president hade rolex eller nån pilot hade omega så får man den statusen själv. Steve McQueen var cool inte hans klocka.
.....
Samma med alla som köper dyra sk special forces klockor eller klockor som dom har anknytning med militärt eller polisiärt.
Typ alla poliser jag känner har billiga plastklockor samt även de militärer man stöter på i HV.
......
Skriver under på allt det du säger! :)

Det är inte främst när jag har klockan på mig ute jag tycker det är ett problem utan när klockor blivit så eftertraktade att stjäla att man är beredd att bryta sig in hos människor och ta familjemedlemmar som gisslan. Det kräver att man skyddar sig och sina dyrare klockor på ett annat sätt (utanför hemmet)

Inte för att det bör komma som en överraskning för folk att det sker rån varje dag, framförallt då man går runt med mycket stöldbegärliga föremål och enkelt tillgripna sådana, men visst har detta (inte att det just skrivits om det på senare tid här, men allmänt) att göra med att jag också tycker att det känns olustigt och glädjedödande att hela tiden behöva känna ett behov av att täcka för sin klocka när man vistas i vissa miljöer.

Jag gillar klockor, jag gillar klockor som används, jag gillar som valts, jag gillar framför allt klockor som uppskattas av den som bär den,
Om klockan är dyr i kronor och ören spelar inte så stor roll men när man ser att den har ett värde för den som bär den då klickar det.

Är väl bara att konstatera , vilken glädje har man av en klocka som ligger i ett bankfack / kassaskåp mm.. . Köpte för ett tag sedan en 65:a Spaceview. När jag påtalade att det skall bli trevligt att ha något nytt på armen häpnade säljaren å svarade " ska du bära den på armen ?? "
Jag finner det för självklart, har man köpt sig en klocka, oavsedd billig eller dyrt, ska man väl ha den på armen å inte i nån låda.
Där skapar den varken glädje för bäraren eller intresse/ nyfikenhet eller kanske tom. avundsjuka för omgivningen.
Trevlig helg
Birger

Min resa:
6 år gammal. 80-talet. Mallorca. Klockförsäljare med fejks terroriserar alla uteserveringar. Jag blir sjukt imponerad. Får farsan att köpa mig en Camel-fejk. Blir vattenskadad i hotellpoolen. Den kickade ändå igång ett intresse.
Direkt hemma i Sverige ner till World Import och köpte mig en Casio för 299:-. Perfekt. Blev några till Casio i låg och mellanstadiet.

90-tal. Högstadie. Breitling = alla coola kör det = jag vill också vara cool. Köper mig en gultavlad (såklart) brattekopia i Gula Tidningen. Används i kanske ett år tills den går sönder. Förstår att jag måste ha riktiga grejer och inget kina-skräp. Sommarjobbar något år senare i gymnasiet. Köper en ÄKTA Breitling Colt automatic ("flytande" visare=coolast i klassen) för hela lönen. :)

Sen fortsätter det... Kopior suger och allt därtill. Men de kan faktiskt väcka ett stort intresse för smågrabbar som varar hela livet och går över till äkta grejer.

Senast ändrad:
Efter den senaste tidens tråkiga händelser med rån, bedrägerier och stölder så är jag mer noggrann med att låsa in mina dyrare klockor utanför hemmet. Det har fört med sig att jag använder mina äldre "billigare" klockor mer frekvent av praktiska skäl. Inser efter den senaste tiden att 1. jag aldrig kommer eller vill bli OWG. 2. Suget efter en riktigt dyr klocka har avtagit ( i min värld +100k)

Jag sa avtagit, en AP RO står fortfarande väldigt högt på önskelistan men jag inser mer än tidigare att det har sina praktiska nackdelar.
+ 1. Förutom att jag också tappat suget på dyra klockor men är vansinnigt sugen på FP Journe. :D

Ja du.
Själv så hade man ingen klocka som ung även på 90talet vad vi mobiler istället för klocka.
Är först på senare år säg de senaste 4åren man börjat ha klocka.

När jag var yngre så hade min bästa vän som jag umgicks mycket med det väldigt gott ställt och hans far hade dyra bilar bla R.R Mercedes de dyrare varianterna. Porsche, Ferrari osv på 80-90talet. Självfallet hade hans far även Rolex klockor. Detta fick man veta var den bästa klockan i världen osv.

Började med Tissot. Longines, Seiko, Orient, Breitling osv. Men när klockorna började närma sig runt 12000kr så fick det vara nog . Har helt enkelt för mkt respekt för pengar för att våga använda klockorna på ett normalt sätt då det är en onödig lyxvara för en normal arbetande person med barn att försörja.

Det med statusklockor är lite löjligt faktiskt tycker man numera, en klocka kan inte göra en cool eller vara en bättre person utan man själv kan få en 100kr timex att vara cool om man själv är trygg och bra som person.

Nu vill jag ha nåt snyggt som inte kostar för mkt har en steinhart på G. Tror jag kommer bli nöjd. Då kvalitén är mkt bra även för 4000kr klockor visst en rolex är säkert bättre men inte 50000kr bättre den som säger nåt annat kan inte vara seriös.
Först av allt: jag respekterar din åsikt.
Med det sagt så tänkte jag först att du ”trollade” tråden. Nu tror jag bara att du är en person vars åsikter sticker ut från mängden här på KS :). Tror långt ifrån alla med ”dyrare” klockor jagar status, men respekterar att du tycker det är löjligt och älskar att du sticker ut hakan med din kop.. jag menar ”homage” till Rolex (som är lite dyrare). Allt gott.

Har gjort exakt den resan, börjat med plastklockor typ Casio och dyl, steppat upp lite och kulminerat på helguldsdaytona.. dock funkade det inte, mer tillfreds med min nuvarande mer anspråkslösa ståltripple.

F7525775-0AD2-48BF-984A-A37C98060C13.jpeg

Senast ändrad:
Först av allt: jag respekterar din åsikt.
Med det sagt så tänkte jag först att du ”trollade” tråden. Nu tror jag bara att du är en person vars åsikter sticker ut från mängden här på KS :). Tror långt ifrån alla med ”dyrare” klockor jagar status, men respekterar att du tycker det är löjligt och älskar att du sticker ut hakan med din kop.. jag menar ”homage” till Rolex (som är lite dyrare). Allt gott.
Man får tacka för det vänliga bemötandet.
Ja jag tycker statusjakten är löjlig. Har som sagt vänner som haft otroligt dyra klockor har även följt med dom på resor på 90talet där de åkte till exklusiva klockandlare i Schweiz. Tycker efter att ha fått steinhart ser att det skiljer inte mycket i kvalitet i sånt fall inbillad kvalité den kvalitet som finns är kanske värt några tusenlappar i påslag inte 50000-100000kr. För att få ha en dyr logga Bara trams man är för självsäker numera idag skiljer det inte mycket i kvalitet som det kanske gjorde förr nu är alt så automatiserat inget riktigt hantverk och tom rolex säger ju att de detaljer som sätts på för hand i fabriken inte är lika tillförlitligt som det som är gjort med maskin därför kör de klockorna i slungor efter för att kontrollera det inte lossnar delar från tavlan.

Sen är jag en helt vanlig arbetare som har famil,j lyxvaror kommer långt ner på listan.
Som sagt känner piloter poliser brandmän dykare samt militärer. Dvs de yrken som många klocktillverkare vill förknipppas med inte nån som har flygklockor eller dykarklockor osv. Utan billiga plastklockor för de ska fungera helt enkelt.

Tycker absolut inte steinhart är en kopia skulle aldrig stödja kriminella genom att köpa en kopia. Steinhart är en klocka gjord på ett ärligt sätt de har tagit designer de vet folk gillar och gjort det för folk som har vanlig inkomst.

Man kan ha bilintresse utan att ha en Maserati eller porsche.
Man kan ha klockintresse utan att ha dyra klockor.

Ja jag tycker statusjakten är löjlig. Har som sagt vänner som haft otroligt dyra klockor har även följt med dom på resor på 90talet där de åkte till exklusiva klockandlare i Schweiz. Tycker efter att ha fått steinhart ser att det skiljer inte mycket i kvalitet i sånt fall inbillad kvalité den kvalitet som finns är kanske värt några tusenlappar i påslag inte 50000-100000kr. För att få ha en dyr logga Bara trams man är för självsäker numera idag skiljer det inte mycket i kvalitet som det kanske gjorde förr nu är alt så automatiserat inget riktigt hantverk och tom rolex säger ju att de detaljer som sätts på för hand i fabriken inte är lika tillförlitligt som det som är gjort med maskin därför kör de klockorna i slungor efter för att kontrollera det inte lossnar delar från tavlan.

Sen är jag en helt vanlig arbetare som har famil,j lyxvaror kommer långt ner på listan.
Som sagt känner piloter poliser brandmän dykare samt militärer. Dvs de yrken som många klocktillverkare vill förknipppas med inte nån som har flygklockor eller dykarklockor osv. Utan billiga plastklockor för de ska fungera helt enkelt.

Tycker absolut inte steinhart är en kopia skulle aldrig stödja kriminella genom att köpa en kopia. Steinhart är en klocka gjord på ett ärligt sätt de har tagit designer de vet folk gillar och gjort det för folk som har vanlig inkomst.

jmf med tågintresse, få har ett eget lok.

Inte för att det bör komma som en överraskning för folk att det sker rån varje dag, framförallt då man går runt med mycket stöldbegärliga föremål och enkelt tillgripna sådana, men visst har detta (inte att det just skrivits om det på senare tid här, men allmänt) att göra med att jag också tycker att det känns olustigt och glädjedödande att hela tiden behöva känna ett behov av att täcka för sin klocka när man vistas i vissa miljöer. Jag vill äga klockor jag kan använda hela tiden utan att tänka på vare sig miljö (med hänsyn till brottslighet) eller "arbetsmiljö" (vad klockan fysiskt utsätts för och om jag skulle gråta blod om jag hade sönder en dyr klocka).

Tråkigt dock att vi ska behöva känna så bara pga att det skrivits ett par inlägg om rån på senaste tiden. Se mitt inlägg ovanför - det sker stölder och rån varje dag, bara det att det skrivs om mikroskopisk mängd om dessa i media.
Självklart ska man inte skylta med mer än nödvändigt, men det krävs inga hjärnforskare för att förstå att många som är aktiva här sitter på klockor som kostar skjortan. Gäller bara att vara försiktig med sin identitet och sociala medier samt vilka man gör affärer med här.
Om man ska behöva "hymla" och skriva kodat och hemligt om vad vi har, vad vi lägger och hur vi prioriterar i klockor så kan iallafall jag lika gärna lägga ner detta intresse. Vet att det inte var riktigt det du menade kanske, men jag pratar allmänt.

Skriver under på allt det du säger! :)
Jag antar att du startade tråden för att du är intresserad av hur andra gör och har gjort? Det är ju inte den första tråden som berör liknande frågor, vad är dyrt, vad är billigt, hur använder ni era dyra klockor, skulle du vara nöjd med en billig klocka osv? Huruvida det är nyfikenhet eller lite osäkerhet eller bara att du behöver input för att kunna styra eller motivera ditt eget klockägande, så är jag lite inne på att dessa trådar inte leder till något gott. Inte på det viset att dom direkt skulle vara ledande till att man blir utsatt för brott, men många lämnar obetänksamt ut information som kan leda till tråkigheter. Sedan tycker jag att det är lite tråkigt att nära folks dåliga självkänsla och bekräftelsebehov med "status" trådar. Jag vill inte rådissa dit initiativ till trådstart, men lite färre trådar av just "status" typ och lite fler trådar som tar upp klockor i sig tror jag vore mer i rätt riktning. Om man som nybliven klockfrälst kommer hit i förhoppning om att få kunskap om sitt kommande inköp och bara får svar på vart i rangordningen det klockmärke man är intresserad av står, huruvida den är för stor eller för hög för gemene mans handled, eller om den är en god investering för att sedan flippa eller om man ska vara rädd för att bli rånad, tycker jag är en tråkig utveckling.

Jag kan förstå och respekterar din ståndpunkt, men jag förstår inte varför du känner behov av att förklara och försvara den? Jag tycker att ditt svar kunde ha varit -jag är inte intresserad av statusobjekt och är trygg med att jag kommer trivas med det jag själv valt att bära. Punkt.
Ja, det är skitväder och mörkt, antagligen har jag skägglossning också, så ni får ursäkta att jag hoppade in i tråden utan att varken rösta eller tillföra några insikter i just mitt klockägande. Det är utlovat soligare väder efter helgen så jag hoppas jag kan komma med lite gladare tillrop då.
Pease :happyhappy:

.......Huruvida det är nyfikenhet eller lite osäkerhet eller bara att du behöver input för att kunna styra eller motivera ditt eget klockägande, så är jag lite inne på att dessa trådar inte leder till något gott. Inte på det viset att dom direkt skulle vara ledande till att man blir utsatt för brott, men många lämnar obetänksamt ut information som kan leda till tråkigheter.
......Jag vill inte rådissa dit initiativ till trådstart, men lite färre trådar av just "status" typ och lite fler trådar som tar upp klockor i sig tror jag vore mer i rätt riktning.

Det är nyfikenhet. Det är väl ändå ett diskussionsforum - och det finns väl inga regler som säger att man bara ska få diskutera klockorna i sig.
Vår hobby är trots allt inte gratis, om man nu ska prata rent ekonomiskt - och inte alltid helt problemfritt ur etiska, moraliska, prioriteringsmässiga och övriga perspektiv för alla på samma sätt som det kanske är för dig. Det är ju det diskussionsforum finns till för - att diskutera högt och lågt inom aktuellt ämne.

Precis som det kan skrämma bort vissa nybörjare inom klockvärlden, så kan det lika väl öppna upp en ärlighet och transparens om vad våra egna klockresor har gjort för oss själva, hur vi prioriterar, vad vi lärt oss uppskatta osv.

Tillbaka
Topp