• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa de något mindre etablerade märkena - vad hindrar dig & vad är du sugen på?

André

Omega
Har precis beställt en Fredrique Constant Classic i present till min far. Var ganska enkelt val då den stämde in på hans önskemål och var snyggast inom budgeten. Nu vet jag att det blir en klocka han kommer behålla, hade det varit till mig själv hade jag klart tänkt annorlunda.
En stulen bild
image.jpeg
 
Jag tvekade länge innan jag köpte min Mille Miglia och anledningen var väl egentligen rent ekonomisk.
Det var min första "riktiga" klocka, priserna varierade med upp till 10k beroende på handlare och andrahandsvärdet verkade tveksamt. Så jag förstår precis vad du menar. Med till slut så bestämde jag mig bara för att köra på och gå på känsla och har verkligen inte ångrat mig :)


Mille Miglia 168511-3036
3036 Barcelona.jpg

Jag associerar Mille Miglia med rätt fula klockor (se nedan) men den här var ju riktigt fin. Quanta costo, om man får fråga?!

Chopard-Mille-Miglia-GT-XL-Chrono-2010.jpg
 

DrDre

Patek
Det finns mycket spännande och prisvärt om man håller lite ifrån mainstream. GP tycker jag är ett sådant märke. Det som väl gjort att jag inte slagit till är väl främst:
Service - ofta dyrt och rätt bökigt när de ska skickas
Andrahandsvärde/försäljning - tittar man tex här på Köp & Sälj så verkar mkt av de lite ovanligare märkena vara svårsålda. Särskilt om det handlar om lite summor.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Det är rätt relevant för mig iaf. Jag har svårt att motivera ett köp av en sinn (som jag diggar) just för att jag inte kan motivera för mig själv varför jag ska betala så mycket för ett okänt märke. Detta trots att jag gillar ubåtsstål, tegimentering å annan cool skit de sysslar med.
Men är det så okänt märke? Kanske bara är för att man hänger här som man känner till det :) Den hade väl samarbete med Breitling och har rätt till att använda Navitimer i deras egna kollektion? Har för mig det hänger ihop med grundaren på något sätt. Finns säker de som kan historien bättre än jag :) Eller är snabbare på att googla ;)
 

Amund

Omega
Jag associerar Mille Miglia med rätt fula klockor (se nedan) men den här var ju riktigt fin. Quanta costo, om man får fråga?!

Chopard-Mille-Miglia-GT-XL-Chrono-2010.jpg
Ja dom har några modeller som inte riktigt faller mig i smaken med :)
3036 är en Limiterad "Race" utgåva med bla. cremefäragad tavla med dom italienska färgerna och listade på 4500€ med nästan noll i prutmån hos Chopard butiker, men säljs för dryga 3500€ på chrono24.

Finns även i Rose
161274-5006 (Bild från nätet)
161274-5006 rose.jpg



Finns ju även 3001 som är några tusen billigare med svart tavla och vit text med det klassiska (älskade och hatade) gummit från Mille Miglia serien.
168511-3001 (Bild från nätet)
168511-3001.jpg


Samt i Rose (Bild från nätet)
161274-5005
161274-5005 rose.jpg
 

Apansson

Torpare
Jag är väldigt sugen på en FP Journe - men samtidigt vill jag ha en vräkig Rolex. Det lär nog bli rolex för att jag skulle använda den mer. Tråkig som man är.
 

joF

Panerai
Oj vad sugen jag har varit på en Junghans Agenda, se bild.
2015_02_Meister_Agenda_027_4567_00_Beauty_02.jpg


Varför har jag inte slagit till? Vet faktiskt inte. Har inte kunnat testa den i verkligheten och då är det lite svårt att slå till, en på ändå hyfsat dyr klocka. Lite stor är jag rädd, men kan ha fel.

Kan man testa dessa i Stockholm någonstans?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När blev Chopard ett udda märke? Måste missat det, Chopard har ju tillverkat klockor och varit väldigt kända väldigt länge.

Är Chopard indie helt plötsligt? Typ som Sinn var indie under 90-talet? Nej, Chopard är inget udda indie märke.
 
Jag tror att många av oss svenskar (och KS:are) vill ha två saker i en klocka:

1. Att klockan är riktigt fin
2. Chansen att andra ska känna igen att klockan är riktigt fin​

Och vem kan klandra folk som väljer på detta sätt? En klocka är idag en emotionell investering. Det är kyligt att välja en klocka där bandet mellan dig och klockan aldrig kommer delas eller förstås av någon annan – speciellt med tanke på vad klockor kan kosta.

Tyvärr kan jag känna att 2. hämmar många klocksamlare från att bygga samlingar som är lite mer personliga. En trådstart som:

"Efter Rolex, vart går man då?",​
tycker jag är ett rätt bra exempel på detta.

Undrar vilka klockor man hade sett här om man dolde märket på alla klockor och folk fick leta upp det de tyckte var snyggast. :)

Kan vara kul att leta klockor bland listor som denna:
https://www.reddit.com/r/Watches/comments/1gqf5y/question_who_are_your_favorite_lesser_known/

Ibland hittar man klockor som faktiskt inte är rena plankningar och som är rätt fina.
58976188369207077.jpg
(265.00€)
m1_lugless.png















 
När blev Chopard ett udda märke? Måste missat det, Chopard har ju tillverkat klockor och varit väldigt kända väldigt länge.
Är Chopard indie helt plötsligt? Typ som Sinn var indie under 90-talet? Nej, Chopard är inget udda indie märke.

På detta forum är de udda/ovanliga.
Ja, och detsamma gäller på internationella forum på engelska och tyska. Sällan man ser Chopardklockor, jämfört med Rolex och Patek. Timezone har till och med stängt sitt Chopard subforum...
 
Topp