• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att kommentera

Osclat

Cartier
Brukar ni kommentera random personers klockor, t.ex om ni sitter bredvid någon på bussen eller ser någon på gymmet med en fin klocka?

När är det okej och när är det inte okej att kommentera?
Utveckla gärna då jag är kluven på denna fråga, jag tycker själv om när folk ger komplimanger på mina men när det väl kommer till att ge komplimanger så känns det stelt på något konstigt sätt.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Brukar absolut kommentera om det är så att jag ser något trevligt på någons handled och omständigheterna tillåter det. De flesta gånger brukar det röna stor uppskattning hos mottagaren.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ska bli intressant att höra vad alla säger här. Sitter nämligen på planet just nu och det är en man bredvid som sitter med en fin 16710...
 
  • Like
Reactions: JLW

Osclat

Cartier
Gillar att ge komplimanger när jag ser någon med fin klocka. Brukar dock undvika att kommentera när jag är sliten och glider omkring i förortskostym, citerar en okänd man som påpekade att jag såg "påtagligt rysk och undernärd ut". Folk blir mest obekväma...
Är jag dressad så känner jag mig mer bekväm att kommentera.
Haha!! Lite så jag känner också, när det kommer något med ryssfrippa och tre streck så blir man lite obekväm, "kommer han råna mig eller vad vill han?"..
 

luddviig

Panerai
Beror helt på situation och tillfälle, men självklart händer det att jag kommenterar vad någon har på armen, brukar uppskattas väldigt mycket. Önskar bara att andra skulle kunna kommentera vad jag har på armen också lite oftare, händer nästan aldrig ;)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Beställ in valfri dricka och sen så ska du "råka" spilla den på honom. När du sedan erbjuder servetter så lägger du kommentaren på hans klocka, då blir det inte lika stelt.. Tips från coachen
Haha. Ska jag titta honom djupt in i ögonen också?
Edit: tyckte du skrev att jag skulle lägga handen på hans klocka.....då hade djup ögonkontakt och vidrörning av bezel varit passande kanske.
 

Ludvig

Omega
Jag har själv svårt att börja prata med folk som jag inte känner som har någon fin klocka på sig.
Dock uppskattar jag som fan när andra börjar prata med mig av den anledningen!
Så svårt att veta om folk är genuint intresserade eller bara har en fin klocka för att dom har råd typ(?)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag kommenterar om tillfället är bra. Ett ok tillfälle är när man kanske sitter nära varandra på en restaurang eller annan social situation. Men jag skulle aldrig börja kommentera om jag ska åka 5 timmar tåg till Stockholm och jag inte är beredd att fortsätta en konversation mer än max 5-10 min. Jag gillar att prata med folk, men i de flesta fallen så är folk oftast dåligt allmänbildade vilket gör att mitt intresse svalnar av ganska fort.
 

Osclat

Cartier
Jag har själv svårt att börja prata med folk som jag inte känner som har någon fin klocka på sig.
Dock uppskattar jag som fan när andra börjar prata med mig av den anledningen!
Så svårt att veta om folk är genuint intresserade eller bara har en fin klocka för att dom har råd typ(?)
Precis, många har fina klockor även fast de inte är intresserade. Då kan det bli lite stelt, man kanske får ett tack men inte mycket mer än så.. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Givetvis, så fort jag får chansen. Det har i nio fall av tio lett till ett riktigt trevligt tugg. Senast i söndags sprang jag på en butikssäljare som körde Panerai. Vi stod säkert i en kvart och snackade, riktigt trevligt. Han hängde här ibland berättade han.

Det var lite kul också, jag åkte in dit för att köpa nya linser, men gick bet. Detta förklarade jag för honom när han hjälpte mig i butiken av den enkla anledningen att jag inte såg ett skit. Kort efter det såg jag hans Panerai på några meters håll och kommenterade den. Lustigt att jag kunde se det direkt, men inte mycket annat.
 

Ryttaren

Rolex
Har gjort det en enda gång. En ung kille i kassan på en kinakrog som hade en nyare Milgauss. Han såg chockad ut... var nog fake...
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Det är ok och trevligt. Folk pratar generellt för lite med varandra så allt som kan motverka det är av godo. Känns det obekvämt en bit in i samtalet får man avsluta på ett snyggt sätt.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag brukar säga till folk på tex. bussen.... Jag behöver komma upp i 1500 kommentarer så jag vill säga att din Casio är cool.... då tittar de skumt på mig..... (men det bjuder jag på) :) Men i Göteborg är det mer ok att prata med främlingar på stan än i övriga landet ändå :)
 
Svensson själv när det kommer till att inleda diskussion om klockor hos grannen men sist jag tog mod till mig fick jag prova uret ifråga. Vitgulds Nautilus, sen dess är jag mer kaxig. :woot:
 
Topp