• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att leva med Edox

mr_lp

Basic
Det råkade bara bli så, den ärvda farbror Görans Edox Delfin öppnade intresset för detta lilla fula ankunge märke.
År 1860 föddes Christian Ruefli-Flury som sedermera grundade denna udda Schweizisk tillverkade.
Allt började med när Christian gjorde en klocka åt sin fru i 25års present, hon gillade den och övertalade han att starta sitt eget företag i Biel och så är det än idag, Edox är en av som få Schweizarna som gör klockor och inte dog kvartsdöden.
Namnet är gammal-grekiska för "att mäta tid" och deras symbol är inte helt oväntat ett timglas.
Delfinen som jag äger tre av men letar fler av lanserades i början av 60-talet.

IMG_20200906_133401.jpg IMG_20200906_133222.jpg IMG_20200903_082459.jpg
Även min fru har fått en Edox NOS jag hittade. Dock så liten så den knappt syns på bild :D
Är det några fler där som drabbats av Edox?

Har en trevlig automatisk Edox Delfin med Breguetindex och orange sekundvisare som jag borde försöka få ordning på. Sjukt knubbigt glas och den massiva kronan, signerad original så klart... Slänger upp en bild när jag kommer hem!

Fin den där! Den fick du alleles för billigt! För visst är det den från Tradera?
Det är den. Har ingen aning om vad den borde kostat men det kändes billigt. Har bara sett en likadan på Tradera tidigare och minns inte vad den gick för. Den här kommer nog ha kostat mer än dubbelt så mycket som inköpspriset innan den går igen men det känns helt ok. :)

Det är den. Har ingen aning om vad den borde kostat men det kändes billigt. Har bara sett en likadan på Tradera tidigare och minns inte vad den gick för. Den här kommer nog ha kostat mer än dubbelt så mycket som inköpspriset innan den går igen men det känns helt ok. :)
Men ett nytt verk på eBay kostar inte mycket. Kollade nämligen upp det, men jag missade auktionen. :)

Kommer den från tratten? Tycker jag känner igen en jag helt glömde av.
Ser alltid värre ut än vad det är när glaset är smutsigt och repigt men ser mycket fin ut där under.
Vet inte var den kommer ifrån då jag haft den i flera år i den stora skrotlådan så den kom med största sannerligen med när jag köpt Certinor. Men nu är det dags att jobba på den för den är så himla fin. :)

Det knubbiga plexit känner jag igen från min gröna. Dom andra två har helt andra glas.
IMG_20200909_173753.jpg
Ser ut att vara samma ref som min och @Martin Lovasz. Glömde naturligtvis knäppa en bild när jag kom hem i går, så testar igen i eftermiddag! :D
Den tickar, men stannar spontant, så tror nog att det räcker med en basic service, tror inte nåt är paj. Är dålig på att komma till skott bara, så den har legat i några år...

Tillbaka
Topp