• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att ta sig ett vapen

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Att ta sig ett vapen


Innehållsförteckning

1. Bakgrund
2. Varför tar man sig ett vapen?
3. Hur går processen till?
4. Användningsområden
5. Länkar

Bakgrund
Heraldiken som vi känner igen den växte i huvudsak fram under medeltiden. Det var ett sätt för riddare att på slagfältet känna igen varandra genom att låta måla sina sköldar på personliga vis. Detta då man i regel bar hjälm och inte kunder se varandras ansikten.

800px-Hyghalmen_Roll_Late_1400s.jpg


Idag är det (tvärt emot vad vissa tror) inte bara riddare eller adel som har rätten att bära ett vapen. Vem som helst kan skapa sitt eget vapen och få det registrerat i Svensk Vapenregister. Detta förutsatt att vapnets utformning följer vissa regler. Exempelvis får vapnet inte vara för likt ett redan existerande vapen, och man måste förhålla sig till vissa regler gällande färgsättning och vilka symboler som finns med i vapnet.

Jag kommer här beskriva hur det gick till när jag tog fram mitt heraldiska vapen. Kanske inspirerar jag något att göra samma sak? Heraldik är en säregen konstform som trots strikta regler medger en mycket stor variation i bilden, och resultatet blir ofta mycket vackert.

Varför tar man sig ett vapen?
Jag har länge varit intresserad av heraldik och har också varit medlem i Svenska Heraldiska Föreningen i flera år. Men att som medlem inte ha ett eget heraldiskt vapen har känts lite avigt. Lite som att bära en Harley-Davidson-jacka utan att äga motorcykeln. Samtidigt är det så att det vapen du tar dig ska du kunna leva med resten av livet. Av den anledningen ville jag låta det ta tid att komma fram till vad just mitt vapen skulle symbolisera.

Hur går då själva processen till?
I mitt fall började jag med att skriva ner några punkter som kändes viktiga för hur mitt vapen skulle se ut. Det jag kom fram till var följande:

· Enkelhet
· Få färger
· Någorlunda symmetri
· En grankvistskura i svart och guld som ska se ut som en mörk skog med en sol som går upp/ned på himlen bakom
· En berguv
· Ett svärd för mitt yrke
· Jag ville att man skulle få intrycket av att vapnets ägare tycker mycket om att spendera sin tid utomhus och ständigt söker nya äventyr

Vi får se hur mycket av detta som kom med till slut…

Efter det kontaktade jag en heraldisk konstnär. I mitt fall valde jag att vända mig till Davor Zovko då hans vapenmålningar var de som talade till mig mest. Att han även är en av landets främsta heraldiker gjorde inte valet svårare. Vi inledde sedan en dialog där jag presenterade mina idéer och berättade lite om min släkts historia. Det är ingen märkvärdig historia, men en kul detalj som Davor fastnade för var att företaget som min farfars far grundare, och som min farfar sedan tog över, tillverkade delar till månbilden som användes under expeditionerna Apollo 15, 16, och 17. Dessa delar står sannolikt kvar på månen än idag.

Efter det dröjde det några dagar innan vi hördes av igen. Under den tiden skissade Davor på några olika förslag och nästa gång vi hördes av så hade jag ett antal bilder att granska och ta ställning till hur vi skulle gå vidare. Jag presenterar några av dem här:

Forsberg-1-25.jpg


Forsberg-5-25.jpg


Forsberg-10-25.jpg


Efter det bestämde jag mig för att skippa berguven och bara använda vingar på hjälmen. Davor hade också kommit på idén med att beströ vapnet med stjärnor för att symbolisera kopplingen till rymden. Den idén gillade jag skarpt! Något som jag fortfarande var lite osäker på var valet av färger. Det fick helt enkelt bli en omgång förslag till från Davor. Den här gången träffade vi helt rätt och kompositionen kunde nu fastställas!

Forsberg-14-25.jpg


Från och med nu var det helt och hållet Davors show. Vapnet skulle ritas och färgläggas för hand. Jag fick under arbetets gång uppdateringar om hur det gick. Såhär kunde det se ut:

Forsberg-studie-25.jpg


Forsberg-studie-fin-25.jpg


Och så till sist – det färdiga vapnet!

Blasonering
Sköld: I svart fält bestrött med sexuddiga stjärnor av guld och med en av en grankvistskura bildad stam av silver, ett svärd av motsatta tinkturer.

Hjälmtäcke: Svart bestrött med sexuddiga stjärnor av guld och fodrat med silver.

Hjälmprydnad: Två svarta vingar beströdda med sexuddiga stjärnor av guld.

Forsberg-25.jpg
Forsberg-sv-25.jpg


Så hur väl stämde det överens med mina initiala idéer?

· Enkelhet – Ja, det tycker jag vi lyckades bra med!
· Få färger – Ja, även det tycker jag blev bra!
· Någorlunda symmetri – Ja
· En grankvistskura i svart och guld som ska se ut som en mörk skog med en sol som går upp/ned på himlen bakom – En grankvistskura har vi fått med, men inte färgsatt som jag hade tänkt mig. Davor fick till det på ett mycket bättre sätt än vad jag hade kunnat komma på själv.
· En berguv – Nej, det fick räcka med vingar
· Ett svärd för mitt yrke – Ja
· Jag ville att man skulle få intrycket av att vapnets ägare tycker mycket om att spendera sin tid utomhus och ständigt söker nya äventyr – Det svarar ni själva bäst på hur det lyckades

Summa summarum är jag väldigt nöjd med det färdiga resultatet. Det blev bättre än vad jag hade förväntat mig, och då ska jag tillägga att jag hade väldigt höga förväntningar till att börja med.

Användningsområden
Ett vapen går att använda på många sätt. På visitkort, som signatur i mejl, som lacksigill, på en klackring, eller varför inte på bakboetten på en Rolex Explorer?

24DA21FA-F6EB-496F-BD71-CE9A78823B6B.jpeg


Länkar
Svenska Heraldiska Föreningen
https://heraldik.se/

Svenskt Vapenregister
https://svensktvapenregister.se/

Davor Zovko
http://zovko.se/

EDIT:
Om du har ett eget vapen - lägg gärna upp det här i tråden!
 

Bilagor

  • Forsberg-3-25.jpg
    Forsberg-3-25.jpg
    74.8 KB · Visningar: 4
  • Forsberg-9-25.jpg
    Forsberg-9-25.jpg
    72 KB · Visningar: 2
  • Forsberg-sv.jpg
    Forsberg-sv.jpg
    194.5 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Men eftersom vapnet aldrig kan införlivas i riddarhuset så är ju hela processen att följa stadgarna för hur vapnet får utformas obefogad.
Du kan ju lika gärna göra en logotyp till ditt visitkort som inte följer stadgarna, enda skillnaden är att du inte får med vapnet i registret,
att ha ett vapen med i registret har ju ingen vikt. Så varför göra sig besväret att följa stadgarna då de existerar specifikt så att man kan tyda ett vapen
för att se om personen är riddare, greve och liknande, för varje detalj har en innebörd på ett riktigt vapen.
Resultatet blev ju iallafall bra:snaphappy:

Ättenummer: 85 Adlad: 1751
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Men eftersom vapnet aldrig kan införlivas i riddarhuset så är ju hela processen att följa stadgarna för hur vapnet får utformas obefogad.
Du kan ju lika gärna göra en logotyp till ditt visitkort som inte följer stadgarna, enda skillnaden är att du inte får med vapnet i registret,
att ha ett vapen med i registret har ju ingen vikt. Så varför göra sig besväret att följa stadgarna då de existerar specifikt så att man kan tyda ett vapen
för att se om personen är riddare, greve och liknande, för varje detalj har en innebörd på ett riktigt vapen.
Resultatet blev ju iallafall bra:snaphappy:

Ättenummer: 85 Adlad: 1751
Det är många fler än bara adelsätter som har och har haft heraldiska vapen. Inte bara nu för tiden, utan även om du backar bakåt i historien. Till det kommer landskapsvapen och övrig statsheraldik. Jag skulle vilja vända på resonemanget och fråga vad poängen är med att ha sitt vapen representerat i riddarhuset då svensk adel inte längre åtnjuter några privilegier?

Att varje detalj har en innebörd på ett riktigt vapen är vi överens om. Och ett riktigt vapen är ett vapen som följer god heraldisk sed och är granskat och godkänt av Svenska Vapenkollegiet - alltså inte enbart adelsvapen.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Det är många fler än bara adelsätter som har och har haft heraldiska vapen. Inte bara nu för tiden, utan även om du backar bakåt i historien. Till det kommer landskapsvapen och övrig statsheraldik. Jag skulle vilja vända på resonemanget och fråga vad poängen är med att ha sitt vapen representerat i riddarhuset då svensk adel inte längre åtnjuter några privilegier?

Att varje detalj har en innebörd på ett riktigt vapen är vi överens om. Och ett riktigt vapen är ett vapen som följer god heraldisk sed och är granskat och godkänt av Svenska Vapenkollegiet - alltså inte enbart adelsvapen.

Det är jag helt överens med dig om, dock så råder det en diskrepans gällande vapen som är införlivande i riddarhuset och de som inte är med.
Då majoriteten anser att det är ett bevis på en släkt som ska hållas i högre stånd för särskilda insatser i rikets tjänst.
Vad är poängen att ha det representerat i riddarhuset? I dagsläget så gör det ingen större skillnad. Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Men absolut, vi är överens om att alla kan ta ett vapen, dock så "väger" vissa vapen tyngre.
 

Korsvold

Omega
Det är jag helt överens med dig om, dock så råder det en diskrepans gällande vapen som är införlivande i riddarhuset och de som inte är med.
Då majoriteten anser att det är ett bevis på en släkt som ska hållas i högre stånd för särskilda insatser i rikets tjänst.
Vad är poängen att ha det representerat i riddarhuset? I dagsläget så gör det ingen större skillnad. Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Men absolut, vi är överens om att alla kan ta ett vapen, dock så "väger" vissa vapen tyngre.

Poes lag på Klocksnack, inte varje dag.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
En förfader långt tillbaka i tiden blev adlig, dock så tror jag den titeln dog med honom. Han var dock ingen försvarare av Sverige utan en första klassens kapitalist och en andra klassens politiker...
Men eftersom tråden handlar om vapen, så ser "min" ut så här.

Sköld.PNG
 

Hawk100

Rolex
Då majoriteten anser att det är ett bevis på en släkt som ska hållas i högre stånd för särskilda insatser i rikets tjänst.
Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Råder nog delade meningar om det vill jag påstå.....
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Då majoriteten anser att det är ett bevis på en släkt som ska hållas i högre stånd för särskilda insatser i rikets tjänst. Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Hehe, snacka om att ta i från tårna...! Imponerande om du verkligen går omkring o tror på det du skriver i det inlägget.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Heraldik är intressant! Min familj har en sköld som registrerades 1961, jag har endast beskrivningen av den och ingen bild tyvärr. Får man fråga vad du betalade för att få hjälp av Davor?
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Han kan säkert hjälpa dig med ditt vapen om du frågar honom. Här hittar du hans priser:
http://zovko.se/prices-heraldry/
Det finns flera nivåer man kan lägga sig på beroende på om man vill ha den handritade bilden, om man vill ha ett valspråk till osv.
 
Tack för intressant läsning! Väckte ett litet intresse för mig att också sätta mig in i det. Och som willbur också undrade är jag lika nyfiken, vad betalade du Davor?
 

Belfort

Omega
Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Men absolut, vi är överens om att alla kan ta ett vapen, dock så "väger" vissa vapen tyngre.
Var det inte din släkting som hängde med nazister och både tog emot dem i Södermanland samt åkte ner till Tyskland själv fram till krigsåren?
Det skulle vara ytterst ”häftigt” om din släktings starka intresse för svastiskan som symbol gav inspiration till Göring och sedmera Adolf Hitlers användande av det i tredje riket. Den fina historian är jag djupt avundsjuk på och gör ditt vapen betydligt tyngre än mitt, så att säga.....
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
Var det inte din släkting som hängde med nazister och både tog emot dem i Södermanland samt åkte ner till Tyskland själv fram till krigsåren?
Det skulle vara ytterst ”häftigt” om din släktings starka intresse för svastiskan som symbol gav inspiration till Göring och sedmera Adolf Hitlers användande av det i tredje riket. Den fina historian är jag djupt avundsjuk på och gör ditt vapen betydligt tyngre än mitt, så att säga.....
Godwins lag slår liksom aldrig fel
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Var det inte din släkting som hängde med nazister och både tog emot dem i Södermanland samt åkte ner till Tyskland själv fram till krigsåren?
Det skulle vara ytterst ”häftigt” om din släktings starka intresse för svastiskan som symbol gav inspiration till Göring och sedmera Adolf Hitlers användande av det i tredje riket. Den fina historian är jag djupt avundsjuk på och gör ditt vapen betydligt tyngre än mitt, så att säga.....
Grymma garden partys på Carinhall dock, kanske var därför.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det är jag helt överens med dig om, dock så råder det en diskrepans gällande vapen som är införlivande i riddarhuset och de som inte är med.
Då majoriteten anser att det är ett bevis på en släkt som ska hållas i högre stånd för särskilda insatser i rikets tjänst.
Vad är poängen att ha det representerat i riddarhuset? I dagsläget så gör det ingen större skillnad. Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Men absolut, vi är överens om att alla kan ta ett vapen, dock så "väger" vissa vapen tyngre.
:hilarious:

Eller så höll vi oss utanför två ganska stora krig och passade på när resten bombat sönder varandra.
 

E.Z.

Panerai
Det är jag helt överens med dig om, dock så råder det en diskrepans gällande vapen som är införlivande i riddarhuset och de som inte är med.
Då majoriteten anser att det är ett bevis på en släkt som ska hållas i högre stånd för särskilda insatser i rikets tjänst.
Vad är poängen att ha det representerat i riddarhuset? I dagsläget så gör det ingen större skillnad. Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Men absolut, vi är överens om att alla kan ta ett vapen, dock så "väger" vissa vapen tyngre.

Njae välståndet kommer nog inte riktigt från adeln. Däremot industrialiseringen, att Sverige inte var med i WW2 och naturtillgångar som järnmalm, skogsprodukter m.m. har spelat in.
 

oystercase

Cartier
Njae välståndet kommer nog inte riktigt från adeln. Däremot industrialiseringen, att Sverige inte var med i WW2 och naturtillgångar som järnmalm, skogsprodukter m.m. har spelat in.
Precis. Snacka om skev historiebild. Sverige var ett miserabelt u-land tills dess vi släppte greppet om det gamla feodalsamhället och skapade ett modernt samhälle. 1865 avskaffades ståndsriksdagen, då var Sverige ett av de fattigaste länderna i Europa, go figure...

För övrigt är här ett av mina familjevapen. Släkten är ursprungligen tysk uradel så denna variant började troligtvis användas någon gång under senmedeltiden (13/1400-tal) . Innan dess så användes personliga vapen (då på riktiga sköldar i krig) som skiljde sig mellan olika personer i samma släkt. Färgerna är blått och guld. Släkten omnämns i skriftliga källor redan kring år 1050.
IMG_20190522_224550.jpg
 
Senast ändrad:
Topp