• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att ta sig ett vapen

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Precis. Snacka om skev historiebild. Sverige var ett miserabelt u-land tills dess vi släppte greppet om det gamla feodalsamhället och skapade ett modernt samhälle. 1865 avskaffades ståndsriksdagen, då var Sverige ett av de fattigaste länderna i Europa, go figure...

För övrigt är här ett av mina familjevapen. Släkten är ursprungligen tysk uradel så denna variant började troligtvis användas någon gång under senmedeltiden (13/1400-tal) . Innan dess så användes personliga vapen (då på riktiga sköldar i krig) som skiljde sig mellan olika personer i samma släkt. Färgerna är blått och guld. Släkten omnämns i skriftliga källor redan kring år 1050.
IMG_20190522_224550.jpg
Word! :)
 

Psykel

Patek
Grymt bra trådstart! Har lekt med tanken själv, men inte kommit till skott. Men med infon här ska jag nog kunna få fram nåt!
 
Jag kommer ihåg att vi lärde oss om vapensköldar i skolan och när jag läste nu igen det så kommer jag ihåg att jag redan då ville göra ett släktvapen för min släkt här i sverige, då vi är få som bär namnet Schilcher och är näst intill nära besläktad med alla Schilcher i Sverige, eftersom min farfar och hans familj flyttade hit från Österrike som valloner.

Jag tänker att man kan gå till närmaste reklambutik och be dem göra en brodyrmall, detta är inte dyrt. Sen kan du brodera in ditt släktvapen på diverse kläder.

Sjukt mycket snyggare att ha sitt eget släktvapen broderat på din Piké tröja istället för någon random som rider på en häst och spelar polo.

Jag menar, kom igen, hur många som bär Ralph Lauren har ens sett eller är de minsta intresserad av sporten Polo?
En annan grej jag funderat på är att man beställa slipsnålar och manschettknappar som är vattenskurna och utformade som ditt eget släktvapen.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det är jag helt överens med dig om, dock så råder det en diskrepans gällande vapen som är införlivande i riddarhuset och de som inte är med.
Då majoriteten anser att det är ett bevis på en släkt som ska hållas i högre stånd för särskilda insatser i rikets tjänst.
Vad är poängen att ha det representerat i riddarhuset? I dagsläget så gör det ingen större skillnad. Det är dock vi som har sett till att du har dina privilegier idag.
Du ska komma ihåg att de som är introducerade där har byggt upp Sverige till ett I-land med extremt hög levnadsstandard.
Men absolut, vi är överens om att alla kan ta ett vapen, dock så "väger" vissa vapen tyngre.
Hahaha. Tack för kvällens skratt, och mitt välstånd.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
På tal om klockor och heraldik - här är ett exempel från Omega. Aqua Terra Spectre som var ”limiterad” till 15007 exemplar.
0C0701A1-1C71-459E-89B9-0AB0180E0B9C.jpeg


Vapnet som återges i sekundvisaren och på tavlan tillhör familjen Bond. Här är en bil från filmen ”I hennes majestäts hemliga tjänst” (1969) där vapnet syns till.
317CC03F-AD11-439E-AD07-FCE8873A808B.jpeg


Mottot ”Orbis non sufficit” översätts till ”världen räcker inte till”, vilket vi känner igen som titeln i en senare bondfilm.

En liten replikväxling mellan Bond och antagonisten Electra King i filmen Världen räcker inte till (1999):

“Electra King : I would have given you the world
James Bond : The world is not enough
Electra King : Foolish Sentiment
James Bond : Family motto”

0:40 in i klippet har vi denna klassiska Bond-replik.
 
Topp