• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Panerai...

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Att välja är ju galet svårt. Just nu ska jag börja om. Av nån anledning drar det mest mot 359 - kanske 1359 - men jag är inte övertygad om att det är värt det ,givet att det finns så få till vettiga pengar. Hade flera i siktet men nu är de borta. Tittar nog hellre efter en fin 359 ur andra hand. Sen är jag inte övertygad om den blå sekunden - eller var det att häda..?! Till en del band blir som när frisören sprayat blå spray vid en barnklippning. Spännande om man är 6 år. Jag är kanske för gammal... där har vi det. Söker mig mot moraklocksforumet istället.
Jag slog till på en ny 1359 och gillar den lilla detaljen med blå sekundvisare. I verkligheten syns den ju inte som på en detaljbild då den är så liten, samtidigt som det ger klockan lite "liv" tycker jag. Har ofta blå skjorta på jobbet o då matchar ju de varandra lite sådär knappt synligt. :)
IMG_0661.jpg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor

Whale

Cartier
2-Faktor
Hejsan,
Har kikat på en PAM111 och har ingen erfarenhet klockorna. Ngn som har ngt att varna mig inför? Positiva ord om modellen emottages också med nöje!
 

Bennemannen

Breitling
...ofta frågar folk mig hur dom ska kunna välja vilken Panerai dom ska köpa och säger 'alla ser ju likadana ut', så jag tänkte skriva en liten guide. Förhoppningsvis kommer denna att hjälpa dig göra ditt val...

Tänk på att jag endast kommer att ta upp dom vanligaste modellerna och inte alla über specialare och tourbilloner och dylikt, utan mer en guide för normal person att välja sin första Panerai...

Steg ett är att välja vilken 'serie' du vill ha för det finns två:

Luminor eller Radiomir, 99% väljer nog en Luminor som sin första Panerai då den är den serien som dom flesta tänker på när man säger Panerai pga det karakteristiska kronskyddet och denna finns även som Submersible med vridring som är en dykarvariant och Radiomir har endast en 'big crown' utan kronskydd.

Kort sagt kan man säga att Luminor är den sportiga, Luminor Submersible dykaren och Radiomir den dressade varianten...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Luminor

1263472688026_Pam024_Front.jpg

Luminor Submersible

1263404531010_Pam_00210.jpg

Radiomir



Luminor

00016517.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Så om du valt Luminor så finns det lite olika storlekar

40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)

Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.

1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)

1286793265851_Pam_00112.jpg

Bettarini Boett

1263409468866_Pam_312.jpg

1950's Boett


Luminor Submersible

00016276.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i två storlekar och har till skillnad från Luminor en vridbar dykring.

44mm
47mm

Radiomir

00018495.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du valt Radiomir måste du också välja storlek

42mm
45mm
47mm

Struligt, det är bara början, sen bör du väla material, Stål, Titan eller guld...

Sen börjar vi med funktioner eller komplikationer som man säger på klockspråk, och här är Panerai lite speciella eftersom dom mest eftertraktade är oftast är sk 'Base' varianter eller med andra ord endast tim och minut visare dvs ingen sekundvisare alls och dom med egen sekund tavla kallas för 'Marina' sedan finns det en hel drös olika varianter med:

GMT
8 dagarsverk
10 Dagarsverk
Power Reserve
Splitsecond
Regatta
M.fl..

Dom allra flesta Panerai har svarta tavlor, men det finns även enstaka vita, blå och flertalet bruna varianter...

Dom flesta väljer en Base eller Marina variant...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Base

1263403806082_Pam_00111.jpg

Marina

När du valt detta så kan du börja tänka på om du vill ha sk sandwich eller målad tavla, med Sandwich menas att tavlan har utskurna siffror och indexar och en hel tavla med självlysande material under som lyser upp genom tavlan och detta är en specialitet som Panerai är kända för och det snyggaste enligt mig, med målad tavla menas att det är som på andra klockor att indexarna och siffror är målade med självlysande material på tavlan....

NEWvsOLD2.jpg

Den till vänster är Sandwich och den till höger målad

Sedan så finns vissa modeller med länk men det allra vanligaste är att man har sin Panerai på antingen Gummi, Ammo eller Kroko band...

Om du ny följt detta så borde du kunna hitta en Panerai för dig

Lycka till....

Snygg guide. Nice med lite överblick!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Bumpar gammal tråd med ny fråga (och lite bilder för att det blir roligare): Finns det eller har det funnits en icke-blå variant av PAM688?
pam00688-ad.png


För som jag förstår det är den likadan som 1392 förutom tavelfärg och gmt-visare?
pam01392-4f.png

På 1535 får man ju GMT men blir inte kompis med den tavlan (eller målade siffror).
128836-x-Panerai-Luminor-1950-PAM00535-128836.jpg


Drömmen vore estetiken från 233/533 i samma case som 1392
700.jpg


Så den bredare frågan är kanske: Finns det en 42mm panerai med GMT och sandwich som inte är limiterad?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar gammal tråd med ny fråga (och lite bilder för att det blir roligare): Finns det eller har det funnits en icke-blå variant av PAM688?
pam00688-ad.png


För som jag förstår det är den likadan som 1392 förutom tavelfärg och gmt-visare?
pam01392-4f.png

På 1535 får man ju GMT men blir inte kompis med den tavlan (eller målade siffror).
128836-x-Panerai-Luminor-1950-PAM00535-128836.jpg


Drömmen vore estetiken från 233/533 i samma case som 1392
700.jpg


Så den bredare frågan är kanske: Finns det en 42mm panerai med GMT och sandwich som inte är limiterad?

Jag tror inte det. Jag hittar ingen på watchbase, så jag tror inte det har funnits.

Om du vill ha ett djupare svar av den samlade expertisen så skulle jag fråga i Den allmänna panerai tråden under avdelningen Paneristi Sweden ...
 
Topp