• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Panerai...

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Att välja är ju galet svårt. Just nu ska jag börja om. Av nån anledning drar det mest mot 359 - kanske 1359 - men jag är inte övertygad om att det är värt det ,givet att det finns så få till vettiga pengar. Hade flera i siktet men nu är de borta. Tittar nog hellre efter en fin 359 ur andra hand. Sen är jag inte övertygad om den blå sekunden - eller var det att häda..?! Till en del band blir som när frisören sprayat blå spray vid en barnklippning. Spännande om man är 6 år. Jag är kanske för gammal... där har vi det. Söker mig mot moraklocksforumet istället.

Jag stödjer dig i ditt 359-beslut. Jag har ett exemplar, köpt begagnat. Har sneglat en hel del på 1359 men tycker inte det är värt prisskillnaden. Go for it! Min säger hej.
IMG_2997.JPG
 

Quartz

Breitling
Jag stödjer dig i ditt 359-beslut. Jag har ett exemplar, köpt begagnat. Har sneglat en hel del på 1359 men tycker inte det är värt prisskillnaden. Go for it! Min säger hej.
IMG_2997.JPG
Mmm - nubuck krokodil med beige stickning - klass ! Mycket snyggt.
Får posta en köpes 359 när man väl blir fullvärdig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Att välja är ju galet svårt. Just nu ska jag börja om. Av nån anledning drar det mest mot 359 - kanske 1359 - men jag är inte övertygad om att det är värt det ,givet att det finns så få till vettiga pengar. Hade flera i siktet men nu är de borta. Tittar nog hellre efter en fin 359 ur andra hand. Sen är jag inte övertygad om den blå sekunden - eller var det att häda..?! Till en del band blir som när frisören sprayat blå spray vid en barnklippning. Spännande om man är 6 år. Jag är kanske för gammal... där har vi det. Söker mig mot moraklocksforumet istället.
Jag tycker jag får en bra bild. Du ska inte ha blå subsekund. Precis som du säger så är det kul med blått något år, sen vill ingen ha den. Sök en modell som håller över lång tid. 359 tror jag är en sådan.
 

Quartz

Breitling
Jag tycker jag får en bra bild. Du ska inte ha blå subsekund. Precis som du säger så är det kul med blått något år, sen vill ingen ha den. Sök en modell som håller över lång tid. 359 tror jag är en sådan.
Mmm, subsekunden ska hållas kort och inte sticka ut. På samma tema; I mina ögon lyfter facet på 297 mer med skinnband än på 088 tack vare sekundens stramare inramning. 359 alltså - tack för uppmuntran!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mmm, subsekunden ska hållas kort och inte sticka ut. På samma tema; I mina ögon lyfter facet på 297 mer med skinnband än på 088 tack vare sekundens stramare inramning. 359 alltså - tack för uppmuntran!
Nu pratar du om 2 modeller som båda är väldigt plottriga, om man normalt sett gillar Panerai strama återhållsamma design i övrigt. Personligen föredrar jag 297 bland dessa två, men gillar egentligen ingen av dem p.g.a. att tavlorna inte är lugna. Ni är det mycket tycke och smak, men jag säger vad jag tycker. :)
 

Quartz

Breitling
Nu pratar du om 2 modeller som båda är väldigt plottriga, om man normalt sett gillar Panerai strama återhållsamma design i övrigt. Personligen föredrar jag 297 bland dessa två, men gillar egentligen ingen av dem p.g.a. att tavlorna inte är lugna. Ni är det mycket tycke och smak, men jag säger vad jag tycker. :)
Bra rutet ! 088 o 297 är ju inte direkt stilla och måttfulla i uttrycket. Jag var bara fast i subsekunddesignens (!) estetiska inverkan på helheten. När vi ändå bara talar smak o inte fakta. Skönt med en sån här oas där ickefrågor också kan få legitimt utrymme och goda inspel i svåra val.
 
Hej panerister och andra kunniga. Finns det någon guide över de olika tjocklekarna? Duo är ju lite tunnare men finns det andra också? Inte ens deras hemsida är speciellt tydlig med detta... tacksam för svar.
Tack KS för ett trevligt forum!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ställ frågan i paneraitråden så ser fler den. Det finns ingen tabell men generellt gäller due tunnast, manuella lite tjockare och automat med massor av komplikationer tjockast. Däremellan alla undantag. Vissa verk är tunnare än andra och det är boetten anpassad till. Du tappar wr på tjockleken med due som sämst på 3 bar. Skruvad botten klarar minst 30 bar, men då är de flesta lite tjockare. Nya 911 ska dock vara ett undantag med både skruvad botten som klarar 30 bar och manuellt verk i tunnare boett.
 
Senast ändrad:

Seventhfool

Breitling
2-Faktor
Jag sitter och börjar bli redo för att slå till på en 359, men jag tänkte höra med er kunniga, vad bör en begagnad 359:a ligga på i pris?
Jag förstår givetvis att ålder, skick osv spelar roll..men en cirka siffra..så jag vet ungefär vad som är rätt prisbild.
Tack på förhand
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag sitter och börjar bli redo för att slå till på en 359, men jag tänkte höra med er kunniga, vad bör en begagnad 359:a ligga på i pris?
Jag förstår givetvis att ålder, skick osv spelar roll..men en cirka siffra..så jag vet ungefär vad som är rätt prisbild.
Tack på förhand
Jag sålde min nyligen för 48K. Jag skulle säga från ungefär där, 46-47 till typ 55, beroende på skick. Min var, ska jag säga, nyservad och tämligen perfekt, men jag sålde via Klocksnack och där blir det några tusen mindre än utanför.
 

JMW

Breitling
Jag sitter och börjar bli redo för att slå till på en 359, men jag tänkte höra med er kunniga, vad bör en begagnad 359:a ligga på i pris?
Jag förstår givetvis att ålder, skick osv spelar roll..men en cirka siffra..så jag vet ungefär vad som är rätt prisbild.
Tack på förhand
Hej, jag har en 359 som jag kan tänka mig att sälja. Har en tid nu haft planer på en 1312. Om du är intresserad så kan jag skicka lite bilder på den. Den är i väldigt bra skick. Det är en P serie, dvs modellår 2013. Mvh JMW
 

Baba O'Riley

Breitling
Är lite sugen på att kolla närmare på Panerai. Gillar estetiken, men är lite orolig att dom ska kännas för stora på mig. Samtidigt känns det fel att köpa en liten Panerai, halva grejen är ju att de är stora och ”in your face”.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är lite sugen på att kolla närmare på Panerai. Gillar estetiken, men är lite orolig att dom ska kännas för stora på mig. Samtidigt känns det fel att köpa en liten Panerai, halva grejen är ju att de är stora och ”in your face”.
Det vanliga är att folk säger som du, sedan testar de några olika modeller och hittar en som de är helnöjda med. Efter ett tag går de upp en storlek till. :D Vad har du för handledsomkrets? Jag kan starkt rekommendera en 1392 som rimlig instegsmodell, den osar Panerai, lagom tjock, men också ganska kort så att även ovana eller finlemmade människor gillar't.
 

Baba O'Riley

Breitling
Det vanliga är att folk säger som du, sedan testar de några olika modeller och hittar en som de är helnöjda med. Efter ett tag går de upp en storlek till. :D Vad har du för handledsomkrets? Jag kan starkt rekommendera en 1392 som rimlig instegsmodell, den osar Panerai, lagom tjock, men också ganska kort så att även ovana eller finlemmade människor gillar't.

Jag får kika in hos nån AD och prova på armen helt enkelt.
 
Topp