• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auctionata - Heuer only - crazy priser överlag

Per

Björklövens finest
2-Faktor
image.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Panik i Rolexvärlden?!
Nä. Mer en anomalitet. Dock intressant att det trots allt finns en viss risk inblandat i klockor för miljoner på auktioner. Det blir nu två världar av samlandet. De extremfina klockorna som säljs som investeringsobjekt samt "vanliga" klockor som säljs till vanliga klocknördar. När nu Heuers, Universals och annat säljs för dessa nivåer så blir klockorna framförallt trögare att sälja iom det inte längre är du och jag som handlar med dem. De finaste exemplaren ökar i pris och de sämre exemplaren blir fast hos ägaren som värderar dem så högt att ingen har råd att köpa dem medan finköparna helt enkelt avstår pga det sämre skicket. Jag tror att prisutvecklingen för sämre exemplar riskerar att sjunka samtidigt som ovanliga klockor alternativt toppskick blir dyrare.

@Gummo: Tycker du ska ha kvar den och njuta av en fin klocka.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Nä. Mer en anomalitet. Dock intressant att det trots allt finns en viss risk inblandat i klockor för miljoner på auktioner. Det blir nu två världar av samlandet. De extremfina klockorna som säljs som investeringsobjekt samt "vanliga" klockor som säljs till vanliga klocknördar. När nu Heuers, Universals och annat säljs för dessa nivåer så blir klockorna framförallt trögare att sälja iom det inte längre är du och jag som handlar med dem. De finaste exemplaren ökar i pris och de sämre exemplaren blir fast hos ägaren som värderar dem så högt att ingen har råd att köpa dem medan finköparna helt enkelt avstår pga det sämre skicket. Jag tror att prisutvecklingen för sämre exemplar riskerar att sjunka samtidigt som ovanliga klockor alternativt toppskick blir dyrare.

@Gummo: Tycker du ska ha kvar den och njuta av en fin klocka.
Men om, vilka är roligast? Leker med tanken... Vore schysst med en weekend till London eller Geneve och få gå runt och sprätta med hängslena på auktion:)
 

Anlu

Omega
Nä. Mer en anomalitet. Dock intressant att det trots allt finns en viss risk inblandat i klockor för miljoner på auktioner. Det blir nu två världar av samlandet. De extremfina klockorna som säljs som investeringsobjekt samt "vanliga" klockor som säljs till vanliga klocknördar. När nu Heuers, Universals och annat säljs för dessa nivåer så blir klockorna framförallt trögare att sälja iom det inte längre är du och jag som handlar med dem. De finaste exemplaren ökar i pris och de sämre exemplaren blir fast hos ägaren som värderar dem så högt att ingen har råd att köpa dem medan finköparna helt enkelt avstår pga det sämre skicket. Jag tror att prisutvecklingen för sämre exemplar riskerar att sjunka samtidigt som ovanliga klockor alternativt toppskick blir dyrare.

@Gummo: Tycker du ska ha kvar den och njuta av en fin klocka.

Var egentligen ironiskt menat. Men visst är det som du säger.
Helt fantastiskt att en "original owner" har fått nästan 1,5mil för sin gamla Milgauss :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men om, vilka är roligast? Leker med tanken... Vore schysst med en weekend till London eller Geneve och få gå runt och sprätta med hängslena på auktion:)
Roligast vore väl Phillips, före Christies, Sothebys och Bonhams men jag inbillar mig att de alla är rätt så kräsna och petiga när det gäller att ta in objekt till sina maj- och novemberauktioner.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
antagligen men beror nog på vem som beskriver den:D
Inbillar du dig att någon betalt 171k chf för att klockan beskrivits fel? Jag tvivlar något.

Jag tror droppet hänger ihop med att det är en extremt ovanlig referens och att den saknar de karaktäristiska delarna som gör 6541 så populär. Den har en dykbezel samt framförallt att den saknar blixtsekundvisaren. Det ihop med lite osis är nog den stora anledningen att den "bara" såldes för 100k chf. Dock blir det förmodligen vanligare i framtiden att dessa galna värderingar slår fel om inte den tokrika samlaren eller klockfonden är på köphumör. Det är hög risk/reward för dyra klockor numera och det kan slå åt bägge hållen.
 
Senast ändrad:

poormans

Rolex
vilket pris det slutligen blir vet man väl aldrig säkert vare sig med auktioner eller privata försäljningar
 

poormans

Rolex
jag menar att vad hodinkee skriver att den sålts för vid en privatförsäljning 2012 kan vara andrahandsuppgifter så vem vet
 

poormans

Rolex
om den är tropical eller inte beror nog på vem som säljer och vem som köper, jag ser inget tropical av den bilden
 

poormans

Rolex
fattade det som att 2012 var en privatförsäljning

vad är det som är märkligt ? att auktionspriser svänger? eller menar du att marknaden är på väg att krascha
 

poormans

Rolex
inte på de dyrare och dessutom som du säger själv tveksamma objekten men att en vanlig 1601 eller 1603 datejust gått från ca 15-17k till 20-23 k är ingen dramatisk uppgång
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
inte på de dyrare och dessutom som du säger själv tveksamma objekten men att en vanlig 1601 eller 1603 datejust gått från ca 15-17k till 20-23 k är ingen dramatisk uppgång
Nä. Den är ganska rutten. Mer intressant är vanlig sport som gått från 30-35 till 100.

För att återknyta till Heuers så har de nu gjort sin resa. Självklart kommer de att gå upp lite mer men jag tror det stora hoppet är gjort om vi bortser från one-offs och museikvalitet.
 

drClasse

Omega
Hello folks! Jag kommer ihåg då jag skulle köpa min första märkesklocka. Jag ville gärna köpa en Tissot-krono men den urmakare mina föräldrar anlitade här i Stockholm som var återförsäljare av Heuer tyckte jag skulle köpa en Autavia med då exotiska svarta urtavlan, eller kanske rentav en Monaco. Detta var 1968 tror jag, nja pengarna räckte endast till en manuell Heuer Camaro den gången som ligger på 10' idag i normalt använt skick. o_O
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hello folks! Jag kommer ihåg då jag skulle köpa min första märkesklocka. Jag ville gärna köpa en Tissot-krono men den urmakare mina föräldrar anlitade här i Stockholm som var återförsäljare av Heuer tyckte jag skulle köpa en Autavia med då exotiska svarta urtavlan, eller kanske rentav en Monaco. Detta var 1968 tror jag, nja pengarna räckte endast till en manuell Heuer Camaro den gången som ligger på 10' idag i normalt använt skick. o_O
Du kan nog glädja dig med att en Camaro inte längre går för 10k:)
 

drClasse

Omega
Flera av mina kompisar började också med Camaro i sin ungdom, bilmodellen alltså, vintage från sextiotalet av dem har nog haft en prisstegring likt klockan och de andra samtida sportbetonade modellerna :happyhappy:
 

drClasse

Omega
Jag har sett att det svenska märket Sjöö S, fastän inte vintage ännu, med sina mekaniska modeller också har nått ovanligt höga priser på begagnatmarknaden, trots en, får man nog säg,a rätt så medelmåttig design. Ett begränsat utbud, märket finns inte på E-bay, driver upp priserna på beg.marknaden enligt mitt förmenande..
 
Topp