• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Redan anmäld på ”önskelistan” :)

Men de ger ju inga direkta datum eller så. Tänker att man kan ringa eller maila då och då för att checka av läget. Har funkat med rolex ad iaf och fått tilldelning.
Jag var precis i Hamburg. Han va rätt transparent, ju bredare kollektion du har dvs du köper code 11, divers osv inte bara royal oak desto större chans. Ingen får en blå tavla som första tilldelning. Han nämnde att 15510st får han typ 5 per år och har 250 på kölistan liksom. Så gäller att bredda sig rejält om man vill fä tilldelning på royal oaks.

Jag var precis i Hamburg. Han va rätt transparent, ju bredare kollektion du har dvs du köper code 11, divers osv inte bara royal oak desto större chans. Ingen får en blå tavla som första tilldelning. Han nämnde att 15510st får han typ 5 per år och har 250 på kölistan liksom. Så gäller att bredda sig rejält om man vill fä tilldelning på royal oaks.
Jag har stått i kö på en 26450 i typ 5 år i London och även om de är supertrevliga i butiken (omöjligt att inte sitta ner och snack i minst en halvtimme när man är där), så är det alltid pust och stånk när det kommer till tilldelningar av klockor. Senast jag var inne fick jag höra "minst 5 år" till. I mitt fall har jag redan en 15450, vilket nästan känns som att det är en nackdel för mig. Som @15550st måste man nog sikta in sig på att köpa fler klockor eller ha lite (mycket!) flax, en klocka hjälper inte

IMG_1142.jpeg
IMG_1141.jpeg
IMG_1133.jpeg
IMG_1134.jpeg

Jag har stått i kö på en 26450 i typ 5 år i London och även om de är supertrevliga i butiken (omöjligt att inte sitta ner och snack i minst en halvtimme när man är där), så är det alltid pust och stånk när det kommer till tilldelningar av klockor. Senast jag var inne fick jag höra "minst 5 år" till. I mitt fall har jag redan en 15450, vilket nästan känns som att det är en nackdel för mig. Som @15550st måste man nog sikta in sig på att köpa fler klockor eller ha lite (mycket!) flax, en klocka hjälper inte
Ja alltså jag har en 15550st och ville skriva mig på en till, då sa han nej. Man får max ha en från samma ref. Exakt en 26450 jag också skrev upp mig på. Han nämnde typ indirekt att om man redan har en royal oak så ska man va glad. Så jag håller med dig. Därför jag är inne på en off shore nu för att bredda men samtisigt känns d sjukt att lägga runt 300k för något man kanske inte egentligen vill ha

Ja alltså jag har en 15550st och ville skriva mig på en till, då sa han nej. Man får max ha en från samma ref. Exakt en 26450 jag också skrev upp mig på. Han nämnde typ indirekt att om man redan har en royal oak så ska man va glad. Så jag håller med dig. Därför jag är inne på en off shore nu för att bredda men samtisigt känns d sjukt att lägga runt 300k för något man kanske inte egentligen vill ha
Bättre och köpa grått då? 300k på en offshore och ytterligare 280k är ju betydligt mer än marknadspris för en till royal oak.

Mmm jag har också blivit pushad åt offshore hållet. Jag tycker klockan kan vara rätt ball, men storleken funkar tyvärr inte för mig. Hade det gjort 37mm utan diamanter etc. hade det kunnat vara något, med nu när det inte går får man hoppas att de kan släppa en juste dressare eller något (inte 11.59)

Bättre och köpa grått då? 300k på en offshore och ytterligare 280k är ju betydligt mer än marknadspris för en till royal oak.
Det jag funderat på också men inne på att prova köpa en off shore ocj en code 11 å se. Får man igen sina pengar sen när man säljer dom vilket bör va rimligt om man köper till rätt pris. Sen klart segt att ligga ute med 500k och sen ytterligare 400k när man får tilldelning.

Mmm jag har också blivit pushad åt offshore hållet. Jag tycker klockan kan vara rätt ball, men storleken funkar tyvärr inte för mig. Hade det gjort 37mm utan diamanter etc. hade det kunnat vara något, med nu när det inte går får man hoppas att de kan släppa en juste dressare eller något (inte 11.59)
Helt enig. Men inne på en code 1159 faktiakt och ev även off shore å bara prova å se om ja får tilldelning snabbare. Du har väntat 5 år säger du med 1 liksom...

Det jag funderat på också men inne på att prova köpa en off shore ocj en code 11 å se. Får man igen sina pengar sen när man säljer dom vilket bör va rimligt om man köper till rätt pris. Sen klart segt att ligga ute med 500k och sen ytterligare 400k när man får tilldelning.
Dålig koll på offshore och code men säljs de inte för under list på andrahandsmarknaden?

Dålig koll på offshore och code men säljs de inte för under list på andrahandsmarknaden?
Stämmer.
Ytterst få AP,förutom just Royal Oak,har premium.
Därav trycket från butikerna att du måste diversifiera din samling innan de åtråvärda (premium) bitarna kommer allokeras till dig.

Ingenting konstigt med det. Butikerna är ju knappast där för att ge bort pengar utan som det så fint heter,
Premiera "Märkesentusiaster" och givetvis kontrollera marknaden.
Därav att alla fristående handlare (de få som fanns kvar) fick sina kontrakt avslutade 1/1/26

Stämmer.
Ytterst få AP,förutom just Royal Oak,har premium.
Därav trycket från butikerna att du måste diversifiera din samling innan de åtråvärda (premium) bitarna kommer allokeras till dig.

Ingenting konstigt med det. Butikerna är ju knappast där för att ge bort pengar utan som det så fint heter,
Premiera "Märkesentusiaster" och givetvis kontrollera marknaden.
Därav att alla fristående handlare (de få som fanns kvar) fick sina kontrakt avslutade 1/1/26
Mm det jag hade för mig, inte följt prisutvecklingen på code/offshore alls då det inte är klockor som tilltalar alls

Det jag tyckte va märkligt, köpa från ad och räkna på att få tillbaks pengarna. Men du menade att du skulle köpa av handlare men få tilldelning av AD snabbare? :)
Så tolkade jag också @15550st inlägg.

Dvs köpa det som säljs under list begagnat för att få en bred kollektion och tilldelning av det som säljs över från ÅF.
Vad skulle det ge för ÅFs? Finns ingen svårighet i att sälja åtråvärda bitar snarare tvörtemot.
Låter som ett solklart missförstånd.

Absolut.
Vad skulle dina begagnatinköp spela för roll menar du?
När ja snackade med honom handlade om bredden i din kollektion och ditt genuina intresse för varumärket. Jag tolkade just den biten kring om den va köpy hos AD eller ej att det inte spelade roll. Kan ha missförstått så klart, men om.dom bygger på passion föt varumärket så kvittar det var du köper tänker jag så länge du inte säljer tilldelade klockor

Så tolkade jag också @15550st inlägg.

Dvs köpa det som säljs under list begagnat för att få en bred kollektion och tilldelning av det som säljs över från ÅF.
Vad skulle det ge för ÅFs? Finns ingen svårighet i att sälja åtråvärda bitar snarare tvörtemot.
Låter som ett solklart missförstånd.
Dom är ju inte ÅF. Det är AP själva som vill styra sin profil mot att de som köper deras klockor ska älska varumärket. Men kan helt klart ha fel, ödmjuk för det. Sen samtidigt tror jag oavsett var man köpt, men en person som sitter på en RO 155510 typ vs en som har 3 stycken ink OS och 11.59 har större chans att tilldelas. Men ja ska fan fråga nästa gång.

När man tänker efter också, han sa inte när jag var där du borde börja med dessa modellerna via oss utan han pratade bara generellt. Hade d varit skrivet i sten att det handla om att köpa via dom så borde han sagt "jag kan skriva upp dig, men du måste köpa detta först av oss"

Senast ändrad:
Dom är ju inte ÅF. Det är AP själva som vill styra sin profil mot att de som köper deras klockor ska älska varumärket. Men kan helt klart ha fel, ödmjuk för det. Sen samtidigt tror jag oavsett var man köpt, men en person som sitter på en RO 155510 typ vs en som har 3 stycken ink OS och 11.59 har större chans att tilldelas. Men ja ska fan fråga nästa gång.

När man tänker efter också, han sa inte när jag var där du borde börja med dessa modellerna via oss utan han pratade bara generellt. Hade d varit skrivet i sten att det handla om att köpa via dom så borde han sagt "jag kan skriva upp dig, men du måste köpa detta först av oss"
Helt övertygad om att ni missförstått varandra.
Vem är inte ÅF? Butiken du besökt?
Då är det väl helt meningslöst vad de än påstår. Någon ny klocka kan de ju ändå inte sälja dig oavsett.

Nu har du inte talat om vad det är du vill köpa,eller så har jag missat,men är det bitar med röda siffror på beg marknaden så är det givetvis eoner lättare att få jämfört med de med gröna.

Då var den här, Royal Pop. Ser verkligen inte varför man tar fram en sån klocka.

För att intressera de som är totalt ointresserade av armbandsur/klockor.
Dagens kunder är döda om 40år.
Vilka ska vara morgondagens?

Personligen tycker jag det är ett genidrag av AP.

Fast man kan ju anstränga sig lite och göra den snygg istället för att låta Stevie Wonder designa en nyckelring

Smaken är väl som baken?
Och vad småfeta 50+ gubbar tycker är helt ointressant i detta fall.
Vi är inte kund/målgruppen.

Fråga vad13-20åringar som lever på sociala media tycker om detta.
Är det diss från dem är projektet en katastrof.
Snacka för dig själv, jag är varken småfet eller 50+ 😂

Den här är rätt återkommande bland unga på sociala medier så tror inte den gått hem direkt…
IMG_2211.jpeg

Intressant reflektion. När MoonSwatch kom har den fått väldigt mycket kritik från klockälskare där man ofta trycker på att den klockan minskar exklusiviteten och statusen i märket Omega. Att det sedan varit en försäljningsmässig succe är en annan sak. Lite samma sak med Blancpains variant, utan den där explosionsartade försäljningen. Det som jag tycker är intressant här är att jag inte läser så mycket kommentarer kring att en sån här klocka kommer minska APs attraktivitet. Varför nu Omega och Blancpain skulle påverkas negativt men inte AP förstår jag inte. Sen tror jag inte att valet att ha ett fickur egentligen kommer vara något som lockar ungdomar faktiskt, men där kanske jag har helt fel. Att en plastklocka utan egentlig hålbarhet inte rimmar så bra med 2026 eller AP är också saker som gör att jag inte förstår mig på alla positiva tongångar kring Royal Pop.

Tillbaka
Topp