• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AVSLUTAD! Passaround - Sinn 104 St Sa I

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jag gillade tavlan och vridringen men jag tycker samtidigt att den där riktiga toolwatch-känslan saknas. Det är lite som att Sinn inte kunnat bestämma om det skulle vara en dykare, ett flygarur, ett dressur och petat in egenskaper från alla tre utan någon röd tråd.
Håller helt med. Bra skrivet!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Håller helt med. Bra skrivet!
Thank you sir!
Lite synd, men de där småsakerna illustrerar hur något enligt spec kan verka perfekt ( 200m WR, dag+datumvisning, vridring med nedräkning för vardagliga och icke vardagliga aktiviteter) men i verkligheten inte skapar magin man söker. Nåväl, jag gick inte med i passarounden i hopp om att hitta drömklockan utan mest för att det var kul att testa lite. Jag är varken besviken eller ångrar något - So It's all good. :)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Thank you sir!
Lite synd, men de där småsakerna illustrerar hur något enligt spec kan verka perfekt ( 200m WR, dag+datumvisning, vridring med nedräkning för vardagliga och icke vardagliga aktiviteter) men i verkligheten inte skapar magin man söker. Nåväl, jag gick inte med i passarounden i hopp om att hitta drömklockan utan mest för att det var kul att testa lite. Jag är varken besviken eller ångrar något - So It's all good. :)
Bra summerat :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Thank you sir!
Lite synd, men de där småsakerna illustrerar hur något enligt spec kan verka perfekt ( 200m WR, dag+datumvisning, vridring med nedräkning för vardagliga och icke vardagliga aktiviteter) men i verkligheten inte skapar magin man söker. Nåväl, jag gick inte med i passarounden i hopp om att hitta drömklockan utan mest för att det var kul att testa lite. Jag är varken besviken eller ångrar något - So It's all good. :)
Det är ju ändå detta som gör att klockor är så roligt. Allt kan vara perfekt på pappret utifrån vad man tror men så saknas ändå något som får det att bli den där klockan man fastnar för. ;)
 

engst

Cartier
Efter gårdagens snabba och trevliga överlämning från @Svanis115 är det äntligen min tur. Känns som en spännande vecka!
0D20F2A7-F162-4EFE-A014-0B1C2F016D09.jpeg
 

engst

Cartier
Mitt kanske första intryck är att klockan är något mer blingig än väntat. I just det här fallet uppfattar jag det som något positivt.
E83DCBD3-D223-4937-9D7D-DED60AB8984A.jpeg

Litet synd bara att jag inte lyckades ta ett foto som bekräftade detta. Ni får väl helt enkelt tro mig...
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu har klockan landat hos mig. Första intrycket är gott, men redan hittat vissa detaljer som drar ner betyget en del. Kommer samla mina tankar i slutet av veckan och uppdatera med bilder under veckan. Blir skoj det här :)
20180820_183337-01.jpeg
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska försöka få iväg klockan till nästa deltagare idag.
Har tyvärr inte hunnit fota klockan så mycket som jag önskat under veckan då det varit en ruggigt stressig vecka, men lite intryck har jag hunnit få.
Vi börjar med det negativa:
- Känslan i vridningen. Tycker den känns plastig när man vrider den. Det finns också viss rörelse i vridningen när man trycker den neråt mot boetten. Vet inte om detta går att justera med skruvarna, men lite störande som det är nu.
- Claspen. Riktigt tråkig clasp tyvärr, hade gärna betalat lite mer för en bättre.
- Ändlänkarna. Gillar länken i sig, men ändlänkarna är helt enkelt inte snygga tycker jag.
-AR på utsida av glas. Kan inte förstå varför man har det. Finns redan små linjer i man kan se i vissa vinklar och ljus.
- Glasbaksida. På en sådan här klocka, varför?
Det positiva:
Boetten: Trodde jag skulle ha svårt för den helpolerade boetten, men det funkar riktigt bra. Härlig industriell känsla.
Talvan: I all sin enkelhet riktigt trevlig. Det händer precis tillräckligt och känns riktigt bra avvägd. Visarna lirar även dom mycket bra med tavlan.
Länken: Trodde PCL skulle vara ett stort minus, men det funkar riktigt bra till den helpolerade boetten.
AR: Mycket bra AR, men som sagt, varför på utsidan!?

Överlag tycker jag klockan är riktigt trevlig och för priset mycket bra i sin helhet. Det syns på klockan att den blivit hårdtestad under denna passaround i form av swirls och lite hairlines. Om det är för att den lätt suger åt sig märken eller för att den är testad i fält rejält vågar jag inte svara på, men tycker en sån här klocka bara blir bättre med lite spår av användning. Framförallt är det clasp och länk som bär spår av användning. Om jag skulle vinna klockan skulle den mycket väl kunna hitta en plats som beater i samlingen. Frågan är dock om jag inte skulle föredra en 103st.
20180826_105843-01.jpeg
20180823_140214-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Där dök den upp hos mig, intrycket såhär efter 1 timma är att den kan bli min beater om jag har turen att gå hem med den sen.

Trodde att den skulle upplevas som stor på mina relativt små handleder men nope. Precis i största laget men på rätt sida :)

20180829_190527.jpg

20180829_190443.jpg
 
Jag måste in och ryggdunka er (i detta fallet @TobiasD) som tar initiativ likt detta.
Dels får många chansen att för 5% (eller hur många man nu bestämmer sig för att vara) av priset, få prova på klockan en hel vecka, och inte bara under en eller max två relativt stressiga timmar hos AD innan köp. Vilket kan bespara en många tusenlappar i ev felköp man trodde skulle vara bra, som kändes bra i butikens ljus med en leende säljare som gång på gång påpekar att klockan såklart är som gjuten för just DIN handled.

Och dels får man läsa om de andras upplevelser om klockan, först och främst då kvalitets"frågor/känslor". Utseendet kan jag juh avgöra själv. Men som sagt, man kan lära mkt som någon annan i passningen nämnt, som man själv inte kanske hade märkt förrens efter ett halvår.

Dessutom finns juh faktiskt den lilla chansen att just du som en av 20, 50 eller kanske 100 "testpiloter" blir klockans ägare när den väl lottas ut! :)

Jag skulle gärna se fler passarounds på lite exklusivare klockor, kanske i prisspannet 50 till 100k.
Jag förstår såklart "problemen" som kan uppstå.
"För många" delaktiga i passningen = liten chans att faktiskt ta hem priset.
Utan många deltagare så skulle en plats av 20 kosta 5k, för en pass på en 100k krs klocka = stor risk att förlora relativt mkt pengar, men endast 5% chans att faktiskt vinna priset.
Många delaktiga i en passaround = gissningsvis rätt sliten dinka efter ett år och 50 handleder. Så den enda sorts klockor som skulle lämpa sig för något liknande vore kanske dressare där alla kan köra med eget band/den skickas runt på nån aftermarkethistoria liknande bandet den kommer på för de som inte vill/kan köpa eget band.
Originalbandet följer naturligtvis med klockan oanvänt till vinnaren.
Visst, det skulle ta tid, och kosta åtminstone det dubbla mot tex denna pass, och dessutom behöva ungefär dubbla antalet "medlemmar" och ta betydligt mycket längre tid.

Å andra sidan så skulle få dra på sig klockan och åka till jobbet som svetsare, utan istället bära den efter jobbet och på helg tex. Så en dressare skulle mest troligt vara i väldigt bra skick även efter 40 el 50 testpiloter (med vetskapen om att dessa är entusiaster och i regel är väldigt försiktig med klockor, kanske speciellt dressare?)

Nä, nu snurrade jag iväg, förlåt.
Men som jag skrev, ryggdunkar till @TobiasD och andra som styr upp dessa passarounds!
Själv har jag aldrig varit med på någon då ingen klocka som intresserat mig varit aktuell. Men kanske i framtiden? :)

Och så hoppas jag som sagt kanske få se någon smart individ lösa "gåtan" hur det ska bli "möjligt" att till en rimlig peng OCH en rimlig chans att ta hem vinsten,
Ska gå att passa runt någon exklusivare klocka.
Det vore intressant!
Tack för intressant läsning och mkt fina bilder.

Kör en Patek med lite komplikationer nästa gång! ;)

Mvh Roffe
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Nu har klockan landat hos mig. Ska verkligen bli kul att testa en Sinn för första gången.
Första intrycket
  • Stabil klocka
  • Bra passform för mig
  • Fin svart tavla
  • Bra lume
Ända tråkiga är att bezelen har fått några skrapmärken/dings. Det är svårt att undvika när klockan åker land och rike runt med en himla massa olika bärare av den.

Återkommer med ett mer samlat intryck av klocka vid ett senare tillfälle
IMG_4111.JPG
IMG_4112.JPG
IMG_4113.JPG
IMG_4114.JPG


Haha ser att jag har bränt mitt armhår på jobbet idag :) Skulle hjälpa till på golvet idag, då händer det såhär :banghead:
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Måste säga att denna klockan är riktigt trevlig. Känns som det är den optimala vardagsklockan.
  • Lätt avläst tavla
  • Daydate
  • Bra storlek
  • Inte topptung
  • Passar till bad,äventyr och kontorstjänst
  • Passar både på länk & läder
Hade jag köpt den själv? Kan ärligt inte svara på det. Känns som om jag är mer sugen på en 103. Hade jag velat vinna denna? HELL YES

Sinn 104 1800X1200.jpg
Sinn 104 rocks 1800x1200.jpg
 

Jaspero

Omega
Måste säga att denna klockan är riktigt trevlig. Känns som det är den optimala vardagsklockan.
  • Lätt avläst tavla
  • Daydate
  • Bra storlek
  • Inte topptung
  • Passar till bad,äventyr och kontorstjänst
  • Passar både på länk & läder
Hade jag köpt den själv? Kan ärligt inte svara på det. Känns som om jag är mer sugen på en 103. Hade jag velat vinna denna? HELL YES

Sinn 104 1800X1200.jpg
Sinn 104 rocks 1800x1200.jpg
Precis samma känsla har jag. Egentligen lockar en 103 mer, men skulle jag vinna klockan så skulle den bli nya jobbklockan utan tvekan. :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Rätt lustigt. Både 103:an och 104:an väckte mitt intresse men tyckte att 104:an uppfyllde fler kriterier än 103:an på något sätt. Nu har jag 104:an och är jättenöjd med den. Definitivt en vardagsklocka fast med möjlighet att klä i "finkläder" vid tillfällen. Men...jag är fasligt sugen på en 103:a med...
Samma här, en vardagsklocka. Men vi får se, finns en uttråkningsrisk kanske.
Precis samma känsla har jag. Egentligen lockar en 103 mer, men skulle jag vinna klockan så skulle den bli nya jobbklockan utan tvekan. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hade tänkt skriva ihop en liten recension nu efter en veckas testande och jag tror att mycket av det blir ett eko av tidigare testares intryck.
TLDR: Bra länk men kassa ändlänkar och billigt lås, kass med AR på utsidan då det lätt repas. I övrigt så är finishen grym, klockan otroligt clean och toolig så perfekt om man gillar sånt. Sämre är att dag/datum inte är ordentligt linjerade men det går förhoppningsvis att fixa på garanti.

Här är länken till min recension:
https://klocksnack.se/threads/recension-sinn-104-st-sa-i.98817/

Kan också meddela att klockan finns för upphämtning hos @TobiasD så nu är cirkeln sluten. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hade tänkt skriva ihop en liten recension nu efter en veckas testande och jag tror att mycket av det blir ett eko av tidigare testares intryck.
TLDR: Bra länk men kassa ändlänkar och billigt lås, kass med AR på utsidan då det lätt repas. I övrigt så är finishen grym, klockan otroligt clean och toolig så perfekt om man gillar sånt. Sämre är att dag/datum inte är ordentligt linjerade men det går förhoppningsvis att fixa på garanti.

Här är länken till min recension:
https://klocksnack.se/threads/recension-sinn-104-st-sa-i.98817/

Kan också meddela att klockan finns för upphämtning hos @TobiasD så nu är cirkeln sluten. :)
Hämtar upp den i eftermiddag, sen får vi bestämma oss för när vi vill ha utlottningen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vi hade bestämt oss för att hålla utlottningen idag, via Svenska Spels dragning som då visade att @Svanis115 vunnit klockan!
Grattis till dig.
https://www.svenskaspel.se/resultat/lotto (Nummer 18 var första numret från 1-20 i dragninsordningen)

Du får PM:a mig din adress! Antar att jag pratar för alla när jag säger att vi gärna ser lite bilder på din nya klocka när den anländer ;)

Tack för denna passaround.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Vi hade bestämt oss för att hålla utlottningen idag, via Svenska Spels dragning som då visade att @Svanis115 vunnit klockan!
Grattis till dig.
https://www.svenskaspel.se/resultat/lotto (Nummer 18 var första numret från 1-20 i dragninsordningen)

Du får PM:a mig din adress! Antar att jag pratar för alla när jag säger att vi gärna ser lite bilder på din nya klocka när den anländer ;)

Tack för denna passaround.
Gratulerar @Svanis115 hoppas du har haft en bra kväll! Nu åker väl bubblet fram?
 
Topp