Jag måste in och ryggdunka er (i detta fallet
@TobiasD) som tar initiativ likt detta.
Dels får många chansen att för 5% (eller hur många man nu bestämmer sig för att vara) av priset, få prova på klockan en hel vecka, och inte bara under en eller max två relativt stressiga timmar hos AD innan köp. Vilket kan bespara en många tusenlappar i ev felköp man trodde skulle vara bra, som kändes bra i butikens ljus med en leende säljare som gång på gång påpekar att klockan såklart är som gjuten för just DIN handled.
Och dels får man läsa om de andras upplevelser om klockan, först och främst då kvalitets"frågor/känslor". Utseendet kan jag juh avgöra själv. Men som sagt, man kan lära mkt som någon annan i passningen nämnt, som man själv inte kanske hade märkt förrens efter ett halvår.
Dessutom finns juh faktiskt den lilla chansen att just du som en av 20, 50 eller kanske 100 "testpiloter" blir klockans ägare när den väl lottas ut!
Jag skulle gärna se fler passarounds på lite exklusivare klockor, kanske i prisspannet 50 till 100k.
Jag förstår såklart "problemen" som kan uppstå.
"För många" delaktiga i passningen = liten chans att faktiskt ta hem priset.
Utan många deltagare så skulle en plats av 20 kosta 5k, för en pass på en 100k krs klocka = stor risk att förlora relativt mkt pengar, men endast 5% chans att faktiskt vinna priset.
Många delaktiga i en passaround = gissningsvis rätt sliten dinka efter ett år och 50 handleder. Så den enda sorts klockor som skulle lämpa sig för något liknande vore kanske dressare där alla kan köra med eget band/den skickas runt på nån aftermarkethistoria liknande bandet den kommer på för de som inte vill/kan köpa eget band.
Originalbandet följer naturligtvis med klockan oanvänt till vinnaren.
Visst, det skulle ta tid, och kosta åtminstone det dubbla mot tex denna pass, och dessutom behöva ungefär dubbla antalet "medlemmar" och ta betydligt mycket längre tid.
Å andra sidan så skulle få dra på sig klockan och åka till jobbet som svetsare, utan istället bära den efter jobbet och på helg tex. Så en dressare skulle mest troligt vara i väldigt bra skick även efter 40 el 50 testpiloter (med vetskapen om att dessa är entusiaster och i regel är väldigt försiktig med klockor, kanske speciellt dressare?)
Nä, nu snurrade jag iväg, förlåt.
Men som jag skrev, ryggdunkar till
@TobiasD och andra som styr upp dessa passarounds!
Själv har jag aldrig varit med på någon då ingen klocka som intresserat mig varit aktuell. Men kanske i framtiden?
Och så hoppas jag som sagt kanske få se någon smart individ lösa "gåtan" hur det ska bli "möjligt" att till en rimlig peng OCH en rimlig chans att ta hem vinsten,
Ska gå att passa runt någon exklusivare klocka.
Det vore intressant!
Tack för intressant läsning och mkt fina bilder.
Kör en Patek med lite komplikationer nästa gång!
Mvh Roffe