• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AVSLUTAD! Passaround - Sinn 104 St Sa I

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tydligen får jag inga aviseringar på tråden men här rullar det på, det ser jag nu!
Fina bilder och bra skrivet. :)
 

pankhurst

Omega
283B6FD2-855F-4EA8-BC2E-8D33BD4D493A.jpeg
9EC4696D-6741-4DC2-BE4C-D4682F5CC942.jpeg
36C598CB-0559-4E8F-A555-DD4E7531310D.jpeg


Då har klockan landat hos mig.. många härliga leveranser på kort tid.
Först kom unge nr.2 för två veckor sedan sen ny bil(dubbelt upp på tysk kvalite en stund nu) på det och som lök på laxen denna passaround. Lägger ifrån mig tudorn och lever loppan kommande löningshelg så får vi se om den klarar av det

Får tacka @Strindberg för fint packeterat av utdrag från ett vårnummer från FIB Aktuellt :p

Första intrycket är härlig och att den kommer förmodligen växa.
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tjena! Lite kort reflektion från en som inte har så mycket tid för tillfället!

Positivt överlag! Jag blev överraskad att länken var så pass bekväm och att den var så iögonfallande! Trodde inte jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde. Blev väl något förvirrad av att vridningen går åt "fel håll" men inget som stör och antar att det har sin funktion om man är pilot?
Riktigt schysst klocka överlag faktiskt!

Hade kunnat tänka mig att den kunde vara lite mindre men tyckte det va en bra storlek ändå!
Tror dock den andra länken hade varit mer i min smak!
Tycker dock man kan skippa open caseback!
Blev inte så utförligt men är somsagt stressad och har inte så mycket tid just nu! Här kommer lite bilder (förbehåll för att jag kanske lagt upp någon av bilderna tidigare)
DSC00340.JPG
DSC00338.JPG
DSC00309_1.JPG
DSC00305_1.JPG
 

Orco

Cartier
Efter en trevlig överlämning med @curler2 så har jag tagit med mig denna skönhet hem:)
Justerade länken och sedan beskådade klockan i lugn och ro och helhetsintrycket känns verkligen gediget och "tyskt"
Däremot hade jag sett att insexnycklarna var av bättre finish. Ser riktigt tråkiga ut, ungefär som att man skulle ha dragit fel skruvar med dom. Nåväl!
Nu kommer en testperiod så återkommer jag när det drar mot sitt slut:)
20180612_193410.jpg
20180612_193435.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
...Nej, den är min!
Det var min spontana reaktion när @Orco ville hämta klockan. Men han fick den ändå utan handgemäng.
IMG_20180615_073336.jpg

Jag har inte så stor kunnighet vad det teknikaliteterna så jag fokuserar på känsla, användning och kryddar med bilder.
Jag har rätt smala handleder hade varit lite fundersam över att boetten mäter 40mm och är 14mm hög.
PSX_20180610_151011.jpg

PSX_20180610_151149.jpg
Det tog inte lång tid för mig att ändå bli kompis med den här lättburna klockan, den satt faktiskt på armen i stort sätt varje dag fast jag annars mest tycker om små sportur och annat som hittas på Vintagesidan.
PSX_20180607_080131.jpg

Som tidigare nämnts så är den nog lite av en hybridklocka, ...lite pilot, lite dykare. Hos mig levde den dock mest ett rätt stillsamt liv på landbacken.
IMG_20180605_231337.jpg


IMG_20180607_202259.jpg
Det jag slås av hur välgjord den känns, tyngden, det exakta klickandet ifrån bezel, sekundvisarens svepande, den skruvade kronan, polering och ytor. Att jag är imponerad kan i och för sig bero på att jag aldrig köpt och ägt en klocka med femsiffrig prislapp. En klocka med open caseback har jag inte heller tidigare ägt. För all del roligt att se rotor och ett vackert urverk arbeta men jag klarar mig utan det. Inget som jag skulle se som ett säljargument.
Tvärtemot en del andra i passarounden tycker jag att den monterade stållänken är bra, även om detaljfinishen i länkarna hade kunnat få vara ännu lite bättre. Länken har hur som helst stora möjligheter till att kunna finjustera längden för bästa möjliga komfort.
IMG_20180607_192845.jpg


IMG_20180607_192613.jpg


IMG_20180615_073801.jpg

Kanske för klocktypen något korta bandhorn men för mig med smala handleder passade det bra. Jag har även provat ett eget lite stadigare läderband och det fungerade i mitt tycke också bra. Läderband är väl egentligen lite mer min grej men ägde jag den här klockan så skulle nog ändå stållänken få sitta på den mesta tiden. Ett grovt canvasband eller gummi skulle också kunna vara bra alternativ.
Lumen är med mina mått ifrån mögelträsket, -fantastisk!
IMG_20180605_231522.jpg

Användarvänlig minut och timvisare med en svepande sekundvisare som kompis.
PSX_20180605_173557.jpg

Klockan är jättetrevlig och känns faktiskt tysk. Kanske den är som en Volkswagen, mycket kvalité utan extra lulllull. Det enda som faktiskt nästan känns undermåligt är de bifogade insexnycklarna som redan tenderar bli runddragna. Bandverktyget är dock helt ok.
PSX_20180615_061451.jpg

Skulle jag bli den som vinner den efter passarounden skulle den helt klart få mycket handledstid hos mig.
IMG_20180606_000018.jpg

Såhär ska man tydligen ta bilder på whisky och klockor ihop, det har jag sett på KS. ;)
PSX_20180610_150809.jpg
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
...Nej, den är min!
Det var min spontana reaktion när @Orco ville hämta klockan. Men han fick den ändå utan handgemäng.
IMG_20180615_073336.jpg

Jag har inte så stor kunnighet vad det teknikaliteterna så jag fokuserar på känsla, användning och kryddar med bilder.
Jag har rätt smala handleder hade varit lite fundersam över att boetten mäter 40mm och är 14mm hög.
PSX_20180610_151011.jpg

PSX_20180610_151149.jpg
Det inte lång tid för mig att bli kompis med den här lättburna klockan, den satt faktiskt på armen i stort sätt varje dag fast jag annars mest tycker om små sportur och annat som hittas på Vintagesidan.
PSX_20180607_080131.jpg

Som tidigare nämnts så är den nog lite av en hybridklocka, ...lite pilot, lite dykare. Hos mig levde den dock mest ett rätt stillsamt liv på landbacken.
IMG_20180605_231337.jpg


IMG_20180607_202259.jpg
Det jag slås av hur välgjord den känns, tyngden, det exakta klickandet ifrån bezel, sekundvisarens svepande, den skruvade kronan, polering och ytor. Att jag är imponerad kan i och för sig bero på att jag aldrig köpt och ägt en klocka med femsiffrig prislapp. En klocka med open caseback har jag inte heller tidigare ägt. För all del roligt att se rotor och ett vackert urverk arbeta men jag klarar mig utan det.
Tvärtemot en del andra i passarounden tycker jag att den monterade stållänken är bra, även om detaljfinishen i länkarna hade kunnat få vara ännu lite bättre. Länken har hur som helst stora möjligheter till att kunna finjustera längden för bästa möjliga komfort.
IMG_20180607_192845.jpg


IMG_20180607_192613.jpg


IMG_20180615_073801.jpg

Kanske för klocktypen något korta bandhorn men för mig med smala handleder pasade det bra. Jag har även provat ett eget lite stadigare läderband och det fungerade i mitt tycke också bra. Läderband är väl egentligen lite mer min grej men ägde jag den här klockan så skulle nog ändå stållänken få sitta på den mesta tiden. Ett grovt canvasband eller gummi skulle också kunna vara bra alternativ.
Lumen är med mina mått ifrån mögelträsket, -fantastisk!
IMG_20180605_231522.jpg

Användarvänlig minut och timvisare med en svepande sekundvisare som kompis.
PSX_20180605_173557.jpg

Klockan är jättetrevlig och känns faktiskt tysk. Kanske den är som en Volkswagen, mycket kvalité utan extra lulllull. Det enda som faktiskt nästan känns undermåligt är de bifogade insexnycklarna som redan tenderar bli runddragna. Bandverktyget är dock helt ok.
PSX_20180615_061451.jpg

Skulle jag bli den som vinner den efter passarounden skulle den helt klart få mycket handledstid hos mig.
IMG_20180606_000018.jpg

Såhär ska man tydligen ta bilder på whisky och klockor ihop.;)
PSX_20180610_150809.jpg
Snyggt!
 

Erik Z

Omega
Kul att se "min" klocka i denna tråd. Helt klart den som får mest handledstid. Kvalitet i Omegaklass skulle jag säga Löjligt prisvärd och perfekt allroundklocka.
Enda jag skulle ändra kanske är att skippa open caseback. Och definitivt ha drilled lug holes. (absolut.!)
Och kanske nöja sig med AR coating på undersidan av safirglaset Som ni ser på bilden är övre coatingen rätt sliten efter tre år. (ses iofs bara i vissa ljus.
Funderar på att låta putsa bort den helt
dg78G0H.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kul att se "min" klocka i denna tråd. Helt klart den som får mest handledstid. Kvalitet i Omegaklass skulle jag säga Löjligt prisvärd och perfekt allroundklocka.
Enda jag skulle ändra kanske är att skippa open caseback. Och definitivt ha drilled lug holes. (absolut.!)
Och kanske nöja sig med AR coating på undersidan av safirglaset Som ni ser på bilden är övre coatingen rätt sliten efter tre år. (ses iofs bara i vissa ljus.
Funderar på att låta putsa bort den helt
dg78G0H.jpg
Kul att du som "riktig" Sinnägare hänger på och skriver i tråden. Håller med om det mesta det du skriver där, som t.ex genomborrade bandhorn, det borde finnas på fler.
Klockan syns men ändå på ett mer diskret sätt, folk ser den och kommenterande den men är rätt okunniga om att märket faktiskt existerar. Har du samma erfarenhet där, @Erik Z ?
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Trevlig recension @curler2.
Intygar, som en annan "riktig" Sinnägare av en 104:a, den responsen från andra om märket.
+1 på borrade bandhorn.
Kul att du som "riktig" Sinnägare hänger på och skriver i tråden. Håller med om det mesta det du skriver där, som t.ex genomborrade bandhorn, det borde finnas på fler.
Klockan syns men ändå på ett mer diskret sätt, folk ser den och kommenterande den men är rätt okunniga om att märket faktiskt existerar. Har du samma erfarenhet där, @Erik Z ?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Trevlig recension @curler2.
Intygar, som en annan "riktig" Sinnägare av en 104:a, den responsen från andra om märket.
+1 på borrade bandhorn.
Tack för det!
Det var en rolig vecka, det enda jobbiga var att jag lovat mig själv att bara köra passaroundklockan rakt av hela tiden, jag är ju van att byta en gång om dagen... minst. ...Och så det där med att lämna över den till @Orco då! :angel: ;)
Nu ser jag fram mot passarounden med Oris Aquis Date.
 
Senast ändrad:

Erik Z

Omega
Kul att du som "riktig" Sinnägare hänger på och skriver i tråden. Håller med om det mesta det du skriver där, som t.ex genomborrade bandhorn, det borde finnas på fler.
Klockan syns men ändå på ett mer diskret sätt, folk ser den och kommenterande den men är rätt okunniga om att märket faktiskt existerar. Har du samma erfarenhet där, @Erik Z ?


Ja, det är min erfarenhet också. Den är diskret, men dom som "upptäcker" klockan frågar vad det är för nån.
Inte många som hört talas om Sinn. En bekant som är ägare till en mängd Rolex och liknande "lyxigare" märken kunde inte sluta kommentera en hel kväll hur grym han tyckte den var.
Det jag uppskattar är att den på grund av sin minimalistiska design växer med tiden. (no pun intended) Man tröttnar inte på den. Det är verkligen no-nonsense, tysk, solid qualität.
Plus att jag använder dess "countdown bezel" ofta, mycket praktiskt, speciellt till matlagning.
Sen är den ett riktigt "strap-monster". Det mesta funkar på den och den ändrar helt framtoning beroende på vad man sätter den på.
Vill inte hijacka tråden, men om ni ursäktar så kommer några bilder på den tyska kameleonten här:

Lädernato:
EyOx7IZ.jpg

Colareb racing-strap:
6i12IHL.jpg

SiowumD.jpg


Sinn original läderband:
40UQ54J.jpg

vn8XKfl.jpg


Colareb spoleto:
M8YdFPM.jpg

zTdoqBh.jpg


Grått Nato och fettfläckar:
K5Qkrpg.jpg


H-länk:
Saok9ez.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det är min erfarenhet också. Den är diskret, men dom som "upptäcker" klockan frågar vad det är för nån.
Inte många som hört talas om Sinn. En bekant som är ägare till en mängd Rolex och liknande "lyxigare" märken kunde inte sluta kommentera en hel kväll hur grym han tyckte den var.
Det jag uppskattar är att den på grund av sin minimalistiska design växer med tiden. (no pun intended) Man tröttnar inte på den. Det är verkligen no-nonsense, tysk, solid qualität.
Plus att jag använder dess "countdown bezel" ofta, mycket praktiskt, speciellt till matlagning.
Sen är den ett riktigt "strap-monster". Det mesta funkar på den och den ändrar helt framtoning beroende på vad man sätter den på.
Vill inte hijacka tråden, men om ni ursäktar så kommer några bilder på den tyska kameleonten här:

Lädernato:
EyOx7IZ.jpg

Colareb racing-strap:
6i12IHL.jpg

SiowumD.jpg


Sinn original läderband:
40UQ54J.jpg

vn8XKfl.jpg


Colareb spoleto:
M8YdFPM.jpg

zTdoqBh.jpg


Grått Nato och fettfläckar:
K5Qkrpg.jpg


H-länk:
Saok9ez.jpg
Kapa på bara, ingen bör ha något emot det för det är ju ändå rätt klocka.
Racingstrap var ju också jäkligt läckert till den klockan. Jag fick för mig att prova ett bra canvas också så jag sprang runt och letade i Sveriges fjärde stad, men det var tji. Borde ha förberett och skaffat innan.
 
Senast ändrad:
Topp