• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa investeringen?

carlanton

Audemars
Rimligt att anta att det är något som sålde dåligt när den släpptes, är totalt ointressant för samlare idag och säljs för småpengar eftersom att det är fullständigt omöjligt att föreställa sig att de ska kunna betinga något som helst värde.

Typ obskyra tidiga altimeterklockor och tidiga ana/digi-klockor, men redan där finns ju en del klockor som redan stiger i pris (Seiko Arnie), så det tåget kanske redan har gått? Man kan ju alltid hoppas på att pappas gamla Avocet är nästa rödsub!


image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förutom Rolex skulle jag säga vintagemodeller av märken som är på uppgående, GS, Zenith, JLC. Sen tror jag även vissa modeller av Breitling och Omega kommer stiga i värde allt eftersom klockintresserade återvänder till de märkena. Tror även urverksnörderiet kommer nå nya proportioner och då följer vissa mindre märken med som har exempelvis Zenith-urverk i sig.

"Boettsyskon" kommer säkert också fortsätta öka i värde, typ Vantage, Movado, Elgin mm.
Ovanstående är dock lite sena tåg att hoppa på.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag säger som jag brukar;
Jag tror vintage Tissot Kronografer kommer stiga mycket i pris.
Kostar idag kanske 3-5k och kommer säkert ligga runt 10 om några år.
Det är bara att man måste handla fan så många klockor om man vill göra stora pengar.
/j
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Bara vintage Rolex. Har inte sett en enda som inte har ökat i värde , ett par hundra %.................Titta på Submariner 5513 vanlig eller GILT från 1970 .Vilken annan klocka har stigit i pris lika mycket ? Några av dom andra vintage märken stiger också i värde,men långt ifrån Rolex.

Det är din perception som spökar. Visst, vintagesport är i många fall bra utvecklat (men du tittar å andra sidan på modeller som i dagsläget är värda mycket - jfr gärna hur förhållandet såg ut mellan plexisport och bubblebacks såg ut för 15 år sedan...), men exempelvis beggade tvåtons- eller guldvarianter av DJ/DD kostar idag lika mycket som du i kronor och ören gav i butiken för trettio år sedan.

Den här artikeln är nog ganska intressant i sammanhanget: http://www.bloomberg.com/news/2012-09-24/patek-philippe-collector-tops-s-p-with-18-gain-in-fund.html

Alfredo Paramico, som var med på Hodinkee styr fonden, och det enda han samlar på där är Patek och rolex så det är nog det definitiva svaret om vi pratar avkastning på riktigt, allt annat är nog bara tur och otur.

Nja, grejen är också den att Paramico är en sån lirare som med kapital, kontakter och inflytande faktiskt skapar marknaden i många fall. Han är så att säga facit, så i praktiken allt som är "unikt" och han köper mer eller mindre stiger i värde just på grund av den bekräftelse av viktighet och värde ett köp av honom innebär.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
G-Shocks i "fräcka" färger som släpps i samarbete med någon kändis/något företag säljer i princip alltid slut på några veckor och stiger i pris direkt.

Denna till exempel gjordes i 300 ex 2010, listpris 3800 dollar.
Om man lyckas hitta en nu kostar de runt 20000 dollar, såldes en på ebay förra året för drygt 21000 dollar.

Ja, jag hade köpt en om jag hade haft råd.
image.jpg
 
Tror nog att de flesta förstår att gamla Heuer är rätt så schysst pris-satta sen länge. Särskilt underbara Bund! Extremt mycket klocka för under 2k som bara kan stiga.
Men visst, det är bara trams om man ser hur utvecklingen varit på en del Rollar. 6538, DRSD mm...

Hej. Var hittar du de nånstans?
Skulle gärna köpa en.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tror nog att de flesta förstår att gamla Heuer är rätt så schysst pris-satta sen länge. Särskilt underbara Bund! Extremt mycket klocka för under 2k som bara kan stiga.
Men visst, det är bara trams om man ser hur utvecklingen varit på en del Rollar. 6538, DRSD mm...
Bund =under 20k menar du väl...?

Generellt när det gäller prisökning känns det som att objekt går ner i ett antal år tills det vänder och går upp..
Jag köpte tex en svarttavlad Zenith el primero från tidigt 2000 tal i mina ögon billigt ,modellen andas ganska mycket 90-tal. Klockor som denna tror jag kommer stiga..

Även 70-tals/80-tals klockor i lite klumpiga casar typ omega speedmaster mark modeller och andra liknande sinn och så tror jag kommer stiga.
 

poormans

Rolex
Ja självklart! Frågan är bara hur mkt utrymme det finns för de att gå upp mer...Fast så säger man ju alltid, när egebtligen har något blivit billigare?


runt augusti-oktober 2008, strax efter en topp med bla rolex revolution auktionen, när det small hos bankerna i usa, då blev de flesta vintage rolex billigare, tex manuella pump pusher daytonas för ca 18k usd hos retail handlare som robert maron men kvalitetsklockorna hämtade sig snabbt dock höll sig de mediokra och vanligare rolexmodellerna billigare ett bra tag

men som flera sagt vintage rolex men även transitionals typ 16800, 16760, osv då produktionstiden på dem var ganska kort


cheers

christian
 

Pope

Cartier
Bund =under 20k menar du väl...?

Generellt när det gäller prisökning känns det som att objekt går ner i ett antal år tills det vänder och går upp..
Jag köpte tex en svarttavlad Zenith el primero från tidigt 2000 tal i mina ögon billigt ,modellen andas ganska mycket 90-tal. Klockor som denna tror jag kommer stiga..

Även 70-tals/80-tals klockor i lite klumpiga casar typ omega speedmaster mark modeller och andra liknande sinn och så tror jag kommer stiga.

Jo, 2k är nog optimism på idiotnivå. :D 20 så klart.
 
  • Like
Reactions: Ako
Topp