• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Om det är en mindre skillnad upp till 150k så kan man alltid använda ex Betalo för att på den vägen nå det belopp som krävs för 2-4-1. Ex betala hyra eller CSN. Blir en liten extra kostnad men vet man att 2-4-1 kommer till användning är det värt det.

Kör själv Amex Premium + SAS MC och det är en kombo som funkar överallt.

Eller så skaffar man ett Amex Classic och kör det tills att spenderingen är kring 150K. Då kan man bli värvad igen och vipps ytterligare 12 000 Poäng. Någonstans får man inte glömma att det är poäng man får gratis för att spendera pengar, det är ingen välgörenhet. Om man spelar sina kort rätt och optimerar sin intjäning via kampanjer, tanka på Preem, kanske får en inbjudan så är det inte svårt att minst vartannat år få en gratis resa till USA eller Asien. Det är ju inte så dåligt när man tänker efter? Gratis flygbiljetter för ingenting... Jag har haft Amex + MC i snart tre år och tidigare kört olika lösningar från SHB med fondandelar etc vilket inte jag mig något värde alls..

Kollade resor nu, har 100k poäng (ish). Men det går ju inte att boka en resa (i princip) i december eller januari? Alla är borta (nästan). Kollade till Miami, Chicago mfl.

Rätt kasst måste jag säga...

Kollade resor nu, har 100k poäng (ish). Men det går ju inte att boka en resa (i princip) i december eller januari? Alla är borta (nästan). Kollade till Miami, Chicago mfl.

Rätt kasst måste jag säga...

https://travelhacks.azurewebsites.net/ använd den, en bra funktion. Med SAS är det svårt att hitta bonusresor om man inte har lång framförhållning eller kan boka väldigt kort inpå. Inom Star Alliance bör det inte vara några problem. Då söker du med fördel via uniteds hemsida.

På denna sida hittar du allt som går att boka med sas https://www.sas.se/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Finns det inte där, kan du inte boka. Det underlättar dock att söka på enskilda sträckor. Men att hitta något direkt från Stockholm kan du glömma.

Bokade själv till Thailand över jul/nyår förra veckan. Från CDG via SIN med Singapore Airlines.

Det fanns resor till New York över jul och nyår via Wien (med Austria) eller via Zürich (med Swiss).

https://travelhacks.azurewebsites.net/ använd den, en bra funktion. Med SAS är det svårt att hitta bonusresor om man inte har lång framförhållning eller kan boka väldigt kort inpå. Inom Star Alliance bör det inte vara några problem. Då söker du med fördel via uniteds hemsida.

Sökte via United, i princip allt där är med United. Och ingen av dessa går att boka med SAS. Tallinn hänvisar till sidan jag posta här ovan.

Någon som har koll på bästa kortet för försäkringar vid köp av flygbiljett och hyra av bil?

/M

Amex Platinum, Handelsbanken Platinum sen ”sämre” Amex

Tack för snabbt svar. "Bäst" i min fråga avsåg "bäst för mig".:confused: Har ett MC guldkort via Danske Bank idag som jag av olika skäl kan tänka mig att komplettera med ytterligare ett kort att främst använda på utlandssemestrar.
Inte aktuellt att byta bank till SHB (som jag utgår från är ett krav för att få kort genom dem). Vad är bättre med AMEX Platinumkortet jämfört med "lägre" AMEX och är det motiverat mht den högre årsavgiften och hur står sig AMEX mot MC/VISA i detta avseende? Jag är ingen frequent flyer (3-5 utlandssemestrar/år, både långt bort och inte så långt bort;)).

/M

Tack för snabbt svar. "Bäst" i min fråga avsåg "bäst för mig".:confused: Har ett MC guldkort via Danske Bank idag som jag av olika skäl kan tänka mig att komplettera med ytterligare ett kort att främst använda på utlandssemestrar.
Inte aktuellt att byta bank till SHB (som jag utgår från är ett krav för att få kort genom dem). Vad är bättre med AMEX Platinumkortet jämfört med "lägre" AMEX och är det motiverat mht den högre årsavgiften och hur står sig AMEX mot MC/VISA i detta avseende? Jag är ingen frequent flyer (3-5 utlandssemestrar/år, både långt bort och inte så långt bort;)).

/M
Vad är det du saknar i reseförsäkringen med Danske Banks guldkort?
Om du enbart är ute efter försäkringsfördelarna hade jag istället tittat på att komplettera med separat hyrbilsförsäkring och eventuellt utökat reseskydd i din hemförsäkring för några 100 per år istället för kreditkort för flera 1000.

Hej alla SAS Amex Premium-anhängare där ute.

Fråga - funkar det att koppla Amex till PayPal och då få intjäning på tex klockor på Ebay betalade med PayPal? Eller tillkommer det då konstiga avgifter som gör det olönsamt i alla fall?

Fråga - funkar det att koppla Amex till PayPal och då få intjäning på tex klockor på Ebay betalade med PayPal? Eller tillkommer det då konstiga avgifter som gör det olönsamt i alla fall?

Som jag förstår det ska det fungera fint. Har inte provat själv dock.

Funkar och har själv använt det för just klockköp.

Vad är det du saknar i reseförsäkringen med Danske Banks guldkort?
Om du enbart är ute efter försäkringsfördelarna hade jag istället tittat på att komplettera med separat hyrbilsförsäkring och eventuellt utökat reseskydd i din hemförsäkring för några 100 per år istället för kreditkort för flera 1000.

Vet inte om jag saknar något.;) Har aldrig behövt använda någon försäkring vid resa och när ämnet kom upp här och frågan inte besvarats tidigare i tråden tänkte jag att istället för att uppfinna hjulet själv så kanske svaret ändå fanns om t ex omfattningen, servicen, "no bullshit" etc.

Är det bara försäkringsskyddet kan din idé vara den bästa.

/M

Hur håller ni koll på kampanjer för amex eurobonus? betalade en resa för mig och mina 3 vänner och fick 15000 EB poäng, varav 12000 var från en kampanj som jag inte hade någon aning om.

Finns det någon sida? Email utskick?

Hur håller ni koll på kampanjer för amex eurobonus? betalade en resa för mig och mina 3 vänner och fick 15000 EB poäng, varav 12000 var från en kampanj som jag inte hade någon aning om.

Businessclass.se forumet där har ju bra info om kampanjer generellt. Annars är inte den här tråden så dum heller för att hålla koll.

12000 poäng var inte din sign-up-bonus på Amex SAS Premium då som triggades i och med SAS-köpet?

Måste säga att om du inte reser väldigt mycket så var Amex SAS Premium en besvikelse och växlingen av amex poäng till SAS poäng var inte så bra som jag uppfattat. Jag bytte till ett Amex guld kort istället. Men reser du massa så är säkert SAS Amex bättre

Måste säga att om du inte reser väldigt mycket så var Amex SAS Premium en besvikelse och växlingen av amex poäng till SAS poäng var inte så bra som jag uppfattat. Jag bytte till ett Amex guld kort istället. Men reser du massa så är säkert SAS Amex bättre

Tråkigt att höra men jag förstår inte hur "värvningen" inte var så bra som du uppfattade eftersom att den är väldigt mycket som den är. Jag reser inte heller mycket men får mycket ut av mina poäng ändå. Gäller att hustla systemet på alla de olika vis men klart tar det både möda och tid.

Hoppas ditt nya kort ger dig guld i mun. Hoppas du såg till att bli värvad även för det kortet för extra poäng ;)

Tråkigt att höra men jag förstår inte hur "värvningen" inte var så bra som du uppfattade eftersom att den är väldigt mycket som den är. Jag reser inte heller mycket men får mycket ut av mina poäng ändå. Gäller att hustla systemet på alla de olika vis men klart tar det både möda och tid.

Hoppas ditt nya kort ger dig guld i mun. Hoppas du såg till att bli värvad även för det kortet för extra poäng ;)
Ja det jag missade var att man måste själv "jaga" poäng och "trixa" för att få ut det mesta av poängen... så jag orkar inte med det utav lathet så jag använder nu kortet att skjuta upp betalningar så när jag får in mina pengar från olika kommuner jag jobbar med vid slutet av varje månad som "lön" så betala jag av kortet så jag slipper ligga ute med mina egna pengar och det fungerar perfekt för det... hade klarat mig med ett vanligt betalkort tror jag men amex gav mig guld kortet första året gratis...

Tror besvikelsen grundar sig i din förväntan på kortet.
Vad hade du förväntat dig?

Har mitt Amex kopplat till PayPal. På utländska köp tillkommer avgifter för växling men kan inte se om den är sämre för att det är PayPal.
Exempel från 16/7: USD 28.50 blev valutakurs 0.1126 + avgifter sek 5,06 och slutsumma 257,95 sek

Så då kör vi lite annat. Cirkle K MasterCard. 1% återbäring om man tankat 1000liter soppa. Har haft tjänstebil i omgångar så inte kunna tanka med kortet men nu är jag på gång igen. Visserligen är bonusen bunden till inköp på macken men bara att dra av när man ändå tankar. Någon annan som ha input? T.ex vet någon om det slår över direkt vid 1000liter eller vid årsskifte? Inte där än så inte kollat upp det. Inte många kort med 1% längre efter OKQ8 och MedMera sunkat ner sig.

Svarar mig själv på hur man kommer upp i 1% bonus (svar från kundservice):
Så fort man har tankat över 1000 liter så kommer man automatiskt få 1% i bonus.
Detta gäller ett år framåt och har man under det "året" tankat 1000 liter fortsätter 1% bonus annars kommer det att gå tillbaka till 0.3%

Tillbaka
Topp