• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Hej jag skaffade SAS AMEX Premium kortet men jag kollade för dåligt upp växlingen mellan AMEX poäng till SAS poäng och jag har nu ett AMEX guld kort som jag fick av AMEX men jag hade skaffat ett Eurocard guld idag... för detta är enkelt vad du måste göra för att få ut något av SAS kortet:
  • När man handlar 150.000 SEK med SAS EuroBonus American Express Premium Card eller SAS EuroBonus American Express Elite Card får man en 50% rabatt voucher som gäller för en bonusresa med SAS och/eller andra Star Alliance flygbolags flygningar.
Jag sätter upp mycket på mitt kort men jag kommer inte upp i det ändå och kollar du in SAS sidan med alla krav på regler för vilken resa du kan använda din 50% på så nej det är inte lönt. Jag skall se efter 1 år med AMex guld hur mycket poäng jag får men är det som jag tror så byter jag när mitt gratis år är slut...

Jag är besviken på poäng systemet och ja visst om du sätter upp mycket på kortet är det säkert värt men det gör nog inte de flesta...


Det har varit en del negativitet gentemot Amex och deras bonussystem på senaste.

Det är viktigt och förstå att det inte är något som är gratis. Det hade inte varit gynnsamt för varken SAS eller Amex. Det tar ett tag att samla ihop poäng för en resa men om man handlar för ca 150’ per år (som kan anses vara riktmärke) och utnyttjar eventuella kampanjer så finns det goda utsikter.
 
Jag tror nog att det du refererar till som ”negativitet mot AMEX” är ett försök att få till stånd en debatt i tråden som inte bara handlar om att AMEX är guds gåva till människorna. Läser man tråden bakåt, kunde man (om man var konspiratoriskt lagd) tro att det sitter ett antal personer, anställda på AMEX, och skriver inlägg om AMEX otroliga förträfflighet och totala ofelbarhet (observera att jag INTE anklagar någon här att faktiskt vara anställd av AMEX!j.
Är man inte intresserad av att jaga erbjudande för att boosta sina poäng finns enklare sätt att handla på.
I övrigt är det, som sagts tidigare, inte helt lätt att hitta en lämplig bonusresa den tid man vill/kan åka, vilket begränsar värdet på förmånen.
Skall man t ex röra sig runt om i Sverige eller utomlands, är andra kort ofta bättre lämpade eftersom fler näringsidkare accepterar Mastercard.
 
Jag tror nog att det du refererar till som ”negativitet mot AMEX” är ett försök att få till stånd en debatt i tråden som inte bara handlar om att AMEX är guds gåva till människorna. Läser man tråden bakåt, kunde man (om man var konspiratoriskt lagd) tro att det sitter ett antal personer, anställda på AMEX, och skriver inlägg om AMEX otroliga förträfflighet och totala ofelbarhet (observera att jag INTE anklagar någon här att faktiskt vara anställd av AMEX!j.
Är man inte intresserad av att jaga erbjudande för att boosta sina poäng finns enklare sätt att handla på.
I övrigt är det, som sagts tidigare, inte helt lätt att hitta en lämplig bonusresa den tid man vill/kan åka, vilket begränsar värdet på förmånen.
Skall man t ex röra sig runt om i Sverige eller utomlands, är andra kort ofta bättre lämpade eftersom fler näringsidkare accepterar Mastercard.

Din teori kan vi döda direkt, det handlar absolut inte om något sådant, och det hade handlat om en rejäl intressekonflikt för en anställd hos Amex.

Jag har varit tydlig och transperent i min vinning samt den som blir inbjuden. I mitt fall är Amex med eurobonus som ”guds gåva”. Jag reser 1 gång per år i första klass eller business med min sambo för poäng. Jag spenderar strax över vouchern på mitt kort men utnyttjar spelet så mycket jag kan (kampanjer osv). Det tar tid, det kräver planering men det ger utdelning.

Gällande problem att hitta flyg så är det lite samma sak. Det tar tid, energi och kräver flexibilitet. Jag kan förstå att det är problematisk för en familj med barn som inte kan bestämma sig fyra dagar innan avresa. För min del har jag bokat resor ca 1 år i förhand eller väldigt bära inpå. Dem kan man avboka så sent som 24 timmar innan.

SAS har begränsat utbud med poäng. Det har däremot inte övriga bolag inom Star Alliance.

I min värld finns det inga andra kort på marknaden som kan matcha det jag får ut från Amex/Eurobonus. 110 000 poäng, 824kr i business till Tokyo Japan för två personer. En resa som hade kostat omkring 60 000kr i annat fall. Det är fint!! Men självklart kräver det arbete och kunskap. Flygbolagen bjuder inte på detta men med rätt medel får man bra utdelning.
 
Din teori kan vi döda direkt, det handlar absolut inte om något sådant, och det hade handlat om en rejäl intressekonflikt för en anställd hos Amex.

Jag har varit tydlig och transperent i min vinning samt den som blir inbjuden. I mitt fall är Amex med eurobonus som ”guds gåva”. Jag reser 1 gång per år i första klass eller business med min sambo för poäng. Jag spenderar strax över vouchern på mitt kort men utnyttjar spelet så mycket jag kan (kampanjer osv). Det tar tid, det kräver planering men det ger utdelning.

Gällande problem att hitta flyg så är det lite samma sak. Det tar tid, energi och kräver flexibilitet. Jag kan förstå att det är problematisk för en familj med barn som inte kan bestämma sig fyra dagar innan avresa. För min del har jag bokat resor ca 1 år i förhand. Dem kan man avboka så sent som 24 timmar innan.

SAS har begränsat utbud med poäng. Det har däremot inte övriga bolag inom Star Alliance.

I min värld finns det inga andra kort på marknaden som kan matcha det jag får ut från Amex/Eurobonus. 110 000 poäng, 824kr i business till Tokyo Japan för två personer. En resa som hade kostat omkring 60 000kr i annat fall. Det är fint!!
 
Din teori kan vi döda direkt, det handlar absolut inte om något sådant, och det hade handlat om en rejäl intressekonflikt för en anställd hos Amex.

Jag har varit tydlig och transperent i min vinning samt den som blir inbjuden. I mitt fall är Amex med eurobonus som ”guds gåva”. Jag reser 1 gång per år i första klass eller business med min sambo för poäng. Jag spenderar strax över vouchern på mitt kort men utnyttjar spelet så mycket jag kan (kampanjer osv). Det tar tid, det kräver planering men det ger utdelning.

Gällande problem att hitta flyg så är det lite samma sak. Det tar tid, energi och kräver flexibilitet. Jag kan förstå att det är problematisk för en familj med barn som inte kan bestämma sig fyra dagar innan avresa. För min del har jag bokat resor ca 1 år i förhand eller väldigt bära inpå. Dem kan man avboka så sent som 24 timmar innan.

SAS har begränsat utbud med poäng. Det har däremot inte övriga bolag inom Star Alliance.

I min värld finns det inga andra kort på marknaden som kan matcha det jag får ut från Amex/Eurobonus. 110 000 poäng, 824kr i business till Tokyo Japan för två personer. En resa som hade kostat omkring 60 000kr i annat fall. Det är fint!! Men självklart kräver det arbete och kunskap. Flygbolagen bjuder inte på detta men med rätt medel får man bra utdelning.

Jag som arbetar med IT/digital kommunikation kan ju dock tycka att hela deras system är rätt värdelöst. Man behöver hemmsnickrade "hacks" för att hitta resor alternativt att ringa en växel i Tallinn. Om de (Star alliance, SAS et al) nu gjort analysen att detta bonussystem driver equity så borde man ju helt klart skapa en sida med ett hyfsat UX/UI där alla kan söka resor. Man bör ju vilja öka antalet bokade resor via poäng och då är tillgänglighet, smidighet och flexibilitet allt. Trenden i e-handel är helt mot "1 page check out" av just detta skäl.

Jag gillar ditt exempel, men vi kan ta mig som ett annat exempel. Jag har tjänat ihop strax under 100k poäng på 6 månader. Det räcker till en business-trip med min 2-4-1 till t.ex. chicago eller Miami. Asbra! Men vad blåser jag varje månad då? Jag snittar på runt 60-80k per månad på mitt kort. Frågan är hur mycket mer som går för att jag har just ett Amex och om jag av de 400-450k jag blåst på det kortet skulle kunnat spara till den eller någon annan resa istället?

Men just nu känns det värt det, eftersom jag ALDRIG hade lagt 50-60k SEK på en businessbiljett men utan problem kan blåsa 100-120k poäng på detsamma. (och flyga business är ju betydligt mer najs).
 
Hej jag skaffade SAS AMEX Premium kortet men jag kollade för dåligt upp växlingen mellan AMEX poäng till SAS poäng och jag har nu ett AMEX guld kort som jag fick av AMEX men jag hade skaffat ett Eurocard guld idag... för detta är enkelt vad du måste göra för att få ut något av SAS kortet:
  • När man handlar 150.000 SEK med SAS EuroBonus American Express Premium Card eller SAS EuroBonus American Express Elite Card får man en 50% rabatt voucher som gäller för en bonusresa med SAS och/eller andra Star Alliance flygbolags flygningar.
Jag sätter upp mycket på mitt kort men jag kommer inte upp i det ändå och kollar du in SAS sidan med alla krav på regler för vilken resa du kan använda din 50% på så nej det är inte lönt. Jag skall se efter 1 år med AMex guld hur mycket poäng jag får men är det som jag tror så byter jag när mitt gratis år är slut...

Jag är besviken på poäng systemet och ja visst om du sätter upp mycket på kortet är det säkert värt men det gör nog inte de flesta...
Förstår inte alls klagomålen. Du har en spend långt ifrån 150k, men förväntar dig ändå en kortleverantör som ger dig guld och gröna skogar.
Varför inte bara köra ett vanligt bankkort? Vad är det hos kreditkorten som du eftersträvar?
 
Kan man spara poängen hur länge som helst?
Om man har ett gemensamt SAS amex och sen skaffar ett SAS mastercard till sig själv borde man komma upp i en heldel poäng
 
Senast ändrad:
Jag som arbetar med IT/digital kommunikation kan ju dock tycka att hela deras system är rätt värdelöst. Man behöver hemmsnickrade "hacks" för att hitta resor alternativt att ringa en växel i Tallinn. Om de (Star alliance, SAS et al) nu gjort analysen att detta bonussystem driver equity så borde man ju helt klart skapa en sida med ett hyfsat UX/UI där alla kan söka resor. Man bör ju vilja öka antalet bokade resor via poäng och då är tillgänglighet, smidighet och flexibilitet allt. Trenden i e-handel är helt mot "1 page check out" av just detta skäl.

Jag gillar ditt exempel, men vi kan ta mig som ett annat exempel. Jag har tjänat ihop strax under 100k poäng på 6 månader. Det räcker till en business-trip med min 2-4-1 till t.ex. chicago eller Miami. Asbra! Men vad blåser jag varje månad då? Jag snittar på runt 60-80k per månad på mitt kort. Frågan är hur mycket mer som går för att jag har just ett Amex och om jag av de 400-450k jag blåst på det kortet skulle kunnat spara till den eller någon annan resa istället?

Men just nu känns det värt det, eftersom jag ALDRIG hade lagt 50-60k SEK på en businessbiljett men utan problem kan blåsa 100-120k poäng på detsamma. (och flyga business är ju betydligt mer najs).

Min uppfattning är att bolagen helst ser att poängen brinner inne vilket det också gör i många fall. Detta innebär att den lilla skaran som har tid, intresse och kunskap kan dra stora förmåner av att veta vad man gör. Det finns ju flertal forum och influensers som sprider tips på nätet.

Hade det varit enklare hade fler gjort det vilket inneburit lägre reward, för bolagen hade inte klarat det annars.
 
Beroende på status du har hos SAS så har poängen olika ”bäst-före” som Classic innehavare är det 5 år.
Okej, så om man inte kommer upp i tillräckligt med poäng för resan man vill göra så kan man spara dem tills nästa år. Känns ju väldigt fördelaktig.

Har kollat på lite cashback-kort och ”matkort”, känns som att man tjänar på att ha ett SASkort även om man bara kan resa för poängen vartannat år.

Gäller rabattvouchern bara på sasflyg eller funkar den med andra flygbolag inom star alliance?
 
Okej, så om man inte kommer upp i tillräckligt med poäng för resan man vill göra så kan man spara dem tills nästa år. Känns ju väldigt fördelaktig.

Har kollat på lite cashback-kort och ”matkort”, känns som att man tjänar på att ha ett SASkort även om man bara kan resa för poängen vartannat år.

Gäller rabattvouchern bara på sasflyg eller funkar den med andra flygbolag inom star alliance?

Absolut kan man spara dem! Vouchern kan du använda med samtliga bolag inom Star Alliance, och som vi nämnt har SAS sällan bäst tillgänglighet när det gäller bonusresor.
 
Förstår inte alls klagomålen. Du har en spend långt ifrån 150k, men förväntar dig ändå en kortleverantör som ger dig guld och gröna skogar.
Varför inte bara köra ett vanligt bankkort? Vad är det hos kreditkorten som du eftersträvar?

Nej nu läste du nog fel... jag skrev att JAG missade växlingen mellan AMEX poäng till SAS poäng och det var ingen annans fel än mitt då jag inte satt mig in i det helt... jag snittar precis under 150.000sek/år på mitt "jobb" kort som jag använder det till och ja efter läst tråden här och folk sagt att man kan använda poäng till massa saker så tänkte jag att det kunde vara ett bonus på alla pengar jag betalar med kortet.

Jag har inte kräv eller begärt guld och gröna skogar.... vart har du sett detta? Jag skrev till en person som precis som mig är ny till AMEX och jag svarade personen från mitt perspektiv. Men visa mig gärna var jag har begärt guld och gröna skogar någonstans?
 
Min uppfattning är att bolagen helst ser att poängen brinner inne vilket det också gör i många fall. Detta innebär att den lilla skaran som har tid, intresse och kunskap kan dra stora förmåner av att veta vad man gör. Det finns ju flertal forum och influensers som sprider tips på nätet.

Hade det varit enklare hade fler gjort det vilket inneburit lägre reward, för bolagen hade inte klarat det annars.

Och det är väl just det, att det inte driver equity. Med det menar jag (slarvig sätt att använda begreppet) att den vinst/förmån/ägarskap som SAS/Staralliance gör efter omkostnader förenat med bonussystemet sannolikt är obefintlig i bästa fall (Möjligen att de förlorar på såna som oss). Då tjänar man inte på att öka antalet engagerade medlemmar, för att det inte skapar mer intäkter. (Tvärt om så lär det öka kostnadsposten mer än intäkterna).

Men då förstår jag faktiskt inte syftet. Har man vid framtagandet av bonussystemet gjort analysen att större delen av medlemmarna inte kommer utnyttja förmånenerna och att det på det sättet ska bli vinstdrivande? Jäkligt skakig analys isf IMO.
 
Och det är väl just det, att det inte driver equity. Med det menar jag (slarvig sätt att använda begreppet) att den vinst/förmån/ägarskap som SAS/Staralliance gör efter omkostnader förenat med bonussystemet sannolikt är obefintlig i bästa fall (Möjligen att de förlorar på såna som oss). Då tjänar man inte på att öka antalet engagerade medlemmar, för att det inte skapar mer intäkter. (Tvärt om så lär det öka kostnadsposten mer än intäkterna).

Men då förstår jag faktiskt inte syftet. Har man vid framtagandet av bonussystemet gjort analysen att större delen av medlemmarna inte kommer utnyttja förmånenerna och att det på det sättet ska bli vinstdrivande? Jäkligt skakig analys isf IMO.


Tycker vi är lite off-topic nu. Uppenbarligen finns det ett intresse för kortet som jag förespråkar men det passar inte alla. Då finns det säkert bättre alternativ.

Vad gäller driften för flygbolagen så handlar det om lojalitetssystem och inte att generera kostnader. Systemen är byggda för att en ska välja deras bolag framför alla andra och där är din ”equity-drive”. Sen kan man, som jag, rida på vågen. Jag har ingen högre status då jag sällan flyger på betalbiljetter.
 
Har kollat lite på SAS Classic kortet då jag och frugan i stort sett bara reser inom Europa.
Det kommer bli en resa per år ungefär.

Är det värt att skaffa det?

Får man ett tvillingkort så man kan ha varsitt?

Hur länge kan man spara sin ”gratisresa”? Vi kommer spendera strax över 100k på ett år med det kortet. Vi reser på sommaren och är ju inge kul om man måste resa i december.

Hur stor är valmöjligheten med ”gratisresan”? Verkar som om man inte kan välja att resa vart man vill för resorna vekar ta slut?

Går det att betala online med kortet utan några avgifter?

Är väldigt grön på det här med kreditkort, all info välkomnas :)

Mycket handlar om förväntningar..
Om du spenderar 100k på ett år med Sas Eurobonus AMEX-kortet (ej elite-kortet som är det dyrare) så får du ca 15 000 poäng per år.
Blir du värvad får du 12 000 poäng vilket gör att du efter år 1 har 27 000 poäng, år 2 har du 42 000 poäng och år 3 har du då 57 000 poäng.
Det krävs 60k poäng för att åka till USA T/R för två personer om du spenderar 150k på ett år och får en 2-4-1 (halva priset på resan för två personer dvs åk 2 betala för en). Förväntar du dig en gratisresa varje år, då blir du besviken.. Tar du det "för vad det är" så kan du kanske var 3'e år eller så gratis till t.ex. USA vilket jag tycker är helt okej :)

De andra frågorna har du fått svar på så jag skippar att svara på dom :)
 
Senast ändrad:
Mycket handlar


Mycket handlar om förväntningar..
Om du spenderar 100k på ett år med Sas Eurobonus AMEX-kortet (ej elite-kortet som är det dyrare) så får du ca 15 000 poäng per år.
Blir du värvad får du 12 000 poäng vilket gör att du efter år 1 har 27 000 poäng, år 2 har du 42 000 poäng och år 3 har du då 57 000 poäng.
Det krävs 60k poäng för att åka till USA T/R för två personer om du spenderar 150k på ett år och får en 2-4-1 (halva priset på resan för två personer dvs åk 2 betala för en). Förväntar du dig en gratisresa varje år, då blir du besviken.. Tar du det "för vad det är" så kan du kanske var 3'e år eller så gratis till t.ex. USA vilket jag tycker är helt okej :)

De andra frågorna har du fått svar på så jag skippar att svara på dom :)

Mycket bra förklarat!!!
 
Mycket handlar om förväntningar..
Om du spenderar 100k på ett år med Sas Eurobonus AMEX-kortet (ej elite-kortet som är det dyrare) så får du ca 15 000 poäng per år.
Blir du värvad får du 12 000 poäng vilket gör att du efter år 1 har 27 000 poäng, år 2 har du 42 000 poäng och år 3 har du då 57 000 poäng.
Det krävs 60k poäng för att åka till USA T/R för två personer om du spenderar 150k på ett år och får en 2-4-1 (halva priset på resan för två personer dvs åk 2 betala för en). Förväntar du dig en gratisresa varje år, då blir du besviken.. Tar du det "för vad det är" så kan du kanske var 3'e år eller så gratis till t.ex. USA vilket jag tycker är helt okej :)

De andra frågorna har du fått svar på så jag skippar att svara på dom :)
Tänker ha Classic kortet då 150k kommer vara tufft komma upp i. Kommer även skaffa ett MC isånnafall. Så gissar att totalen landar strax under 200k.
Är inte intresserad av att resa utanför Europa och gissar att resorna är billigare i Europa?
Borde väl åtminstone lyckad skrapa ihop en ”gratisresa” vartannat år?
 
Tänker ha Classic kortet då 150k kommer vara tufft komma upp i. Kommer även skaffa ett MC isånnafall. Så gissar att totalen landar strax under 200k.
Är inte intresserad av att resa utanför Europa och gissar att resorna är billigare i Europa?
Borde väl åtminstone lyckad skrapa ihop en ”gratisresa” vartannat år?

Inom Europa reser du för 30 000 poäng tur och retur. Med en voucher blir det priset för två inom Europa. Men, att ansöka om ett Classic första året är lite dumt då det endast ger 6000 poäng vid värvning. Premium ger 12 000 och du kan enkelt byta efter första året och årsavgiften är gratis år 1.

Och du får 10 000 poäng för 100 000kr spenderar så din logik med resa vartannat år går ihop. Glöm inte att det alltid tillkommer skatt på biljetterna, den måste man betala själv. Oftast ett par hundralappar per person m SAS.
 
Extra kort ingår kostnadsfritt, så ni kan samla poäng tillsammans :)

Från att du får vouchern, halva priset rabatten, så har du innevarande år samt hela nästa år på dig att boka. Biljetter blir tillgängliga på SAS hemsida i regel 330 dagar innan avresa så är man tidig brukar det finnas gott om alternativ. Är man dock ute i sista minuten kan det bli svårare, vilket är förståligt. Till exempel så har jag en resa inbokad till Vietnam över jul och nyår, den bokade jag i maj. Business för två.

Jag betalar med mitt kort online och har inte märkt av några extra avgifter.

Nyckeln till att nå upp i bonuspoängen sen är att vara alert på erbjudanden etc. Till exempel så brukar avis köra en bra kampanj på hyrbilar. 10k poäng för varje tre dagarshyra. Personligen har jag då valt att boka upp ett antal bilar till den lägsta kostnaden och sen inte hämtat ut dom, man kan se det som att jag köper poängen egentligen. I år har jag på det sättet ”köpt” 100k eurobonuspoäng för motsvarande lite drygt 7000kr. 100k poäng tar mig i business nästan världen över med SAS + plus skatt på några hundringar.

Har du fler frågor är det bara hojta.
Hur håller man enklast koll på Avis-kampanjerna? Just nu verkar det bara vara 1000p per bokning.
 
Skjuter ut en fråga här i brist på ork att hitta en mer passande tråd :D
Jag har en mer redovisnings och skattemässig fråga rörande kreditkort. Är det ok att dra årsavgiften för amex platinum på företaget? tänker med hänsyn till att bl.a reseförsäkringen nyttjas i tjänsten.
 
Skjuter ut en fråga här i brist på ork att hitta en mer passande tråd :D
Jag har en mer redovisnings och skattemässig fråga rörande kreditkort. Är det ok att dra årsavgiften för amex platinum på företaget? tänker med hänsyn till att bl.a reseförsäkringen nyttjas i tjänsten.

Ja, det kan du göra. Var dock noga med att du separerar så att du endast drar kostnader hänförliga bolaget till kortet. I annat fall kan jag tänka mig att det finns anledning för förmånsbeskattning.
 
Skjuter ut en fråga här i brist på ork att hitta en mer passande tråd :D
Jag har en mer redovisnings och skattemässig fråga rörande kreditkort. Är det ok att dra årsavgiften för amex platinum på företaget? tänker med hänsyn till att bl.a reseförsäkringen nyttjas i tjänsten.

Ja, det kan du göra. Var dock noga med att du separerar så att du endast drar kostnader hänförliga bolaget till kortet. I annat fall kan jag tänka mig att det finns anledning för förmånsbeskattning.
Att använda ett kreditkort som bolaget betalar avgiften för är inte en skattepliktig förmån, givetvis betalar du för de privata kostnaderna som belastat kortet.

Att använda poängen privat som intjänats på företagskortet är dock mindre bra (om man har som avsikt att göra rätt för sig).
 
Någon som fått ersättning för flyg som är försenat mindre än fyra timmar med AMEX? Mitt flyg blev försenat från 23.05 - 01.59. Nästan 3 timmar
 
Såg idag att man på SAS appen kan trycka på en knapp där det står "Where to earn points" som tar fram en karta med olika ställen. Hade exempelvis en restaurang vid mitt jobb där man fick 100p per 100kr, man var tvungen att dra sitt eb kort, sedan får man även poäng när man betalar med sitt kreditkort

Ett tips bara :)
 
Tillbaka
Topp