• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

alex_c

Cartier
2-Faktor
På vilket sätt fungerar det inte? Jag betalar räkningar via Betalo med mitt SAS AmEx och får poäng och spend precis som vanligt. Kan såklart vara andra regler för vanliga AmEx-kort men det låter lite konstigt.
Whaaaaat... här har jag gått och plöjt räkningar med gammal sunkig internetbank så har jag inte vetat om Betalo. Verkar ju vara lösningen. Tack för att du kom med dagens goda nyhet!
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Whaaaaat... här har jag gått och plöjt räkningar med gammal sunkig internetbank så har jag inte vetat om Betalo. Verkar ju vara lösningen. Tack för att du kom med dagens goda nyhet!


Men du som har amex. Är poängen värda att samla? Tänker på själva shoppen. Dåkortet är dyrare än många andra.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Whaaaaat... här har jag gått och plöjt räkningar med gammal sunkig internetbank så har jag inte vetat om Betalo. Verkar ju vara lösningen. Tack för att du kom med dagens goda nyhet!

Men du som har amex. Är poängen värda att samla? Tänker på själva shoppen. Dåkortet är dyrare än många andra.

Kul att kunna hjälpa till :).

Tänk dock på att avgiften är hög (2,5%) så det beror på hur mycket poängen är värda. Jag använder Betalo för att boosta min spend till >150tkr per år vilket ger mig halva priset på en bonusresa. Så fort jag ser att jag kommer nå upp i den summan betalar jag sedan räkningar som vanligt.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Hur funkar detta rent praktiskt? E-fakturor mm. tar för givet jag måste ta bort mina autogiros iaf. :)

Betalo har en smidig app man betalar sina fakturor genom och summan dras från kreditkortet. Jag beställer e-faktura till internetbanken (för att slippa faktura-avgift) men avbryter betalning där och lägger istället in fakturan i Betalo.

Givetvis kan man inte betala andra kreditkorts-räkningar via betalo ;)
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Men du som har amex. Är poängen värda att samla? Tänker på själva shoppen. Dåkortet är dyrare än många andra.
Jag har skramlat ihop en hög poäng det gångna året och nja, bättre återbäring går att få på andra håll. Så enbart för poängensamlandets skull hade jag valt något annat kort. Däremot älskar jag att resa och då passar det rätt bra med Amex. En mycket bra reseförsäkring, loungeaccess, årlig hotellrabatt, resebyrå (som kanske iof är tillgänglig för icke-medlemmar också?), plus någon service där de skräddarsyr en resa åt en. Är det värt årsavgiften? Mja, grubblar över det ibland.
 
Byter nog ut mitt Coop till SAS amex. Verkar bästa vägen om man samlar eurobonus. Tillsammans med COOPs poäng på mat X2 blir det hyfsat med eurobonus poäng med möjligheten till halva priset på bonusresa.
 
  • Like
Reactions: LS

MrPlow

Rolex
Byter nog ut mitt Coop till SAS amex. Verkar bästa vägen om man samlar eurobonus. Tillsammans med COOPs poäng på mat X2 blir det hyfsat med eurobonus poäng med möjligheten till halva priset på bonusresa.
Brukar ju iofs vara hopplöst att få till bonusresan... Men nu bär det faktiskt av här i maj =)

Funderar också på att byta till Amex...
 
Brukar ju iofs vara hopplöst att få till bonusresan... Men nu bär det faktiskt av här i maj =)

Funderar också på att byta till Amex...

Jo, läst lite om svårigheterna med att få till bonusresor. Får hålla tummarna när det blir aktuellt. Blir nog först nästa år man tar 150k gränsen för en halva priset Voucher via Amex. Sen vet man ju aldrig om Amex och SAS fortsätter med samma modell.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Brukar ju iofs vara hopplöst att få till bonusresan... Men nu bär det faktiskt av här i maj =)

Funderar också på att byta till Amex...

Jo, läst lite om svårigheterna med att få till bonusresor. Får hålla tummarna när det blir aktuellt. Blir nog först nästa år man tar 150k gränsen för en halva priset Voucher via Amex. Sen vet man ju aldrig om Amex och SAS fortsätter med samma modell.

Hoppas också att det går att få till en bonusresa på ganska vettiga datum. När året är slut ser det ut som jag kommer ha strax över 80 000p och en 2-4-1. Resa för 2 personer till USA eller Asien i businessclass ena vägen och economy andra alltså :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Beställde hem ett amex gold. Men börjar ångra mig. Kollat mkt sidor på nätet nu där man ej kan betala med dem..

Går dessa att betala med på ica?
Och typ de flesta vanliga butiker?

Vill ju kunna använda det så man får ihop poäng
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Beställde hem ett amex gold. Men börjar ångra mig. Kollat mkt sidor på nätet nu där man ej kan betala med dem..

Går dessa att betala med på ica?
Och typ de flesta vanliga butiker?

Vill ju kunna använda det så man får ihop poäng
Funkar på ICA och alla pressbyråer jag varit på, dock väldigt sällan i mindre butiker och restauranger. De tar en mkt högre transaktionsavgift av butiken än de vanliga kortinlösarna gör för VIsA/MC.

Jag bojkottade, jag vill inte behöva ha med ett extrakort enbart pga ovan anledning
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Funkar på ICA och alla pressbyråer jag varit på, dock väldigt sällan i mindre butiker och restauranger. De tar en mkt högre transaktionsavgift av butiken än de vanliga kortinlösarna gör för VIsA/MC.

Jag bojkottade, jag vill inte behöva ha med ett extrakort enbart pga ovan anledning


Nej efter lite efterforskningar börjar jag nästan ångra mig. Hade tänkt mastercard gold/platinum men swedbank har tydligen slutat med det
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Nej efter lite efterforskningar börjar jag nästan ångra mig. Hade tänkt mastercard gold/platinum men swedbank har tydligen slutat med det
Well, jag ska kanske tillägga att jag aldrig använt de där "inbyggda" rabatterna/loungeaccesserna eller deras concierge tjänster, då det första utanför mitt intresse och det andra är för mer bemedlade än mig som inte kan googla och styra saker själva. :p
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Men vad ska man annars ha för kort då om ej amex guld. Far tipsade om handelsbanken platinum och var nöjd med det. Men vet inte riktigt
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Beställde hem ett amex gold. Men börjar ångra mig. Kollat mkt sidor på nätet nu där man ej kan betala med dem..

Går dessa att betala med på ica?
Och typ de flesta vanliga butiker?

Vill ju kunna använda det så man får ihop poäng
Liten sammanställning enbart baserat på egna erfarenheter. Betalställen ändrar ju standard ibland, varför enbart senaste året är inräknat (avser centrala Stockholm):

Funkar:
ICA, Hemköp, Coop och liknande.
7-Eleven, Pressbyrån och liknande kedjor.
NK och Åhléns.
I allmänhet större kedjor som Elgiganten, XXL, Kjell & Co, Cervera etc.
Större restaurang- och snabbmatskedjor (en och annan Subway nekar dock).
De flesta restauranger och barer som verkar ha någorlunda hög omsättning.

Funkar inte:
Mindre restauranger.
Kiosker och mindre gatukök.
Mindre bagerier och caféer.
Lidl.
Vissa frisersalonger.

Inga garantier lämnas, bara hämtat från minnet.
Lite förenklat tar de flesta större kedjor Amex.
 

BOTL

Panerai
Någon som är uppdaterad? De sista räkningarna på min renovering dimper snart ner på cirka 80-90k.
Vill skaffa lite poäng på sas, har ett platinumkort på Handels i dagsläget. Är inte intresserad av någon hög kredit. Älskar gratis loungebesök på detta kort och consiergen är totalt värdelös de få gånger jag nyttjat det.

Betala 4000 för ett AM elite känns helt fel. Men är det enda vettiga alternativet? Vill gärna att det man handlar för ska vara nivåhöjande på sas, poängen alltså.
 
Senast ändrad:

Porsan

Efraim
2-Faktor
Någon som är uppdaterad? De sista räkningarna på min renovering dimper snart ner på cirka 80-90k.
Vill skaffa lite poäng på sas, har ett platinumkort på Handels i dagsläget. Är inte intresserad av någon hög kredit. Älskar gratis loungebesök på detta kort och consiergen är totalt värdelös de få gånger jag nyttjat det.

Betala 4000 för ett AM elite känns helt fel. Men är det enda vettiga alternativet? Vill gärna att det man handlar för ska vara nivåhöjande på sas, poängen alltså.
Tyvärr ger inget av korten dig intjäning av statusgrundande poäng, enbart poäng du kan resa för. Med Amex elite får man dock 20000 statusgrundande poäng en gång per år när du betalar årsavgiften, men som sagt så är poängen du tjänar in är ej statusgrundande.

Vill man bara åt poängen finns flera alternativ, SAS MasterCard 395:-/år, SAS Diners 595:-/år samt SAS Amex Classic 395:-/år. Kommer du ha spend på över 150k/år rekommenderar jag SAS Amex Premium för 1000:-/år då du även får en 2-4-1 voucher som ger halva poängpriset för två vid en valfri bonusresa vilket jag tycker är värt 1000:-. Ska väl tillägga att loungebesök inte ingår i något av dessa kort, där är HB platinum bäst av alla "vanliga" kort.
 

mps

Cartier
Kör numera på Preem Mastercard efter att alla andra har skitit sig med sänkt bonus.
Dock så får man ingen bonus när man betalar genom just Betalo.
Det sög lite ju.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Men det här med betalo? Är det en avgift alltså??

Säg jag har räkningar på 10k och vill betala med mitt amex guld? Hur mkt betalas?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
I land när jag ramlar in i klockaffärer så slänger säljaren iväg ett pris rakt ut i luften " 59' med kort och typ 61 med Amex"

Vad fan menar han?
 

joca

Patek
2-Faktor
I land när jag ramlar in i klockaffärer så slänger säljaren iväg ett pris rakt ut i luften " 59' med kort och typ 61 med Amex"

Vad fan menar han?

Att han vill ha mer betalt om du betalar mer Amex eftersom den avgift han får betala för ett Amex-kort är betydligt högre än om du betalar tex med ett visa-kort :)
 

box

Omega
2-Faktor
Kör numera på Preem Mastercard efter att alla andra har skitit sig med sänkt bonus.
Dock så får man ingen bonus när man betalar genom just Betalo.
Det sög lite ju.
Ja det sög ju. Har fixat ett Preem Mastercard just för det. Har man aldrig fått det eller har dom ändrat det nu?
 

Johanw

Cartier
Vad jag kan se har inte Statoil/Cirkle K ändrat sina förmåner. Håller det för att var förmånligt om man ändå tankar 1000liter om året där. 1% cash i handen tillbaka.
Ingen årsavgift
Få 0,5% bonus på alla köp. Tankar du över 1000 liter/år dubblas bonusen till 1%
 
Topp