• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Eller menar du att skillnaden skulle vara foljande

ChargeCard har ingen ovre beloppsgrans dar kortet inte gar att utnyttja langre da denna natts. Du kan i princip handla pa tills utstallande bolag trottnar ...
Kreditkort har en grans for hur mycket som kan spenderas. Betala rakningen till fullo och du aterstaller hela kreditbeloppet,eller delbetala och aterfa den delen i kreditutrymme

Precis. Så är distinktionen i Sverige, iallafall.

I USA är väl mainlinekorten (Gold/Plat/Cent) tekniskt sett charge cards med någon slags Klarna-liknande avbetalningsoption. Vet inte vad distinktionen vs kreditkort blir rent juridiskt.

Det beror helt på vad målet är.

Jag använder mitt kort främst för shopping, drar av poängen på fakturan. Haft platina men utnyttjade förmånerna en gång, blev en dyr lunch på Pontus… Har idag guld. Reser inte jättemycket så jag antar att såna ”resekort” inte är nödvändiga?

Använder även det kortet för utlägg i jobbet så det är bra om fakturan kommer längre fram så jag slipper ligga ute privat. Idag har jag t.ex. brytdag 16e varje månad och det har funkat perfekt.

Bra om jag får poäng på köpen så att jag kan fortsätta dra av på fakturor.

Senast ändrad:
Fast det nämner inget om prishöjningar. Bara växelkursen från Amexpoäng om jag inte missar något.

Vi vill härmed informera dig om kommande ändringar och uppdateringar i ditt medlemskap. Samtliga ändringar träder i kraft 1 september 2022.

Vi kommer att göra justeringar gällande villkoren för privat spendering. Vänligen läs mer här. Justeringar görs även i strukturen för vårt extrakortserbjudande. Detta påverkar inte eventuella befintliga extrakort, men appliceras för kortuppgraderingar.

För att kunna fortsätta förbättra ditt medlemskap och ge dig nya upplevelser och förmåner justeras månadsavgiften för Platinum från 550 kr till 650 kr. Prishöjningen träder i kraft vid nästa årliga förnyelse av ditt medlemskap efter 1 september 2022.​

Justerade priser för resterande kort finns uppdaterade på webb.

Jag använder mitt kort främst för shopping, drar av poängen på fakturan. Haft platina men utnyttjade förmånerna en gång, blev en dyr lunch på Pontus… Har idag guld. Reser inte jättemycket så jag antar att såna ”resekort” inte är nödvändiga?

Använder även det kortet för utlägg i jobbet så det är bra om fakturan kommer längre fram så jag slipper ligga ute privat. Idag har jag t.ex. brytdag 16e varje månad och det har funkat perfekt.

Komplett's kort har tidigare diskuterats då det gett cash back. Så kika där.

Vi vill härmed informera dig om kommande ändringar och uppdateringar i ditt medlemskap. Samtliga ändringar träder i kraft 1 september 2022.

Vi kommer att göra justeringar gällande villkoren för privat spendering. Vänligen läs mer här. Justeringar görs även i strukturen för vårt extrakortserbjudande. Detta påverkar inte eventuella befintliga extrakort, men appliceras för kortuppgraderingar.

För att kunna fortsätta förbättra ditt medlemskap och ge dig nya upplevelser och förmåner justeras månadsavgiften för Platinum från 550 kr till 650 kr. Prishöjningen träder i kraft vid nästa årliga förnyelse av ditt medlemskap efter 1 september 2022.​

Justerade priser för resterande kort finns uppdaterade på webb.
Ser bara ut som priset uppdaterats för Platinum.

Aja, blir att säga upp Elite när man fått 2-4-1 och sen använda den och lämna Eurobonus tror jag. Löjligt svårt att bli guld/diamant framöver.

Varför är det löjligt svårt?
Du får inte längre poäng för nya klassen när du uppgraderar med plusgrade till exempel. Och om nu priset höjs till 6k för Elite ser jag inte det som speciellt värt längre. Kan lika bra betala för fast track och lounge själv då.

Edit: lägg där till ett flygbolag som ständigt lever under konkurshot med piloter och kabinpersonal som strejkar varje år. Sugen på Tokyo i oktober, men vågar inte boka med SAS.

Hittat något annat kort? Funderar också på att byta nu när dom höjer..

Du får inte längre poäng för nya klassen när du uppgraderar med plusgrade till exempel. Och om nu priset höjs till 6k för Elite ser jag inte det som speciellt värt längre. Kan lika bra betala för fast track och lounge själv då.

Edit: lägg där till ett flygbolag som ständigt lever under konkurshot med piloter och kabinpersonal som strejkar varje år. Sugen på Tokyo i oktober, men vågar inte boka med SAS.
Tyvärr är ju förändringen rätt rimlig

EB, ska man köpa matmixers för poängen el vad har ni för strategi?

Planen är att brassa iväg poängen nästa år el iaf senast 2024 när typ majoriteten poäng brinner inne. Är så sjukt sugen på att resa och har inte lämnat landet sedan innan pandemin. Är inte sugen nu med allt meck på Arlanda och med SAS problem dock. Hoppas eb överlever så får man lite adderad glädje.

EB, ska man köpa matmixers för poängen el vad har ni för strategi?

Planen är att brassa iväg poängen nästa år el iaf senast 2024 när typ majoriteten poäng brinner inne. Är så sjukt sugen på att resa och har inte lämnat landet sedan innan pandemin. Är inte sugen nu med allt meck på Arlanda och med SAS problem dock. Hoppas eb överlever så får man lite adderad glädje.

Resa så mycket First som det går.

Såja! 2 för 1 i brevlådan nu. Två stycken att använda innan årsskiftet (ser dock bara en från förra året ännu i appen). Kanske ska ge sig på en resa nästa sommar då. Det är fan min tur nu att brassa iväg.

Dock när jag kollar rent allmänt för resa med star alliance så är det noll resor tillgängliga för mig oavsett resdag el antal personer. Säkert knas med verktyget.

Såja! 2 för 1 i brevlådan nu. Två stycken att använda innan årsskiftet (ser dock bara en från förra året ännu i appen). Kanske ska ge sig på en resa nästa sommar då. Det är fan min tur nu att brassa iväg.

Dock när jag kollar rent allmänt för resa med star alliance så är det noll resor tillgängliga för mig oavsett resdag el antal personer. Säkert knas med verktyget.
Det nog dålig med biljetter.
Vi fick vår bonus i måndags och bokade Köpenhamn-LA biz dit och plus hem med SAS i maj. Fanns inte när jag sökte från Arlanda så ett tips är att sök från andra hubbar :)

Den som lever får se om det blir någon resa ;)

Tips är att söka i kalendervy, minns inte exakt hur man gör men då ser du tydligt när bonusresor finns tillgängliga. Brukar boka 6-8 månader i förväg, och till och med då är det svårt att hitta datum inom rimliga res-spann. Bonusresor har alltid jämna siffror, typ 30000/60000, resor som har typ 75460 kan du inte använda din voucher på.

Tja!
Vi satt just och funderade på vad vi skulle vilja göra för semestrar när barnen är lite större och vi vill hälsa på vänner i Australien, om ca 10 år. Flyger som sagt så lite som möjligt men det är ju uppenbart en förhållandevis dyr resa (3 barn) och kom då att tänka på Eurobonus.

Kan man bygga på högen med bonuspoäng i 10 år och sedan boka en Aussie trip?

Kanske egentligen SAS är fel bolag för resan dock - borde man ha ett annat kort som ger andra poäng? Eller är det bara knäppt och bättre att skita i flygpoäng? :)

Tja!
Vi satt just och funderade på vad vi skulle vilja göra för semestrar när barnen är lite större och vi vill hälsa på vänner i Australien, om ca 10 år. Flyger som sagt så lite som möjligt men det är ju uppenbart en förhållandevis dyr resa (3 barn) och kom då att tänka på Eurobonus.

Kan man bygga på högen med bonuspoäng i 10 år och sedan boka en Aussie trip?

Kanske egentligen SAS är fel bolag för resan dock - borde man ha ett annat kort som ger andra poäng? Eller är det bara knäppt och bättre att skita i flygpoäng? :)
5 års giltighet om inte diamond eller pandion. Då obegränsad.

Sparar du pengarna månadsvis på börsen i 10 år är det nog bättre. Beroende på vad du vill flyga.

5 års giltighet om inte diamond eller pandion. Då obegränsad.

Sparar du pengarna månadsvis på börsen i 10 år är det nog bättre. Beroende på vad du vill flyga.
Ok tack!
Det är egentligen inte så att jag behöver spara för resan men tänkte det var ett bra tillfälle att byta bort nuvarande kort som ej ger ngn bonus. Men misstänkte att det inte var lönsamt att byta till flygkort bara för den resan.

Tillbaka
Topp