Ingen kampanj för Platinum just nu. Bara Premium till Elite.Någon som om det går någon kampanj för Amex Platinum just nu? Har haft vanliga SAS Amex tidigare, tror det ibland tar bort vissa erbjudande?
Vad är "vanliga SAS Amex"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen kampanj för Platinum just nu. Bara Premium till Elite.Någon som om det går någon kampanj för Amex Platinum just nu? Har haft vanliga SAS Amex tidigare, tror det ibland tar bort vissa erbjudande?
Jag skaffade kortet för 2 år sedan. Känns som man måste dra på en resa innan man kastar korten. Om man hinner få till en resa vill säga.Amex kanske bör byta flygbolag att samarbeta med? Känns inte så trevligt efter dagens nyheter kring SAS…![]()
Oklart. Men en liten tröst är att Eurobonus ligger i ett eget bolag.Är det så att om SAS konkar så försvinner alla poäng? Tänker eftersom man kan använda dem inom hela Star Alliance, kan man inte göra det längre ifall SAS konkar?
Detta. Bonusprogrammen är en tillgång i balansräkningen. Det är också ”kunder” som andra flygbolag ser värde i att förvärva.Från chatflights..
”Vid en konkurs så blir poängen i flygbolagets bonusprogram automatiskt obrukbara och det avser även redan bokade bonusresor som inte kommer att kunna nyttjas. Vissa flygbolag däribland SAS, Air Canada och IAG (British Airways moderbolag) har valt att knoppa av sina bonusprogram i fristående dotterbolag, vilket innebär att poängen rent teoretiskt är skyddade mot en flygbolagskonkurs. Huruvida poängen kan användas till flygresor är dock oklart då en konkurs än så länge inte har inträffat.
Uppköp och fusioner förekommer ofta inom flygbranschen. Ur ett poängperspektiv så är British Airways uppköp av BMI ett relevant exempel. I fallet BMI (som var en medlem i Star Alliance) så integrerades deras befintliga bonusprogram Diamond Club i British Airways bonusprogram Executive Club. Medlemmarna fick sina poäng överförda mot kursen 1:1”
Är det inte bättre att nyttja sina EBpoäng för bonusresor på annat bolag inom Star-aliance? Vid ev kk hos SAS borde man väl klara sig, speciellt om EB är ett eget bolag.
Verkar som Amex planerar en höjning av sina avgifter om man kollar medlemsvillkoren.
![]()
”Större omkostnader” el ska vi vänta oss lite extra som kunder?
Ar denna konvereringstabell oavsett var AmEx-kortet ar utfardat,eller nagot som enbart galler Svenska AmEx kunder?Snott från bc.se
Lade till de nuvarande kurserna i tabellen:
Dessutom försämras intjäningen för Centurion från 1,5 poäng per krona till 1 poäng per krona.
- SAS - 29 Amex-poäng motsvarar 1 EuroBonus Extrapoäng (nu 16:1)
- British Airways - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
- Air France/KLM - 29 Amex-poäng motsvarar 1 Flying Blue Miles (nu 10:1)
- Iberia - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
- Delta - 40 Amex-poäng motsvarar 1 SkyMiles® (nu 10:1)
- Finnair - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Finnair Plus poäng (nu 11:1)
- Qatar - 27 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
- Thai - 34 Amex-poäng motsvarar 1 Royal Orchid Plus miles (nu 10:1)
- Hilton - 13 Amex-poäng motsvarar 1 Hilton Honors poäng (nu 8:1)
- Radisson - 8 Amex-poäng motsvarar 1 Radisson poäng (nu 5:1)
—-
Således snuskigt tuff försämring. Kombinera nerfad MR för Centurion med kreditering av faktura devalvering från 0,43kr till 0,28kr så har man en försämring på cashback med 57% (!)
Snott från bc.se
Lade till de nuvarande kurserna i tabellen:
Dessutom försämras intjäningen för Centurion från 1,5 poäng per krona till 1 poäng per krona.
- SAS - 29 Amex-poäng motsvarar 1 EuroBonus Extrapoäng (nu 16:1)
- British Airways - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
- Air France/KLM - 29 Amex-poäng motsvarar 1 Flying Blue Miles (nu 10:1)
- Iberia - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
- Delta - 40 Amex-poäng motsvarar 1 SkyMiles® (nu 10:1)
- Finnair - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Finnair Plus poäng (nu 11:1)
- Qatar - 27 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
- Thai - 34 Amex-poäng motsvarar 1 Royal Orchid Plus miles (nu 10:1)
- Hilton - 13 Amex-poäng motsvarar 1 Hilton Honors poäng (nu 8:1)
- Radisson - 8 Amex-poäng motsvarar 1 Radisson poäng (nu 5:1)
—-
Således snuskigt tuff försämring. Kombinera nerfad MR för Centurion med kreditering av faktura devalvering från 0,43kr till 0,28kr så har man en försämring på cashback med 57% (!)
Svenska kort. Amerikanska korten är fortfarande överlägsna när det kommer till perks.Ar denna konvereringstabell oavsett var AmEx-kortet ar utfardat,eller nagot som enbart galler Svenska AmEx kunder?
När tros denna höjning ske?Verkar som Amex planerar en höjning av sina avgifter om man kollar medlemsvillkoren.
![]()
Intressant att avgiften för Amexblue sänks, jag betalar 420kr/år idag.Verkar som Amex planerar en höjning av sina avgifter om man kollar medlemsvillkoren.
![]()
Ingen aning, bara såg den av en tillfällighet när jag klicka på länken som kommer i mailet om att varje transaktion kostar 2,5% extraNär tros denna höjning ske?
Det där verkar avse betalkorten och inte kreditkorten?Verkar som Amex planerar en höjning av sina avgifter om man kollar medlemsvillkoren.
![]()
Aha, trodde inte de fanns kvar.Det där verkar avse betalkorten och inte kreditkorten?
Som jag har förstått det så erbjuds inte betalkort längre utan bara kredit, men vi som redan hade betalkort har fått fortsätta ha just betalkort.Aha, trodde inte de fanns kvar.![]()
Okej, pröjsar du dessa summor?Som jag har förstått det så erbjuds inte betalkort längre utan bara kredit, men vi som redan hade betalkort har fått fortsätta ha just betalkort.
Kollade senaste fakturan nu och mitt verkar kosta 550kr/mån, så ingen höjning än.Okej, pröjsar du dessa summor?
Det där verkar avse betalkorten och inte kreditkorten?
Som jag har förstått det så erbjuds inte betalkort längre utan bara kredit, men vi som redan hade betalkort har fått fortsätta ha just betalkort.
Nu kanner jag mig valdigt osaker. Betalkort for mig har varit kort kopplat till konto. Dvs inga pengar pa kontot sa gar kortet inte att anvanda.Centurion är fortf betalkort only.
Är själv lite osäker men;Nu kanner jag mig valdigt osaker. Betalkort for mig har varit kort kopplat till konto. Dvs inga pengar pa kontot sa gar kortet inte att anvanda.
Kreditkort ett kort med eller utan beloppsgrans for inkop dar faktura kommer som antingen kan hel eller delbetalas.
Men jag antar att det inte ar vad du menar med betalkort? Vad ar inneborden av ett sadant i Sverige?
Nu kanner jag mig valdigt osaker. Betalkort for mig har varit kort kopplat till konto. Dvs inga pengar pa kontot sa gar kortet inte att anvanda.
Kreditkort ett kort med eller utan beloppsgrans for inkop dar faktura kommer som antingen kan hel eller delbetalas.
Men jag antar att det inte ar vad du menar med betalkort? Vad ar inneborden av ett sadant i Sverige?
Nu hanger jag inte med alls....Betalkort = charge card. Det du tänker på är debit card.
Amex Centurion är charge card i USA också vad jag vet?
Skillnaden i Sverige är att centurion inte har kreditgräns och dyker inte upp som utnyttjad eller beviljad kredit på kreditprövningar. Men full betalning varje månad (om man är smart så ska kreditkort aldrig någonsin ha delbetalad kredit på sig oavsett).
I praktiken är det alltså en obegränsad kredit som ges på goodwill räntefritt. Bra när man ska köpa t.ex dyrare klockor…
Nu hanger jag inte med alls....
Debit Card ar kort kopplat till mitt konto. Dvs samma som svenska bankomatkort med visa/mastercardlogga.
Chargecard ar val samma som Kreditkort isafall. Har ingen grans pa Mitt AmEx Gold vad jag vet...(eller det kanske jag har men aldrig "Slagit i taket"?)
Eller menar du att skillnaden skulle vara foljande
ChargeCard har ingen ovre beloppsgrans dar kortet inte gar att utnyttja langre da denna natts. Du kan i princip handla pa tills utstallande bolag trottnar ...
Kreditkort har en grans for hur mycket som kan spenderas. Betala rakningen till fullo och du aterstaller hela kreditbeloppet,eller delbetala och aterfa den delen i kreditutrymme