• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Amex kanske bör byta flygbolag att samarbeta med? Känns inte så trevligt efter dagens nyheter kring SAS… 😅
Jag skaffade kortet för 2 år sedan. Känns som man måste dra på en resa innan man kastar korten. Om man hinner få till en resa vill säga.

SAS Eurobonus är nog en kassako förstås men finns inget plan är ju frågan hur den ska konverteras? SAS kanske säljer av bonussystemet och befintliga kunder till annat inom star alliance?

Känns som ett antiklimax att man har en kvarts mille poäng. Aldrig åkt. Aldrig kommer få åka…?

Är det så att om SAS konkar så försvinner alla poäng? Tänker eftersom man kan använda dem inom hela Star Alliance, kan man inte göra det längre ifall SAS konkar?

Från chatflights..

”Vid en konkurs så blir poängen i flygbolagets bonusprogram automatiskt obrukbara och det avser även redan bokade bonusresor som inte kommer att kunna nyttjas. Vissa flygbolag däribland SAS, Air Canada och IAG (British Airways moderbolag) har valt att knoppa av sina bonusprogram i fristående dotterbolag, vilket innebär att poängen rent teoretiskt är skyddade mot en flygbolagskonkurs. Huruvida poängen kan användas till flygresor är dock oklart då en konkurs än så länge inte har inträffat.

Uppköp och fusioner förekommer ofta inom flygbranschen. Ur ett poängperspektiv så är British Airways uppköp av BMI ett relevant exempel. I fallet BMI (som var en medlem i Star Alliance) så integrerades deras befintliga bonusprogram Diamond Club i British Airways bonusprogram Executive Club. Medlemmarna fick sina poäng överförda mot kursen 1:1”

Från chatflights..

”Vid en konkurs så blir poängen i flygbolagets bonusprogram automatiskt obrukbara och det avser även redan bokade bonusresor som inte kommer att kunna nyttjas. Vissa flygbolag däribland SAS, Air Canada och IAG (British Airways moderbolag) har valt att knoppa av sina bonusprogram i fristående dotterbolag, vilket innebär att poängen rent teoretiskt är skyddade mot en flygbolagskonkurs. Huruvida poängen kan användas till flygresor är dock oklart då en konkurs än så länge inte har inträffat.

Uppköp och fusioner förekommer ofta inom flygbranschen. Ur ett poängperspektiv så är British Airways uppköp av BMI ett relevant exempel. I fallet BMI (som var en medlem i Star Alliance) så integrerades deras befintliga bonusprogram Diamond Club i British Airways bonusprogram Executive Club. Medlemmarna fick sina poäng överförda mot kursen 1:1”
Detta. Bonusprogrammen är en tillgång i balansräkningen. Det är också ”kunder” som andra flygbolag ser värde i att förvärva.

Jag menar. Man åker gratis för visst antal poäng (om inte flighten är fullbokad fanns det viss överkapacitet). Sannolikheten är stor att resenären spenderar något i tillägg.

Och med en kvarts miljon poäng som du skriver, så vill det nya bolaget ha din resespend hos sig.

Är det inte bättre att nyttja sina EBpoäng för bonusresor på annat bolag inom Star-aliance? Vid ev kk hos SAS borde man väl klara sig, speciellt om EB är ett eget bolag.

Är det inte bättre att nyttja sina EBpoäng för bonusresor på annat bolag inom Star-aliance? Vid ev kk hos SAS borde man väl klara sig, speciellt om EB är ett eget bolag.

Beror nog på hur avtalet mellan EB-bolaget och biljettutställande flygbolag fungerar.

Om det är så att EB betalar dem direkt vid bokning borde biljetten vara giltig men om så inte är fallet är det nog makulering att vänta.

Verkar som Amex planerar en höjning av sina avgifter om man kollar medlemsvillkoren.
84984215-0483-4C05-AEAD-C18189046272.jpeg

😬

”Större omkostnader” el ska vi vänta oss lite extra som kunder?

Vet inte om man kan lita på det concierge men pga av mindre resande så har budget flyttats om till varje lokal marknad och omkostnader ökat för att lägga om dessa ”förmåner” man får som kund, som nu enligt AMEX kommer vara bättre för de som vill utnyttja dessa utan att resa ut.. vi får väl se 🫣

Snott från bc.se

Lade till de nuvarande kurserna i tabellen:
  • SAS - 29 Amex-poäng motsvarar 1 EuroBonus Extrapoäng (nu 16:1)
  • British Airways - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
  • Air France/KLM - 29 Amex-poäng motsvarar 1 Flying Blue Miles (nu 10:1)
  • Iberia - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
  • Delta - 40 Amex-poäng motsvarar 1 SkyMiles® (nu 10:1)
  • Finnair - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Finnair Plus poäng (nu 11:1)
  • Qatar - 27 Amex-poäng motsvarar 1 Avios (nu 11:1)
  • Thai - 34 Amex-poäng motsvarar 1 Royal Orchid Plus miles (nu 10:1)
  • Hilton - 13 Amex-poäng motsvarar 1 Hilton Honors poäng (nu 8:1)
  • Radisson - 8 Amex-poäng motsvarar 1 Radisson poäng (nu 5:1)
Dessutom försämras intjäningen för Centurion från 1,5 poäng per krona till 1 poäng per krona.

—-

Således snuskigt tuff försämring. Kombinera nerfad MR för Centurion med kreditering av faktura devalvering från 0,43kr till 0,28kr så har man en försämring på cashback med 57% (!)

Snott från bc.se

Dessutom försämras intjäningen för Centurion från 1,5 poäng per krona till 1 poäng per krona.

—-

Således snuskigt tuff försämring. Kombinera nerfad MR för Centurion med kreditering av faktura devalvering från 0,43kr till 0,28kr så har man en försämring på cashback med 57% (!)
Ar denna konvereringstabell oavsett var AmEx-kortet ar utfardat,eller nagot som enbart galler Svenska AmEx kunder?

Snott från bc.se

—-

Mycket kasst.

Centurion är fortf betalkort only.
Nu kanner jag mig valdigt osaker. Betalkort for mig har varit kort kopplat till konto. Dvs inga pengar pa kontot sa gar kortet inte att anvanda.
Kreditkort ett kort med eller utan beloppsgrans for inkop dar faktura kommer som antingen kan hel eller delbetalas.

Men jag antar att det inte ar vad du menar med betalkort? Vad ar inneborden av ett sadant i Sverige?

Nu kanner jag mig valdigt osaker. Betalkort for mig har varit kort kopplat till konto. Dvs inga pengar pa kontot sa gar kortet inte att anvanda.
Kreditkort ett kort med eller utan beloppsgrans for inkop dar faktura kommer som antingen kan hel eller delbetalas.

Men jag antar att det inte ar vad du menar med betalkort? Vad ar inneborden av ett sadant i Sverige?
Är själv lite osäker men;
Kredit, shoppa loss och sen kan du betala av fakturan under längre tid

Betalkort, du får faktura på månadens köp och hela summan måste betalas direkt.

Betalkort = charge card. Det du tänker på är debit card.

Amex Centurion är charge card i USA också vad jag vet?

Skillnaden i Sverige är att centurion inte har kreditgräns och dyker inte upp som utnyttjad eller beviljad kredit på kreditprövningar. Men full betalning varje månad (om man är smart så ska kreditkort aldrig någonsin ha delbetalad kredit på sig oavsett).

I praktiken är det alltså en obegränsad kredit som ges på goodwill räntefritt. Bra när man ska köpa t.ex dyrare klockor…

Betalkort = charge card. Det du tänker på är debit card.

Amex Centurion är charge card i USA också vad jag vet?

Skillnaden i Sverige är att centurion inte har kreditgräns och dyker inte upp som utnyttjad eller beviljad kredit på kreditprövningar. Men full betalning varje månad (om man är smart så ska kreditkort aldrig någonsin ha delbetalad kredit på sig oavsett).

I praktiken är det alltså en obegränsad kredit som ges på goodwill räntefritt. Bra när man ska köpa t.ex dyrare klockor…
Nu hanger jag inte med alls....

Debit Card ar kort kopplat till mitt konto. Dvs samma som svenska bankomatkort med visa/mastercardlogga.

Chargecard ar val samma som Kreditkort isafall. Har ingen grans pa Mitt AmEx Gold vad jag vet...(eller det kanske jag har men aldrig "Slagit i taket"?)

Eller menar du att skillnaden skulle vara foljande

ChargeCard har ingen ovre beloppsgrans dar kortet inte gar att utnyttja langre da denna natts. Du kan i princip handla pa tills utstallande bolag trottnar ...
Kreditkort har en grans for hur mycket som kan spenderas. Betala rakningen till fullo och du aterstaller hela kreditbeloppet,eller delbetala och aterfa den delen i kreditutrymme

Nu hanger jag inte med alls....

Debit Card ar kort kopplat till mitt konto. Dvs samma som svenska bankomatkort med visa/mastercardlogga.

Chargecard ar val samma som Kreditkort isafall. Har ingen grans pa Mitt AmEx Gold vad jag vet...(eller det kanske jag har men aldrig "Slagit i taket"?)

Eller menar du att skillnaden skulle vara foljande

ChargeCard har ingen ovre beloppsgrans dar kortet inte gar att utnyttja langre da denna natts. Du kan i princip handla pa tills utstallande bolag trottnar ...
Kreditkort har en grans for hur mycket som kan spenderas. Betala rakningen till fullo och du aterstaller hela kreditbeloppet,eller delbetala och aterfa den delen i kreditutrymme

Tillbaka
Topp