• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Samma här. Dock inte landat i vad man skulle gå mot istället.
Jag har ingen extrem spend (<200kkr/år) och börjar inse att kreditkort med förmåner för mig är rätt så meningslöst. Känns som hela ”kreditkort med förmåner” grejen för medel-Svensson som jag är över.

Det enda vettiga jag hittat är NK Mastercard som ger 100kr/10 000kr spenderat. Däremot så känns det bara som en bökig hantering för att få 2 000kr rabatt/år.

Jag har ingen extrem spend (<200kkr/år) och börjar inse att kreditkort med förmåner för mig är rätt så meningslöst. Känns som hela ”kreditkort med förmåner” grejen för medel-Svensson som jag är över.

Det enda vettiga jag hittat är NK Mastercard som ger 100kr/10 000kr spenderat. Däremot så känns det bara som en bökig hantering för att få 2 000kr rabatt/år.

Har ungefär samma spend, och håller med dig. Det smidiga tycker jag är att ha extrakort osv, så att man tar gemensamma utgifter på kreditkortet och slipper sitta med kvitton i slutet av månaden. Och såklart de eventuella rese-förmånerna som kan underlätta min vardag.

Har ungefär samma spend, och håller med dig. Det smidiga tycker jag är att ha extrakort osv, så att man tar gemensamma utgifter på kreditkortet och slipper sitta med kvitton i slutet av månaden. Och såklart de eventuella rese-förmånerna som kan underlätta min vardag.
Håller med dig till 100%. Vi löste det via vår bank så vi har varsitt kort kopplat direkt mot vårt gemensamma konto. Så slapp vi all hantering. Däremot så får vi ju inga EB poäng eller andra perks men med facit i hand så har vi använt det kanske 2-3 gånger på 5 år så känns inte så att vi blir av med något ändå.

Är då typ samma nivå som American Express® Blue Cashback.
Medlemsavgift: 35 kr/månad. 1,25 % av pengarna tillbaka.

Klarna verkar tagit bort Amex som betalmetod, trist. Lutar mer & mer mot uppsägning.
Ser ut att fungera på Dormy fortfarande
1664439965365.png

Vilken hemsida?

Intressant diskussion här.

Har även jag gjort flertalet köp via Klarna senaste dagarna.

Butiker har möjlighet att välja bort Amex ur sin kassa då det är högre avgifter och kräver ett separat avtal. De allra flesta med Klarna checkout väljer dock att erbjuda det.

Butiker har möjlighet att välja bort Amex ur sin kassa då det är högre avgifter och kräver ett separat avtal. De allra flesta med Klarna checkout väljer dock att erbjuda det.
Inget nytt. Dåligt sammanträffande för min del helt enkelt då de flesta butiker jag handlat från med amex nu inte erbjuder detta.

Året närmar sig sitt slut och har nu i förra veckan varit i NY med sonen där vi använde en 2-4-1 & flög business. Har två vouchers till, varav en som går ut i år.
Har närmare 200K poäng. Så nu till frågan. 2023 blir svångremsår för mig och då känns SAS Amex Premium & SAS MC inte värt avgifterna mer.
Vad kan man ersätta dessa kort med för att få ut något med mervärde? Helst avgiftsfritt eller liten avgift.
Såg SAS Amex classic är gratis och kan då toppa upp poängen lite.
Är Prio svart på SJ. Såg man får då SJ MC gratis. 20 poäng/100:-
Andra förslag?

Frågan jag har rör inte direkt förmåner/kreditkort men tänker att folk i tråden har kunskapen jag söker.

Skulle rest från Arlanda igår men pga tekniskt strul med planet blir jag kvar här två nätter.

Att jag kan ansöka om ersättning från SAS står klart men man kan välja ersättning i kontanter, voucher eller eurobonuspoäng. Men ingen jag pratat med på SAS tycks kunna svara vad kursen är på vare sig voucher eller poäng.

Finns det någon schablon för detta? Exempelvis 1000kr kontant-2000kr voucher-10000EB poäng?

Året närmar sig sitt slut och har nu i förra veckan varit i NY med sonen där vi använde en 2-4-1 & flög business. Har två vouchers till, varav en som går ut i år.
Har närmare 200K poäng. Så nu till frågan. 2023 blir svångremsår för mig och då känns SAS Amex Premium & SAS MC inte värt avgifterna mer.
Vad kan man ersätta dessa kort med för att få ut något med mervärde? Helst avgiftsfritt eller liten avgift.
Såg SAS Amex classic är gratis och kan då toppa upp poängen lite.
Är Prio svart på SJ. Såg man får då SJ MC gratis. 20 poäng/100:-
Andra förslag?

Härligt med business! Ser själv fram emot att utnyttja det om något år.

Jag skulle rekommendera lufthansas Mastercard, den ”dyrare” versionen. Funkar överallt, 100kr i månaden och 20 poäng per 100kr. Vid kampanjer går en business till new york på ca 60 000 poäng.

Frågan jag har rör inte direkt förmåner/kreditkort men tänker att folk i tråden har kunskapen jag söker.

Skulle rest från Arlanda igår men pga tekniskt strul med planet blir jag kvar här två nätter.

Att jag kan ansöka om ersättning från SAS står klart men man kan välja ersättning i kontanter, voucher eller eurobonuspoäng. Men ingen jag pratat med på SAS tycks kunna svara vad kursen är på vare sig voucher eller poäng.

Finns det någon schablon för detta? Exempelvis 1000kr kontant-2000kr voucher-10000EB poäng?

1000kr kontant ger 10.000 poäng. Fick precis 120.000 poäng i ersättning för en försening.

1000kr kontant ger 10.000 poäng. Fick precis 120.000 poäng i ersättning för en försening.
Jag förstår, jag kommer nämligen bli försenad drygt 40h men tycks vara svårt att få reda på vad man faktiskt har rätt till. Blivit kopplad runt bland olika sas anställda som alla hävdar att de inte vet vad som gäller. Antar att vouchers och EB poäng borde betala sig betydligt bättre än pengar, men hade varit fint att då svart på vitt vad som faktiskt gäller.

Hur lång var din försening?

Jag förstår, jag kommer nämligen bli försenad drygt 40h men tycks vara svårt att få reda på vad man faktiskt har rätt till. Blivit kopplad runt bland olika sas anställda som alla hävdar att de inte vet vad som gäller. Antar att vouchers och EB poäng borde betala sig betydligt bättre än pengar, men hade varit fint att då svart på vitt vad som faktiskt gäller.

Hur lång var din försening?

Typ sex timmar tror jag. Fick ta tåg Kastrup-Gbg istället för flyg sista biten på en långresa när planet gick sönder.

Begär nog ersättningen i EB poäng då, känns som att det borde generera bäst utfall.
Förra året blev jag 3-4 timmar sen, då kunde jag välja på 250euro eller voucher för 500euro.
Tänkte att det är lättare för SAS att godkänna en voucher då dem inte behöver ut med rena cash. Så gick för det alternativet, går alltid åt👍.
Men du borde kunna få mycket mer.
Finns väl ”företag” som kan hjälpa till att driva frågan mot flygbolaget.

Tillbaka
Topp