• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Började med Sas Amex (gratis) varianten, men generera lite poäng 10p per 100kr spend. S
va de kampanj på sas mc man fick 15 000 poäng vid signing samt 1000 varje månad samt 20p per 100kr.
Har rest till så mycket olika ställen med jobbet så har vart svårt o komma högre än silver medlem inom SAS/ Star Alliance, då jag tvingats flyga KLM o andra bolag som exempel.
Men för mig med mycket layover o dö tid på flygplatser så va Amex Plat värt pengen för lounge access, har ätit o druckit igen årsavgiften :)
Samt guldmedlemskap genom amex hos Marriott Hilton Sheraton osv är fint med. Lite gratis upgrades på rum med mera

Ah ok, men vad kan man göra för själva poängen man får av Amex? De kallas väl för MR-poäng? (Membership Rewards Poäng).

Jag och frun måste få kontroll över våra gemensamma utgifter.
Finns det något bra kreditkort ( helst utan årskostnad ) där båda kan få ett kort kopplat till samma konto?
Vi bryr oss inte om resor osv så någon bra bonus eller liknande hade varit önskvärt.

Jag och frun måste få kontroll över våra gemensamma utgifter.
Finns det något bra kreditkort ( helst utan årskostnad ) där båda kan få ett kort kopplat till samma konto?
Vi bryr oss inte om resor osv så någon bra bonus eller liknande hade varit önskvärt.
Bäst är väl att vända sig till sin bank för o få ett bra gemensamt kort/konto. Jag tycker de flesta kreditkorten tappat när de kommer till bonusprogram. Förr var det coop som hade det med bäst återbäring, dock så har de sänkt den.
Kolla denna länken o se om något av dessa ser vettiga ut.
https://www.kreditkort-listan.se/

Bäst är väl att vända sig till sin bank för o få ett bra gemensamt kort/konto. Jag tycker de flesta kreditkorten tappat när de kommer till bonusprogram. Förr var det coop som hade det med bäst återbäring, dock så har de sänkt den.
Kolla denna länken o se om något av dessa ser vettiga ut.
https://www.kreditkort-listan.se/
Det är nästan exakt det jag själv kom fram till, men ville ändå kolla här en sista gång.
Skippar man ett restaurangbesök i månaden sparar man mer än alla bonusar på ett år.

Det är nästan exakt det jag själv kom fram till, men ville ändå kolla här en sista gång.
Skippar man ett restaurangbesök i månaden sparar man mer än alla bonusar på ett år.
Hade inte jag rest i den utsträckning jag gör hade jag inte haft mitt MC och Amex kort. Då hade jag nöjt mig med vanliga debit kortet, alt typ ett tankkort eller liknande volvokort som man kan nyttja i vardagen o få igen något på.

Läst ett par sidor men tycker att det är mest viplauncher som diskuteras. ;)

Jag har varit bankens bästa kompis i 40 år men känner att jag inte vill sponsra med mer deg där. Dags att skaffa ”rätt” kort. Vad ska jag/vi ha?

Familjen flyger 1gång/år. Jag o frun spenderar nog ~250k/år. Vi är inte utan pengar i slutet på månaden. Idag har vi standard debitkort.

..det vore nice om vi kunde plocka ut en weekend/år i Europa. El kommer vi längre? :)

Blir SAS eurobonus bra för oss?

Senast ändrad:

Jag har varit bankens bästa kompis i 40 år men känner att jag inte vill sponsra med mer deg där. Dags att skaffa ”rätt” kort. Vad ska jag/vi ha?

Familjen flyger 1gång/år. Jag o frun spenderar nog ~250k/år. Vi är inte utan pengar i slutet på månaden. Idag har vi standard debitkort.

..det vore nice om vi kunde plocka ut en weekend/år i Europa. El kommer vi längre? :)

med 250k/år så får ni en 2-4-1 voucher.
Vilket innebär att ni får flyga 2 för priset av 1 (underförstått kanske).
Ni kan betala flygbiljetten med eurobonus-poäng.
Och med välkomstbonus + 250k spendering så kommer ni utan tvekan vart ni vill i europa iallafall.
Med lite trix och fix så blir det businessclass och anstränger man sig lite så kommer man även till USA och Asien :)

Kostar 60k poäng för två personer att åka SAS Go inom Europa tur och retur.
Kostar 120k poäng för två personer att åka SAS Go till USA eller Asien tur och retur.

Detta kan du ta bort hälften på när du spenderat 150k på ditt Amex, då du uppnår 50%-vouchern.

På den spendering du har så ger ett SAS Amex Premium 37 500p (15p per 100kr spenderad), och med en inbjudan så får du 12 000p till. Så ni får försöka kriga på lite till för att lösa en bonusresa utanför Europa.

Kostar 60k poäng för två personer att åka SAS Go inom Europa tur och retur.
Kostar 120k poäng för två personer att åka SAS Go till USA eller Asien tur och retur.

Detta kan du ta bort hälften på när du spenderat 150k på ditt Amex, då du uppnår 50%-vouchern.

På den spendering du har så ger ett SAS Amex Premium 37 500p (15p per 100kr spenderad), och med en inbjudan så får du 12 000p till. Så ni får försöka kriga på lite till för att lösa en bonusresa utanför Europa.

behöver jag ha amex för mitt upplägg? Tappar man mycket värde med andra kort som är mer accepterat i alla affärer/nätshopping?

Har väl ett mål att dra med familjen på en canadaresa om 3år. Går det att spara poäng el är det konsumera/boka inom 1 år?

behöver jag ha amex för mitt upplägg? Tappar man mycket värde med andra kort som är mer accepterat i alla affärer/nätshopping?

Har väl ett mål att dra med familjen på en canadaresa om 3år. Går det att spara poäng el är det konsumera/boka inom 1 år?
Det går att ha ett SAS Mastercard, men jag kan inget om deras upplägg. Vad menar du med om man tappar mycket värde? Att mycket spendering tvingas till andra kort?

Poängen håller i 5 år tror jag. Varje voucher håller dock bara till slutet på följande kalenderår.

Det går att ha ett SAS Mastercard, men jag kan inget om deras upplägg. Vad menar du med om man tappar mycket värde? Att mycket spendering tvingas till andra kort?

Poängen håller i 5 år tror jag. Varje voucher håller dock bara till slutet på följande kalenderår.

SAS Mastercard ger inte möjligheten till 2-4-1 vouchern.
Det finns 2 st. MC; Standard och Premium.
Standard kostar 395:-/år och Premium 1495:-/år
Men standard ger dig 10p/100:- och Premium ger 15p/100:-

Personligen så tycker jag SAS Amex Premium är det bästa kortet.
Kostar 1200:-/år (första 3 månaderna gratis).
Ger 15p/100:- och även 2-4-1 voucher vid 150k spend/år.

Jag upplever att de flesta ställena tar Amex, förutom mindre ställen där man ändå gör mindre köp (undantag finns såklart).
Själv kompletterar jag med ett MC Standard eftersom jag tycker det är värt 395:-/år för att få 10p/100:-.

Men får man SAS-uppgraderingen på Mastercard med Standard-kortet? Älskar att man får plus-klass men betalar för go-klass, viktigt som sjutton för mig. Jag har Premium-kortet.

Men får man SAS-uppgraderingen på Mastercard med Standard-kortet? Älskar att man får plus-klass men betalar för go-klass, viktigt som sjutton för mig. Jag har Premium-kortet.
Enklast är o gå in på sas o läsa, men MC har någon form av flygbonus utöver poängen också. Men att handla för 250k om året ger dig ca 37 500 poäng.
Jag skulle säga att alla flygbonusar kräver att man reser en del för o få in poäng, eller ha en sjujäkla spend. När du väl har samlat ihop dina poäng är det inte heller bara att gå in o boka utan det är begränsade platser. Speciellt USA och Asien. Du får troligen inte ihop till en bonusresa inom rimlig tid, men kandke poäng till o uppgradera flyget

Vad menar du? Att du gratis blir uppgraderad?

Japp, bokar plus men betalar i poäng för go. Perfekt för inrikes, tillgång till lounge och sånt (använder det inrikes, men gäller i hela världen). Har man tjänat ihop 100 000 poäng under en ettårsperiod så får man det automatiskt. Man kan få ännu bättre också, men jag får inte ihop 200 000 poäng på ett år!

Japp, bokar plus men betalar i poäng för go. Perfekt för inrikes, tillgång till lounge och sånt (använder det inrikes, men gäller i hela världen). Har man tjänat ihop 100 000 poäng under en ettårsperiod så får man det automatiskt. Man kan få ännu bättre också, men jag får inte ihop 200 000 poäng på ett år!
Snackar du om Fly premium? Det gäller väl bara bonusresa?

De där korten som blivit så populära på sistone.
Så man ska "ha koll på sin ekonomi".
Gratis metallkort utan avgifter.
PFC, Revolut etc.
Vad är det som är så bra med sådana kort?

Jag har både AMEX och MC (basic) och blev precis smärtsamt medveten om att man bara får poäng på 200k om året på MC. Köpte klocka via C24 och tappade en rejäl mängd poäng eftersom jag uppnått 200k spend, och inte kunde pröjsa med AMEX...

Jag har både AMEX och MC (basic) och blev precis smärtsamt medveten om att man bara får poäng på 200k om året på MC. Köpte klocka via C24 och tappade en rejäl mängd poäng eftersom jag uppnått 200k spend, och inte kunde pröjsa med AMEX...
Aj aj. Tråkigt att inte veta om det. Surt sa räven.
Fördelen med Premium, obegränsat.

Ja, riktigt rookie-misstag. Läste det när vi skaffade kortet men trodde inte jag skulle nå dit. Samtidigt vill jag inte betala mer för ett premium. Utan klockan hade vi legat precis på gränsen. Typiskt att C24 inte tar AMEX.

C24, inte Amex?

Jag förstår inte helt

F984DAB8-63D6-4632-AC4A-72BD05153CA9.png

C24, inte Amex?

Jag förstår inte helt

F984DAB8-63D6-4632-AC4A-72BD05153CA9.png

Alla säljare accepterar väl inte Amex?

Nä det stämmer. Dom tar även 2% av hela beloppet om man ska betala med amex

Nej, men att påstå att C24 inte tar Amex känns snurrigt.
Så jävla snurrigt är det inte. Jag har inte någon extremt utbredd erfarenhet av C24 men när jag skulle betala fanns AMEX inte som alternativ, och det kan mycket väl vara så att det är säljaren som inte vill ha det alternativet.

Så jävla snurrigt är det inte. Jag har inte någon extremt utbredd erfarenhet av C24 men när jag skulle betala fanns AMEX inte som alternativ, och det kan mycket väl vara så att det är säljaren som inte vill ha det alternativet.

Ja, säljaren accepterar inte Amex. Säljaren sålde via C24.
Det är alltså inte C24 som inte tar Amex, det är säljaren.

Ja, säljaren accepterar inte Amex. Säljaren sålde via C24.
Det är alltså inte C24 som inte tar Amex, det är säljaren.
Vilket nagelfareri. Betalningen gjordes via C24. Men visst, för din skull ska jag vara noggrannare framöver - jag vill ju verkligen inte att du ska behöva lägga tid på att märka ord. Uppskattar att @joca och @Sizar förtydligade så att du slapp undra. Kan vi återgå till ämnet nu?

Tillbaka
Topp