• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Vilket nagelfareri. Betalningen gjordes via C24. Men visst, för din skull ska jag vara noggrannare framöver - jag vill ju verkligen inte att du ska behöva lägga tid på att märka ord. Uppskattar att @joca och @Sizar förtydligade så att du slapp undra. Kan vi återgå till ämnet nu?

Jag tycker att det är en högst relevant anmärkning från min sida.
Får man för sig att det inte går att använda Amex på C24 så kanske man missar något.

Själv skulle jag aldrig köpa en dyrare klocka om en butik inte tar Amex, även om det skulle kosta mig 2%. Dessa 2% triggar ju typ en voucher.

Men som sagt. MC premium är bra om det är där man kommer att få sin spend, men då känns det onödigt att sitta med ett Amex samtidigt, om man inte når sin spend där och har våldsamt mycket poäng.

Det gäller att ha kontroll på kortens begränsningar, fördela och vad man kan få ut av dessa.
Sedan gäller det att veta vilka butiker man inte kan gå till med ett Amex och lägga om sina inköp, om det är Amex man har valt att gå på.
Det var ju nära att du plockade bort C24 för Amex användare, vilket inte är bra

Jag tycker att det är en högst relevant anmärkning från min sida.
Får man för sig att det inte går att använda Amex på C24 så kanske man missar något.

Själv skulle jag aldrig köpa en dyrare klocka om en butik inte tar Amex, även om det skulle kosta mig 2%. Dessa 2% triggar ju typ en voucher.

Men som sagt. MC premium är bra om det är där man kommer att få sin spend, men då känns det onödigt att sitta med ett Amex samtidigt, om man inte når sin spend där och har våldsamt mycket poäng.

Det gäller att ha kontroll på kortens begränsningar, fördela och vad man kan få ut av dessa.
Sedan gäller det att veta vilka butiker man inte kan gå till med ett Amex och lägga om sina inköp, om det är Amex man har valt att gå på.
Det var ju nära att du plockade bort C24 för Amex användare, vilket inte är bra
"Dessa 2% triggar ju typ en voucher" - vi köper definitivt klockor i olika prisklasser :D

Du får gärna tona ner dig lite också. Är högst tveksam till att det jag skrev ledde till att alla AMEX-användare på KS lade ner C24 som inköpskanal.

Alla gör som de vill och jag tycker att gratisresor är nice, men jag låter inte dem styra mitt liv. Har samlat på mig ungefär 240k poäng under mitt första år, så jag klarar mig.

Senast ändrad:
"Dessa 2% triggar ju typ en voucher" - vi köper definitivt klockor i olika prisklasser :D

Alla gör som de vill och jag tycker att gratisresor är nice, men jag låter inte dem styra mitt liv.

Nej, det är klart. Dock så grämer du dig över fel kort och att du skulle ha haft....
Så pass styrd är man med andra ord.

Bara för det så kom jag på mig själv med att boka en resa till Zürich under Hockey VM för hela familjen.
Extremt billiga biljetter i Plus PRO. Flyg från ARN blir runt 2500kr ToR.
Nu har jag dock anslutningsflyg och då blir det lite dyrare, men fortfarande väldigt billigt.
Är man en familj eller ett gäng så är det bara att köra på med sitt AMEX, så genererar det 30p per 100kr och vettigt med poäng för flygningen. Dessutom har jag hört att dom tillverkar klockor i det landet.

Du får gärna tona ner dig lite också. Är högst tveksam till att det jag skrev ledde till att alla AMEX-användare på KS lade ner C24 som inköpskanal.

Alla gör som de vill och jag tycker att gratisresor är nice, men jag låter inte dem styra mitt liv. Har samlat på mig ungefär 240k poäng under mitt första år, så jag klarar mig.

Ja, men perfekt. Du lär ju ha din voucher då om du inte dragit in poängen via invites.
Det var ju inte jag som grämde mig över Max-spend på MC och att ”C24” inte tog Amex.

Nu styr inte AMEX eller MC mitt liv heller, men har jag alternativ där jag kan nyttja AMEX så gör jag givetvis det istället för att hinka fram en massa kontanter eller annat.

Dock måste jag medge att det är surt att göra ett större inköp med sitt vanliga bankkort som inte ger något.

De där korten som blivit så populära på sistone.
Så man ska "ha koll på sin ekonomi".
Gratis metallkort utan avgifter.
PFC, Revolut etc.
Vad är det som är så bra med sådana kort?

Jag har provat Revolut ett tag för ffa mindre köp i utländska valutor. Om man inte har andra kort som man vill tjäna poäng med så är Revolut ett alternativ. Det funkar ju som ett debitkort där man sätter in pengar på sitt Revolut-konto. Man kan sedan i förväg växla till önskade valutor till aktuell kurs utan spread eller några påslagsavgifter (mån-fre). Med gratiskortet kan man växla 50k SEK/mån till andra valutor utan växlingsavgift och ta ut motsv 2k SEK/mån i bankomat utomlands utan några avgifter.

Den andra styrkan med Revolut är appen och säkerhetsaspekten. Är man nojig för bedrägerier, skimming etc så är det riktigt bra. I appen kan man snabbt slå på och stänga av kort, byta PIN, sätta limit, inaktivera magnetremsa osv. Man kan ha ett inaktiverat reservkort som man slår på och av vid behov. Finns till och med GPS-aktivering som bara tillåter kortköp om appen bekräftar via telefonen att du är där transaktionen görs. De är också enkelt att skapa virtuella kort eller engångskort för onlineköp om man av någon anledning är tveksam till att dela kortuppgifterna.

Betalvarianterna har lite andra förmåner med lounger, reseförsäkringar, cashback mm men ej påläst. Kommer nog uppgradera i vår för att testa.

Jag har provat Revolut ett tag för ffa mindre köp i utländska valutor. Om man inte har andra kort som man vill tjäna poäng med så är Revolut ett alternativ. Det funkar ju som ett debitkort där man sätter in pengar på sitt Revolut-konto. Man kan sedan i förväg växla till önskade valutor till aktuell kurs utan spread eller några påslagsavgifter (mån-fre). Med gratiskortet kan man växla 50k SEK/mån till andra valutor utan växlingsavgift och ta ut motsv 2k SEK/mån i bankomat utomlands utan några avgifter.

Den andra styrkan med Revolut är appen och säkerhetsaspekten. Är man nojig för bedrägerier, skimming etc så är det riktigt bra. I appen kan man snabbt slå på och stänga av kort, byta PIN, sätta limit, inaktivera magnetremsa osv. Man kan ha ett inaktiverat reservkort som man slår på och av vid behov. Finns till och med GPS-aktivering som bara tillåter kortköp om appen bekräftar via telefonen att du är där transaktionen görs. De är också enkelt att skapa virtuella kort eller engångskort för onlineköp om man av någon anledning är tveksam till att dela kortuppgifterna.

Betalvarianterna har lite andra förmåner med lounger, reseförsäkringar, cashback mm men ej påläst. Kommer nog uppgradera i vår för att testa.
Har sjukt stora problem med min Revolut-app, den fryser sig efter 5-10 sek efter att jag öppnat den, så går knappt att använda. Supporten verkar inte särskilt behjälpliga heller. Inget du har någon erfarenhet av?

Finns det någon bra guide för det här? Helt färsk men har ett eurobonus konto men inget kreditkort, tänkte ta tag i det nu men känns lite överväldigande med all info, bonusar, avgifter och olika kort. Söker efter något "kreditkort 101" eller liknande.

Finns det någon bra guide för det här? Helt färsk men har ett eurobonus konto men inget kreditkort, tänkte ta tag i det nu men känns lite överväldigande med all info, bonusar, avgifter och olika kort. Söker efter något "kreditkort 101" eller liknande.

Skulle säga att det beror på två saker:

1. Hur mycket du spenderar i konsumtion på år.
2. Vad du vill uppnå med kortet.

Skulle säga att det beror på två saker:

1. Hur mycket du spenderar i konsumtion på år.
2. Vad du vill uppnå med kortet.
1. 3-400k/året på bankkortet idag. Om allt funkar på kreditkortet blir det väl samma isch.
2. Oklart, billigare resor, fast-track och uppgradering? Vet inte vad man kan använda poängen till

1. 3-400k/året på bankkortet idag. Om allt funkar på kreditkortet blir det väl samma isch.
2. Oklart, billigare resor, fast-track och uppgradering? Vet inte vad man kan använda poängen till
Jag hittade ingen guide som täckte alla mina tusen frågor när jag skaffade.

Vad gäller punkt nr 2, så får du fast track och lounge (samt alla Priority pass-lounger) på Arlanda med Amex Platinum. För att få uppgraderingar så måste du lägga bud med poäng (eller pengar) alt ha status (eller ha tur!).

Hur mycket reser du på ett år?

Jag hittade ingen guide som täckte alla mina tusen frågor när jag skaffade.

Vad gäller punkt nr 2, så får du fast track och lounge (samt alla Priority pass-lounger) på Arlanda med Amex Platinum. För att få uppgraderingar så måste du lägga bud med poäng (eller pengar) alt ha status (eller ha tur!).

Hur mycket reser du på ett år?
Attans, får ta den långa vägen helt enkelt.

2-5 flygresor (ej inrikes) T&R per år. Blir nog mer framöver via jobbet. Inrikes är en hel del, säkerligen ett dussin T&R men det är med BRA Mao. Ingen EB.

Platinum är nog ovärt för mig, kikar på Amex premium EB.

2-5 flygresor (ej inrikes) T&R per år. Blir nog mer framöver via jobbet. Inrikes är en hel del, säkerligen ett dussin T&R men det är med BRA Mao. Ingen EB.

Med SAS Amex Elite blir du Silver-medlem direkt (värt 20k baspoäng).
Kör du sedan SAS Mastercard så får du 1000 poäng per månad = 12000 poäng per år.
Guld kräver 40 000 poäng.

Men flyger du cirka 5 resor T&R så bör det inte vara några problem att skrap ihop de sista 8000 poängen.

Med 300k spend får du 45k poäng per år och en voucher. Med en inbjudan och tex bjuda in sambo/fru eller liknande kommer man upp i lite poäng och kan fixa en resa relativt enkelt :)

Långflygning? Skulle jag inte påstå, mestadels Europa även om man åker utanför kontinenten någon gång då och då gvs. Ibland inom EU med mellanlandning. ”Som vanligt” helt enkelt.
Ok, om du flyger economy så låter det som att det blir svårt att bli guld.

Men ett SAS Amex premium är ju vettigt. 900kr första året och 12 000p direkt, sen får du minst 45 000p på spenderingen som @joca skrev (samt 1st voucher). På det har du en SAS-resa i business till USA eller Asien tur och retur (50 000p)

Med SAS Amex Elite blir du Silver-medlem direkt (värt 20k baspoäng).
Kör du sedan SAS Mastercard så får du 1000 poäng per månad = 12000 poäng per år.
Guld kräver 40 000 poäng.

Men flyger du cirka 5 resor T&R så bör det inte vara några problem att skrap ihop de sista 8000 poängen.
Är inte bas poäng man får så de hjälper inte till att nå upp till guld. Men ger bra avkastning o köra det 1 år o få sign bonusen plus 1000p månad

Att skaffa kort.. Om man ligger kring spendgränsen 150k för SAS Amex premium spend, går man på standard direkt istället el skulle man då chansa? Vad är för/nackdelarna med vald linje?

Att skaffa kort.. Om man ligger kring spendgränsen 150k för SAS Amex premium spend, går man på standard direkt istället el skulle man då chansa? Vad är för/nackdelarna med vald linje?
Premium kostar dig 900kr första året. Fördelen? Du får en 2-4-1 som du kan använda worldwide samt 5p/100kr extra.

Om det är värt 900kr per år vet jag inte.

Ligger du på gränsen så kan du betala några räkningar på betalo eller billhop. Dock till 2.5% avgift.

Vad menar du med ”standard”?
Classic?

allt är beroende av hur många poäng du har...nästan.
Att trigga en voucher är ju inget måste om du inte har poängen till den resan du vill ha.
Då kan du lika gärna köra ett Classic, även om det genererar färre poäng.
Men, är 100kr i månaden något du inte bryr dig om så får du 50% fler poäng med ett premium.
Lägger du på 300kr till per månad så kan du tjäna 100% fler poäng.
Oavsett så förespråkar jag Premium till de flesta och alltid via invite. Premium är ett lagomt kort.

Antar du menar Mastercard?
Jag tycker det är ett bra komplement för priset av 395:-/mån. Visst, ger sämre med poäng. Men alltid något. Du får även 3000 poäng vid invite, vilket bara det är värt 395:- :)
Så man kan testa 1 år och se om det är värt att ha.

Antar du menar Mastercard?
Jag tycker det är ett bra komplement för priset av 395:-/mån. Visst, ger sämre med poäng. Men alltid något. Du får även 3000 poäng vid invite, vilket bara det är värt 395:- :)
Så man kan testa 1 år och se om det är värt att ha.

395:-/år menar du väl?
Annars är det riktigt dyrt med tanke på vad man får

Tillbaka
Topp