• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är ju sant, handlar ju mer eller mindre aldrig med kontanter nu.

OK, det är bättre att invänta någon kampanj? Eller går att det få "bättre" inbjudningar? :D
Som @Hoarz säger är det faktiskt är en kampanj nu, 10k (istället för 6k) om man tecknar premium. De hade tidigare i år en bättre kampanj. Beroende på din "spend" kan det vara värt att vänta, eller inte... Beroende på hur mycket pengar du spenderar är det bättre att gå på elite, förenklat om du/ni går över 150/300/450/600k gränserna per år.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Som @Hoarz säger är det faktiskt är en kampanj nu, 10k (istället för 6k) om man tecknar premium. De hade tidigare i år en bättre kampanj. Beroende på din "spend" kan det vara värt att vänta, eller inte... Beroende på hur mycket pengar du spenderar är det bättre att gå på elite, förenklat om du/ni går över 150/300/450/600k gränserna per år.
Ingen som vet om det kommer komma bättre kampanjer i framtiden. Försämras hela tiden.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ingen som vet om det kommer komma bättre kampanjer i framtiden. Försämras hela tiden.
Under 2022 och även under 2023 har amex haft de bästa värvningskampanjerna någonsin. Förra årets 35k+60k för Elite gav trevlig skjuts på eurobonuskontot :cool:

Men absolut, ingen garanti att de matchar just det senare erbjudandet.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Ingen förmånsfråga, utan mer en allmän kortfråga: Om man gör ett köp utomlands (i utländsk valuta) och sedan returnerar köpet - sätts hela beloppet tillbaka (likt ett ordinärt köp i Sverige), eller behåller de en del av kakan (t.ex. växlingsavgiften)?
 
Senast ändrad:

atco

Omega
Dags att betala sommarens semesterresa.

Nån som jämfört SAS Amex Premium med Eurocard Platinum gällande reseförsäkring?
 
Hej, jag vill ha ett kreditkort för med Cashback, har idag Norwegian men slår i taket där dem endast ger Cashback upp till 100 k. Fundera på Amex Blue Cashback vad tror ni om det? Finns det andra bra kandidater?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej, jag vill ha ett kreditkort för med Cashback, har idag Norwegian men slår i taket där dem endast ger Cashback upp till 100 k. Fundera på Amex Blue Cashback vad tror ni om det? Finns det andra bra kandidater?
Jag har Everydaycard, 1% cashback i rena pengar. Men kanske finns bättre alternativ nu?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Bästa kortet utan valutapåslag/växlingsavgifter? Amex har ju rätt så tråkiga växlingsavgifter och mitt vanliga bankkort är inte så mycket bättre heller…
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Revolut verkar dock ha en (förvisso lägre) avgift?

Helst ett kreditkort.
Nu var det något år sedan jag handlade utomlands och i en valuta som jag inte redan har på mitt Revolut konto men då är det iaf inga avgifter.

Dvs har jag EUR på mitt konto och köper något i EUR med kortet tar den från EUR direkt, deras växlingskurser brukar vara väldigt bra annars också.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Bästa kortet utan valutapåslag/växlingsavgifter? Amex har ju rätt så tråkiga växlingsavgifter och mitt vanliga bankkort är inte så mycket bättre heller…
Jag brukar använda N26 när jag är ute i EU. Visserligen debet kort men du skickar pengar via dit vanliga bankkonto via SEPA och får den bästa valutakursen. Brukar även plocka ut euro i bankomaten inom EU. Allt sköts via deras app👍
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Importantly, nothing is changing as of now.We still need to obtain regulatory approvals and meet certain conditions to complete the investment transaction and change alliance. Here’s what that means for our airline and for you as a EuroBonus member:
  • You can continue to book flights with us as usual. We look forward to continue welcoming passengers in Scandinavia today, and well into the future as we move forward as an even stronger airline.
  • Until we complete the transaction, we remain part of Star Alliance. You as a EuroBonus member will continue to enjoy your usual benefits when flying on our partner airlines, and you will be able to accrue and redeem points on Star Alliance partners - just like today. Award bookings with our partners remain valid.
  • As a EuroBonus member, you can continue to accrue and redeem points on SAS and on non-air partners.
  • Your status and benefits as a EuroBonus member when you fly with SAS will not be impacted.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Samtidigt ska SAS på sikt också lämna Star Alliance – där resenärers Eurobonus-poäng samlas.
– Det är lite tidigt att säga vad det kommer innebära, säger Anna Wilson, head of external relations på SAS.
Lämna Star Alliance och gå med i SkyTeam istället tolkar jag det som? (KLM har ju oxå Amex kort så kanske blir liknande deal fast i det flygprogrammet istället)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Lämna Star Alliance och gå med i SkyTeam istället tolkar jag det som? (KLM har ju oxå Amex kort så kanske blir liknande deal fast i det flygprogrammet istället)

Frågan är väl två saker:

- Om jag har en eurobonus-resa bokad i Star alliance - gäller den även när de går över (jag har en nästa år tex)

- till vilken växelkurs får man tillgång till det nya programmet
 

zeke_varg

Omega
Frågan är väl två saker:

- Om jag har en eurobonus-resa bokad i Star alliance - gäller den även när de går över (jag har en nästa år tex)

- till vilken växelkurs får man tillgång till det nya programmet
En bokad resa borde hålla kan jag tycka. Då har man tydligt ingått ett köp.

Växelkursen lär ju riska att gå ner. Men samtidigt kanske eurobonus-programmet är ett bra värde som man inte vill riska att tappa för stor kundstock med för stora förändringar.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Funderar starkt på att byta mitt SAS-AMEX till ett AMEX Gold istället. Inte haft tid för större resor senaste tiden och efter det man läste om SAS idag så känns det inte riktigt vidare. AMEX Platinum känns inte riktigt värt det. Kan man använda poängen man får genom Gold till något roligt, eller kanske man bör kolla på annat än AMEX?
 

Number 6

Omega
En bokad resa borde hålla kan jag tycka. Då har man tydligt ingått ett köp.

Växelkursen lär ju riska att gå ner. Men samtidigt kanske eurobonus-programmet är ett bra värde som man inte vill riska att tappa för stor kundstock med för stora förändringar.
Begriper inte riktigt från press-releasen vad som händer med poängen? Är det läge boka bonusresa NU?
 

zeke_varg

Omega
Jag trodde jag fått info om SAS igår i brevlådan med det var min 2 för 1-voucher 😀

Jag är uppe på 330k poäng. Ingen resa gjord någonsin via poäng. Kan vara livets tristaste flopp. 😬
 
Topp