ChazzReinhold
Basic
Jag kan ha hört fel, men tyckte absolut hon sa 1506kr/huve, dock inte dragits något på kortet än.
Reagerade också på att chatflights hade högre skatt och avgift (förutom sitt arvode..)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag kan ha hört fel, men tyckte absolut hon sa 1506kr/huve, dock inte dragits något på kortet än.
Reagerade också på att chatflights hade högre skatt och avgift (förutom sitt arvode..)
Någon som vet lite mer angående frågan jag ställde ovan?Funderar starkt på att byta mitt SAS-AMEX till ett AMEX Gold istället. Inte haft tid för större resor senaste tiden och efter det man läste om SAS idag så känns det inte riktigt vidare. AMEX Platinum känns inte riktigt värt det. Kan man använda poängen man får genom Gold till något roligt, eller kanske man bör kolla på annat än AMEX?
Jag har haft Amex Gold nu i lite över 1 år och tycker att poängen är "rätt värdelösa". Poängen kan omvandlas till cash där 1 poäng (1 spenderad krona) = 0,0028kr. Cashback är alltså 0,28% och då finns det helt klart mer fördelaktiga kort. Spenderar du 150k får du 100k extra poäng i bonus och spenderar du ytterligare 150k får du 300k extra poäng i ytterligare en bonus. Slarvigt räknat kan man säga att du nästan kan betala årsavgiften med poäng om du spenderar 300k/år. Du kan även omvandla amex-poängen till andra bonusprogram (Eurobonus, Finnair, Hilton osv.) men till sämre convertionrate än om du t.ex. haft ett SAS-Amex och samlat EB-poäng via det.Någon som vet lite mer angående frågan jag ställde ovan?Går ej att se Amex poängbutik om man inte har ett ”vanligt” Amex-kort. Är det som sagt värt att skaffa ett Amex Gold om man inte ska spendera poängen på resor/hotell? Såg att man får typ 750kr att dra av en faktura om man har en spend på 150k om året. Finns ju bättre kort med högre cashback på den fronten…
EDIT: Verkar inte som att lounge-perken är så användbar heller. Priority Pass-loungen på Arlanda ser ut att stängas ned snart? Jaha, finns då några goda anledningar till att ha ett Amex Gold?
Dina vouchers kommer finnas kvar även om du sagt upp kortet.Har ett SAS Amex Premium samt ett SAS EuroBonus Mastercard. Min fru har samma. Funderar på att säga upp dessa. Något jag bör tänka på innan jag säger upp?
Kollar jag Amex så har jag ca 4000 poäng och kollar jag SAS så har jag ca 82000 EB-poäng. Har två vouchers, en som går ut 31/12-23 och en som går ut 31/12-24.
Har ingen resa och framförallt ingen längre resa planerad utan närmaste åren så skulle aktuella resor vara typ Spanien/Italien/Kroatien.
Omöjligt att veta om eventuella kampanjerVad tror ni om kampanjer för SAS Amex och Mastercard till årsskiftet? På paus till mergern eller kan dom försöka få in fler nu för att inte tappa folk från eurobonus?
Det har precis varit kampanjer på båda. Så jag gissar nej.Vad tror ni om kampanjer för SAS Amex och Mastercard till årsskiftet? På paus till mergern eller kan dom försöka få in fler nu för att inte tappa folk från eurobonus?
Eurobonus..
Om man reser med businessclass och glider sen över till en sträcka utan businessstol, får man nyttja loungen när man mellanlandar?
Om du är guld, annars nej.Eurobonus..
Om man reser med businessclass och glider sen över till en sträcka utan businessstol, får man nyttja loungen när man mellanlandar?
Stämmer det verkligen? Flög business till SFO och sen vidare till LAX för några år sedan. Fick inte komma in i loungen då utan guld.Beror på..
Till och från USA,Kanada, Asien så ja.
Övriga resmål behöver du vara Diamond för att nyttja lounge vid ankomst.
"utan businesstol". Det är bokningsklass eller status som avgör.Eurobonus..
Stämmer det verkligen? Flög business till SFO och sen vidare till LAX för några år sedan. Fick inte komma in i loungen då utan guld.
Kanske värt att köpa sig in i loungen, det borde man väl kunna även på Heathrow?Det är från Heathrow till Bogota, Colombia. Där landar vi ev då kl 03 och nästa flyg går 08. Rätt oskön tid o hänga där. Det är ju på ditvägen så man ska inte ha med några lokalvaror från taxfree.
Därifrån går bara plan utan bc dit vi ska.
Snyggt. Jag har börjat kika lite på höstlovet nästa år. Frugan skulle helst bara åka nån charter till Sydeuropa men jag har 2x 2-4-1 och 320k poäng… men vet inte om en långresa med flera stops är mest plågsamt eller härligt när ungarna fortfarande är ganska små.Då var min första bokning klar med eurobonus.
Business class från Arlanda, Frankfurt, London, (och Ekonomi från) Bogota till Costa rica. 4 pers. Ett stretchat Höstlov 14 dagar.
Jag fuskade dock och tog hjälp av en snubbe som kan det här med bokning. Sjukt knepigt. Det skulle kunna gå o komma direkt till London från Arlanda men dom biljetterna var inte släppta än.
Snyggt. Jag har börjat kika lite på höstlovet nästa år. Frugan skulle helst bara åka nån charter till Sydeuropa men jag har 2x 2-4-1 och 320k poäng… men vet inte om en långresa med flera stops är mest plågsamt eller härligt när ungarna fortfarande är ganska små.
Har också ganska precis gjort det, så du behöver inte känna dig ensam iallafall!Synd att man bokade NY resa på poäng för två förra veckan![]()
Fick mejl nyss om 35% dyrare amex premium.Har också ganska precis gjort det, så du behöver inte känna dig ensam iallafall!
Några här som funderat kring hur man ska göra nu i och med SAS alliansbyte etc? Har kört SAS AMEX Premium länge och varit nöjd med det, men nu har jag börjat fundera på att byta till något annat.
Classic, Premium och Elite går upp rejält.Fick mejl nyss om 35% dyrare amex premium.![]()
Och där byter vi nog helt enkelt bort AMEX då.Classic, Premium och Elite går upp rejält.
![]()
Ja den har du kvarNågon som vet om man fortsatt har kvar sin 241 om man säger upp det?