• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

SAS flyger jag inte med men SkyTeam har iaf rätt många medlemmar. Tack för tipset!

Du skulle ändå säga att det är värt det givet min utgiftsnivå?

Det är svårt att säga genom att bara stirra på en faktor.
Personligen har det absolut varit värt kostnaden för egen del, men det beror nog på att jag flyger en hel del och har en ganska hög spend per automatik på kortet.
Jag kombinerar Elit med SAS MC premium dessutom.
Men det är jag och vad som passar mig.
För de flesta är det inte värt kostnaden, kan jag tänka mig.

Det är svårt att säga genom att bara stirra på en faktor.
Personligen har det absolut varit värt kostnaden för egen del, men det beror nog på att jag flyger en hel del och har en ganska hög spend per automatik på kortet.
Jag kombinerar Elit med SAS MC premium dessutom.
Men det är jag och vad som passar mig.
För de flesta är det inte värt kostnaden, kan jag tänka mig.
Tackar för tips och input!
Du behöver läsa på, denna tråden är en bra början.
Har hittills tagit mig igenom drygt 30 sidor. Något speciellt du tänker att jag skall kika närmare på?

Har hittills tagit mig igenom drygt 30 sidor. Något speciellt du tänker att jag skall kika närmare på?

Kolla https://www.businessclass.com/forum/forums/sas-group-eurobonus.7/

Jag kör också Elite och MC. Bokar ca 12 inrikes Malmö - Luleå - Göteborg (bor i norr). Bara där ligger jag rejält på plus (tänker avgifter kort + skatter vs boka betalda resor), samt att jag bokar de som kommer upp i Plus utan extra kostnad iom MC.

Blir i normala fall en USA resa per år, nu har det blivit mindre något år men var iväg till New York nu i maj. Business 100 000p för två.

Med vårt resemönster är det värt det, men vi har ganska hög spend på korten så det genererar bra med poäng.

Har varit dålig på det men har blivit bättre, finns också rätt mycket poäng att tjäna genom att handla via portalen, köpa presentkort därigenom osv. Men kräver lite engagemang.

Då du tror att det ingår lounge och inte inser vad Eurobonus är så tycker jag du ska läsa villkoren på korten.

Sen vad du tycker är rimligt spendering och vad du får ut av det.
Flyger du inte mycket med Skyteam eller SAS, har hög spendering så är det inte värt det. Kostar mer än det smakar.

Hur mycket har du fått handla för på kortet för att uppnå detta?
Och vad kostar kortet?
Var det fritt att boka vilken avgång som helst eller begränsat?
Extremt begränsad tillgänglighet, mer eller mindre omöjligt att hitta platser i business till Asien för 99% av de som skaffar kortet. Är man flexibel och kan resa utanför skollov samt till mindre populära destinationer som USA och Indien så är det hyfsat lätt att hitta bonusplatser i business.

Har Amex SAS Elite och SAS MC idag. Curve, Revolut & Northmill men bara på basnivå.
Reste till Rhodos förra veckan och fick sitta med fotfolket i hallen då jag inte hade någon lounge trots min SAS plus-biljett.
Så frågan, vilket extra kort bör man ha för att säkra sig lounge oavsett? Verkar nästan som Swedbank Platinum är mest prisvärt (har de som bank)?

Har Amex SAS Elite och SAS MC idag. Curve, Revolut & Northmill men bara på basnivå.
Reste till Rhodos förra veckan och fick sitta med fotfolket i hallen då jag inte hade någon lounge trots min SAS plus-biljett.
Så frågan, vilket extra kort bör man ha för att säkra sig lounge oavsett? Verkar nästan som Swedbank Platinum är mest prisvärt (har de som bank)?
Du behöver eurobonus guld för att det ska ingå i sasbiljetten om jag minns rätt.

Men jag föredrar amex platinum. amex loungen är trevligast och bra utbud utomlands

Nu när det inte finns någon Priority Pass lounge i Terminal 5 får man ta sig till Terminal 4 för lounge med Swedbank/Handelsbanken Platinum. Jag själv kör Amex Platinum och får då Amex-loungen vilket är en helt otroligt bra lounge!

Du behöver eurobonus guld för att det ska ingå i sasbiljetten om jag minns rätt.

Men jag föredrar amex platinum. amex loungen är trevligast och bra utbud utomlands
Plus ska ha lounge inom Europa (om tillgänglig)

SAS Plus Smart​

• 1 väska under sätet (40 x 30 x 15 cm, max 18 l)
  • 1 handbagage (55 x 40 x 23 cm, max. 8 kg)
  • 2 handbagage på flygresor utanför Europa
  • 1 incheckad väska (max. 23 kg)
  • Fast track (om tillgängligt)
  • Tillgång till lounge (på flygresor inom Europa, om tillgängligt)

Tittat på Platinum men då jag bor i Skåne och utgår från Köpenhamn blir det för lite utväxling på deras förmåner. Tror på Swedbank Platinum nu när jag läst på lite.

Nu när det inte finns någon Priority Pass lounge i Terminal 5 får man ta sig till Terminal 4 för lounge med Swedbank/Handelsbanken Platinum. Jag själv kör Amex Platinum och får då Amex-loungen vilket är en helt otroligt bra lounge!
Största problemet (för mig) med Amex loungen på ARN är öppettiderna, stänger den fortfarande 19?

G'day!

Så, för första gången i mitt liv har jag nu fått tummen ur och skaffat ett kreditkort. Aldrig blivit av då jag aldrig haft behov sett till betalningsförmåga, vilket jag inte har nu heller.

Men! Jäkligt smidigt och kan man skrapa ihop lite cashback eller poäng samt minskar ev. risker vid internetköp osv är det ju egentligen bara fördelar. Därtill skönt att "slippa ha koll" och föra över pengar mellan olika konton (för att inte riskera tråkigheter genom att gå runt med ett fulltankat debet- kort.)

Blev Klarna bara för att snabb komma igång och testa. Svinnajs. Men Klarna- appen ger mig skavsår i hjärnan och dessutom finns det väl bättre alternativ.

Vad rekar brädan? Har väl omkostnader utöver boende mm på ca 10 k / mån + någon klocka i i 100 k- klassen per år (ibland privat, ibland gråis, ibland Nymans / Krons).

Vad rekommenderas? Ser att Remember och Resurs är populära utifrån Trustpilot. Räntefri delbetalning för större köp är ju nice för att kunna ligga tyngre och längre i investeringar.

Amex finns ju alltid men knasigt hög ränta om man vill splitta ett köp och omdömena är pinsamt låga, verkar vara kassa om man mot förmodan skulle behöva ha tag i dem för support - eller?

Så, 120-240 k / år med en limit på 100 k.
Bra support, om / när man nu behöver.
Poäng eller cashback.
Bra app.

Tackar på förhand och önskar eder alla en fin dag och avslutning på veckan.

G'day!

Så, för första gången i mitt liv har jag nu fått tummen ur och skaffat ett kreditkort. Aldrig blivit av då jag aldrig haft behov sett till betalningsförmåga, vilket jag inte har nu heller.

Men! Jäkligt smidigt och kan man skrapa ihop lite cashback eller poäng samt minskar ev. risker vid internetköp osv är det ju egentligen bara fördelar. Därtill skönt att "slippa ha koll" och föra över pengar mellan olika konton (för att inte riskera tråkigheter genom att gå runt med ett fulltankat debet- kort.)

Blev Klarna bara för att snabb komma igång och testa. Svinnajs. Men Klarna- appen ger mig skavsår i hjärnan och dessutom finns det väl bättre alternativ.

Vad rekar brädan? Har väl omkostnader utöver boende mm på ca 10 k / mån + någon klocka i i 100 k- klassen per år (ibland privat, ibland gråis, ibland Nymans / Krons).

Vad rekommenderas? Ser att Remember och Resurs är populära utifrån Trustpilot. Räntefri delbetalning för större köp är ju nice för att kunna ligga tyngre och längre i investeringar.

Amex finns ju alltid men knasigt hög ränta om man vill splitta ett köp och omdömena är pinsamt låga, verkar vara kassa om man mot förmodan skulle behöva ha tag i dem för support - eller?

Så, 120-240 k / år med en limit på 100 k.
Bra support, om / när man nu behöver.
Poäng eller cashback.
Bra app.

Tackar på förhand och önskar eder alla en fin dag och avslutning på veckan.

Du har ju lyckats klura ut att kreditkort kan vara bra. Kreditkort används inte som backup för att inte pengar finns på kontot, för då ska man absolut inte ha ett kreditkort.

Vad har du tänkt göra med ”återbäringen”.
Reser du mycket?

Du har ju lyckats klura ut att kreditkort kan vara bra. Kreditkort används inte som backup för att inte pengar finns på kontot, för då ska man absolut inte ha ett kreditkort.

Vad har du tänkt göra med ”återbäringen”.
Reser du mycket?
Haha, ja. Bättre sen än aldrig.

Är väl min lathet som gjort att jag alltid kört debet och har väl haft en orättvis uppfattning om att kreditkort = lurad konsument alt. för de som inte har råd.

Reser gör jag alldeles för lite så om något kanske det vore ett bra incitament att ta ett break ibland. Semester hade jag senaste sommarlovet i mellanstadiet så kanske dags snart.

Om inte annat så cashpoints om det finns några stabila. Men mest intresserad av smidigheten som jag nu fattat att jag uppskattar. Så en bra app, bra kundservice och möjlighet att kunna delbetala större köp räntefritt på ett par tre månader eller ett halvår. Mest för möjligheten att ligga max lång med sparkapitalet.

Haha, ja. Bättre sen än aldrig.

Är väl min lathet som gjort att jag alltid kört debet och har väl haft en orättvis uppfattning om att kreditkort = lurad konsument alt. för de som inte har råd.
Fast det är helt tvärtom. De som inte har råd, ska absolut inte ha ett kreditkort.
Sedan kan det vara onödigt med ett kreditkort om man inte kan nyttja förmåner och kickbacks

Reser gör jag alldeles för lite så om något kanske det vore ett bra incitament att ta ett break ibland. Semester hade jag senaste sommarlovet i mellanstadiet så kanske dags snart.

Om inte annat så cashpoints om det finns några stabila. Men mest intresserad av smidigheten som jag nu fattat att jag uppskattar. Så en bra app, bra kundservice och möjlighet att kunna delbetala större köp räntefritt på ett par tre månader eller ett halvår. Mest för möjligheten att ligga max lång med sparkapitalet.

Tillbaka
Topp