• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Och värst av allt - Postnord tar inte Amex, så mycket som jag flippar så blir det en rejäl slant😜
Nädå, men jag tycker att Amex funkar otroligt bra och accepteras på de flesta ställena. Enda gången jag märkt av var vid bokning av flygresa med något av alla lågprisbolag på Flygresor. Men då valde jag något annat bolag på som var någon hundring dyrare och accepterade Amex (för att sedan inse att jag kunde fått billigare än billigaste alternativet på Flygresor om jag hade bokat via Amex-portalen…)😅
Och just det, Chrono24 tar ut en extra 1,5% avgift vid klockköp där…

Ja, det är jättesvårt med Amex för en del.
Själv så klarar jag av att få mina vouchers med SAS Amex, så där jag använder en stor del av pengarna så accepteras Amex.
För de som inte tar Amex så får jag köra SAS MasterCard.

De flesta ställen jag besöker brukar ta Amex.

G'day!

Så, för första gången i mitt liv har jag nu fått tummen ur och skaffat ett kreditkort. Aldrig blivit av då jag aldrig haft behov sett till betalningsförmåga, vilket jag inte har nu heller.

Men! Jäkligt smidigt och kan man skrapa ihop lite cashback eller poäng samt minskar ev. risker vid internetköp osv är det ju egentligen bara fördelar. Därtill skönt att "slippa ha koll" och föra över pengar mellan olika konton (för att inte riskera tråkigheter genom att gå runt med ett fulltankat debet- kort.)

Blev Klarna bara för att snabb komma igång och testa. Svinnajs. Men Klarna- appen ger mig skavsår i hjärnan och dessutom finns det väl bättre alternativ.

Vad rekar brädan? Har väl omkostnader utöver boende mm på ca 10 k / mån + någon klocka i i 100 k- klassen per år (ibland privat, ibland gråis, ibland Nymans / Krons).

Vad rekommenderas? Ser att Remember och Resurs är populära utifrån Trustpilot. Räntefri delbetalning för större köp är ju nice för att kunna ligga tyngre och längre i investeringar.

Amex finns ju alltid men knasigt hög ränta om man vill splitta ett köp och omdömena är pinsamt låga, verkar vara kassa om man mot förmodan skulle behöva ha tag i dem för support - eller?

Så, 120-240 k / år med en limit på 100 k.
Bra support, om / när man nu behöver.
Poäng eller cashback.
Bra app.

Tackar på förhand och önskar eder alla en fin dag och avslutning på veckan.

Svarat på liknande fråga tidigare i tråden. Är fortfarande nöjd med Amex men är som det diskuteras vissa ställen som inte tar det. Är dock inget problem i min vardag iaf. Betalar alltid fakturorna i tid och har aldrig provat att dela upp köp så har ingen koll på räntan, men är den skyhög är det väl en klassisk fälla man ska akta sig för att hamna i. Enligt fakturorna jag får är det 55 räntefria dagar, men jag hade lusläst det finstilta innan jag litade på något sånt 😁
Såg att man fick 420 spänn var i cashback vid referens så är du intresserad är det bara att hojta!

Är i liknande sits och landade i att Amex blue var bäst för mig. Avgift på 35 spänn i månaden och det går att ha ett gratis extrakort till din partner så ni kan samla cashback tillsammans. Cashback på 1,25% vilket mig veterligen är högst av alla. Det negativa är att Amex inte funkar på lokala pizzerian och vissa få andra ställen samt att cashback inte betalas ut i pengar utan kvittas mot mot fakturor om jag har förstått det rätt.
Finns även reseförsäkring och lite annat lullull som ingår om det mot förmodan är intressant.

Svarat på liknande fråga tidigare i tråden. Är fortfarande nöjd med Amex men är som det diskuteras vissa ställen som inte tar det. Är dock inget problem i min vardag iaf. Betalar alltid fakturorna i tid och har aldrig provat att dela upp köp så har ingen koll på räntan, men är den skyhög är det väl en klassisk fälla man ska akta sig för att hamna i. Enligt fakturorna jag får är det 55 räntefria dagar, men jag hade lusläst det finstilta innan jag litade på något sånt 😁
Såg att man fick 420 spänn var i cashback vid referens så är du intresserad är det bara att hojta!
Just 55dgr räntefritt är mer en teoretisk än verklig kredit.
Det stämmer enbart i ett fall. De köp du gör första dagen i perioden.

Exempel.
Din faktura stänger den 25e. Skall vara betald senast den 19e månaden efter.
Där har du 23-24 dagar.
Inköp gjorda den 26e (dvs dag 1 i nya perioden) får ju ytterligare 30-31 dagars kredit medan köp den 24e månaden efter enbart blir 25 eller 26.

Min personliga fördel med AmEx Guld är att det inte finns "någon" fast kreditgräns.
Den baseras enl uppgift på uppgiven inkomst,tidigare köp,fakturabetalningar,tid som Amexkund etc.
En klocktillverkares butiker här kräver AmEx som kort vid ditt första köp,samt maximalt två kort om du har kreditgräns.

Just 55dgr räntefritt är mer en teoretisk än verklig kredit.
Det stämmer enbart i ett fall. De köp du gör första dagen i perioden.

Exempel.
Din faktura stänger den 25e. Skall vara betald senast den 19e månaden efter.
Där har du 23-24 dagar.
Inköp gjorda den 26e (dvs dag 1 i nya perioden) får ju ytterligare 30-31 dagars kredit medan köp den 24e månaden efter enbart blir 25 eller 26.

Min personliga fördel med AmEx Guld är att det inte finns "någon" fast kreditgräns.
Den baseras enl uppgift på uppgiven inkomst,tidigare köp,fakturabetalningar,tid som Amexkund etc.
En klocktillverkares butiker här kräver AmEx som kort vid ditt första köp,samt maximalt två kort om du har kreditgräns.

Ja, tidigare hade jag ”unlimited” på Amex.
Idag har jag en ganska värdelös gräns. Jag fick ”nolla” kortet för att kunna betala fruns klocka. Ibland får jag köra flera kort.
Knepigt med svenskt Amex när man inte har någon inkomst i Sverige.

Ja, tidigare hade jag ”unlimited” på Amex.
Idag har jag en ganska värdelös gräns. Jag fick ”nolla” kortet för att kunna betala fruns klocka. Ibland får jag köra flera kort.
Knepigt med svenskt Amex när man inte har någon inkomst i Sverige.
Hur lyckades du få svenska AmEx?
Jag fick tvärnej mht Ej bosatt i Sverige/Ingen fast anställning/Löneinkomst.

Hur lyckades du få svenska AmEx?
Jag fick tvärnej mht Ej bosatt i Sverige/Ingen fast anställning/Löneinkomst.

Bosatt i Sverige gör att jag kvalar in mig.
Sedan kör jag med MC och där är dom riktigt snåla med krediten. Jag tror jag hade 40.000kr på MC. Därför sänkte jag min kredit på Amex för att få upp krediten på MC.
Totalt har jag 249.000kr i utrymme idag. Det är lite väl snålt.
Det funkar till vardags, men inte till semester eller större inköp.
Tror jag däremot kan få upp Amex med några kr.

Ska börja backpacka med hustrun halvårsvis. Vi startar på Fillipinerna i december sen får vi se. Fick ett tips av en svensk boende på Filippinerna att skaffa Northmill som man fyller på med swish. Skall ha låga uttagsavgifter och bra växelkurser. Någon som har erfarenhet här?

Ska börja backpacka med hustrun halvårsvis. Vi startar på Fillipinerna i december sen får vi se. Fick ett tips av en svensk boende på Filippinerna att skaffa Northmill som man fyller på med swish. Skall ha låga uttagsavgifter och bra växelkurser. Någon som har erfarenhet här?
Jag har Northmill. Använder det enbart för just kontantuttag utomlands pga låga avgifter.

Släpptes nytt erbjudande nu för Elite. 80.000 poäng vid invite. Uppgraderade precis nyligen själv från Premium till Elite då jag fortsätt önskar boka bonusbiljetter i Business.

Lyckades knipa två businessplåtar ToR till Tokyo med Air France i Januari :)

Vill någon ha en invite till Elite, skicka gärna ett PM. Swish till BCF samt kan nog ge en hel del tips och trix som tack!

IMG_4190.png

Har inte superkoll på Platinum men jag valde Elite då jag värderar möjlighet att boka bonusresor i business class. Jag har räknat på att jag betalar 6k i kortavgift/år men får ihop minst en tur/retur resa i Business Class för två personer. Hade tidigare premium men kändes inte ”värt” att samla poäng för ekonomi resor.

Amex Platinum får du 6 restaurangbesök/år (exkl. alkohol) samt loungeaccess, dock till lite högre månadsavgift. Dock meningslöst om man är ute efter att boka bonusresor om jag förstått de rätt.

Bara att hojta om fler frågor :)

Har inte superkoll på Platinum men jag valde Elite då jag värderar möjlighet att boka bonusresor i business class. Jag har räknat på att jag betalar 6k i kortavgift/år men får ihop minst en tur/retur resa i Business Class för två personer. Hade tidigare premium men kändes inte ”värt” att samla poäng för ekonomi resor.

Amex Platinum får du 6 restaurangbesök/år (exkl. alkohol) samt loungeaccess, dock till lite högre månadsavgift. Dock meningslöst om man är ute efter att boka bonusresor om jag förstått de rätt.

Bara att hojta om fler frågor :)
Men som jag förstår så har inte Elite någon loungeaccess alls? Så om @Seikosthlm år ute efter loungebesök så är det Platinum som gäller😁

Rent krasst skulle jag säga att Amex Elite passar väl för de som är tight kopplade till SAS och Eurobonus.
Fördelarna är något lägre pris, bra poäng på de flesta köp, 2 för 1 voucher som ger väldigt rimliga poäng för business med SAS eller en del andra partners inom Skyteam.

Nackdelar är att man är knuten till resa med skyteam där det är helt hopplös tillgång till bonusplatser i business speciellt till roliga destinationer.
Saknar andra fördelar inom lifestyle etc all fokus på Eurobonus.

Amex Platinum är något dyrare speciellt om man lägger till points plus vilket är en stark rekommendation. För att få riktigt bra poäng ska man helst handla en del i utländsk valuta och gärna rätt mkt shopping. Lite krångligare att konvertera poängen till flyg.

Men fördelarna istället är att Amex platinum går med lite jobb att konvertera till poäng på bolag med väldigt god tillgång på business till attraktiva ställen, en av de vanligare är Finnair så man konverterar Amex points till avios hos British Airways och sen flyttar dessa poäng till Finnair som släpper mycket business.

Andra fördelar med Platinum är att flyger man en del från Arlanda är Amex loungen överlägsen.

Du får också middagar och lite andra lifestyleförmåner som inbjudan till events mm.

Så bestäm främst om du är trogen till SAS eller lite mer allt i allo.

Tar gärna emot lite råd. Hade SAS Amex Premium och SAS MC under några år, men sa upp rubbet i vredesmod när de gjorde en felaktig dragning på över 150.000 och kundservicen var helt värdelös så en hel semester blev förstörd. Skaffade ett Norwegian-kort för att iallafall ha någon cashback, men upptäckte häromdagen att man bara får det för 100.000 per kalenderår, och det känns ju sådär.

Har dålig koll på alla försämringar i och med SkyTeam, så vad är det man ska ha nu för tiden? Runt 200-250k spend gissningsvis.

Finns det något vettigare alternativ än Norwegian som inte är Amex? Egentligen gör det lite för ont att svälja stoltheten och gå tillbaka till Amex, men kanske helt enkelt får överväga det för att kunna få någon form av vettig intjäning.

Tar gärna emot lite råd. Hade SAS Amex Premium och SAS MC under några år, men sa upp rubbet i vredesmod när de gjorde en felaktig dragning på över 150.000 och kundservicen var helt värdelös så en hel semester blev förstörd. Skaffade ett Norwegian-kort för att iallafall ha någon cashback, men upptäckte häromdagen att man bara får det för 100.000 per kalenderår, och det känns ju sådär.

Har dålig koll på alla försämringar i och med SkyTeam, så vad är det man ska ha nu för tiden? Runt 200-250k spend gissningsvis.

Finns det något vettigare alternativ än Norwegian som inte är Amex? Egentligen gör det lite för ont att svälja stoltheten och gå tillbaka till Amex, men kanske helt enkelt får överväga det för att kunna få någon form av vettig intjäning.
Just nu så kan du få 80.000 poäng om du kör på Amex elite (under förutsättning att du inte varit medlem på 12 månader)
Det kan göra att stoltheten kan sväljas enklare.
Jag fixar gärna invite då du vet vad du ger dig in på.

Sky team och nackdelarna.
Det har blivit svårare med resor till ”mina” destinationer. Det kanske även har blivit knepigare att hitta biljetter rent generellt.
Men de gamla franska och holländska kolonierna har blivit mycket enklare att åka till.

Jag kör med strategin att många blir sura och hoppar av snart och helt plötsligt så fungerar som förr och kanske även bättre.

Får SAS till ett vettigt avtal med Vietnam Airlines så blir jag nöjd. Tillgängligheten finns, men det är dubbla priset mot allt annat.

Jag kör Revoluts gratisvariant i tillägg till mitt Elite kort. Rätt bra när man är utomlands då dem har kostnadsfria bankomattuttag och bättre växlingskurser än etc Amex/banker. revolut har även kort som kostar allt mellan 50-500kr/mån där man kan tjäna ”revpoints” som sedan kan omvandlas. Skicka ett PM om du vill ha invite för Revolut,

Just nu så kan du få 80.000 poäng om du kör på Amex elite (under förutsättning att du inte varit medlem på 12 månader)

Det har blivit svårare med resor till ”mina” destinationer. Det kanske även har blivit knepigare att hitta biljetter rent generellt.
Men de gamla franska och holländska kolonierna har blivit mycket enklare att åka till.

Jag kör med strategin att många blir sura och hoppar av snart och helt plötsligt så fungerar som förr och kanske även bättre.

Får SAS till ett vettigt avtal med Vietnam Airlines så blir jag nöjd. Tillgängligheten finns, men det är dubbla priset mot allt annat.
Står och velar lite mellan att återgå till Premium eller uppgradera till Elite. Ska läsa på lite mer och hojtar till om det blir aktuellt med invite, har tappat kollen lite på vad som ingår i vad sen allt gjordes om.

Jag kör Revoluts gratisvariant i tillägg till mitt Elite kort. Rätt bra när man är utomlands då dem har kostnadsfria bankomattuttag och bättre växlingskurser än etc Amex/banker. revolut har även kort som kostar allt mellan 50-500kr/mån där man kan tjäna ”revpoints” som sedan kan omvandlas. Skicka ett PM om du vill ha invite för Revolut,
Det har jag varit inne på förut men har aldrig blivit av riktigt. Har hört en del om Northmill's VISA som extrakort också, men där finns nog nog inga poäng att tjäna om jag fattat rätt.

Står och velar lite mellan att återgå till Premium eller uppgradera till Elite. Ska läsa på lite mer och hojtar till om det blir aktuellt med invite, har tappat kollen lite på vad som ingår i vad sen allt gjordes om.

Det har jag varit inne på förut men har aldrig blivit av riktigt. Har hört en del om Northmill's VISA som extrakort också, men där finns nog nog inga poäng att tjäna om jag fattat rätt.

Vill du resa utanför Europa och använda 2-4-1 så är det elite som gäller idag, vilket är lite synd om man vill eller behöver ha fler än 2 vouchers.
Fördelen med elite är således:

2st 2-4-1 till hela världen. Alltid bra med dubbla vouchers om man bokar separata biljetter på resan dit och på returen.

Reseförsäkringen är bättre än Premium kortet.

33% bättre poängintjäning.

Nackdelen är väl priset. Men om man kan utnyttja förmåner osv, så är värdet mycket högre.

Ja tillgängligheten är ju egentligen ok på Vietnam men det är tyvärr ganska osannolikt att det går åt rätt håll för vår del att poängpriserna normaliseras mot Asien.

Även flyg via Virgini till Karibien och kolonierna är ju småsvåra numera från att ha varit rimliga i alla fall i början.

Sen tror jag nog många med mig är lite inställda på att vi kan få en negativ överraskning när vi ska gå samman med Flyingblue i något format. Inte ett program som är särskilt lockande.

Just nu kör jag mer Miles&More plus Amex membership rewards trots att jag alltid varit trogen Eurobonus innan.

Ja tillgängligheten är ju egentligen ok på Vietnam men det är tyvärr ganska osannolikt att det går åt rätt håll för vår del att poängpriserna normaliseras mot Asien.

Även flyg via Virgini till Karibien och kolonierna är ju småsvåra numera från att ha varit rimliga i alla fall i början.

Sen tror jag nog många med mig är lite inställda på att vi kan få en negativ överraskning när vi ska gå samman med Flyingblue i något format. Inte ett program som är särskilt lockande.

Just nu kör jag mer Miles&More plus Amex membership rewards trots att jag alltid varit trogen Eurobonus innan.

Personligen reser jag så pass mycket med SAS och har inte så mycket tid att nöjesflyga utanför SAS, så jag håller mig till den alliansen som ger mig mest.
Jag har iofs guld hos Thai, men det skulle bli max 2ggr per år, så jag gör inte ens ett försök att behålla den statusen.

Det är helt klart en försämring för min del med SkyTeam, men jag lever på hoppet.

Resan över jul och nyår med SAS bokades med pengar. Normalt sett så är det ändå blackout de dagarna, så ingen ”förlust” sett till att jag inte kunde boka med poäng.

Personligen reser jag så pass mycket med SAS och har inte så mycket tid att nöjesflyga utanför SAS, så jag håller mig till den alliansen som ger mig mest.
Jag har iofs guld hos Thai, men det skulle bli max 2ggr per år, så jag gör inte ens ett försök att behålla den statusen.

Det är helt klart en försämring för min del med SkyTeam, men jag lever på hoppet.

Resan över jul och nyår med SAS bokades med pengar. Normalt sett så är det ändå blackout de dagarna, så ingen ”förlust” sett till att jag inte kunde boka med poäng.
Tycker flexibiliteten med amexpoäng är bekvämt. Reser dock inte så ofta.

Hej,

Newbie på detta men funderar på att skaffa platinum nu när de har drive på att jag får 1 mille poäng då jag har en längre flygning med flera långa stopp framför mig och gärna hänger i loungen. Flyger vanligtvis sällan och än mer sällan med SAS men dock lite sugen på restaurangerna så platinum som gäller vad det verkar.

1. Värt?
2. Ser ut som jag ev kan få ännu mer poäng vid invite? Andra fördelar? Jag ska få poängen efter 7/13 månader, får jag se direkt vid invite?

Tack för hjälpen,

/Frej

Hej,

Newbie på detta men funderar på att skaffa platinum nu när de har drive på att jag får 1 mille poäng då jag har en längre flygning med flera långa stopp framför mig och gärna hänger i loungen. Flyger vanligtvis sällan och än mer sällan med SAS men dock lite sugen på restaurangerna så platinum som gäller vad det verkar.

1. Värt?
2. Ser ut som jag ev kan få ännu mer poäng vid invite? Andra fördelar? Jag ska få poängen efter 7/13 månader, får jag se direkt vid invite?

Tack för hjälpen,

/Frej
Du får poängen i samma takt vid en inbjudan. Däremot får du betydligt mer poäng med en inbjudan, just nu i september är det 3 miljoner vilket är ovanligt bra. Men annars är det samma förmåner som vanligt.

Ska man resa en del och gillar att gå ut och äta skulle jag absolut säga att det värt det. Du får även status på diverse hotell och hyrbillställen vilket är en kul bonus.

Skicka ett PM om du vill ha en inbjudan eller undrar något mer :)

Tillbaka
Topp