• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa och sämsta andrahandvärdet...

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hur ligger det till med Richard Mille? :woot::woot:

0001s_0003s_0006_RM-055.jpg
011, 035 säljs för premium på begmarknaden.
Med flera. Rätt många modeller som
Håller värdet eller är ännu dyrare på andrahandsmarknaden.
 
  • Like
Reactions: Oew

Belfort

Omega
Man köper väl inte bara som investering eller? Jag köper främst för jag gillar klockan.
Flipparsjukan är stor hos vissa. Det känns kanske inte lika lätt motiverat när klockan tappar 30k i värde direkt när man tagit ut den, speciellt eftersom jag uppfattar det som att man oftast köper klockan med ens sparade pengar. Det svider hårdare med sparade pengar än när människor köper bilar som tappar väldigt mycket pengar, för då är det lån och pengar "som inte finns". Men jag vet inte.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Så här verkar det vara (enligt en oväntat ovetenskaplig undersökning utifrån vissa forumtrådar;)):
Bästa andrahandsvärdet har den klocka man själv säljer.
Sämsta andrahandsvärdet har den klocka man vill köpa.
:D:D:D
 

Knät

Cartier
Rolex stålisar är rätt generellt svårt att få till någon vettig rabatt på om man inte har rätt kontakter.

Stor skillnad utomlands. Genom att vara på väg att säga hejdå till damen i Rolexbutiken i Chania så sänkt hon priset med 10% på en Datejust och 15% på en Pelagos. 15% på båda om jag tog bägge. Tror fan jag hade lyckats med 20% om jag ansträngt mig lite..
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tycker ändå att klockor håller sig väldigt väl och de som inte sjunker mer än 50% är ju faktiskt bättre än ett smycken i 18k från Guldfynd, som tappar 70% i värde så fort du gått utanför dörren.....och då är smycken ändå gjorda i guld och inte en stålboett från en massproducerande klockfabrikant....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Stor skillnad utomlands. Genom att vara på väg att säga hejdå till damen i Rolexbutiken i Chania så sänkt hon priset med 10% på en Datejust och 15% på en Pelagos. 15% på båda om jag tog bägge. Tror fan jag hade lyckats med 20% om jag ansträngt mig lite..

Nu är iof ingen av klockorna du nämner en Rolex stål sport. Det är inte omöjligt med bra rabatt på DJ i Sverige heller.
 

Bas

Patek
Tycker ändå att klockor håller sig väldigt väl och de som inte sjunker mer än 50% är ju faktiskt bättre än ett smycken i 18k från Guldfynd, som tappar 70% i värde så fort du gått utanför dörren.....och då är smycken ändå gjorda i guld och inte en stålboett från en massproducerande klockfabrikant....

Att köpa guld på Guldfynd är ett rån, köper du guld hos riktiga guldhandlare så köper du per gram,
och då är guld en mkt bättre "investering" än en massproducerad klocka!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Att köpa guld på Guldfynd är ett rån, köper du guld hos riktiga guldhandlare så köper du per gram,
och då är guld en mkt bättre "investering" än en massproducerad klocka!
Nja, det är väl kanske det som diskuteras i tråden.... jag håller med dig om att köpa smycken hos guldfynd är rån....även hos övriga juvelerare, där du inte gör en guldinvestering utan en designinvestering. Guld i gram går upp och ned, så där vet man aldrig vart man slutar, men när det gäller vissa klockor där det finns samlare så är det en sjuk värdutveckling på stål....;) men andra ord, samlarföremål går upp och ned i värde de också det är bara att man inte skall sälja när de står lågt:p....kolla bara frimärken som du fick värderade på 50-talet.....de är värda noll eller väldigt lite idag.

Att man aldrig vet vilken klocka som skall ha bra prisutveckling kan man vara säker på...man kan alltid gissa..... Jag har klockor av "obskyra märken" där andrahandsmarknaden är tuff idag....men om hundra år.......;)
 
  • Like
Reactions: Bas

Bas

Patek
Nja, det är väl kanske det som diskuteras i tråden.... jag håller med dig om att köpa smycken hos guldfynd är rån....även hos övriga juvelerare, där du inte gör en guldinvestering utan en designinvestering. Guld i gram går upp och ned, så där vet man aldrig vart man slutar, men när det gäller vissa klockor där det finns samlare så är det en sjuk värdutveckling på stål....;) men andra ord, samlarföremål går upp och ned i värde de också det är bara att man inte skall sälja när de står lågt:p....kolla bara frimärken som du fick värderade på 50-talet.....de är värda noll eller väldigt lite idag.

Att man aldrig vet vilken klocka som skall ha bra prisutveckling kan man vara säker på...man kan alltid gissa..... Jag har klockor av "obskyra märken" där andrahandsmarknaden är tuff idag....men om hundra år.......;)

Jag har köpt en hel del guld, sålt vidare ibland, men förlust som på en klocka har jag aldrig varit med om iaf!
Dock har jag väl inte köpt dom finaste klockorna på marknaden!
Aldrig köpt något "designguld" heller, inget med diamanter eller stenar. Rent guld helt enkel.
Gör du en störrre förlust på rent guld så har du väl sålt i fel läge eller varit desperat alternativt okunnig på hur marknaden ser ut och blivit lurad.
Detta står jag för iaf ! Sålt med vinst i många fler fall än en liten förlust!

Klockor köper jag för intresset, Guld för investeringen bara!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag har köpt en hel del guld, sålt vidare ibland, men förlust som på en klocka har jag aldrig varit med om iaf!
Dock har jag väl inte köpt dom finaste klockorna på marknaden!
Aldrig köpt något "designguld" heller, inget med diamanter eller stenar. Rent guld helt enkel.
Gör du en störrre förlust på rent guld så har du väl sålt i fel läge eller varit desperat alternativt okunnig på hur marknaden ser ut och blivit lurad.
Detta står jag för iaf ! Sålt med vinst i många fler fall än en liten förlust!

Klockor köper jag för intresset, Guld för investeringen bara!


Förstod att du pratade om investeringsguld, men det var inte det jag menade i tråden, utan smycken....designguld.....vilket är vad som helst utom tackar/guldmynt. Jag har köpt massor av designguld, vilket man gör när man träffar någon man tycker om...;)

Självklart, är jag säker på att de flesta köper av intresse, men med ökat flippande så är ju det intressant om andrahandsvärden.....och klockor har ändå rätt bra andrahandsvärde, oavsett märke....smycken är det sämre med.
 

Bas

Patek
Förstod att du pratade om investeringsguld, men det var inte det jag menade i tråden, utan smycken....designguld.....vilket är vad som helst utom tackar/guldmynt. Jag har köpt massor av designguld, vilket man gör när man träffar någon man tycker om...;)

Självklart, är jag säker på att de flesta köper av intresse, men med ökat flippande så är ju det intressant om andrahandsvärden.....och klockor har ändå rätt bra andrahandsvärde, oavsett märke....smycken är det sämre med.

Jo men där har du rätt i det du säger Designguld och smycken är ju ren förlust !!:)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Köpte min GMT ny 1992 för ca 16k, idag är den värd 50-60k,

16 000 kronor år 1992 motsvarar
21 787 kronor 2016

bra andrahandsvärde med andra ord.

Gmt16700.jpg
 
Senast ändrad:
Topp