• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa Panerai för 40-60k

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Massvis. Bettarini 44mm med 300m WR, gärna gamla boetten med dubbelkupat glas, bättre verk och tjockare glasring.

47mm PAM372 eller 422, helst 372 med plexi. PAM233 är ascool, likaså 10-dagarsmodellerna.

47mm Radiomir är asnice, av de nya gillar jag 720 och 721 bäst. Finns förutom dessa massvis av coola svara modeller. Är skeptisk till keramik på titan, hellre DLC-modellerna eller de keramiska.
Jag får typ magsår när jag läser 47mm. Hur motiverar man ett sånt köp? Måste vara gigantisk på handleden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag får typ magsår när jag läser 47mm. Hur motiverar man ett sånt köp? Måste vara gigantisk på handleden.
Beror ju på vad man gillar. Panerai får vara stora tycker jag. Har 18.5cm handled och 47mm i titan sitter bra på mig, även 47mm Radiomir (som känns mycket mindre än sina 47mm).

De tunna 44mm-modellerna, exempelvis PAM510 och PAM560 känns rätt små.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker denna guiden står sig bra fortfarande.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Beror ju på vad man gillar. Panerai får vara stora tycker jag. Har 18.5cm handled och 47mm i titan sitter bra på mig, även 47mm Radiomir (som känns mycket mindre än sina 47mm).

De tunna 44mm-modellerna, exempelvis PAM510 och PAM560 känns rätt små.
Jag gillar verkligen Panerai och har också indirekt accepterat att dessa kan bäras lite större. Vill så gärna äga en men 47mm?
IMG_4633.jpeg


Min dåvarande chef hade denna. Och ändå vägde jag typ 15-20kg extra på tiden.

Edit; jag simmar ju i den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar verkligen Panerai och har också indirekt accepterat att dessa kan bäras lite större. Vill så gärna äga en men 47mm?
IMG_4633.jpeg


Min dåvarande chef hade denna. Och ändå vägde jag typ 15-20kg extra på tiden.

Edit; jag simmar ju i den.
Ser väl OK ut. Problemet är vikten tycker jag. 372 med plexi väger lite mindre.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Ser väl OK ut. Problemet är vikten tycker jag. 372 med plexi väger lite mindre.
Tycker detta är så fascinerande. Själv tycker man att den är extremt stor men du tycker den är ok. Spännande. Frågan är om man någonsin kommer ta klivet och äga en… det är mycket klocka för pengarna jämfört med mycket annat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker detta är så fascinerande. Själv tycker man att den är extremt stor men du tycker den är ok. Spännande. Frågan är om man någonsin kommer ta klivet och äga en… det är mycket klocka för pengarna jämfört med mycket annat.
För 10 år sedan tyckte jag Panerai var clownklockor. Nu har jag en 47mm Panerai och en 46mm IWC. Man vänjer sig vid storlekarna om man gillar designerna.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
För 10 år sedan tyckte jag Panerai var clownklockor. Nu har jag en 47mm Panerai och en 46mm IWC. Man vänjer sig vid storlekarna om man gillar designerna.
Helt enig med dig. Tror det är mycket psykologiskt. Tyckte också min VCO var stor när jag köpte den men blev bättre med tiden. (Lite OT men tänker det vore bra med en referensbild)

Ser verkligen fram emot att köpa en Panerai någongång. Designen är riktigt cool sen är det typ bara entusiaster som bär dessa. Och inte minst så är det en riktigt fin community.
IMG_4531.jpeg
 

IceCold

Omega
2-Faktor
Tackar för samtliga svar! Så kul att läsa.
Om man kastar om frågeställningen då det känns som att jag har många panerai fantaster här; vad är den bästa 44mm, handvevad med 8 dagars reserv, ca 50-60k begagnad.
Shooot!
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Spana in 000, 111 och 112. Samtliga har nog nämnts tidigare i tråden. Prisvärda och mer Panerai DNA än många av de nya modellerna med blå sub-sekund osv....
Har kikat lite på 111, 112, 232 och 327. Bra första intryckt på dessa. Sen har jag bara stannat där. 000 gillar jag inte alls. Tycker den är lite ”plåtig” med märket på tavlan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar för samtliga svar! Så kul att läsa.
Om man kastar om frågeställningen då det känns som att jag har många panerai fantaster här; vad är den bästa 44mm, handvevad med 8 dagars reserv, ca 50-60k begagnad.
Shooot!
Får känslan av att du bara jagar inlägg nu. Du har redan fått svar på exakt den frågan i tråden. PAM560 eller PAM510 beroende på om du vill ha subsekund eller inte. Finns med eller utan sandwich beroende på årgång.

Och bläddra på Watchbase.
 

Khoma

Cartier
2-Faktor
Har kikat lite på 111, 112, 232 och 327. Bra första intryckt på dessa. Sen har jag bara stannat där. 000 gillar jag inte alls. Tycker den är lite ”plåtig” med märket på tavlan.
Samtliga modeller är mycket bra. Givet att de två sista bärs lite större. Jag äger 000, har ägt 372 och 587. Jag har handleder som en skolflicka och tyckte att jag kunde bära dom två sista helt okej. Givetvis är dom stora. Det är ju dock väldigt subjektivt. Äger en Big Pilot som de flesta på forumet hade sagt var för stor för min handled, men jag gillar den. Kan nästan garantera dig att en 44mm inte skulle vara för stor för dig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har kikat lite på 111, 112, 232 och 327. Bra första intryckt på dessa. Sen har jag bara stannat där. 000 gillar jag inte alls. Tycker den är lite ”plåtig” med märket på tavlan.
232 är inte lätt att hitta eftersom den var limiterad men en 000, 005, 111, 112 lär dyka upp för max 40 inom vettig närtid.

560 och 510 är som sagt lite tunnare och upplevs mindre. De är dock plattare (har platt glas) och upplevs i alla fall av mig som mindre charmiga. Ganska stor skillnad ad IRL när man ser dem sida vid sida.
 
Senast ändrad:

IceCold

Omega
2-Faktor
Får känslan av att du bara jagar inlägg nu. Du har redan fått svar på exakt den frågan i tråden. PAM560 eller PAM510 beroende på om du vill ha subsekund eller inte. Finns med eller utan sandwich beroende på årgång.

Och bläddra på Watchbase.
De är det sista jag vill göra. Jag är en person som är väldigt nyfiken på Panerai och kände att jag hade många i denna tråd som kunde mycket om det. Jag är en samlare som är redo att ta nästa steg i min samling gällande pengar, och för dom flesta är det kanske skitsummor vi pratar om men för mig är det en rejäl slant att lägga på en klocka. Det är därför jag vill få in så mycket information som möjligt när jag märkte att det fanns kompetens i dom som svarade, där du yonsson är inräknad. Vilket jag uppskattar.
Har jag redan fått svar på det redan i tråden så tar jag bort det inlägget.

PAM560 och PAM510 ska jag kolla på, jättetack för tipset 😁
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Samtliga modeller är mycket bra. Givet att de två sista bärs lite större. Jag äger 000, har ägt 372 och 587. Jag har handleder som en skolflicka och tyckte att jag kunde bära dom två sista helt okej. Givetvis är dom stora. Det är ju dock väldigt subjektivt. Äger en Big Pilot som de flesta på forumet hade sagt var för stor för min handled, men jag gillar den. Kan nästan garantera dig att en 44mm inte skulle vara för stor för dig.
Ska försöka testa en 44mm. Många säger som du, att 44mm inte kommer sitta stort. Kanske 44 är är något att sikta på.
232 är inte lätt att hitta eftersom den var limiterad men en 000, 004, 111, 112 lär dyka upp för max 40 inom vettig närtid.

560 och 510 är som sagt lite tunnare och upplevs mindre. De är dock plattare (har platt glas) och upplevs i alla fall av mig som mindre charmiga. Ganska stor skillnad ad IRL när man ser dem sida vid sida.
Jag tycker det är trevligt med kupad glas, sandwich tavla och skyddad kronskyddd. Dessa är nog mina krav. Visste inte 232 är limiterad.

Har ganska luftig kalender i morgon, ska bli en del googlande. Tack för hjälpen, uppskattas verkligen! Gäller även dig @Khoma
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
232 är inte lätt att hitta eftersom den var limiterad men en 000, 004, 111, 112 lär dyka upp för max 40 inom vettig närtid.
Borta är dagarna då åtminstone de båda sistnämnda gick att köpa för max 40, iaf kompletta..

Jag fick min 112 i inbyte nyss till värdet 43 och är klart nöjd med det..

Edit: 004; måste blivit fel där yonsson ;)
 
Senast ändrad:

Norrland

Vacheron
2-Faktor
232 är inte lätt att hitta eftersom den var limiterad men en 000, 004, 005, 111, 112 lär dyka upp för max 40 inom vettig närtid.

560 och 510 är som sagt lite tunnare och upplevs mindre. De är dock plattare (har platt glas) och upplevs i alla fall av mig som mindre charmiga. Ganska stor skillnad ad IRL när man ser dem sida vid sida.
Jag tar alla 004 för 40k tack 👍😂
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
för dom flesta är det kanske skitsummor vi pratar om men för mig är det en rejäl slant

PAM560 och PAM510 ska jag kolla på, jättetack för tipset 😁
Det är väldigt få här som ser 40k som skitsummor. Jag var min 560 dagligen i 8 veckor. Sedan träffade jag Dixie över lunch som hade med sig sin 111. Då sålde jag min 560 omgående och köpte en 111 vilken stannat hos mig.
Jag fick min 112 i inbyte nyss till värdet 43 och är klart nöjd med det..
40 och 43 är ju inte så stor skillnad. Jag tycker fortfarande 40 för en 112 eller 45 för en 111 är rimligt (beroende på tillbehör, service och skick). Sedan är ju bytesvärde och säljpris olika saker.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Det är väldigt få här som ser 40k som skitsummor. Jag var min 560 dagligen i 8 veckor. Sedan träffade jag Dixie över lunch som hade med sig sin 111. Då sålde jag min 560 omgående och köpte en 111 vilken stannat hos mig.

40 och 43 är ju inte så stor skillnad. Jag tycker fortfarande 40 för en 112 eller 45 för en 111 är rimligt (beroende på tillbehör, service och skick). Sedan är ju bytesvärde och säljpris olika saker.
Jag hade varit lika nöjd för en cashdeal på 43k.

Vad någon tycker är rimligt kontra aktuell marknadsnivå korrelerar inte alltid..

Däremot ligger tex Zero några tusen under och går att få strax under eller runt 40..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade varit lika nöjd för en cashdeal på 43k.

Vad någon tycker är rimligt kontra aktuell marknadsnivå korrelerar inte alltid..

Däremot ligger tex Zero några tusen under och går att få strax under eller runt 40..
Men säg ”runt 40” då istället för ”max 40”. Spela roll liksom. Allt är givetvis relativt beroende på skick, service tillbehör.
 
Senast ändrad:
Topp